Näin valmistuu Hifi-Turbo-Ralliart-E15 - "täydellisen" Galantin tarina (samitsu)

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Haave ja suunnitelma tuollaisen kokonaisuuden rakentamisesta alkoi kun erään kuusen juurelta löytyi vastaava alkuperäinen mutta keulasta kolaroituna... Silloin iski joku pakko että tuollainen on saatava... Sekin auto on päätynyt pihaan,mutta ei siitä ole kuin varaosiksi,yhteensä E15 turboja on nyt 4 pihassa... Monenlaisia Galantteja on tullut haalittua tuota projektia varten,muunmuassa ehjien korien ja kattoluukun vuoksi,mutta sitten tuli vastaan tämän tarinan auto,joka olikin jo valmiiksi kaikkea mitä piti,eli viimeisin vuosimalli,alkuperäinen turbo,sähkökattoluukku,ilmastointi ja digimittaristo-sellainen paketti oli tarkoitus koota lisättynä Ralliart-korisarjalla ja kohtalaisilla soittovehkeillä,itse asiassa niiden "nopeaan siirtoon" tämä auto valmistuu... :)

Mutta helppoa ei ollut että alkuun pääsee,tuo auto meni minulta periaatteessa kolmesti sivu suun ennenkuin se päätyi tänne,ekan kerran "törmäsin" siihen muutama vuosi sitten Keltsissä,eikä se olisi maksanut kuin muutaman sataa euroa...! Tietysti joku jobbariäijä ehti ostaa sen ja hinta oli samantien noin 1500€...! Kun tiesin homman,en periaatteessa halunnut maksaa tuollaista pikavoittoa vaan homma jäi siihen,ja v****** suunnattomasti...! Sitten kului aikaa,ja kerran näin kerhon sivuilla miitistä kuvia,ja katsoin että mikäs auto tuossa on... Kun selvisi että se olikin sama auto,Korpela olikin jo ehtinyt hieroa siitä vaihtokaupat ennenkuin ehdin tarjoamaan siitä mitään... Hän sitten innostui autosta niin ettei luopunut siitä heti edes tähtitieteellisillä tarjouksilla,taas ei auttanut kuin unohtaa juttu ja välillä vain muistutella että ostohaluja olisi... Vuosien mittaan tallin hyllyyn oli jo päätynyt noin 6000 eurolla palikkaa tuota autoa varten,ja alkoi jo hieman masentaa koko homma,ei ollut aikaa ja intoa alkaa monesta autosta sepittämään kokonaisuutta...

Nyt on sitten "asia kunnossa" ja hyvä aihio tontilla,sen lisäksi että auto on valmis paketti,parasta siinä on se ettei ruostetta ole tuollaiseksi Galantiksi juuri ollenkaan,edes alustassa... Ja kun ei ole vielä koskaan hitsattu,tarvittavat pienet paikat voi tehdä itse eikä minkään aikaisempien pulunpaskojen päälle... Keulaa on joskus hieman kolhittu eli sitä joutuu korjailemaan,mutta se on pientä koska tällä aihiolla työtä säästyy arviolta kuukausia,ei kai ihme että kovasti halusin auton ostaa ja onneksi se ehti toteutua ajoissa!

Auto on siis haettu 12.7. ja seuraavana päivänä laitettu omiin nimiin ja samantien poistettu kilvistä,tämä projekti kun ei tule ihan hetkessä tapahtumaan,ikävä kyllä... Tänään alusta on painepesty,ja aina vain paremmalta vaikuttaa,suurempia ruostehommia ei tarvitse tehdä...! Kuviakin saattaa tulla sitä mukaa jos on jotain kuvattavaa,eikä kannata kysellä vaikkei muutamaan viikkoon tai kuukauteen tunnu tapahtuvan mitään,homma etenee muiden kiireiden ohella ja vähän "ilmojen mukaan",talvella sitten toivottavasti enemmänkin että tulis joskus valmistakin...! :)
 
Laitetaanpa juttua alulle ainakin ennen/jälkeen-kuvien verran,tässä vaiheessa ei yllättäen saada kuin niitä ennen-kuvia... Autoon oli eksynyt pientä tuuninkia sun muita virityksiä,onneksi vain vähän... Takavalot olivat kolhujen vuoksi vaihtuneet vanhanmallisiin,valmiiseen autoon tulee taas ne uudemmat mitkä kuuluukin...
 
