Mitsun ALDL diagnostiikkaportti ja RS232 tulkki

J

jka

Guest
Terve kyselisin vain että onko ketään onnistunut saamaan tota tulkkia toimimaan ja millä ohjelmalla sitä olis testattu?
 
Vs: Mitsun ALDL diagnostiikkaportti ja RS232 tulkki

hmpf, on saatu. Testattu on TMO Dataloggerilla, MMCD loggerilla (palm), tunersteinillä ja evoscannilla.
 
Vs: Mitsun ALDL diagnostiikkaportti ja RS232 tulkki

Se pitää vielä mainita, että kannattaa koittaa sillä passiivikytkennällä ensiksi, jos se vaikka oman läppärin sarjaportin kanssa sattuisi toimimaan. Se vaatii ainoastaan kaksi komponenttia. (vastuksen ja diodin) ja näinollen on huomattavasti helpompi ja nopeampi rakentaa. :)

http://www.4g61t.org/forum/viewtopic.php?t=21451

Tuossa on sen kytkentä, ja nimenomaan tuo Laptop versio. jos läppärin kanssa haluaa testata.

Tuo palm versio tuossa on hieman harhaanjohtava, nimittäin se koskee ainoastaan silloin jos käyttää palmia sen oman cradlen kanssa autossa, sarjakaapelin kanssa pitää myös palmille tehdä laptop kytkentä. :)
 
Vs: Mitsun ALDL diagnostiikkaportti ja RS232 tulkki

Slider sanoi
Se pitää vielä mainita, että kannattaa koittaa sillä passiivikytkennällä ensiksi, jos se vaikka oman läppärin sarjaportin kanssa sattuisi toimimaan. Se vaatii ainoastaan kaksi komponenttia. (vastuksen ja diodin) ja näinollen on huomattavasti helpompi ja nopeampi rakentaa. :)
Näissäkin vissiin suht paljon eroja,vanha läppäri oli alle -00,toimi passiivilla,nykyinen "uusi" on jotain 2000-luvun alkua ja toimii passiivilla,kummatkin oli IBM:n tekeleitä.
 
Vs: Mitsun ALDL diagnostiikkaportti ja RS232 tulkki

Joo, en olisi yllättynyt vaikka suurin osa toimisi. Joku voisi joskus testata että miten sellaisen halvan USB to serial sovittimen kanssa käy. :)
 
Vs: Mitsun ALDL diagnostiikkaportti ja RS232 tulkki

Olen juuri kokeilemassa tuota tulkkia http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=ALDL-RS232 (tästähän oli kysymys?) usb-serial adapterin kanssa.
Passiivikytkentää en ole kokeillut, ei tullut tätäkään ketjua luettua ennen kuin aloin värkkäämään :)

Olen kokeillut TMO Dataloggeria ja sitten MMCD:tä palmOS emulaattorilla näiden ohjeiden mukaan:http://www.dsmtuners.com/forums/articles-tuning-ecu/200445-palmos-your-laptop-no-more-needing-batteries.html

En ole kuitenkaan saanut hommaa toimimaan, TMO:ssa pitäis valita com-portti,olen kokeillut niistä kaikkia ja yhdellä niistä miettii hetken ja sit herjaa jotain "properly not connected to ecu"

MMCD:n sain päälle mut ei sekään anna mitään arvoja. MIII rom image josta noissa ohjeissa mainitaan multa tosin puuttuu, siinä device-kohdassa oli joku toinen vaihtoehto niin kokeilin sillä.
MMCD:ssä olen kai valinnut oikean com-portin, koska ohjelma tarjoaa porttia sen mukaan ku siirtää adapteria eri usb-porttiin läppärissä.

mittailin jännitteitä virrat päällä mutta moottori sammuksissa, rs232-liittimen reikiin tuli:
2: 0.60V
3: 0.63V
5: 0V (luonnollisesti).
ledi palaa.

olen yrittänyt käydä tuota tekemääni kytkentää läpi, mutta en epäile etteikö siellä vois olla vielä joku fiba.

