Mitsujen puhtaana pito :D

Vs: Mitsujen puhtaana pito :D

Mä ihmettelin maanantaina kun somerolle päin ajelin, että jo on kummaa kun en näe pahus vieköön yhtikäs mitään kun vaihdan lyhkäsille valoille.. Mutsin pihalla sitten otin hansikaslokerosta puhdistyspyyhekeitä ja kävin sutasemassa valot puhtaaksi niin jeesus mikä p*ska kerros. Herranjumala sentään!! ja matkaa vaivaiset 70km... Ihmekkös ettei mitään nykynytkään :nykii
 
Vs: Mitsujen puhtaana pito :D

Very much :eek:fftopic
nostokurki sanoi
Ruvetaanko keräämään nimiä adressiin?
Tuskinpa siitä kovin paljoa hyötyä, jos haittaakaan, mä laitan nimeni het alle; tosin nää nöösit kaupunkilaiset (joihin siis itseäni en suvaitse lukevani ;D) kun ei osaa ajaa TIPPAAKAAN ja pistävät vastaan. Tai osais ajaa edes sata metriä, mutta ei! Sen ratin vääntäminen ja polkimien hallitteminen samaan aikaan on näemmä liian vaativaa :mad: (pientä vaatimatonta sadatusta ja sarkasmia, ei herneitä..mulla on liikaa aikaa ::) ;D ken ei kestä niin ei tarvi lukee.. ::)).
On se hirveetä kunnei valtio tee osuuttaan:
- tiet on liukkaita, tämähän on aivan pöyristyttävää..
- teitä ei hoideta, niistä saattaa löytyä jopa kuoppia :nykii
- talviaikana tieltä saattaa löytyä jopa kahden sentin lumikerros, herranen aika, eletäänhän me VAAN 63. leveyspiirin pohjoispuolella. härregud!
- jos aamulla lumisade alkaa esim. klo 6.00, niin on se ihme kunnei aura-auto mene juuri siitä oman tien editse kello 6.03, kun pitäs lähteä töihin. kauheaa..!

Ja valitettiinko näin paljon nelisenkymmentä vuotta sitten, jolloin autoissa
- oli lehtijouset (mitä ylellisyyttä), ja tiethän oli kuoppaisia kun per**** eikä päällysteistä tietoakaan
- ei ollut lämmityspistokkeita joka p-paikan kyljessä, eli ei muuta kun nuotiohommiin että pääsi töihin ( ;D)
- ei ollut automaatti-ilmastointeja, istuinlämmittimiä, sähköpeilejä, takalasinlämmitintä, ABS:ää, ESB:tä, jne jne
- ei ollut ohjaustehostinta, jolloin kuskin piti oikeasti yrittää ajaakin :nykii aivan kummallista..
- kylätien auraamisen hoiti se naapuri, joka oli niin varakas että omisti lumilingon (ja teki tätä hommaa luonnollisesti villasukka/munatiu/pullakahvee-palkalla)
- ja jolloin meteorologeilla ei ollut hienoja tietokoneohjelmia ennustamaan säärintaman etenemisen Helsinkiin minuutin tarkkuudella

Ok, tekniikka on mennyt eteenpäin, mutta niin on ihmisten asenteetkin :-X
Faktoja:
- 20 km:n työmatkaa ei pysty taittamaan viidessä minuutissa
- vesi jäätyy alle 0 asteen lämpötilassa
- nykyajan työ puuduttaa ja stressaa ihmisiä
- jos auto on valmistettu maassa, jossa vuoden alin lämpötila on +5 astetta, oletatko sen toimivan -35 asteen pakkasessa? Noh, meitä on tietenkin moneen lähtöön... ::)
- ja kyllä, kitka on olemassa, ja siihen vaikuttaa kappaleen massa (eli auto), tason kulma nollatasoon nähden (eli mäen jyrkkyys), sekä kitkakerroin. Ja kyllä, kitkakerroin ON eri kesällä ja talvella (kaupunkilaisille; se on pienempi talvella -> jarrutusmatka pitenee)

Joten eiköhän se valtion holhous ole jossain määrin tarpeetonta, mikäli osaa kääntää rattia ja painaa niitä kolmea (tai vaihtoehtosesti kahta) poljinta (mutta ei kaikkia samaan aikaan!). Ja kyllä, kaikille sattuu vahinkoja (itsekin 2 kertaa kolarissa olleena) mutta ne turhat puskuriinajot on kyllä aivan älyttömiä (hesarinmentävä turvaväli :nykii). Mutta sitä varten meillä on näitä "halpis"-autoja (mitään nyt nimeltä mainitsemattani... ::)), jotta kansalaiset voivat harjoitella ajamista ennen timanttisen kulkupelin ostoa 8) Joillakin se harjoittelu vaan jää hieman pitempiaikaseks kun toisilla.. ::)
 
Vs: Mitsujen puhtaana pito :D

Mä kanssa voisin laittaa nimeni sellaiseen adressiin jos joku semmosen käy tekemässä ;) :)

Tänään olisi pakkasta.. Olisi otollista pestä autokin....
 
