naperon mittareista

harriveikko

Jees on -95:n coltti ja -85:n napero.
Liittynyt
1 Joulukuu 2009
Sijainti
Hämeenlinna
No hitto_Ostin tässä juuri itselleni uuden kallistusmittarin yheltä kamulta omaan naperooni.Mulla on tollanen vanha -85 pajero ja siinä oli tässä keskimittareina vasemmalta lukien varoitusvalo (iso punainen) kallistusmittari ja volttlmittari.Toi kallistusmittari oli sellanen orpo ja ihan vaan painamalla paikoillaan.Nyt hain postista uuden.No kuis kävikään.Tuli komea kolmen mittari "paketti,jossa vasemmalta lukien on:Thermometter,kallistus-,altimetter mittarit.Eli ekassa mittarissa on auton kuva ja ylhäällä lukee outside ja alhaalla inside (liekö mokomassa jotain varoitusvaloja).No kallistusmittari,ainoo vaan kun tää on siisti nippu,eli mittarit onkin yhtä puuta.Sitten on altimeter (ilmeiseti siis jokin matkamittari).No olis kyllä kiva tietää noiden mittareiden tarkoitus ja mahtaakohan edes mun naperossa olla liitintä noihin mittareihin.Ulkona on säkkipimee,ei voi mennä edes kattoon ja ei tiedä koska edes keriän touhuaan päivänvalolla.Meinaan tosta paketista en pöllityn tilalle rikkomatta saa kallistusmittaria.Olis hyvä jos jokun viisaampi jeesaa.Laitan huonon kuvan kys. mittareista
 

Liitetiedostot

  • naperonmittari 003.jpg
    naperonmittari 003.jpg
    138 KB · Lukukerrat 3,345
Vs: naperon mittareista

En ole kyllä koskaan tollaisia pajeron mittareita nähnyt, mutta olettaisin että thermometer on lämpömittari, jossa sisä-ja ulkolämpötilan mittaus. Ja sitten toi altimeter on varmaankin korkeusmittari, joka todennäköisesti perustuu ilmanpaineeseen. Eli lämpömittarille pitäis olla anturit ja korkeusmittari toiminee sellaisenaan.
 
Vs: naperon mittareista

No joo
Eiköhän tosiaan thermometter tarkota lämpömittaria,vaan mistähän keleestä sen anturit saisin ja käykö tollanen mittari yleensä ollenkaan vanhaan naperoon,kun siinä on liitin perseessä.Tarviikohan mokoma kaksi anturaa,toisen sisälämmölle ja toisen ulos.Ja mitkä navat siinä liittimessä olis niitä varten.Tosta korkeusmittari jutusta en tosiaankaan ole mitenkään varma,vaikka voihan olla.Mutta miksi siinä on namikka jolla sen saa nollattua?
Olen eräänkin napern kyydissä ollut ja pari itelläkin ollu,mutta tollanen mittaristo on mulle ihan utopiaa.Yleensä niissä on ollu vasemmalla joko kello,tai öljynpaine ja oik. joko voltti tai amppeerimittari.Ja ne on ollu sellasia mittari kerrallaan juttuja.Voi olla hankala saada anturoita noihin mittareihin,jos niihin sellase tarvii.
 
Vs: naperon mittareista

Just kävin tallissa kattomassa tota "uutta"mittaristoa ja laskin johdot.Niitä oli kaikkiaan kahdeksan,eli seitsemään jonkinlaisia virtoja ja maa.Mahtaakohan vanhassa pajerossa edes olla liitintä ylämittareiden takana?mistähän sais tietää noiden liittimien järjestyksen,mikäli tarvii säveltään ruveta?Kyllä siinä on monen värisiä piuhoja,mut ei tiedä niiden tarkotuksia.
Harmi kun ei muutamaan päivään edes päivänvalolla kerkiä syynäämään,löytyykö pallerosta liitin mittariston takaa.Tuntuu vaan,kun mullakin on erillis mittarit,niinkun varmaan monella muullakin.Onks viisaat hereillä ja vähän opastais,mitä nyt.
 
