Mitsubishin lambda-anturin kesto-ikä (tarvike vs orkkis)

Onko minun mitsustani mennyt lambda? (Kirjoita tarina viestinä jos ei joku allaolevista natsaa)

  • Tarvike-anturi, noin vuoden välein

    Äänet 3 11.5%
  • Tarvike-anturi, useammin kuin kerran vuodessa

    Äänet 1 3.8%
  • Orkkis-anturi, vuoden välein

    Äänet 2 7.7%
  • Orkkis-anturi, useammin kuin kerran vuodessa

    Äänet 1 3.8%
  • Ei ole mennyt

    Äänet 19 73.1%

  • Äänestäjiä yhteensä
    26

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Kohta 5. vaatii sen verran selvittämistä, että vastaukset siihen myös jos lambda on mennyt normaalin huolto-ohjelmanpuitteissa (onko se nyt 250tkm tai n vuotta, jos joku tietää voinee tarkentaa)

Tämän kyselyn tarkoitus on ihan vain kysyä mielipiteitä kun tuli essolla ja eräässä mitsubishin merkkihuollossa puhetta asiasta, merkkihuollon mukaan Mitsubishit (ja erityiseseti E3 galant) vain syövät antureita, "vuoden välein / muutaman vuoden välein", tarvikeantureista voisin uskoa tämän, mutta en orkkisantureista... (jo silläkin perusteella että on useampikin yli 200tkm ajettu orkkis-lambdallinen nähty) mutta ilmeisesti kyse siis oli orkkisanturista (joka kustanti jotain 200e+) joten pakko kysyä mitä mieltä muut ovat. (tuskin tarvikeosia paljon laittavat merkkihuollossa)

pistä ääni lambdallista (ollut omistuksessa tai ei pitempään kuin vuosi) mitsua kohti, jos ollut useampi auto, niin kirjoita viestiin sitten lisäksi autot.

Mielellään jos äänestäjä jaksaa niin voisi vastata myös mitä autoja omistuksessa on ollut, jos ei, niin pelkät äänetkin on eteenpäin. Myöskin jos omaa aiheeseen liittyviä kommentteja niin saa niitä jakaa.

Haluaa vaan näihin juttuihin hieman selvyyttä kun tuossa taannoin oli tuo toinenkin väittämä että "kuinka mitsubishista hajoaa vaihdelaatikko kun siihen vaihdetaan uusi kytkinpaketti"-jne, essofaktaa.
 
Vs: Mitsubishin lambda-anturin kesto-ikä (tarvike vs orkkis)

Gti:stä ei näy huoltotiedoissa että olisi vaihdettu, ei ainakaan 2000 luvulla.

Sitten tuo toinen joka ollut pian jo 4 vuotta omistuksessa, vaivannut kokoajan semmonen että sytyttää välillä check engine valon, ja antaa koodin 11. Sammuu kun ajaa sopivalla tavalla kaasu pohjassa, viittaisi lambdaan. Kaikki tuntuu kuitenkin toimivan oikein hyvin. Ja ei siis siihenkään mitään vaihdettu.
 
Vs: Mitsubishin lambda-anturin kesto-ikä (tarvike vs orkkis)

Itse oli pakko laittaa vuoden välein,koska vasta viime kesänä/syksynä vaihdoin.

Paikallaan oli siis 1-johtoinen yleismallin-tarvike,joka ei kuitenkaan aivan toiminut,eli niissäkin on eroja!

Loggerilla sitä katseskelin,ja näytti aina sinnepäin arvoja,ja pätki.

Vaihdoin NTK:n (NGK) silloin,ja on toiminut kuin ihmisen mieli,ei mitään ongelmia.
Rupeaa antamaan signaalia jo kun jäähdytysneste on 40-50ast,eli mielestäni nopeasti.

Eikä omiin korviin kyllä ole kantautunut (vakiokuntoisten) että näitä pahemmin paukkuisi..
 
Vs: Mitsubishin lambda-anturin kesto-ikä (tarvike vs orkkis)

Ei ole koskaan tarvinnut omiin autoihin lambdaa, mutta kommentti ihan yleisesti.

Lambda yleensä hajoaa (tai lakkaa ajoittain toimimasta) kahdesta eri syystä.

1. Anturi karstoittuu niin pahoin, että se tukkeutuu. Syy tähän on pitkälti joko liian rikkaassa seoksessa tai lähes jatkuvassa kaupunkiajossa tai muuten vaan köröttelyssä. Tähän ei auta kuin anturin vaihto tai pitempi reipas ajo korkeilla kierroksilla, jolloin anturi puhdistuu kunnolla (jos anturi on tarpeeksi tukossa, niin tämä ei enää pelasta tilannetta).

2. Moottori polttaa öljyä ja anturin pintaan jää jäämiä palaneesta öljystä. Tähän harvoin auttaa muu, kuin anturin vaihto ja öljyn palamisen estäminen.

Näillä perusteilla voisin sanoa että tuskin mitsut sen enempää antureita "syövat", kuin muutkaan merkit. Se että lambda voi antaa herkästikin vikakoodin, ei tarkoita että vika olisi itse tunnistimessa. Hyvin usein vika on vain lambdajohdannainen, eli vika on muualla, mutta vasta lambda indikoi sen. Sopivassa tilanteessa tuo anturin vaihto voi auttaa jopa vuodeksikin, tai miksei pidemmäksikin aikaa, jos ajot ovat vähäisiä, vaikka itse vika onkin muualla. (esim. liian rikas seos, pieni imuvuoto, tai pakosarjan vuoto jne.)
 
Vs: Mitsubishin lambda-anturin kesto-ikä (tarvike vs orkkis)

Ilmeisesti ei check-engine valo aina pala jos vikakoodeja on?

Näin siis ainakin yhdessä yksilössä, huolto löysi vikakoodin että lambda ois viallinen, nollasi, auto toimi ihan oikein tyyliin päivän, ja palas taas samaan vanhaan. Eli voisi uskoa että kyseessä on lambda eikä jokin muu.. (viat, auto toimii muuten oikein, mutta syö vain bensaa turhan paljon, ie ecu lienee jossain limp-home moodissa kun tyhjäkäyntikään ei alle 1000rpm laske (laskee normiksi jos ecun nollaa) )

Eli, mitähän vikoja tuo check-engine sit kertoo jos siellä voi koodeja olla ilman valon palamista.

Ja alkuperäiseen topicciin viitaten, näyttäs äkkiseltään siltä että huollon mies puhui höpöhöpöä.
 
Vs: Mitsubishin lambda-anturin kesto-ikä (tarvike vs orkkis)

J. Puhakka sanoi
Ilmeisesti ei check-engine valo aina pala jos vikakoodeja on?
Eip.
Kesällä rupesi vikakoodi palamaan->nollattiin,pari päivää meni kunnes CE-valo taas syttyi (koko ajan lambda sökönä).

Nollasin,otin lambadan kokonaan pois,ajelin pari-kolme päivää,ja pistin uuden.
Tänä aikana ei CE-valo syttynyt.

Mitään outoa en koneen toiminnassa huomannut,SAATTOI olla että vei hieman enemmän bensaa.
 
Vs: Mitsubishin lambda-anturin kesto-ikä (tarvike vs orkkis)

Olipa sitten coltinkin lambda-anturi hieman kujalla, eilen kun purin sen pois pakosarjasta niin tuli heti mieleen että ompa tutun näköinen, ja piti ihan vartavasten etsiä dynamicin lambda, mikä käyttäytyi myös hyvin oudosti.

Kummallekkin anturille yhteistä se että CE valo ei palanut, eli lambda anturi toimi juuri sen verran että ecun kipukynnys ei ylittynyt ja vikavalo syttynyt. Kummassakin autossa oli myös fueltrimmit ihan metsässä. Dynamicin lambda teki sellaista että anturi näytti maksimissaan 0,6v jännitettä. (ecu trimmasi tietysti rikkaamalle), ja jännitten vaihtelu oli muutenkin todella laiskaa. Coltissa taas anturi näytti suht järkeviä siihen asti kun lisäsi kuormaa, sitten lambda jännite tipahti 0,00v ja pysyi siellä pitkän aikaa. (ecu trimmasi tietysti rikkaammalle) tässäkin anturissa oli suuri ero "nopeudessa" verrattuna tuohon ehjään NTK:n lambdaan minkä nakkasin piippuun.

Pikainen googletus kertoi että jotain kiinakamaa tuo anturi, epäilisin että liekkö motonetti tai joku muu varaosaketju kaupittelee tuota sinä halvimpana vaihtoehtona.

Suosittelen lämpimästi jättämään hyllyyn tuollaiset typerät tuotokset.

Kuva selvennyksenä:
 

Liitetiedostot

  • paskatlambdat.jpg
    paskatlambdat.jpg
    81.3 KB · Lukukerrat 5,394
Vs: Mitsubishin lambda-anturin kesto-ikä (tarvike vs orkkis)

E39 Galantista syttyi check engine -valo ja palaa koko ajan, ei sammu käydessä eikä moottori sammuksissakaan kun virrat pistää päälle.
Otin vikakoodin ulos ja ilmoitti 11 eli lambda

Lambda on n. 7tkm ajettu Boschilainen. Onko se nyt jo "valmis" vai mitä on vaihtoehtoja? Silmämääräisesti johdot ja liittimet näyttävät ihan terveiltä. Ecu on käynyt huollossa.
 
