Moottorin huohotus

M

Misukka

Guest
Kellään vinkkiä, että mistä vois johtua lankun moottorin vahva huohotus öljyntäyttökorkin aukosta.
Miitissä koklattiin Molmiksen autosta ottaa venttiilikopan korkki pois ja huohotusta ei ollut.
Sitten omasta kiskasin niin meinas lippis lentää päästä :p :p

Öljyä ei kone syö ja öljyjen/nesteiden sekoittumista ei ole.

Mistä lähtisin etsimään vikaa ??? :p

Koneella höylätty "vasta" 156tkm :-X :'(
 
männän renkaat väsyneet ja/tai jumissa esim. jonkun tietyn öljyn/öljyjen käytön seurauksena.....

Öljyrengas kuitenkin vielä hoitanee hommansa hyvin jos öljyä ei (onneksi) kerran kulu....
 
Niko Päivinen sanoi
männän renkaat väsyneet ja/tai jumissa esim. jonkun tietyn öljyn/öljyjen käytön seurauksena.....

Öljyrengas kuitenkin vielä hoitanee hommansa hyvin jos öljyä ei (onneksi) kerran kulu....

5W50 täyssynteettiset Mobilit ovat olleet öljyinä aina. Muita ei ole käytetty. Aikaisempi omistaja oli kieltämättä ns. karstoittaja. Ajeli lyhyttä matkaa ja kone ei välttämättä lämmennyt kunnolla talvella.

Auttaiskohan kunnon karstanpoistokuuri (kunnolla kierrättää pitemmän matkaa) , että männänrenkaat "irtoaisivat" ???
Toki jos väsyminen on kyseessä niin :mad:
 
no mutta hei: onko se huohotusputki auki? siellähän on se PCV venttiili, jospa se on ryytynyt kiinni? silloinhan se puuskuttaa ihan varmasti öljykorkista....
 
*Niko hakkaa itseään päähän*

SE huohottimen avonaisuus on ENSIMMÄINEN mikä pitää aina tutkia jos moottori puhaltaa liikaa... eikä ruveta syyttelemään mitään männänrenkaita.......
 
Eikös tuo voi kieliä myös venttiiliviasta. Moottori voi huohottaa öljypohjaan, ja sieltä öljykanavien kautta ylös. Toinen vaihtoehto on että joku venttiili vuotaa, ja huohotus nousee venttiilivartta pitkin öljytilaan. Siinä vaiheessa on myös venttiilien ohjurikumit sökönä.
 
hmmmm, ei kai venttiili vika aiheuta huohotusta -imu ja pakokanavissa ei ole vasta painetta joka työntäisi vuoto paineen yläkertaan venttiilivartta pitkin.

Pakovena vuoto menee pakoputkeen, imuvuoto aivastelee imusarjassa...

+venttilivarren välykset on ehjässä autossa aika pienet.... ja tosiaan ne kumit pitäis olla kans sököt, eli varmaan veis öljyäkin ja pöllyttelis....
 
Missäs se huohotusputki/venttiili sijaitsee?Vois tarkastaa omasta koslasta varulta.
 
en tiedä Gallusta enkä Lancerista varmasti, mutta yleensä venakopassa, se voi olla osittain jopa venakopan sisällä. seuraat niitä huohotin letkuja jotka lähtee venakopasta, se venttiili voi olla ihan sellasen letkulähdön näköinen mötikkä.
 
Niko Päivinen sanoi
no mutta hei: onko se huohotusputki auki? siellähän on se PCV venttiili, jospa se on ryytynyt kiinni? silloinhan se puuskuttaa ihan varmasti öljykorkista....

Toivottavasti tuo on nyt kyseessä pelkästään :'(

Otin 2 letkua pois jotka lähtevät venttiilikopasta. Toinen menee ilmanputsarin ja kaasuläppäkotelon väliin "imuputkeen".
Sekä toisen putken joka menee imusarjaan.
Kummatkin ovat auki.

Nyt vain kattelemaan sitä pcv-venttiiliä ja sen toimintaa.