Vs: naperon mittareista

Näkyy näissä naperoissa olevan vanhemmassa päässä noita mittaristoja, jotka kai ovat aikalailla samoilla varusteilla kuin senaikaisilla pitkillä malleilla ::). Tuosta -88 vuodesta alkaen ei sitten ole mitään lisämittaristoja, ellei ole itse asentanut ainakaan näissä "avomalleissa". Olisikohan tuo mittarista jotain vähän uudempaa mallia?

Luulisin että tarvitset jonkun vanhemman mallin kytkentäkaaviota avuksi, johtoväreistä selviää aika paljon. Olen itse asentanut Bilteman kolmipaikkaiseen apumittaristoon öljynpaineen, moottorin lämmön ja volttimittarin. Kaikki Bilteman halpasarjaa. Mittari on kytketty alkuperäisiä johtoja käyttäen ja tarvittaessa on alkuperäinen toimilaite "kytketty pois" eli öljynpainevalosta lamppu pois ja lämpömittarin johdon loppupäälle on tarjottu sivuleikkuria ;D.

Itse kytkentä on tehty sopivanvärisillä johdoilla mustaksi maalatun metalliprofiilin alle kojelaudan päälle. Liitos on tehty "pääverkkoon" tietokoneesta peräisin olevilla molex-liittimillä (1,5 kpl ;D).

Oli kyllä melkoinen sommiteltava noihin mittariston takana oleviin johtosarjoihin tinajuotoksin ::). Kaikille johdoille löytyi tehtävä, vaikka läheskään kaikkin ei tuota "haarajohtoa" tarvittu. Eli aluksi pitää piirtää kaavio kaikista tulevista johdoista väriselittein, vaikka kaikkia ei tarvitakkaan. Liekö viitettä aikaisemmasta lisämittaristosta?

Kaipa nuo lentokoneessa tuossa esitetyt ovat tarpeen - nuo itsekytketyt ovat hieman "maanläheisempiä" toimintoja :-\.
 
Vs: naperon mittareista

Joo
Juuri kävin aika pitkän puhelun lahteen Paavolan Arille.Ari ymmärtää näiden naperoiden päälle.Selvitys oli,että meikäläisen mittarit onkin -91 uudemmasta pajerosta.Nyt mun tars löytää jostain sellanen raato ja mitata mikä johto on mikäkin.Muuton tarvis konehuoneen ka kojetaulun alus johtosarjat vaihtaa.On kuulemma ne anturat johtosarjoissa.Ulkoantura kuulemma on etupuskurin takana ja sisäantura ratin alla.Löytäis läheltä Hämeenlinnaa jonkun romun,ostais vaikka ne anturat ja antais yleismittarin laulaa.Selvittäis parkkipiuhat ja maat,vaan yksi kumpaakin.Sitten pitäis vielä olla yksi virta siinähän ne sitten olis.Voishan mun puolestani joku tietysti teehdä sen homman vaikka kemijärvellä,ei sen väliä,vaikka se on jo jonkunkokoinen homma.Menee siinä ainakin tunti.Tarvis vaan ottaa johtojen värit ylös ja vielä parempi jos kattois paikan liittimestä.Tarvis siis suomentaa kahdeksan johtoo.Viittisköhän kukaan sellasen homman tehdä,jos tietäis jossain lähellään sellasen "uudemman" pajeron.Olisin tosiaan ylen tyytyväinen.Vielä jos sattuis ostaan halvalla ne anturipäät lämpömittariin.Ei perkele niitä kukaan tervejärkinen ees tarvi,kun ne on johtonipuissa.Hemmetti että toi teettää töitä toi mun pallero.Vaikka onhan se mukavaa askartelua.
 
Vs: naperon mittareista

Kyllä toi mittaristo on ainakin jo -89 EXE mallin Pajerossa.
 
Vs: naperon mittareista

Joo tääkin tosin pitää paikkansa,koska oli jo jopa joissain -88:ssakin.No kuitenkin niitä kuulemma vain joitain kipaleita tässä valtakunnassa,mutta -91 jo vakiona.
 