Vs: Mitsubishin lambda-anturin kesto-ikä (tarvike vs orkkis)

Lambda alkoi antautua pikkuhiljaa 140tkm kohdalla. Ei sytyttänyt mitään valoa tai antanut vikakoodia. Laajakaista, käynti ja päästöt paljasti. Välillä toimi ihan ok ja välillä hävis kartalta ihan kokonaan ja rupes käymään rikkaalla.

Nyt on Denson DOX-0314 tilalla ja toimii hyvin. Ilmottelen jos särkyy mut uskoisin et kyllä toi kestää ainaki sen toiset 140tkm.
 
Vs: Mitsubishin lambda-anturin kesto-ikä (tarvike vs orkkis)

Orkkislambda vaihdettu 60tkm kohdalla. Ensin syttyi vikavalo, joka pysyi ensimmäisen nollauksen jälkeen poissa parisataa kilometriä. Sen jälkeen ilmestyi pari kertaa uudelleen eri koodeilla ja dataloggeria seuratessa kävi ilmi, että jännitteen vaihtelua tapahtui tuskin ollenkaan ja jännitearvo näytti pääasiassa nollaa, joka taas johti siihen, että short term fuel trim oli tapissa (+24%) ja kulutus nousi selvästi. Vaihdettu orkkislambda Denson DOX-0314:een ja sen jälkeen arvot palas kohdilleen ja jännite vaihtelee taas iloisesti, kulutus laski ja auto piristyi vedoilla selkeästi. Ilmeisesti liian rauhallista ajoa, josta toisaalta kielii myös sekin ettei sakkojakaan ole tullut pian kymmeneen vuoteen ;D
 
Vs: Mitsubishin lambda-anturin kesto-ikä (tarvike vs orkkis)

E7 orkkis kesti noin 120tkm. Korvasin tarvikkeella joka kesti reilun 5tkm. Korvasin testin vuoksi tämänkin vielä tarvikkeella ja nyt odotellaan missä vaiheessa posahtaa. Seuraava on sitten taas orkkis, joka tosin on sikakallis. Tarvikkeita ostaa yli kolme sen hinnalla.
 
Vs: Mitsubishin lambda-anturin kesto-ikä (tarvike vs orkkis)

aiheesta hieman sivuten mutta aiheeseen silti liittyvä kysymys. osaisko joku kertoa tuosta dynamic gallun lambdan piuhoista että mitkä on sen lämpövastuksen johdot ja mitkä on signaali ja sen maa? ois tarkotus napata laajakaistasta kapee signaali sinne kun itkee vikakoodi 11 eli lambda ja ajattelin koittaa tuosta laajakaistasta signaalin sille. muistaakseni värit johdoissa oli; musta musta valkoinen sininen. ei viittis hajottaa kytkemäl väärin ;r
 
Vs: Mitsubishin lambda-anturin kesto-ikä (tarvike vs orkkis)

Keväällä (muutama viesti ylöspäin) kirjoittelin, kun silloin 7tkm ajettu lambda vilkutteli vikavaloa. Silloin kuitenkin vain pari kertaa ja jälkeen oli 10tkm 'kunnossa' kunnes syksyllä alkoi taas polttaa ce:tä eikä auto enää käynytkään kunnolla.

Uutta lambdaa kehiin, samanlainen Bosch LS07, ajoa tällä ei ole tuhatta kilometriäkään takana kun taas syttyi ce-valo ajossa ja koodi 11 :seina

Iteltä ideat loppu, että mitä tekisi jos se taas kohta alkaa jatkuvasti palamaan. Moottoriöljyä palaa ~3 litraa kymppitonnilla, mutta ei kai sekään vielä näin äkkiä karstoita anturia vituiksi?
 
Vs: Mitsubishin lambda-anturin kesto-ikä (tarvike vs orkkis)

Boschin lambdan kestoikä vaikuttaa olevan 17tkm, otanta 2 yksilöä.

Tuo edellämainittu on vielä paikallaan, auto käy hyvin ja päästötkin kunnossa, mutta vetoa tuntuu olevan jonkun verran hukassa.
Loggailin lambdan jännitteen olevan enää korkeimmillaan inan yli 0,7v ja trimmit tapissa koko ajan kun moottorilla on pieninkin rasitus.

CE-valo syttyy taloudellisesti ajaessa ja herjaa lambdaa.

Seuraavaksi NTK tai Denso
 
Vs: Mitsubishin lambda-anturin kesto-ikä (tarvike vs orkkis)

Ideoita otetaan vastaan, että miksi noita lambdoja menee.

50tkm ajoilla nyt meni just neljäs lambda paikalleen.
Ollut 2xBosch ja viimeksi Denso, nyt NTK

No Rockautossa on sen verran halpa posteineenkin, ettei alveja ja tulleja tule (18eur sis.posti) ja kymmenessä minuutissa vaihdettu.
 
Takaisin
Ylös Bottom