Nakutusanturin ehostaminen

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Haamunakutukset ovat toisinaan kiusanneet.
Kaivoin anturin irti ja totesin ainakin ilmeisesti ulkopuolisilta ääniltä eristävän, anturin ulkopuolella olevan pehmeän eristeen olevan rikki.
Onko näitä korjattu sikaflexillä vai miten?

Mitään muuta tälle onko tehtävissä?

nakuanturi.jpg
 
Vs: Nakutusanturin ehostaminen

Eikai tämmöset ranetukset vanhoissa romuissa ketään kiinnosta, mutta kerron nyt kuitenkin, niin naurettavaa kuin rahan säästämisen yrittäminen onkin:


Tiivistin sikaflexillä anturin "julkisivun". Saattaa olla, että joutuu uuden hankkimiseen, jos ei niin hyvä sitten.

nakuanturi2.jpg
 
Vs: Nakutusanturin ehostaminen

Uushan tuommoinen maksaa amerikan ihmemaasta jotain 60e luokkaa, kerro auttoko tiivistys.
 
Vs: Nakutusanturin ehostaminen

Niin, miksi mitään yrittääkään korjata kun kalliimmallakin saa.

Onkos tuossa anturissa kartiokierre, kun niin ahdistaa kiertää ???

Olikin vain sormikireydessä, muutama kierros ja niin tulee varmaan jäämäänkin, millään työkalullahan tuohon paikkaan ei pääse.
 
Vs: Nakutusanturin ehostaminen

korsma sanoi
Niin, miksi mitään yrittääkään korjata kun kalliimmallakin saa.

Onkos tuossa anturissa kartiokierre, kun niin ahdistaa kiertää ???

Olikin vain sormikireydessä, muutama kierros ja niin tulee varmaan jäämäänkin, millään työkalullahan tuohon paikkaan ei pääse.

noinha minäki korjasin yhden. Tai sieltä tais olla johto poikki mut lisäsin massaa myös.
Ota imuputki pois niin pääsee siittä käsiks hyvin ja pääsee kiertään avaimella kyllä ihan kiinni. Ja se kiertyy käsin kiinni ja kiristys ihan vähän (jotain 20Nm max tais olla). Eli ei pitäs ahdistaa kyllä yhtään vaan pyörii monta kierrosta ihan käsin.
 
Vs: Nakutusanturin ehostaminen

korsma sanoi
Niin, miksi mitään yrittääkään korjata kun kalliimmallakin saa.

Onkos tuossa anturissa kartiokierre, kun niin ahdistaa kiertää ???

Olikin vain sormikireydessä, muutama kierros ja niin tulee varmaan jäämäänkin, millään työkalullahan tuohon paikkaan ei pääse.

Mitä lukenut niin liian lujaa noita ei sais laittaa, kuulemma aiheuttaa haamunakua kun ylikireellä. Eli tuo 20Nm lienee aika alueella.
 
Vs: Nakutusanturin ehostaminen

Tällä on varmaan joskus ajeltu anturi irrotettuna jolloin on lohkosta anturin kierteet ruostuneet tai muuten tahriintuneet. Tässä tuo tosiaan oli käsin avattavissa ja vain pari kierrosta kierteillä.

Semmosella syvän mallisella päällä oleva 24mm lenkkiavain katkaistuna 10cm mittaiseksi sopii, muita en onnistunut anturiin saamaan sopimaan.

Nyt kiersin loppuun asti, ei tosin edes 20nm momenttiin, mutta vähän edellistä asentajaa paremmin kuitenkin.
Koekäytön perusteella ei ainakaan huonommaksi mennyt, parempi koeajo myöhemmin.

Juu imuputkihan lähteekin alle minuutissa ja heti ekaa avainta anturin suuntaan tarjotessa huomasi, että akun kenkä on myös otettava heti irti ;D Startin navat ovat ihan vieressä.
 
Vs: Nakutusanturin ehostaminen

Kyllä auttoi tiivistys 8) Nakutuksien "kuuleminen" vähentyi 95%, yhden huomasin ihan lähes pintakaasulla ajaessa mitä en ymmärrä ja lähdöissä, kierrosten laskiessa tyhjäkäynnin alle tulee muutama.

Ei ole kuitenkaan hyytymisiä tapahtunut enää tänään.
 
Vs: Nakutusanturin ehostaminen

Jossain määrin epäonnistui fiksaus, liekö sikaflex kylmänä liian kovaa vai mikä. Pakkasesta lähtiessä varmaan 15 minuutin ajan nakutuskäyrä nousee aina, kun kaasuun koskee.

Auton kunnolla lämmettyä käy ja kulkee taas hyvin.
 
Vs: Nakutusanturin ehostaminen

Eipä siihen massaus auta jos ongelma on siellä anturin sisällä olevassa mikrofonissa. Se on tuolla keskellä näkyvällä ruuvilla suoraan anturin rungossa kiinni. Massa taas pitää kosteuden ulkona.
 
Vs: Nakutusanturin ehostaminen

Massaus kyllä auttoi, anturi ei enää kuule omiaan normaalisti yhtään.

Eriste oli kuitenkin ollut rikki määrittelemättömän ajan ja mikrofoniin mennyt jotain likaa, joka pakkasella jäätyy ja sitten koneen vielä kohmeisena ollessa sekoittaa anturia.

Ongelmaa ei ole kylmässäkään, jos on käytetty lohkolämmitintä ennen starttia.

Jos olisikin niin, että anturi toimii oikein ja kone pitää kylmänä jotain ylimääräistä ääntä, pitäisi se varmaan olla ihan korvinkin kuultavissa?
 
Vs: Nakutusanturin ehostaminen

korsma sanoi
Jossain määrin epäonnistui fiksaus, liekö sikaflex kylmänä liian kovaa vai mikä. Pakkasesta lähtiessä varmaan 15 minuutin ajan nakutuskäyrä nousee aina, kun kaasuun koskee.

Auton kunnolla lämmettyä käy ja kulkee taas hyvin.

Minun käsitys on että nakutuspiiri "oppii" koneen meteliin kylmänä + muutenkaan sitä nakuanturia ei pitäisi softan mukaan lukea kylmänä. Itsella hakkaa nakucountteja tyhjäkäynnilläkin tyhjäkäynnillä..
Lisäksi softassa on semmonen feature että nakupiirin syöttämää dataa kuunnellessa on alue jota softa ei lue milloinkaan, ja jos sen yli tai ali pomppii nakuluvut syystä tai toisesta niin sehän näkyy just nakupiikkinä.

Oma nakutus on lämpimänä ja veikkaan että ainakin osaksi voidaan syyttää 104 asteen nestelämpötiloja.
 
Takaisin
Ylös Bottom