Vs: naperon mittareista

Väittäisin että kuvan mukaista mittaristoa ei ole Vxxx eli 91- olevissa Pajeroissa, niissä ihan erilainen mittaristo. Tuota mittaristoa on V6 ja dieseleissä EXE malleissa -89 eteenpäin. Onko noita malleja sitten vain joitain kipaleita tässä valtakunnassa, kuitenkin kyse autosta jota myyty parhaimmilleen n. 1500 kpl/vuosi...
 
Vs: naperon mittareista

En ole 1.Gen Pajerossa tuota korkeus ja lämpötilamittareita ikinä nähnyt. Ensimmäisissä 2.Gen Pajeissa on tuommonen missä on myös sisälämpö. Tunnistaa "vanhaksi" noista keltaisista teksteistä ja auton kuvasta. Uudemmissa 2.gen ne on jo valkoiset.

Eikös 1.gen PITKISSÄ diesel pajeissa ole tuo lisä mittaristo kaikissa? tai ainakin jostakin -87 tai -88 eteenpäin.. Niissä on vain öljynpaine ja latausmittarit sekä tuo "keinohorisontti" eli kallistusmittari.

Vai onko 1.gen pitkää nimen omaan korkeus ja lämpötilamittareilla??
 
Vs: naperon mittareista

2gen naperoissa ei ole noita ruuveja näkyvillä, on paljon siistimmän ja viimeistellymmän näköinen paketti muutenkin, eli täältäkin ääni jollekkin random 89-91 tekeleelle. Enkä muuten ole tuota sinistäkään nähnyt yhdenkään gen2 naperon sisustassa/kojelaudassa. Aika tukevasti ovat harmaita olleet.

Mutta muuten juu, lämpö, kallistus ja korkeuskello.
 
Vs: naperon mittareista

Mittarissa voi sitten olla muutakin ongelmaa kuin ne "pari anturia" :-\. Ainakin tuossa "keinohorisontissa" näyttää olevan luvattoman paljon ilmaa ja korkeusmittarikin voi ehkä olla tuohon "nollaan jumittunut" - tosin saattaa silti toimiakin, pitää kai kysyä ilmanpaine meteosta ;D. Korkeutta näkyy saavan neljään kilometriin, mutta siellä viidessä kilometrissä alkaakin olla happilaitteet tarpeen. Hupaisa laite ;D, viimeksi olen nähnyt vastaavia lentokoneessa ;D.
 
Vs: naperon mittareista

Juuri olin puhelinyhteydessä jämsään.Sieltä matti viisas,että vuonna -87 tuli exe malli finlandia.Siinä kuulemma oli tälläset mittarit,ainakin siinä firmassa missä hän oli noihin aikoihin töissä.Auto oli kuulemma varustettu sellasilla teipeillä,niinkun kolme paksua teippiä päälekkäin ja pisin oli alinna.Korjaa,jos olen nyt väärässä,eli millase ne finlandian teipit oli.No kuitenkin noita mittarivariaatioita on sitten montaa lai,niin vanhoissa,kuin uusissakin.Auttais saamaristi kun löytäis ees sen finlandian raadon jostain.Matti muuton ei ole mitsumiehiä,oli vaan muuton puhetta ja se rupes muisteleen.
 
Vs: naperon mittareista

Onhan noita EXE mallia nettiautossa nytkin ainakin 4kpl.myynnissä,vanhemmassa mallissa toi teippaus vaan on erilainen. Ei se nyt kovin harvinainen ole.

http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/2890335
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/2871667
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/2935343
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/2931935
 
Vs: naperon mittareista

lekaseppä sanoi
Mittarissa voi sitten olla muutakin ongelmaa kuin ne "pari anturia" :-\. Ainakin tuossa "keinohorisontissa" näyttää olevan luvattoman paljon ilmaa ja korkeusmittarikin voi ehkä olla tuohon "nollaan jumittunut" - tosin saattaa silti toimiakin, pitää kai kysyä ilmanpaine meteosta ;D. Korkeutta näkyy saavan neljään kilometriin, mutta siellä viidessä kilometrissä alkaakin olla happilaitteet tarpeen. Hupaisa laite ;D, viimeksi olen nähnyt vastaavia lentokoneessa ;D.