Jos joku osais kertoa venttiilin tarkan sijainnin niin olisin ERITTÄIN kiitollinen ;)
 
PCV venttiili on venakopassa, muistaakseni yleensä edestäpäin katsottuna vasemmalla puolella, takaosassa. Se on kierteillä kiinni venakopassa, aukeaa 12 tai 14mm kiintoavaimella. Siellä on sisällä kuulaventtiili, joka päästää ilmaa lävitseen vain toiseen suuntaan. Virtausvastus on vapaasuunnassa olematon.
 
Kiitos!

Meen tutkii tilannetta tuossa parin tunnin päästä.
Se kuvailemasi mötikkä näyttäs olevan oikealla puolella takana, edestä katsottuna. Vasemmassa letkussa ei ole "mötikkää" ollenkaan.

Ilmoittelen sitten tuloksen :-X :'(

[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Jee jee, venttiili ehjä :mad:
Seuraavaksi puristuspaine/ohivuotomittaus.

Voisko joku esim. Forte-käsittely auttaa tässä, mikäli renkaat on jumissa ???
 
Kyllähän ne mainostaa että Forte motor-flush irroittaisi karstat ja jumittuneet männänrenkaat. Saattaahan siitä jotain hyötyä olla, mutta kuinka useasti käy niin, että männänrenkaat ovat jumissa? Minulla ei ole tullut koskaan vastaan.
 
T. Laakso sanoi
Kyllähän ne mainostaa että Forte motor-flush irroittaisi karstat ja jumittuneet männänrenkaat. Saattaahan siitä jotain hyötyä olla, mutta kuinka useasti käy niin, että männänrenkaat ovat jumissa? Minulla ei ole tullut koskaan vastaan.

Aivan!

Tuleeko muuta vikaa mieleen, miksi oman rakkaani koneisto huohottaa noin kovasti? :'(
 
Jos huohottimet ovat kerran auki, niin ei tule muuta mieleen, kuin ne männänrenkaat, tai kannentiivisteen vuoto. Kupliiko syylarissa kun kone on käynnissä, meneekö vedet ja öljyt sekaisin, kuluttaako öljyä tai jäähdytysnestettä?
Tee puristuspainemittaus, koita Fortea, mittaa uudelleen. Katso muuttuvatko tulokset.
Jos ei tule mitään muutosta, ja huohotus jatkuu, niin joudut varmaan avaamaan mosan ja selvittämään syyn. Kannentiiviste kannattaa tutkia ensin. Vuodot jättävät selkeän jäljen. Sylinterien seinämät kannattaa tutkia katkennen männänrenkaan varalta. Sellainen piirtää sylinterin seinämään viirun katkoskohdalle.
 
T. Laakso sanoi
Jos huohottimet ovat kerran auki, niin ei tule muuta mieleen, kuin ne männänrenkaat, tai kannentiivisteen vuoto. Kupliiko syylarissa kun kone on käynnissä, meneekö vedet ja öljyt sekaisin, kuluttaako öljyä tai jäähdytysnestettä?
Tee puristuspainemittaus, koita Fortea, mittaa uudelleen. Katso muuttuvatko tulokset.
Jos ei tule mitään muutosta, ja huohotus jatkuu, niin joudut varmaan avaamaan mosan ja selvittämään syyn. Kannentiiviste kannattaa tutkia ensin. Vuodot jättävät selkeän jäljen. Sylinterien seinämät kannattaa tutkia katkennen männänrenkaan varalta. Sellainen piirtää sylinterin seinämään viirun katkoskohdalle.

Syylärinaukon kautta ei kupli motin ollessa käynnissä.
Jäähdytinnestettä tahi öljyä ei ole mennyt 10tkm ajulla mitään. Tässä oo mitään logiikkaa ??? :mad:
Pitää mitata nyt ne paineet ja sitten hutkia.

btw. mistä saa noita Forte-aineita ???
Paikallisessa nyrkkipajassa eivät varmaan ole edes kuulleet aineen olemassaolosta ;)
 
Mitsubishi merkkikorjaamoilta. Itse olen ostanut Järvenpäästä, Mäkelän autosta, mutta kyllä niitä pitäisi olla muillakin mitsukorjaamoilla. Etelä-Afrikkalainen tuote, jota Helkama vissiin tuo maahan
 
T. Laakso sanoi
Mitsubishi merkkikorjaamoilta. Itse olen ostanut Järvenpäästä, Mäkelän autosta, mutta kyllä niitä pitäisi olla muillakin mitsukorjaamoilla. Etelä-Afrikkalainen tuote, jota Helkama vissiin tuo maahan

Tattista!
Pitää Autotalo Hartikaista kiusata sitten puristuspainetestin jälkeen mikäli tarpeellista.