Vs: Mitsujen puhtaana pito :D

nostokurki sanoi
Olen tässä vähän miettinyt suolauksen haittoja...

-Autot ruostuu ja paskaantuu
-Hirvet sun muut metsäneläimet kerääntyy tien lähelle nuolemaan suolaa
-Ympäristöystävällistäkään se ei ole
-Tulet suolatulta tieltä kuivalle niin on pirun liukasta vaikka olis nastat
-Renkaat haurastuu suolan vaikutuksesta

ynnä muuta mukavaa. Ruvetaanko keräämään nimiä adressiin?
Tuohon listaan voisi lisätä sen suolauksesta aiheutuvan liikenneturva riskin. Eli pitoolosuhteet ovat ennalta-arvaamattomia. Kun suola vaikuttaa niin pitoa on vaikka kuinka, mutta jos pakkanen kiristyy huomaamatta ja suolan teho loppuu, niin silloin sitä ollaan luistinradalla huomaamatta. Jos ei suolattaisi ollenkaan, niin silloin pito-olosuhteet olisivat paljon tasaisemmat ja keli paremmin ennalta-arvattavissa. :-\
 
Vs: Mitsujen puhtaana pito :D

.... Ja parasta on kun pohjavesialueella kylvetään kunnon tiesuolat niin saadaa juodakkin ne samat litkut... Noh janohan siitä vaan yltyy ja ajattaa kaljakauppaaan :) Aikonaan Karpo teki ohjelman yhdestä tienpätkästä jossa suolaa 25kg/ 3. metriä tietä talvessa...
 
Vs: Mitsujen puhtaana pito :D

+ ne etanavauhtia ajavat suola-autot aiheuttavat vaaratilanteita, kun ihmiset niitä pimeässä ohittelee.

Käsittääkseni jokaiselle ajokortin haltialle on annettu liukkaan kelin ajo-opetusta. Joten jos kerran on talvi, niin miksei saisi olla talvikeliä ?
 
Vs: Mitsujen puhtaana pito :D

moder sanoi
Käsittääkseni jokaiselle ajokortin haltialle on annettu liukkaan kelin ajo-opetusta. Joten jos kerran on talvi, niin miksei saisi olla talvikeliä ?

Vaaratilanteita aiheuttaa liukkauden lisäksi se että ne jotka härkäpäisesti ajaa nopeusrajoitusten mukaan oli keli mikä hyvänsä, pyrkivät ohi keinolla millä hyvänsä niistä jotka kenties sovittavat ajonopeutensa ajo-olosuhteiden (tarkennettuna omien ajotaitojensa) mukaan. Väittäisin että kun liukkautta saadaan vähennettyä myös siitä johtuvat ohitukset vähenevät. Liukas keli ja siihen lisättynä kamikaze-ohitukset on todella huono yhdistelmä.

Autojen kannalta suolaus on huono juttu, mutta liikenneturvallisuuden kannalta hyväksyn sen.
 
Vs: Mitsujen puhtaana pito :D

GSR sanoi
Väittäisin että kun liukkautta saadaan vähennettyä myös siitä johtuvat ohitukset vähenevät. Liukas keli ja siihen lisättynä kamikaze-ohitukset on todella huono yhdistelmä.
Mutta eikös tää taas peilaa nykystä hermostuneisuutta ja sitä ettei jakseta odottaa paria minuuttia kauempaa siihen seuraavaan risteykseen josta ite käännytään(aikatauluongelma?)? Eli asennevamma; jos ei pysty turvallisesti ohittamaan, silloin ohituspaikka/-tilanne on arvioitu väärin. Kuinka paljon oikeasti voittaa ajassa; matka 50km, nopeus 80km/h vrt. 95km/h.. ::) verrattuna oma henki tai kuolemantuottamus..kyllä mä otan toin ekan vaihtoehdon. ;) tietty, jokanen tamplaa tyylillään.. ;D
 
Vs: Mitsujen puhtaana pito :D

Käyttääkö kukaan autoaan harjattomassa automaattipesussa, jos takaluukun päältä löytyy siipi. Eli jos kyseessä on Evo tai Evolookkeri, niin ilmottakaahan kokemuksia pesuista. Yhdellä Nesteellä eivät uskaltaneet viedä konepesuun(harjattomaan) Evoa? Miten on, tuleeko ongelmia?
 
Vs: Mitsujen puhtaana pito :D

Mä käytin viime kesänä suomessa lomaillessani jonkun Nesteen harjattomassa pikapesussa ja ei ainakaan siellä ollut minkäänlaista ongelmaa Evon takasiiven kanssa.
 