Ei se korkeusmittari välttämättä rikki ole vaikka nollaa näyttääkin. Jos siinä kerran on joku nollaus painike niin eiköhän se silloin nollaa siihen "korkeuteen" eli ilmanpaineeseen jossa sillä hetkellä ollaan. Tarkoituksena varmaan on silloin suhteellinen mittaus, eli että voi katsoa paljonko on noustu tai tultu alaspäin, koska muutenhan pitäis juurikin tietää paljonko ilmanpaine sillä hetkellä on merenpinnan tasolla että absoluutista korkeutta pystyis mittaamaan. Mutta tämä nyt vaan arvailua, korjatkaa jos joku on tollaista sattunut käyttämään.
 
Vs: naperon mittareista

Eiköhän se altimetri ole enemmänkin hupilaite ja tuskin siinä mitään lähtökalibrointia tarvinnee tehdä - pärjää varmasti käsi-GPS laitteitteillekin tuossa hommassa. Joskus kauan sitten kun Malmilta noustiin taivaalle tuo tieto vaan saatiin meteosta ;D. Kupla on tosiaan aika suuri, mutta kaipa se siellä pyörii kumminkin - ei sillä puun korkeutta mitata ;D.
 
Vs: naperon mittareista

No joo
Ei kukaan pajeron omistaja viittis tehdä sellasta pikku hommaa,autoon noustessaan kattois onko siinä ratinakselin luona tota lämppärinanturia ja minkäväriset karvat siihen tulee.Tää on pikku homma.Hiukan isompi olis homma sitten kattoo etupuskurin taakse,samanlainen anturi,minkäväriset sen karvat sit on.No se oliskin sitten jo iso homma kurkata ton mittaristo taakse ja jos on se kaheksannapanen liitin,mitata sieltä mikä nasta on mikäkin.Kuulin meinaan,että silti voi toi mittaristo olla pikkeava,vaikka autossa onkin ne anturat ja kuulemma ainakkin -91 eteenpäin ne olis ihan vakiona.Sitten niissä finlandia malleissa -87 eteenpäin.Sitten toi ilma tossa keinohorisontissa,sitä ei näy sillon kun mittari on oikeassa asennossa,kuvassa vaan se on ihan "selällään.Kiitän kamalasti etukäteen.
Harri
 
Vs: naperon mittareista

Eipä ole tuollaista mittaristoa niin en pysty mittaamisessa auttamaan.

Mulla on kyllä muutama "tavallinen" keskimittaristo, joissa siis öljynpaine, kallistus ja jännite. Ja niihin liittyen olisikin kysyttävää. Ostin V.J.S:n pajeron, joka on vähän erilainen kuin normaalit Suomessa myydyt -89/-90 pajerot. Siinä ei ole IC:tä ja se on pikkulootalla, olisikohan kyseessä Shogun malli? Myös keskimittaristo puuttuu, niin oliskohan se minkälainen homma siihen laittaa? Onko johdotuksia valmiina vai joutuuko itse askartelemaan? Onko ÖP-anturi sopiva tuollaiseen mittariin?
 
Vs: naperon mittareista

Ei ainakaan se öljynpaineen merkkivalon anturi sovi mittariin. Se on on/off-tyyppinen.

Jos se auto on shogun, niin siinä on manuaaliset napalukot ja kierroslukumittari sekä kitkalukko takaperästä puuttuvat.

Pikaisesti nettiautosta vilkaistuna, ei kaikissa -89 ole vielä cooleria.
 
Vs: naperon mittareista

rellu80 sanoi
Eipä ole tuollaista mittaristoa niin en pysty mittaamisessa auttamaan.

Mulla on kyllä muutama "tavallinen" keskimittaristo, joissa siis öljynpaine, kallistus ja jännite. Ja niihin liittyen olisikin kysyttävää. Ostin V.J.S:n pajeron, joka on vähän erilainen kuin normaalit Suomessa myydyt -89/-90 pajerot. Siinä ei ole IC:tä ja se on pikkulootalla, olisikohan kyseessä Shogun malli? Myös keskimittaristo puuttuu, niin oliskohan se minkälainen homma siihen laittaa? Onko johdotuksia valmiina vai joutuuko itse askartelemaan? Onko ÖP-anturi sopiva tuollaiseen mittariin?

Itsellänikin oli joskus tollanen -90 mallinen shoguni Pajero ja siihen tuli vaihdettua -89 intercooler mallista sisusta ja vaihteisto,kaikki sopi paikoilleen muuta kun ruuvaili ja johdotukset olivat valmiina,ainoo mikä puuttui oli keskuslukituksen rele. Öljynpaine mittarin anturi tarvii vaihtaa jos meinaa tuon mittarin laittaa toimimaan.
 
Vs: naperon mittareista

rellu80 sanoi
. Ostin V.J.S:n pajeron, joka on vähän erilainen kuin normaalit Suomessa myydyt -89/-90 pajerot. Siinä ei ole IC:tä ja se on pikkulootalla, olisikohan kyseessä Shogun malli?

Satuinpa bongaamaan tämän, eli ilmeisesti pääsit perille asti Sipoon perämetsistä suht ehjin nahoin, vaikka pyyhkijät olikin lakossa? Hyvä homma! :driver
Löytykö pakkia tai vitosta, vai heivasitko suoraan lootan verkonpainoksi? ;D
Jos tulee tuosta jotain lisäkyssäreitä, niin voin koittaa vastailla, ainakin huoltovihko jossa omat "korjaukseni" ennen seisontaan laittoa pitäisi löytymän pienellä etsimisellä...

-Ville
 
Vs: naperon mittareista

On manuaaliset napalukot ja muistaakseni ei ole kiekkamittaria. Lisäksi ilmanputsarin kotelo on sellainen putkimainen.

Joo, pääsin perille ihan ok. Itse asiassa pyyhkijät rupes toimiaan matkalla. Jarrut oli kyllä pikkasen jäykät, johtunee seisomisesta. En ole ehtiny sille vielä oikeastaan mitään tekemään kun on ollut niin paljon rempaa tossa ajossa olevassa Pajerossa sekä pikkujouluja jne. Ajattelin ensin laittaa sen vaan varaosiks, mutta pellit siinä on kyllä niin hyvässä kunnossa että taidan laittaa sen ajoon kuitenkin. Tai jos on liian iso työ laittaa leimalle niin sitten piha-auraksi. Lumilevykin olis jo hommattuna, kiinnikkeet joutunee askartelemaan. Eilen kyllä vedin sillä sierran raadon pihan perokoilta kun tossa toisessa on se jakolaatikon ketju poikki.
 
Vs: naperon mittareista

Mä luulen, että jaappanian pojjaat on lätkiny noita pajatsoja kasaan sellasista osista mitä on millonkin käteen sattunu. Erilaisia varustetasoja on aika paljon eikä niissä mitään lokiikkaa ole. Oma pirssi on -91 vuotinen vanhakoppanen, shokuniks oon luullut, se on pikkulaatikolla, manuaalilukoilla, ilman kuuleria, mutta kitkalukko, kierrosmittari ja keskimittaristo (ÖP, kallistus, voltti) löytyy. Tietty näihin 20 vuotiaisiin raatoihin on jo voitu vaihdella erinäinen määrä osia toisista. Itsellä ei toiminu öljynpainemittari ja alkuperäinen anturikin oli hävitetty, tilalla öljyvalon anturi. Korvasin koko systeemin piilteeman mittarilla jonka tungin alkuperäisen keskimittariston sisälle. Kierroslukumittari kuoli vuosi sitten ja naftamittari jo pari vuotta aiemmin, ei ole jaksanut kiinnostaa ropata kun ei vaikuta auton toimintaan, tärkeämpääkin laittoa olis vaikka rungossa ;D
 
Vs: naperon mittareista

mulla on tommonen mittaristo tossa v6 pensa vehkeessä,ja siinä on korkeusmittarissa taaki mistä sitä ite pystyy ruuvaamaan,mikä lie hyöty moisesta..... :eek:
 
Vs: naperon mittareista

Korkeusmittarihan mittaa siis vaan korkeuseroa halutusta lähtöpisteestä. Toimintaperiaate on seuraava:

Ennen nousua laita mittari asentoon nolla. Noustuasi matkan näet korkeuseron.
 
Vs: naperon mittareista


Meikäläisen pallerossa on kyseinen mittaristo, vm-92 2,5TD....
Liekö joku "valmistusvirhe"... ;D
 
Vs: naperon mittareista

Ajattelinpa huvikseen heittää tällasen tähän vanhaan aiheeseen.
Kävin esittämässä "viisaita" kyssäreitä timanttitiskillä ja kysyin
thermometeriin sisälämpötila-anturia joka tulee sinne ratin alapuolelle.
Mokomalla metalliläpyskällä oli hintaa 124€!!!! :nykii
 
Vs: naperon mittareista

pitäskös perustaa oma toppiikki hassun hintaisille alkuperäis osille? osanumeron vois laittaa kans jos sen tietää ja sen että vuosimallin mihin käy.. :)
 
Vs: naperon mittareista

Ei hassumpi idea. :peukku

edit: Ajattelin vielä, että jos jollain on tuo metalliläpyskä tallessa ja toiminnassa
niin olisiko mahdollista jos katsoisi siitä tietoja, vaikka tuotenron ja kertoisi sen.
Olisi mielenkiintoista kokeilla netistä kattoa mitä sillä löytää.
Minä ku olen aivan varma, että olen netissä joskus nähny samanmoisen
anturin ihan pilkkahintaan jostaki Aasian maasta. Arvatkaas vaan
muistanko enää mistä sen löysin tai onko kyseinen läpyskä tallessa... :seina
 
Vs: naperon mittareista

Jatketaan vanhaa aihetta. Pitäs tehdä lisätäyttö tuolle kallistusmittarille. Onko kellään tietoa mitä tuo alkuperäinen neste on? Pariin laivakompassiin näin lisättävän white spirit:ä. Sitä meinasin kokeilla.
 
Vs: naperon mittareista

Mitähän mahtaa whitespirit tehdä muoviosille? Jotaki alkoholiahan sen nesteen täytyy kuites olla, ku ei jäädy. Ei taida vielä kossu riittää pahimmille pakkasille??
 
Vs: naperon mittareista

Juuri tämä muakin askarruttaa. Täytynee ottaa "pallo" pöydälle ja ainakin haistaa mitä se on.
 
Vs: naperon mittareista

ja jos sulla white spirittiä jo on, niin voihan sitä kokeilla pyyhkiä johonki ei-näkyvään paikkaan ku mittari on irti.. on se kuites melkoinen myrkky ja epäilen pleksin ainakin himmenevän siittä.. Melkoisia muovi"teippejä" whitespiritillä irroteltiin aikoinaan amiksen työharjoittelussa.

Edit: Horisin taas mitä sattuu kun muisti pätkii..
 
Vs: naperon mittareista

Tuo "white spirit" kauppanimike on toiselta nimeltään lakkabensiini ja on petrokemian tuote - ei ole "spiriitä". On suhteellisen "mieto" liuotin eikä yleensä ole "paha" useimmille muovilaaduille. Sopii kyllä moniin tarranirrotuksiin, koska liima useimmiten liukenee tai pehmenee. Saattaisi sopia altimertin täytteeksi koska vanhat sotaväen kompassit olivat vastaavalla liuottimella täytettyjä (petroolipohjainen). Jotkut olivat kuulemma sota-aikana sitä juoneetkin, mikä on vähemmän terveellistä eikä ole edes sitä päihdevaikutustakaan ;D.
 
Vs: naperon mittareista

ja tämä viä suomeksi,hae kaupasta tärpättiä,son lakkapensaa,jos se kerran käy.
 