Ei tuosta viasta nykyisellään ole mitään haittaa, mutta...
Tiedät varmasti tunteen ;)
 
Ei tuo huohotus ole ihan normaalia... Pysyykö öljytikku paikallaan, vai työntääkö kampikammion paine sitä ylöspäin putkessaan? Huohottaako sitä kautta?

Kyllähän nuo olisi hyvä korjata, ettei tule ongelmaa tien päällä
 
T. Laakso sanoi
Ei tuo huohotus ole ihan normaalia... Pysyykö öljytikku paikallaan, vai työntääkö kampikammion paine sitä ylöspäin putkessaan? Huohottaako sitä kautta?

Kyllähän nuo olisi hyvä korjata, ettei tule ongelmaa tien päällä

Tikku ei ole hyppinyt ja mielestäni sieltä ei huohota.
Huohotuksen huomasin jo kesällä -03. Ajattelin että kuuluu ko. huohotus tämän koneen ominaisuuksiin, mutta nyt sitten samanlaisen motin kohdattuani heräsin :mad:
 
Oho, sepä kummaa. Jos männänrenkaat ovat poikki, niin se paine tulee ensin kampikammioon, ja sieltä öljykanavia ja letkuja pitkin yläkertaan. Öljytikku pompsahtaa näissä yleensä ulos, ainakin 4G63:ssa.

Onko kellään teorioita...?
 
Jep jep :mad:

Mitä olen kysellyt/kuullostellut muualtakin tilannetta niin kaikki ehdottavat tuota mäntä/sylinteri-akselia.
Jos on viirut perkele sylinterissä niin poruutan isommaksi ja milli kannesta pois ;D

Mutta odottelen puristuspaine-testipäivää :-X :-[
 
aihetta sivuten:

tiedän, että nämä öljyt ovat ikuinen juupas-eipäs väittely, mutta muistan jostin lukeneeni väitteen koskien täys-synteettisiä, laajan viskositeetin (esim. juuri 5w-50 öljyjä: tämä laaja viskositeetti alue on saavutettu käyttämällä öljyissä lisä-aineena tavallaan muoveja, joilla saattaa sitten sivuvaikutuksena olla tiettyihin paikkoihin kerääntyminen.... (ja osien jumittaminen)

Mutta samaan aikaan mineraali öljyt eivät ole hyvä ratkaisu, kuten ei myöskään mineraali öljyn ja synteettisen seka käyttö...

Muistaakseni tämän lausujan suositus oli, että pitäisi käyttää synteettisiä öljyjä, mutta välttää näitä laajan viskositeetin öljyjä...

Ota näistä nyt sitten selvää....
 
En ole täysin varma kylmästä ilmasta johtuen, mutta voi olla että glygolia on kadonnut desi tuossa syksystä lukien :eek:

Elikkäs kannentiiviste voi olla myös kyseessä.
 
Tuo desi ei kyllä ole kovin paljon. Jos sylinterin paine joutuisi vesikanavaan, niin nestettä katoaisi PALJON enemmän, ja syylari kuplisi.

Itselläni oli 4G63 8V galant -89, josta halkesi pakkasella kansi. Ajoin haljenneella kannella puoli vuotta, ja vettä meni lopuksi 1-2 dl viikossa. Sen kyllä huomasi silloin että vesi tuli kannen ja lohkon välistä. En kyllä muista huohottiko...
 
T. Laakso sanoi
Tuo desi ei kyllä ole kovin paljon. Jos sylinterin paine joutuisi vesikanavaan, niin nestettä katoaisi PALJON enemmän, ja syylari kuplisi.

Itselläni oli 4G63 8V galant -89, josta halkesi pakkasella kansi. Ajoin haljenneella kannella puoli vuotta, ja vettä meni lopuksi 1-2 dl viikossa. Sen kyllä huomasi silloin että vesi tuli kannen ja lohkon välistä. En kyllä muista huohottiko...