jos jollaki on näkemystä että mistä vois kiikastaa tai esim mistä saa ton MIII rom/vastaavan imagen niin antaa kuulua :)

auto on -91 12v gli lancer
 
Vs: Mitsun ALDL diagnostiikkaportti ja RS232 tulkki

Kannattaa varmaan ekana selvittää että mikä sen usb->rs232 adapterin luoma sarjaportti on, com4-9 väliltä voisi löytyä. :) sitten ohjelmaan se oikea portti. :)
 
Vs: Mitsun ALDL diagnostiikkaportti ja RS232 tulkki

Mä olen käyttänyt TMO:ta vuosia sitten vanhalla laptopilla jossa oli RS portti. Sittemmin työhommissa olen käyttänyt USB-adapterin kautta erilaisia ohjelmia ja yhteyksiä RS232 portiin, kun saa tosiaan ne COM port asetukset (nopeudet/numero) kohdalleen on yhteystoiminut.
TMO logger ei pelaa mulla USB adapterin kanssa. Tulkeissa on kyllä eroja, tämä omassakin käytössä oleva pitäis olla hyvä:

http://www.aten.com/products/productItem.php?pcid=20050107104554001&psid=20050117102915002&pid=2005022316346005

http://www.ostokset.fi/pd/97532011/
 
Vs: Mitsun ALDL diagnostiikkaportti ja RS232 tulkki

kiitos vinkistä, kattelin laitehallinnasta ja ohjelmista portit oikeiksi. Sen se vaikutti että TMO rupesi herjaamaan et "datalogger not found or lacking power"

Rakensin sen passiivikaapelinkin, muttei silläkään onnistunut lukeminen.

Portin nopeuksia ei tullut aiemmin mietittyä, mitä pitää laittaa nopeudeksi kun ohjeissa oli et 1953 baud, ja laitehallinnan valikossa pitää valita bittiä/sekunti?


kokeilin kyllä mm. 1800, 2400, 14400 ja 19200, mutta ei pelittäny

entä pitääkö vuonohjaukseen laittaa jotain ja mikä on tuo TTL?
"Serial communication is done using 1953 baud, 8 bit, 1 stop bit, no parity, TTL(?) levels"
 
Vs: Mitsun ALDL diagnostiikkaportti ja RS232 tulkki

Slider sanoi
Joo, en olisi yllättynyt vaikka suurin osa toimisi. Joku voisi joskus testata että miten sellaisen halvan USB to serial sovittimen kanssa käy. :)

mulla on nyt ongelma että ottaa yhteyden mutta kumminkin TMO loggerissa on link: down :seina
 
Vs: Mitsun ALDL diagnostiikkaportti ja RS232 tulkki

oliskohan jossain "linkkiä" mistä löytäs ton evoscanin ::) vastausta vaikka yv:nä 8)
 
Vs: Mitsun ALDL diagnostiikkaportti ja RS232 tulkki

tota mitsuloggeria mietin
pitäs varmaan kokeilla...

no kuhan löydän usb sovittimen mikä suostuu toimiin yhteen ton ecun kanssa ;)
 
Vs: Mitsun ALDL diagnostiikkaportti ja RS232 tulkki

Kyllä se TMO pitäisi riittää jos vaan saat raudan kuntoon. Ite en näe mitään syytä maksaa evoscannista. Voin toki olla väärässäkin. :)
 
Vs: Mitsun ALDL diagnostiikkaportti ja RS232 tulkki

Slider sanoi
Kyllä se TMO pitäisi riittää jos vaan saat raudan kuntoon. Ite en näe mitään syytä maksaa evoscannista. Voin toki olla väärässäkin. :)

lähinnä milenkiinnosta ja vertailu pohjalta ;)
 
Vs: Mitsun ALDL diagnostiikkaportti ja RS232 tulkki

nonih.. kertokaas mikä usb->serial kaapeli toimii varmasti?
kahta kaapelia kokeillu eka ei halpis ei toiminu ollenkaan ja toista perempaa
ei saanu asennettua :seina joku klikkas...
eli minkä merkkisiä usb kaapeleita olette käyttäneet?
 
Vs: Mitsun ALDL diagnostiikkaportti ja RS232 tulkki

Taitaa harva usbi-mokkula mennä niin alas kuin tarvis. Eli sinne 2400 bps huonommalle puolelle, (1920 or so)
 
Takaisin
Ylös Bottom