Kuvassa näkyy mahtava poppikone joka tuli auton mukana,saa nähdä mitä tulee tilalle,oletettavasti tilanne ei voi tuosta paljoa ainakaan heikentyä...!? ;) Konehuoneessa on tasaisen harmaata ja melkoinen hässäkkä,varmaan sinnekin täytyy jotain ilopilkkuja saada ainakin päällisin puolin ja teknisestikin...!? :)
 
Näistä näkyy asiaa tietäville pientä vihjettä siitä miten ehjä alusta on,toinen on alustan vasen takakulma ja toinen tietysti taka-akselin poikittaistuenta mikä yleensä on lahonnut enemmän tai vähemmän...
 
Tuskin mikään tällainen Galantti enää ihan ruosteeton voi olla kuitenkaan,tässä on pari pahinta kohtaa jotka joutuu hitsailemaan,varapyöräkotelon pohjapalkki on yleensä lahonnut kokonaan mutta tästä vain keskikohta,ja taka-akselin kiinnityskohdat ovat sellaiset paikat joista voi melkein lyödä vetoa että ovat ainakin kerran jo paikatut,eli ruostunutta peltiä on turattu yhteen pulun oksennusta muistuttavalla "saumalla"...!? ;D Tässä onnellisesti koskemattomat ja vain alkavaa lahoa,pääsee vielä tekemään sen minkä voi... :)
 
Vähän jotain laitettavaa tännekin... Aikaisemminkin jo tuli purettua alustan osia,mutta tänään enemmänkin kun koko päivä tuli käytettyä Galantin purkamiseen... Nyt on sitten keula ja häntäpää purettu,ja korinosia muutenkin,ja lisäksi jo osa konehuoneestakin... Samalla selvisi,kuten kuvistakin,ettei se keulan ja kulman kolhu kovin isotöinen ole,mutta aika iso kokonaisuus siihen kuitenkin tulee sitten lopulta vaihdettua toisesta autosta...

Noin muuten kaikenlaisia huomioita autosta,ruostetta ei edelleenkään löydy mistään "vakiopaikoista" paljoakaan,osansa on varmaan eri puolilta löytyvillä rei'illä joista on aikanaan laitettu suoja-aineita erilaisiin koteloihinkin... Muuta hyvää ei sitten paljon olekaan,vuosien varrella kaikkea on ryssitty silleen että virheettömiä osia ei autosta paljon löydy,tarkoittaa sitä että suurin osa vaihtuu joko uusiin tai ehjiin muista autoista otettuihin,eikä "alkuperäisistä" jää jäljelle paljon mitään...!

Lisähuomioina että entinen omistaja lienee tehoja tavoitellessa? tai säästömielessä? jättänyt ilmansuodattimen kokonaan pois,no ei se niin finaalissa olevaa konetta ole paljon haitannut...!?  ;D Ilmastoinnista tuli kylmäaineet laskettua pihalle,mutta eipä siellä paljon mitään ollutkaan,korjauksesta huolimatta se on siis vuotanut minkä olin kuulevinaan jo auton saadessani...  :( Ihan sama,uusille aineille muuttuu muutenkin...

Pahin juttu oli ehkä se että ruiskun johtosarja osoittautui ihan paskaksi,se kun on joskus kärähtänyt niin "korjaukset" ja vahingot ovat sellaisia että vaihtuu koko koneen johtosarja toiseen... Samoin kaikenlaiset letkuviritykset konehuoneessa saavat kyytiä,käytännössä kaikki täytyy tehdä tavalla tai toisella uusiksi...
 
Nyt on sitten muuten ne kuvatkin näkyvillä mitä ei viime kerralla saanut laitettua,vaikka teksti niistä mainitsikin... Tänään ei ollu mikään kovin hyvä päivä tämän projektin suhteen,tankki tuli irrotettua mutta ei ihan ilman ongelmia,lähdön putkenmutka oli sen verran pehmennyt ettei pysynyt ehjänä kun mutteri oli jämähtänyt tiukasti kiinni...

Uutta kysellessä sai taas kerran yllättyä hinnoittelusta vaikka kaikkeen on jo melkein tottunut,tietenkään putkea ei saa erikseen vaan kokonaisuuden johon kuuluu se luukku,putki ja bensapumppu,hintaa todella miehekkäästi noin 900€...!? En oo niin hullu ja rikas,eli
palataan asiaan kun edullisempi vaihtoehto selviää... Yllättäen osa nimittäin pitäisi olla sama kuin esim. E33-Galanteissa,tiedätte sitten hinnan kun tulee osalle tarvetta... :( ;D

Jotain hyvääkin,alusta tankin yläpuolella oli tosi hyvä,ja ihme kyllä myös tankin yläpinta sekä täyttöputki ihan kohtalaisessa kunnossa,tätä autoa ei todellakaan kovin vakavat ruosteongelmat vaivaa,joku aika sitten näin miten ainakin 10 vuotta uudemmassa autossa oli paljon ruosteisempi alustan takaosa...
 
