Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

Detons

New Member
Liittynyt
11 Maaliskuu 2013
Farmari-Galanttini perä on pudonnut "sopivalle" korkeudelle, mutta keula on korkea - renkaan ja kaaren välissä melkeen 10 cm.

Meneekö etupäähän vakioiskareille madallusjouset? Takana ilmeisesti Nivomatit, en ole päässyt tutkimaan autoa tarkemmin. Leimalta on kuitenkin mennyt läpi pari viikkoa sitten, eikä ole ollut huomautettavaa.

Eli haluaisin etupään samalla tasolle takapään kanssa tai jopa hieman matalemmalle. Onnistuuko pelkillä etupään madallusjousien ostolla/asennuksella? Vai joutuuko ostamaan iskaritkin eteen? Taakse varmaan joutuu jossain vaiheessa vaihtamaan Nivomattien tilalle madallusjouset ja iskarit.
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

Mulla on omassa galantissa h&r jouset ja sachs kaasut , sopivan mukava alustapaketti tuollaiseksi madallussetiksi.

Pelkästään etu- tai takapäähän ei madallusjousia kannata laittaa koska sitten on keulan ja perän käytös eriparia, yleensä jousia on varaa kierroksen verta katkaista ilman että irtonaisena heiluvat iskaritolpassa. Sitäkin keinoa kannattaa siis harkita niille etusille.

Taikka sitten madallusvieterit ja sopivat iskarit ympäri auton.
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

Totta kai laittaisin joka nurkkaan madallusjouset ja niihin passelit iskarit, JOS olisi niin paljon ylimäärästä rahaa. Eli nyt olisi tarkoitus päästä mahdollisimman halvalla ja saada auton keula tippumaan. Täytynee tuota jousien katkaisua pohtia.
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

Takapää tippuu kyllä reippaasti jos nivot on vuotaneet. Jos molemmat puolet ovat olleet jo pitempään loppunsa edellä, niin ei sitä aina katsastuksessa huomata eli sen varaan ei voi pelkästään laskea. Etujousien katkaisemista en kyllä voi suositella edes budjettiratkaisuna, vaan ennemmin hoitaisin takapään kuntoon uusilla tavallisilla iskareilla, koska takapään ollessa pohjilla myös camber ja auraus muuttuu takana sen verran, että takapäästä tulee helposti aika levoton. Etujousien leikkaamisella keula kyllä laskee, mutta ajettavuus menee todennäköisesti vain huonompaan suuntaan. Pistät jotkut edulliset iskarit taakse, niin ajaminen on mukavampaa ja hommaat madallusjouset sitten kun budjetti sallii. ;)
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

Ja olihan niin, että tuohon farkkuun menee sedanin iskarit suoraan? Jos siis tilaisin madallusjouset joka nurkkaan ja taakse lisäksi sedan-mallin iskarit, niin voisi saada tuon perän jämäkäksi ja keulan inhimilliselle korkeudelle. Nivoja en tuohon aio ostaa, ovat sen verran tyyriitä.

Miten, onko porukka käyttänyt vakioiskareilla madallusjousia?

Tuossa olis edullinen setti: http://www.autovaruste.fi/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1110_1932_1999_2002&products_id=8300
Nuo ilmeisesti menee vakioiskareihin?

Mitään huippualustaa tuon arvoiseen kotteroon en tarvitse, joten ne tonnin alustasarjan ehdottelut voi unohtaa. :p Kunhan olisi sopivan jämäkkä ajaa ja ei näyttäisi siltä kuin auto keulisi paikallaankin.
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

Juuri noin eli kunhan ei yritä laittaa nivon jousia perusiskareihin vaan vaihtaa taakse nivojen tilalle sekä iskarit että jouset, niin menee paikalleen heittämällä. Jos nuo FK madallusjouset ei madalla mitään älyttömiä määriä, niin vakioiskareillakin niiden luulisi toimivan ihan hyvin vaikka tuosta setistä ei minulla olekaan omakohtaista kokemusta.

Ja sitten kun nälkä kasvaa syödessä ja autoa haluaa säätää juuri haluamalleen korkeudelle, niin kielloista huolimatta voin seuraavaksi lämpimästi suositella BC:n alustasarjaa Mamasanilta. ;) Omassa oli aiemmin nivot ja nyt on ollut BR setti jo aika kauan alla ja toimii hemmetin hyvin. :peukku
 

Liitetiedostot

  • IMG_6274_pieni.jpg
    IMG_6274_pieni.jpg
    36.2 KB · Lukukerrat 422
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

Taidan laittaa tuon FK:n setin tilaukseen ja sit jotku halvat iskarit taakse. Olisiko jollakin tietoa noista iskareista taakse? Mistä kannattaisi tilata/ostaa? Mahdollisimman halvat ei-nivot. Hieno Galant sulla! Miellyttää meikäläisen silmää. :peukku
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

En tiedä onko halvimmasta päästä, mutta itselle tilasin viime syksynä farkkuun tuolta http://www.biili.fi/products.php?p=c7d9ef 75€ kpl eteen/taakse koko kierroksen ja tuli ihan kohtuu nopeasti. Kannattaa varmaan ensiksi tarkistaa onko millainen saatavuus.

Samalla kerralla tilasin H&R -30mm puottavat iskarit oiskohan ollu completos tai vastaava ja hyvin ovat toimineet mitä kerkesin ajeleen ennenkuin jätin talvisäilöön. Keulakin tippui huomattavasti vanhaan verrattuna mutta jos nyt tilaisin uudestaan niin tilaisin semmoisen missä edestä puottaisi enemmän kuin takaa sopisi omaan silmään paremmin.
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

Voi kettu, Skydiverin auton kun näki, niin nyt kun saa oman ajoon ja leimaan, niin tässähän saa koko kesän sitten vaihtaa alustaa ja vanteita ja renkaita siihen... ;D :peukku

Tosin, edellinen omistaja just kuulema ostanu uudet iskarit taakse, kiros kun makso 1000 vai 1200e kappale. :-X No, onneks sai auton sitte puolen nivon hinnalla. ;D
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

Vensku_ sanoi
Voi kettu, Skydiverin auton kun näki, niin nyt kun saa oman ajoon ja leimaan, niin tässähän saa koko kesän sitten vaihtaa alustaa ja vanteita ja renkaita siihen... ;D :peukku

Tosin, edellinen omistaja just kuulema ostanu uudet iskarit taakse, kiros kun makso 1000 vai 1200e kappale. :-X No, onneks sai auton sitte puolen nivon hinnalla. ;D

Tuolta albumista vaan katsomaan, mitä kaikkea muutakin voi vaihdella: http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=11881 ja projektipäiväkirjasta löytyy lisää juttua. ;) ;D

Nivoista sen verran, että tuo sinulle kerrottu nivojen hinta on timanttiskillä parin hinta. ;)
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

Juu niin se saatto ollakkin, tais oma muisti tehdä vähä lapinlisää. ;D
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

Noita takaiskareita saisi motonetistä suht edullisesti 59,90 e/kpl: http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/341213/0 Tekeeköhän tuommosilla mitään? Ja nuo vakiojouset maksaa n. 45 e/kpl, joten hinnan puolesta sama ostaa tuo madaltava jousisarja, ominaisuuksista en niin tiiä, mut kuha näyttää hyvältä. ;D
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

Hommata iänvanhat kuoleentuneet jouset, niin kyllä se keula laskee ;D
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

Omassa sedanissa on Eibachin madallusjouset ja Motonetin takaiskarit (KYB Excel-G), hyvin toimii.

Muistelen kuitenkin että farkkuun tarvitsisi vaihtaa nivot korvattaessa jousien ja iskareiden lisäksi myös sedanin yläpäät (ne jousilautaset) että saa sopimaan? Korjatkaa joku jos olen väärässä.
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

Skydiver sanoi
Takapää tippuu kyllä reippaasti jos nivot on vuotaneet. Jos molemmat puolet ovat olleet jo pitempään loppunsa edellä, niin ei sitä aina katsastuksessa huomata eli sen varaan ei voi pelkästään laskea. Etujousien katkaisemista en kyllä voi suositella edes budjettiratkaisuna, vaan ennemmin hoitaisin takapään kuntoon uusilla tavallisilla iskareilla, koska takapään ollessa pohjilla myös camber ja auraus muuttuu takana sen verran, että takapäästä tulee helposti aika levoton. Etujousien leikkaamisella keula kyllä laskee, mutta ajettavuus menee todennäköisesti vain huonompaan suuntaan. Pistät jotkut edulliset iskarit taakse, niin ajaminen on mukavampaa ja hommaat madallusjouset sitten kun budjetti sallii. ;)


Oletko ikinä ajanut laikatuilla jousilla/ leikellyt jousia?

Mutuillahan aina voi mutta jos etusista esmes yhden kierroksen ottaa pois niin ei se kyllä pahemmin mihinkään vaikuta, madaltaa sen sentin tai kaks kylläkin.

On mulla coilitkin ollet monessa autossa ja nytkin parissa, sekä madallusjousilla olevia autoja on myös muutamat ja yks missä tappiin laikatut normijouset. Joten kokemustakin aiheesta jonkinverran.

Detons muistahan säätää/säädättää pyöränkulmat kun alustaa päivität matalampaan suuntaan ;)
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

Kysytäänpä tässä kun aihetta läheltä liippaa.. Mites onko porukka saanut farkun muutoskatsastettua sedanin madallus jousille vai pitääkö yrittää et meneekö läpi ilman?

Ainakin H&R jousien mukana tulleessa tuv lapussa lukee mitsubishi galant sedan/limousine vaikuttaako katsastukseen? toinen olis että ottas farkun jousien lapun mukaan mut siinä olis sitten eri jousien numerot jos ne niitä rupee tarkistelemaan
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

Noh noh... Ihan rauha vaan. :p Tuskin on tarvetta alkaa vertailemaan meisseleiden pituutta jousien leikkaamisista. ;D Olet varmasti leikellyt niitä enemmän kuin minä. On noita kuitenkin aikoinaan itsekin sen verran leikelty ja sellaisilla autoilla ajeltu, ettei onneksi ihan mutulla tarvitse mennä.

Kirjoitin asian varmaankin epäselvästi, mutta jos luet tekstin uudelleen, niin huomaat että tarkoitin ja suosittelin, ettei takapään iskareiden toimimattomuuden korjaamiseen ole ensisijainen keino laikata etujousia. Ja tuskinpa sinäkään tätä tarkoitit. En tarkoittanut, että jos jousista leikkaa kierroksen, niin ajettavuus menee perseelleen. Varmistin vain, että threadin aloittajalle tulisi selvä kuva siitä, missä järjestyksessä asiassa olisi suositeltavinta edetä, jotta ajettavuus säilyy hyvänä. Jos takaiskarit on pois pelistä, niin ei se hyvää tee ajettavuudelle. Takaylätukivarren puslat venähtää myös näissä malleissa aikojen saatossa muutenkin ja aiheuttaa ikävää vaeltelua eli jos takapää jää roikkumaan nivojen kanssa käytettävien löysempien jousien varaan, niin puslat venähtää entistä helpommin ja ajettavuus kärsii myös sitä kautta. ;) Takapään vaelteluunkin on onneksi lääkkeet olemassa.

Cherrytuner sanoi
Oletko ikinä ajanut laikatuilla jousilla/ leikellyt jousia?

Mutuillahan aina voi mutta jos etusista esmes yhden kierroksen ottaa pois niin ei se kyllä pahemmin mihinkään vaikuta, madaltaa sen sentin tai kaks kylläkin.

On mulla coilitkin ollet monessa autossa ja nytkin parissa, sekä madallusjousilla olevia autoja on myös muutamat ja yks missä tappiin laikatut normijouset. Joten kokemustakin aiheesta jonkinverran.