Vs: naperon mittareista

Lentokoenpuolella käytettiin tuota WhiteSpirittiä ja se oli kyllä hieman eri ainetta ku tavan kaupassa myytävä lakkabensiini.
Liuotti miltei mitä vain. Kaikki maalit ja suurin osa muovista ja liimoista. Ainakin tuota mun tuntemaa White Spirittiä käyttäsin varoen muoviosien kanssa. toki samalla nimellähän voidaan myydä myös laimeampia aineita, jotka ei sitten ole lähellekkään niin myrkkyjä.
 
Vs: naperon mittareista

Riippuu vähän käyttövuodesta. On saatettu antaa "laitonta ainettakin" :-\. Esimerkiksi kauppanimikkeella "thinner" eli tinneri kuten suomessa sanotaan, voi käsittää monenlaisia liuottimia esim asetooni, tolueeni yms ja näillä kyllä lähti "kuppakin töölöstä" ;D. Tuo lakkabensiini kulkee myös kauppanimikeellä mineraalitärpätti. Sensijaan "tärpätti", pineenitärpätti on puutisle ja sillä on taas ihan omat liuotinominaisuudet. Sen käyttö on nykyään vähentynyt lähinnä taidetarvikekauppiaiden hoidettavaksi (öljymaalit).
 
Vs: naperon mittareista

MVa~1 sanoi
Lentokoenpuolella käytettiin tuota WhiteSpirittiä ja se oli kyllä hieman eri ainetta ku tavan kaupassa myytävä lakkabensiini.
Liuotti miltei mitä vain. Kaikki maalit ja suurin osa muovista ja liimoista. Ainakin tuota mun tuntemaa White Spirittiä käyttäsin varoen muoviosien kanssa. toki samalla nimellähän voidaan myydä myös laimeampia aineita, jotka ei sitten ole lähellekkään niin myrkkyjä.
Lentokonepuolella oleva aine on ketoni nimeltään ja sillä lähtee kaikki maalit ja paskat jos mikään muu ei ole vielä siihen mennessä tehonnut. Mutta voi olla että sielä on ollut myös tuota whitesprittiä
 
Vs: naperon mittareista

Hmmm. Pitänee kysyä kemistiltä seuraavan kerran kun menen töihin. Vaikuttaa sen verran arvailulta. Meillä käytetään töissä tota white spirittiä.
 
Vs: naperon mittareista

#timo# sanoi
Jatketaan vanhaa aihetta. Pitäs tehdä lisätäyttö tuolle kallistusmittarille. Onko kellään tietoa mitä tuo alkuperäinen neste on? Pariin laivakompassiin näin lisättävän white spirit:ä. Sitä meinasin kokeilla.
Kyllä tuo aine on samaa mitä armeijan vanhoissa kompasseissakin käytettiin. Tarkoitushan ei ole liuotella mitään muita kompassin rakenteita - ainoastaan pakkaskestävyyttä tässä haetaan ;D. Tosin tässäkin voi olla eroja kemiallisessa sisällössä, koska Lyviltä romuna ostettu käsisuuntakehä jäi talveksi veneeseen ja sisältö muuttui "puuroksi". Täytin sen aikanaan korjauksen jälkeen rautakaupan lakkabensiinillä ja noin kävi :-\. Näissä uudemmissa lakkabensiinitisleissä on ainakin selvästi miedompi haju ja ovat ehkä puhtaampia kuin nuo vanhemmat tuotteet.
 
Vs: naperon mittareista

No niin, nyt on kallistusmittari täytetty. Mittarin takana oleva pyöreä, aallotettu, lämpölaajenemista tasaava muovi oli haljennut. Valoin sen päälle erittäin hyvin tarttuvaa itsestään tasaavaa kirkasta silikonia. Saa nähdä miten kestää? Itse aine vaikutti monen eri "asiantuntijan" voimin tutkittuna jonkin asteiselta silikoni öljyltä. Löysin siihen hieman juoksevampaa lämpötila-antureiden kalibroinnissa käytettävää silikoni haudeöljyä. Tein ensin kokeen miten se sekoittuu sen alkuperäisen kanssa. Näytti sekoittuvan hyvin joten tein vain lisätäytön siitä mittarin päällä olleesta liimalla sinetöidystä täyttöaukosta. Jätin pienen ilmatilan mittarin sisään. Tämä alkuperäinen aine on aika paksua kamaa joten unohdin se valko spriin liian juoksevana.
 