Homma etenee nyt yllättävän paljon,tänään tuli pestyä alustaa ynnämuuta tarkemmin painepesurilla kun on purettu lisää osia... Sitten innostuin purkamaan loput jutut koneen/laatikon nostoa varten,taas löytyi yllätyksiä kun jossain vaiheessa vetarit ovat olleet työn alla ja niiden mutterit,joiden kuuluisi olla TIUKALLA,lähtivät auki ilman mitään voimankäyttöä... Taitaapa siis mennä ainakin etupyöränlaakerit vaihtoon,tai koko systeemit toisesta autosta,koska pyörän pinnapulttejakin oli useampia pilalla... :(

Ja yksi mahdollinen syy ilmastoinnin tyhjenemiseen löytyi,kompressorin liitoksista ainakin yksi o-rengas oli saatu rikki jossain vaiheessa,muuta ei tarvittaisikaan... Ja riemua tuntuu riittävän,joskus kun ruiskun ympäristö on tosiaan palanut hieman,myös ohjausvaihteelle menevät johdot ovat kärähtäneet,taitaa siis vaihtua ohjausvaihdekin toisesta autosta,kohta ei oikeesti autosta jää entistä kuin tyhjä hylsy...! :(

Päivän päätteeksi saatiin kumminkin nimimerkki "sliderin" avustamana kone ja laatikko pois,josta kuvatkin,ja seuraavalle päivälle on taas työmaata tiedossa konehuoneen puolella... Jossain vaiheessa sama laulu jatkuu uudelleen kun tekniikan luovuttavasta autosta pitää purkaa konehuone... :)
 
Ja tänään on sitten purettu kone ja laatikko erilleen ja konetta sen verran että selvisi mitä on hajonnut... Arvailuni olivat oikeansuuntaisia,eli kansipahvi oli palanut,kirjaimellisesti,puuttui pala kuin koiran syömänä... Samalta nurkalta yksi kannenpulttikin aukeni ilman mitään voimankäyttöä,eli jotain on ollut pielessä... Vastaavasti toiseksi viimeisen pultin avaaminen vaati veronsa,Facomin huippu-kuusiokolohylsyavain naksahti poikki kuin tulitikku,ja tilalla kokeiltu tavallinen kulma-avain kiertyi melkein paskaksi ennenkuin pultti aukeni,siinä oli sitten momenttia sen toisenkin edestä...

Kone muuten sisälsi yhden hämmästyttävän osan eli turbopakosarjan joka ei ole yhtään halki,edellinen omistaja tosin taisi sen siihen jostain vaihtaa... Ahtopaineita on aikaisemmin yritetty nostaa jännän näköisillä systeemeillä,prikkoja,vieteri ja nippusiteitä,siihenkin pitää jotain kehitellä tilalle... Kaikista edellämainituista jutuista tämänkertaiset kuvatkin... :( :)

Ja päivän päätteeksi konehuoneen liuotinpesua,alkaa jo olla sen verran siistimpi että kehtaa purkaa lisää mutta ei se vielä viimeinen pesukerta ollut,koska kattilahuone täytyy maalatakin ennen uuden pannun asennusta... Nyt tulee hieman taukoa puuhailuun,jatkuu sitten seuraavassa jaksossa... :)
 
Hahaa,kaikki varmaan jo luulivat että tämä projekti on haudattu ja hyytynyt heti alkuunsa,no parin kuukauden tauko siihen näköjään tulikin mutta muutakin piti tehdä ennen talven tuloa,pajaa lähinnä rakentelin... No nyt sitten viime hetkellä ennen suurempia pakkasia tuli hieman aikaa ja intoa purkaa kone ja laatikko "tekniikanluovuttajasta",hyvin lähti vielä käyntiinkin vaikka on seisonut pellolla "hetken verran"... Edelleenkään ei näkynyt mitään suurta savutusta eikä muitakaan ongelmia,mutta silti pata pitää purkaa muttereiksi ja laitella talven aikana kuntoon,tämän auton toimiminen ja kestäminen ei jää ihan sattuman ja tuurin varaan...! :) Seuraavaksi pitää vielä samasta autosta purkaa keula ja leikellä korjauspala varsinaisen projektin paikkaamiseen,niistä sitten seuraavaksi... :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom