Naperon stefat, jakovaihteisto ja moottorin takapää (bens 2.6)

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Katselin netistä varaosia noihin otsikon tarpeisiin. Näyttäisi siltä, että jakovaihteiston lähdön stefaa olisi luettelon mukaan saatavissa Tamgearsista, ellei sitten viime tipassa ole päätetty muuttaa vielä -90 malliin tätä osaa ;D. Saaneeko sitten tuota moottorin kampiakselin takastefaa enää Suomesta (4G54 2.6 bens) - USA:ssa kaiketi vielä runsaasti käytössä :-\. Onko joku vaihtanut noita osia ja merkinnyt mitat ylös ::) - voisi sitäkin kautta löytyä? Yllättävää oli että hakua käyttäen esim jakovaihteiston osalta lötyi vain kaksi ennakkokyselyä, joihin vastattiin lähinnä että onhan se hyvä tarkistaa ;D. Harvoin vaihdettu osa :eek:? No, jospa nuo löytyvät jostain ettei tarvitse tehdä "muistomerkkiä" ;D. Vaihteiston irrotuksessa taitaa olla paras turvautua "ammattiapuun" - viimeksi vaihdoin Volvo 740 GLT:n M46 laatikon autotallissa pukkien päällä (52 kg) ja siinäkin alkoi olla liikaa urakkaa kun auton alla ei pääse edes käätymään kyljelleen ;D.
 
Vs: Naperon stefat, jakovaihteisto ja moottorin takapää (bens 2.6)

Käyt hakemassa ihan alkuperäiset stefat? Ne saattaa sitten jopa pitääkkin..
 
Vs: Naperon stefat, jakovaihteisto ja moottorin takapää (bens 2.6)

Pajeron alla on vähän enemmän tilaa ku volvon alla, mutta se laatikko on aika iso ainakin yksin nostettavaksi. Jos ei ole minkään näköistä vaihdelaatikkonosturia käytettävissä, niin ainakin kaveri kannattaa soittaa avuksi, tai sitten maksaa jollekki ammattilaiselle hilitön summa rahaa tai sitten "ammattilaiselle" vähemmän ja pelätä pieniä asennusvirheitä ;D

Tietty jos on tuttuja korjaajia niin sitten voi saada hyvän ja halvan avun :)
 
Vs: Naperon stefat, jakovaihteisto ja moottorin takapää (bens 2.6)

Kyllähän tuolla olisi Volvoa varten tehty "laatikkonostin", joka ytimenä on kaksi tonnin saksinosturia + taso joka liikkuu vaakatasossa vanhoista laakereista tehdyillä rullilla. Viime kerralla haittasi "jarrujen puute" - laatikko tuli vähän liiankin reippaasti ulos ;D. Nostossa panin lukkopihdit toppariksi ja työnsin koko asetelmaa lattialla. Liekkö kellään havaintoa paljonko tuo laatikko+jakovaihteisto mahtaa painaa? Vuotaa vielä senverran niukasti että ehtii miettiä asiaa. Tuo jakovaihteiston lähto vuotaa parissa viikossa jakolaatikon lähes kuivaksi ja tallissa pitää olla palju alla. Lisäksi tuo stefan kohta voi olla kivasti uralla, parhaassa tapauksessa kahdella uralla :-\. Laatikko ei muistaakseni pyöri jollei etuvetoja ole kytketty ja napalukot ovat auki (manuaali), joten se ei kylällä käyntiä haittaa.
 
Vs: Naperon stefat, jakovaihteisto ja moottorin takapää (bens 2.6)

Kyllä siellä laatikossa aina pyörii joku laakeri kun on vaihde päällä, vaikka jakolaatikko olisi vapaallakin.

Mitäs tarkoitat tuolla jakolaatikon lähdöllä? etukartaania, takakartaania vai vinssin ulosottoa?

Jos on etukartaania käytetty irti, niin sen kartaanin saa kuulemma helposti lyötyä liian syvään ja alkaa vuotamaan ristikon keskeltä öljyä. Se pooritettu osa, mikä tulee laatikon sisälle on vain "putki" ja siinä on pelti plommi päässä. Sitten kun asentaa kartaania ja kolauttaa sen laatikkoon perille asti, niin se plommi lähtee irti. Itse en ole tutkinu, mutta täällä foorumillakin taitaa olla useammallakin kokemusta.
 
Vs: Naperon stefat, jakovaihteisto ja moottorin takapää (bens 2.6)

Etukardaanista tässä on kyse. Luin juuri täältä tuosta samasta asiasta, mutta aineiston laajuuden takia en löytänyt sitä uudelleen.
Täytyy katsella uudelleen + tuosta jakovaihteisto -pdf:stä mikä siellä voi mennä vikaan. Tämä on vähän monimutkaisempi jo "ykkösversion" osalta kun vertaa esim GAZ- ja ZIL -maastoajoneuvoihin ;D.

Kaipa se selviää kun saa osat irti - ei tämä silti avaruustekniikalta vaikuta :-\
 
Vs: Naperon stefat, jakovaihteisto ja moottorin takapää (bens 2.6)

No nyt on etukardaanin takimainen stefa vaihdettu. Osat: Tamgears, 2 stefaa MI4 204 (kun ei kuulemma pidä ;D) 2x5.98 eur plus ennakko postikirje 4,45 eur =16,70 eur. Akseli maalattu purkinpohjilla, ei kustannusta. Näyttää ainakin koeajossa aineet pysyvän sisällä, eikä ole avaruustekniikkaa. Päivä meni aikaa, mutta ennätykset tehdään erikseen. Suurin osa ajasta menee "paikkojen putsaukseen" että löytää osat sieltä öljytahman alta ::). Etumurroksen voitelukanava piti porata auki - tosi "hyvä" on jossain ollut rasvarina - mutta ei silti välystä ja voitelun jälkeen toimii hyvin.

Lisäksi ilma oli kaunis :).
 
Takaisin
Ylös Bottom