Vs: naperon mittareista

Varmaan ihan oikeaan osunut päätös. Tuossa mittarissa on vain eduksi että liikkeet vaimennetaan hieman hitaasti. Sopi vielä yhteen vanhan sisällön kanssa, joten aine on oikeaa sorttia.
 
Vs: naperon mittareista

korbimotors sanoi
Lentokonepuolella oleva aine on ketoni nimeltään ja sillä lähtee kaikki maalit ja paskat jos mikään muu ei ole vielä siihen mennessä tehonnut. Mutta voi olla että sielä on ollut myös tuota whitesprittiä
Kyllä mulla on ollu nyt puurot ja vellit sekasin. tuota ketoniahan se olikin, eikä whitespirittiä. (Vai olikos se MEK eli metyyli etyyli ketonia tms.) Nyt kun mainitsit niin muistikuvat muuttuu. Pahoitteluni olemattomista horinoistani ;D
 
Vs: naperon mittareista

Tollanen mittari löyty sattumalta sellaista kaipaavalle:
http://www.dealextreme.com/p/slope-detector-with-stand-34082
 
Vs: naperon mittareista

minkälaiset polttimot on mittaristossa jotka näyttää nelivedon tilan?
 
Vs: naperon mittareista

#timo# sanoi
No niin, nyt on kallistusmittari täytetty. Mittarin takana oleva pyöreä, aallotettu, lämpölaajenemista tasaava muovi oli haljennut. Valoin sen päälle erittäin hyvin tarttuvaa itsestään tasaavaa kirkasta silikonia. Saa nähdä miten kestää? Itse aine vaikutti monen eri "asiantuntijan" voimin tutkittuna jonkin asteiselta silikoni öljyltä. Löysin siihen hieman juoksevampaa lämpötila-antureiden kalibroinnissa käytettävää silikoni haudeöljyä. Tein ensin kokeen miten se sekoittuu sen alkuperäisen kanssa. Näytti sekoittuvan hyvin joten tein vain lisätäytön siitä mittarin päällä olleesta liimalla sinetöidystä täyttöaukosta. Jätin pienen ilmatilan mittarin sisään. Tämä alkuperäinen aine on aika paksua kamaa joten unohdin se valko spriin liian juoksevana.
Mistähän tällaista "Silikoni haudeöljyä" voisi hankkia mittarin täyttöä varten?
 
Vs: naperon mittareista

Painemittariinko suunnittelet? Ite olen ainakin suunnitellut vaihtavani glyseriinin tilalle silikonit, kun vaan kekseis mistä. Tahtoo mm. tuo ahtopainemittari olemaan hiukan hitaan puoleinen jo alle kahdenkympin pakkasella.

E:Onkohan nämä sellaisia litkuja jotka kävis mittareihin, ja mitäköhän viskositeettiä pitäis olla nestevaimennetussa mittarissa.
http://www.pentisol.fi/fi/tuote/aerosolit/silikonit/231010/100-silikonioljy-v100-v350-v1000
 
Vs: naperon mittareista

Nyt tuli mieleen et RC autojen iskareissakin käytetään silikoni öljyjä ja niitäkin löytyy eri notkeuksia. Täällä esimerkiksi jotain litkuja http://www.rcautot.fi/index.php?route=product/category&path=25_63&page=3
 
Vs: naperon mittareista

Pitäisiköhän testata millaista silikoniöljyä on noissa ovien tiivisteisiin tarkoitetuissa pulloissa... ?
Itselläni on tarve täyttää vain tuo kallistusmittari.
 
Takaisin
Ylös Bottom