Vs: Mitsujen puhtaana pito
Very much fftopic
nostokurki sanoi
Ruvetaanko keräämään nimiä adressiin?
Tuskinpa siitä kovin paljoa hyötyä, jos haittaakaan, mä laitan nimeni het alle; tosin nää nöösit kaupunkilaiset (joihin siis itseäni en suvaitse lukevani ;D) kun ei osaa ajaa TIPPAAKAAN ja pistävät vastaan. Tai osais ajaa edes sata metriä, mutta ei! Sen ratin vääntäminen ja polkimien hallitteminen samaan aikaan on näemmä liian vaativaa
(pientä vaatimatonta sadatusta ja sarkasmia, ei herneitä..mulla on liikaa aikaa :
;D ken ei kestä niin ei tarvi lukee.. :
).
On se hirveetä kunnei valtio tee osuuttaan:
- tiet on liukkaita, tämähän on aivan pöyristyttävää..
- teitä ei hoideta, niistä saattaa löytyä jopa kuoppia :nykii
- talviaikana tieltä saattaa löytyä jopa kahden sentin lumikerros, herranen aika, eletäänhän me VAAN 63. leveyspiirin pohjoispuolella. härregud!
- jos aamulla lumisade alkaa esim. klo 6.00, niin on se ihme kunnei aura-auto mene juuri siitä oman tien editse kello 6.03, kun pitäs lähteä töihin. kauheaa..!
Ja valitettiinko näin paljon nelisenkymmentä vuotta sitten, jolloin autoissa
- oli lehtijouset (mitä ylellisyyttä), ja tiethän oli kuoppaisia kun per**** eikä päällysteistä tietoakaan
- ei ollut lämmityspistokkeita joka p-paikan kyljessä, eli ei muuta kun nuotiohommiin että pääsi töihin ( ;D)
- ei ollut automaatti-ilmastointeja, istuinlämmittimiä, sähköpeilejä, takalasinlämmitintä, ABS:ää, ESB:tä, jne jne
- ei ollut ohjaustehostinta, jolloin kuskin piti oikeasti yrittää ajaakin :nykii aivan kummallista..
- kylätien auraamisen hoiti se naapuri, joka oli niin varakas että omisti lumilingon (ja teki tätä hommaa luonnollisesti villasukka/munatiu/pullakahvee-palkalla)
- ja jolloin meteorologeilla ei ollut hienoja tietokoneohjelmia ennustamaan säärintaman etenemisen Helsinkiin minuutin tarkkuudella
Ok, tekniikka on mennyt eteenpäin, mutta niin on ihmisten asenteetkin :-X
Faktoja:
- 20 km:n työmatkaa ei pysty taittamaan viidessä minuutissa
- vesi jäätyy alle 0 asteen lämpötilassa
- nykyajan työ puuduttaa ja stressaa ihmisiä
- jos auto on valmistettu maassa, jossa vuoden alin lämpötila on +5 astetta, oletatko sen toimivan -35 asteen pakkasessa? Noh, meitä on tietenkin moneen lähtöön... :
- ja kyllä, kitka on olemassa, ja siihen vaikuttaa kappaleen massa (eli auto), tason kulma nollatasoon nähden (eli mäen jyrkkyys), sekä kitkakerroin. Ja kyllä, kitkakerroin ON eri kesällä ja talvella (kaupunkilaisille; se on pienempi talvella -> jarrutusmatka pitenee)
Joten eiköhän se valtion holhous ole jossain määrin tarpeetonta, mikäli osaa kääntää rattia ja painaa niitä kolmea (tai vaihtoehtosesti kahta) poljinta (mutta ei kaikkia samaan aikaan!). Ja kyllä, kaikille sattuu vahinkoja (itsekin 2 kertaa kolarissa olleena) mutta ne turhat puskuriinajot on kyllä aivan älyttömiä (hesarinmentävä turvaväli :nykii). Mutta sitä varten meillä on näitä "halpis"-autoja (mitään nyt nimeltä mainitsemattani... :
), jotta kansalaiset voivat harjoitella ajamista ennen timanttisen kulkupelin ostoa 8) Joillakin se harjoittelu vaan jää hieman pitempiaikaseks kun toisilla.. :