Aivan, toi desi voi johtua kyllä ihan tästä ilmasta. Ja kun ilma oli noin -15 niin ei toi kosla kunnolla edes lämpiä. Termarin auettua alkaa vasta paisuntasäiliöön tulemaan evästä. Ja en saanut termaria hetken käyttelyn jälkeen edes avautumaan :eek:
Käyttelin vehettä lopuksi tyhjäkäynnillä ja ei kuplia näkynyt syylärissä.

Kiitos T.Laaksolle vinkeistä, kyllä tämä huohotus saadaan vielä kuriin vaikka väkisin ;)
 
KIITOKSIA WEITEC :mad: :mad: :mad:

Menin si avaan koneen käydessä venttiilikopassa olevan öljyntäyttökorkin ja luulin ekana että sehän on jonkun PA kaiuttimen refleksiputki. Eli ilmaa tulee ja "menee" montakuutioo sekunnissa....

asiaan....

Eihän tommosen koneen pitäis huohottaa juuri yhtään varsinkaan kannesta ?

Eikös ilman pitäisi tulla joistain näistä ?
- öljyntulokanava
- öljyn paluukanava / - huohotinputki / onko noi edes sama asia ??
- venttiilinvarsien ja kumien välistä ?

Mosan "oireita":

- Pölläyttää vaihtaessa sinistä savuu
- öljy haisi "bensalta"
- "huohottaa"

Miten edetä ?
Mikä on normaalia huohotusta ja mikä ei ?


ps. öljyinä kanssa 5-50
pss. En jaksa kirjottaa enempää / selventää ... kirjotan huomenna enemmän kun tiedän asiasta paremmin.
 
Vaikuttais kyllä siltä että männänrenkaiden ohi virtais seosta ja sitä kautta huohottais.
Bensan haju öljyn joukossa oli mulla ongelmana vanhas viri-ooppelis, jossa seos liian rikkaalla joten palamaton seos katosi osaksi öljyjen joukkoon.
 
Huomasin tuossa että omani on alkanut vuotaa öljyä aika reilusti. Kannentiiviste on ollut tarkoitus vaihdattaa jo aiemmin koska vedet ja öljyt on selvästi sekaisin. Vettä myös menee aika reilusti. Huohotus oli myös "huomattavaa" (paljon pahempi kuin Weitec:illä). Täytyy vain toivoa että kone kestää kansipahvin vaihtoon asti :'( Moottori on Japanista tuotu jossa sillä on ilmeisesti ajettu pelkkää vettä jäähdytin järjestelmässä on meinaan siihen malliin ruostetta syylärissä.
Jospa se muutaman viikon kestää kun on tähänkin asti kestänyt :p
 
Jos öljyn seassa on paljonkin vettä, niin saat luultavasti varautua laakeriremonttiin, jos jatkat ajamista. Ei se varmaan kerrasta mossahda, mutta kun rupeaa kuulumaan ulinaa ja kohinaa, niin tiedät mistä on kyse.
 
T. Laakso sanoi
Jos öljyn seassa on paljonkin vettä, niin saat luultavasti varautua laakeriremonttiin, jos jatkat ajamista. Ei se varmaan kerrasta mossahda, mutta kun rupeaa kuulumaan ulinaa ja kohinaa, niin tiedät mistä on kyse.
Juu ei öljyssä ole paljon vettä mutta vedessä on öljyä ja sitäkin aika vähän
 
Huomasin juuri, että oma Gallu huohottaa kanssa aika reilusti.
Öljyä katoaa n. 0,5l/1000km. (Mobil SyntS 5w-40)
Ilmeisesti suhteellisen normaalia öljynkulutusta.
 
Sasuli sanoi
Huomasin juuri, että oma Gallu huohottaa kanssa aika reilusti.
Öljyä katoaa n. 0,5l/1000km. (Mobil SyntS 5w-40)
Ilmeisesti suhteellisen normaalia öljynkulutusta.

Minusta tuo on aikas paljon jo. 10tkm vaihtovälein sais lisätä 5 litraa öljyä :eek:
 
Weitecille ilmotus: Mun ja Tepin mosat EI huohota.. molmiksel "huohottaa" samanlailla...

kyse ol siis vähä mite asia tulkitaan.. mut kute molmikselt kuulin ni sul se pukkaa ilmaa TODELLA paljon.
 