Detons muistahan säätää/säädättää pyöränkulmat kun alustaa päivität matalampaan suuntaan ;)
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

Tuosta jousien laikkaamisesta sen verran, että jos jouset on progressiiviset niin silloin kyllä tuolla laikkaamisella saa aikaan varsin erikoisen ajettavuuden. Muuttuu jousivakio ja sitä kautta koko jousituksen ominaistaajuus ja tuloksena saattaa olla eriskummallisia resonansseja. Tehtaalla (OEM sekä mikä tahansa kunnon madallusjousivalmistaja) kyllä suunnitellaan ne jouset autokohtaisesti sellaisiksi, että ikävimmät ominaisvärähtelyt jäävät pois.

Sitä vastoin jos jouset on ns. "normaalit" (=kierre nousee koko ajan saman verran) niin silloin tuolla laikkaamisella ei voida kovin pahaa tuhoa tehdä ajettavuudelle, joustovarat toki pienenee.
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

DaJackal sanoi
Omassa sedanissa on Eibachin madallusjouset ja Motonetin takaiskarit (KYB Excel-G), hyvin toimii.

Muistelen kuitenkin että farkkuun tarvitsisi vaihtaa nivot korvattaessa jousien ja iskareiden lisäksi myös sedanin yläpäät (ne jousilautaset) että saa sopimaan? Korjatkaa joku jos olen väärässä.

Paljonko madaltaa tuo Eibachin setti? Onko etukaaren välissä isompi rako kuin takakaaren?

Motonetin iskarit taidan tilata taakse, edessä vaikuttas olevan hyvässä kunnossa olevat iskarit, joten tyrkkää vaan madallusjousisatsin paikalleen.

Jossain ketjussa oli keskustelua tästä jousilautasten vaihdosta kun laitetaan sedanin iskarit farkkuun. Muistelen, että ei olisi tarvinnut vaihtaa jousilautasia, vaan nivojen tilalle menee sedanin iskarit suoraan. Joku enempi tietävä voisi varmistaa vielä asian.

Mahtaa olla nuo aurauskulmat jo aika persiillään ku tuo auton perä laahaa jo ihan kiitettävästi.. Mutta pitäähän aurauskulmat käyä tarkastuttaa. :)
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

Detons sanoi
Paljonko madaltaa tuo Eibachin setti? Onko etukaaren välissä isompi rako kuin takakaaren?

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=11726.msg348653#msg348653

Siitä voipi verrata. -30mm luki lapussa, toteutunut lienee parin sentin luokkaa.
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

Onko kukaan kokeillut tämmöisiä http://www.modificars.fi/tuotteet/mitsubishi-galant-2/HR-madallusjousisarja-Mitsubishi-Galant-KombiSW-1 ??

Minkälaiset iskarit noihin mahtavat käydä tuolla puhutaan kartiomaisista takajousista, onko ne samanlaiset kuin sedanin jouset eli käykö sedanin takaiskareille? vai pitääkö niille olla jonkin muun laiset? H&R sivuilla mainitaan että olisisivat farkkuihin >2001 eteenpäin missä ei olisi itsestään säätyvää perän korkeutta (nivomat?) "without self levellingreg". (http://www.h-r.com/gb/f_produktsuche.php)

Näyttäisi vielä että edestä tiputtaisi -45mm ja takaa -30mm, mitähän vakio iskarit tykkää tuosta -45mm puotoksesta, että onko pakko vaihtaa myös iskarit samalla vai pystyykö vielä ajamaan noilla + vakio iskareilla?

Noista varmaan katsastus setä tykkäisi enempi kuin sedaniin tarkoitetuista jousista jos vaan käyvät vm. 00 farkkuun?
 
Vs: Mitsubishi Galant 2.0 STW GLX -97 Etupään laskeminen takapään tasolle

Eikö kellään tietoa kyseisistä vietereistä? tai varmistusta että onko ihan järjetöntä noilla nykyisillä sedanin jousilla yrittää käydä konttorilla silleen että saa lappuun hyväksynnän?
 
Takaisin
Ylös Bottom