Vs: Mitsujen puhtaana pito :D

Peke sanoi
Käyttääkö kukaan autoaan harjattomassa automaattipesussa, jos takaluukun päältä löytyy siipi. Eli jos kyseessä on Evo tai Evolookkeri, niin ilmottakaahan kokemuksia pesuista. Yhdellä Nesteellä eivät uskaltaneet viedä konepesuun(harjattomaan) Evoa? Miten on, tuleeko ongelmia?

Periaatteessa kaikki alkuperäissiivellä varustetut autot pitäisi olla pestävissä näissä paikoissa. Olen käyttänyt Nesteen harjatonta pesua talviaikaan harvakseltaan, jos en ole päässyt hallille itse pesemään. Ensimmäisellä kerralla pyysin myyjää käymään tarkistamassa, että voiko pestä ja tarvitseeko valita ns. "suksiboxi"-ohjelman. Kyseinen spoikka on n. 8 cm korkea siipi luukun päällä ja on siis huomattavasti pienempi verrattuna Evon siipeen. Vastaus oli, että pesu onnistuu ilman erityisohjelmaa. Näin on menty noin kaksi talvea, mutta kaksi viikkoa sitten, kun jälleen käytin pirssin samassa paikassa pesussa, niin kuivain ei tunnistanutkaan spoikkaa ja tönäisi takaa noustessaan spoikkaan. Kyseessä oli siis laitteen vika, ja tämän myöntää huoltamokin, mutta vaurion syntyminen tuossa tapahtumassa ja sen toteen näyttäminen on vaikeinta, eikä korvauksia ole tulossa.

Tältä pohjalta opittuna ja vinkkinä siis:
- Myyjän kanssa pesumahdollisuuden ja spoikan kunnon tarkastaminen
- Varmistaa, että pesuhallissa on tallentava kamera
 
Vs: Mitsujen puhtaana pito :D

Peke sanoi
Käyttääkö kukaan autoaan harjattomassa automaattipesussa, jos takaluukun päältä löytyy siipi. Eli jos kyseessä on Evo tai Evolookkeri, niin ilmottakaahan kokemuksia pesuista. Yhdellä Nesteellä eivät uskaltaneet viedä konepesuun(harjattomaan) Evoa? Miten on, tuleeko ongelmia?

Itse käytin työpaikan harjattomassa omaa lookkeriani. Eikä mitään ongelmia ollu siiven kanssa. Pesukone oli Tammermatic merkkinen.
 
Vs: Mitsujen puhtaana pito :D

moder sanoi
Käsittääkseni jokaiselle ajokortin haltialle on annettu liukkaan kelin ajo-opetusta.
Olet käsittänyt väärin. ;) 80 luvulla tai aikaisemmin ajokortin ajaneille ei ollut liukkaan kelin ajo-opetusta.
 
Vs: Mitsujen puhtaana pito :D

Okei, mutta ehkä he ovat tässä 28 vuoden aikana oppineet tuntemaan talviliukkaat.
 
Vs: Mitsujen puhtaana pito :D

Turri sanoi
Eli asennevamma; jos ei pysty turvallisesti ohittamaan, silloin ohituspaikka/-tilanne on arvioitu väärin. tietty, jokanen tamplaa tyylillään.. ;D

::) Samaa mieltä... kerro se niille kuolemattomille kaahareille... ::)
 
Vs: Mitsujen puhtaana pito :D

moder sanoi
Okei, mutta ehkä he ovat tässä 28 vuoden aikana oppineet tuntemaan talviliukkaat.
Jaa ovat vai,katoppa noita +60 kuskeja..
 
Vs: Mitsujen puhtaana pito :D

On muuten aika mielenkiintoinen paikka tyo shellin happy hour pesu... Ei ole ennen tullut mieleenkään, että yölläkin tuon auton voi käydä pesemässä!
Onneksi nyt tuli vihdoinkin pakkasta ja lunta niin on jotakin hyötyäkin tuosta pesusta.
Ihan kaikki paskat ei lähtenyt shellin tehopesulla :mad:
 
Vs: Mitsujen puhtaana pito :D

Sassy sanoi
On muuten aika mielenkiintoinen paikka tyo shellin happy hour pesu... Ei ole ennen tullut mieleenkään, että yölläkin tuon auton voi käydä pesemässä!
Onneksi nyt tuli vihdoinkin pakkasta ja lunta niin on jotakin hyötyäkin tuosta pesusta.
Ihan kaikki paskat ei lähtenyt shellin tehopesulla :mad:

Kannattaa pistää liuotinta kaveriks kuivalle pinnalle niin luulis et lähtee, se on ihan hyvä se shellin pesu jos nyt mäntynummi on kyseessä. Ainoo sen hintanen että vois itsekin edes HARKITA :p
 
Takaisin
Ylös Bottom