Lancer sanoi
Weitecille ilmotus: Mun ja Tepin mosat EI huohota.. molmiksel "huohottaa" samanlailla...

kyse ol siis vähä mite asia tulkitaan.. mut kute molmikselt kuulin ni sul se pukkaa ilmaa TODELLA paljon.

Sitten jatkan yksin tämän ongelman kanssa painimista :p


EDIT: Menin si avaan koneen käydessä venttiilikopassa olevan öljyntäyttökorkin ja luulin ekana että sehän on jonkun PA kaiuttimen refleksiputki. Eli ilmaa tulee ja "menee" montakuutioo sekunnissa....


Tuosta vain ajattelin että samalla tavalla huohottaa mutta... ::)
 
Kyllähän sieltä mullakin matalaa soundia tulee jos öljykorkin ottaa auki... Mut ei kyllä huohota. Ei paperinpalanenkaan värähdä kun vie sen öljytikun aukon yläpuolelle koneen käydessä.
 
T. Laakso sanoi
Kyllähän sieltä mullakin matalaa soundia tulee jos öljykorkin ottaa auki... Mut ei kyllä huohota. Ei paperinpalanenkaan värähdä kun vie sen öljytikun aukon yläpuolelle koneen käydessä.

Sanotaanko, että tuossa huohotus/ylipaine on luokkaa hiustenkuivain pienellä teholla :-\

Öljytikun holea en ole vielä tutkaillut :'(
 
Olihan se pakko sitten käydä itsekin kokeilemassa kuinka motti huohottaa...

Kyllähän toi tuntuis jonkun verran puhisevan... En pitäis kuitenkaan vakavana. Ja kilsoja koneella takana 157tkm.
 
Otin tuossa venttilikopan kannen auki kansipahvia vaihtaessa, öljyvuoto josta kerroin aiemmin tuli venakopan kannen tiivisteen välistä. Yrittää huohottaa sitä kautta kun ei muualtakaan pääse ja puskee samalla öljyt pellolle. Noh, otin siinä kopan pois niin karstaa oli melkein yhtä paljon kuin edesmenneessä syöksysämpylässäni, ja se on jo paljon.

Venakopan kansi on jaettu kahteen osaan vaakasuunnassa ja toden näk. ylempi osa on täynnä karstaa joka estää oikeaoppisen huohottamisen. Näin siis 4g15 motissa.
 
Weitec sanoi
T. Laakso sanoi
Tuo desi ei kyllä ole kovin paljon. Jos sylinterin paine joutuisi vesikanavaan, niin nestettä katoaisi PALJON enemmän, ja syylari kuplisi.

Itselläni oli 4G63 8V galant -89, josta halkesi pakkasella kansi. Ajoin haljenneella kannella puoli vuotta, ja vettä meni lopuksi 1-2 dl viikossa. Sen kyllä huomasi silloin että vesi tuli kannen ja lohkon välistä. En kyllä muista huohottiko...

Aivan, toi desi voi johtua kyllä ihan tästä ilmasta. Ja kun ilma oli noin -15 niin ei toi kosla kunnolla edes lämpiä. Termarin auettua alkaa vasta paisuntasäiliöön tulemaan evästä. Ja en saanut termaria hetken käyttelyn jälkeen edes avautumaan :eek:
Käyttelin vehettä lopuksi tyhjäkäynnillä ja ei kuplia näkynyt syylärissä.

Kiitos T.Laaksolle vinkeistä, kyllä tämä huohotus saadaan vielä kuriin vaikka väkisin ;)

Eilen taas oli lisättävä parit desit ja ajellut ehkä noin 1000-1500 kilsaa viime lisäyksestä.
Jäähdytinneste on suljetussa tilassa kyllä, mutta voiko esim. lohkolämmittimen käyttö +0 ilmalla 2 tuntia haihduttaa nestettä?
Illalla ajastanut tolpan ja ei ole noita säänennustus lahjoja suotu :)
 
Mulla toi Gallu imee nestettä jonkin verran, mutta en ole pitänyt mitenkään hälyttävänä tuota nesteiden kulutusta.
Kansi pitäis ottaa joskus pois ja katsoa mitä misukka on syöny. Jos sais joskus taloprojektin valmiiks + talli luonnollisesti.
 
Takaisin
Ylös Bottom