Neliveto "paukahtaa" päälle -89 Pajero!?

s.kaulaote

New Member
Liittynyt
29 Syyskuu 2009
Joo sellanen on nytten viimeaikoina tullu ongelmaksi kun nelikon lykkää kepistä päälle niin jotenki tahmeesti kytkeytyy etupää peliin.
Aina kyllä varovasti lähen liikkeelle kyseisen operaation jälkee mutta talvella varsinkin ku pääsee pyörä luistaa ni aika kovan pamauksen pitää ja sit alkaa etupää vetää.

Kuullostaa että ääni tulis jostain perseen alta mutta jumittaaks jotenki noi automaatti naplukot..!?

:-\
 
Vs: Neliveto "paukahtaa" päälle -89 Pajero!?

Duoda duoda koskas nuo automaattiset napalukot on huollettu? Ne(kään) kun eivät ole tässä suhteessa "automaattisia" - pikemminkin päinvastoin ::). Tuli ensimmäisenä mieleen...
 
Vs: Neliveto "paukahtaa" päälle -89 Pajero!?

mulla sama auto ja samaa vikaa mutta oon antanu hanaa vaan,lukot paukkuu.
 
Vs: Neliveto "paukahtaa" päälle -89 Pajero!?

Ei mitään hajua koska huollettu lukot!
Ei ole kauaa auto ollu itellä.
Veikkasin itekki niitä lukkoja mutta jotenki välil tuntu että se pamahdus kuuluuis suunnilleen perseen alta..jakolaatikko!
Mutta joo lisätään siihen "To Do" listaan noi lukkojen huolto ni katotaa alkaako pelaamaan..
 
Vs: Neliveto "paukahtaa" päälle -89 Pajero!?

palio maharollista jotta tulee sieltäki,jos ketju hyppii yli.
 
Vs: Neliveto "paukahtaa" päälle -89 Pajero!?

Kyllä se voi jakolaatikon ketjun kiristyessä kuulua pamaus sieltä taaempaakin. Napalukko kun menee liikkessä päälle. Automaattilukoista on tietysti se automaattietu, mutta omassa käytössäni ovat ihan käsipelissä hoideltavat manuaalilukot huomattavasti luotettavampia. Niitä ei ole koskaan tarvinnut "arpoa" meneekö ne päälle tai pois. Vaatii tietysti aina ennakointia, mutta maastossa ja huonosti pitävällä pinnalla voi pitää lukot päällä ja pysähtyä ja heittää takavedon päälle jos pinta muuttuu liian pitäväksi.
 
Vs: Neliveto "paukahtaa" päälle -89 Pajero!?

Ei se kyllä hypi mistään yli..ääni on sellanen että se kerran "paukahtaa" ja sillä selvä.
Senjälkeen pelaa ihan ok.
Minun käyttöön noi automaattiset on kyllä paremmat.. ei jaksais kokoajan niitä rassata eestaas!
 
Vs: Neliveto "paukahtaa" päälle -89 Pajero!?

Eipä se tarvitse yli hyppiä. Kun siihen "vetoketjuun" ilmestyy äkillinen rasitus kytkeytyvän napalukon takia, se saattaa kyllä kuulua "paukauksena". Samanlaisen äänen saat vaikka polkupyörällä, jos jarrutuksen jälkeen lisäät äkkiä sitä "vääntömomenttia" - ketju "paukahtaa". Mitä taas noihin mekaanisiin napalukkoihin tulee, ne olivat minulla koko talven päällä ja jos nelivetoa tarvitaan, liittää lyhyt pysähdys jossain sopivassa kohdassa. Kun ei taas tarvita, pysähdys ja neliveto pois. Tämä on tietysti mahdollista jos auto on lähinnä paikallisajossa tai autossa tarvitaan nelivetoa tietyllä aluella esim kesällä maastossa. Siirtoajon voi silloin suorittaa lukot auki takavedolla. Muut ajot suoritetaan sitten Mondeo farkulla ;). Lunta oli kuluneella talvena riittävästi nelivedolle. Kytkin lukot auki tuossa maaliskuun lopulla kun kävin katsomassa miten metsätyöt sujuvat, koska tiet olivat sulat. Sitten metsään, napalukot päälle ja nelivedolle. Mielestäni osa-aikaisessa nelivedossa noista automaattilukoista on enemmän haittaa kuin hyötyä, mutta kaipa se on mikä sopii kullekin parhaiten. Esimerkiksi noissa venäläisissä sotilaskulkuneuvoissa ei napalukkoja ole ollenkaan.
 
Vs: Neliveto "paukahtaa" päälle -89 Pajero!?

jakikses on sillo jotai vikaa jos paukkuu,ei mulla pauku kun lukot,eikä pyöränkää ketjut. mullon kans nuo autom.lukot ja tyytyväänen olen ollu 3vuotta jo, tuo pauke ei mua haittaa kunha ne pelaa ja voin sanoo että on auto saanu hanaa tänäki talavena erityysen palio.
luulen et sulla tulee lukoosta, mutta saattaa tuntua et tulee puon alta.
 
Vs: Neliveto "paukahtaa" päälle -89 Pajero!?

Jos lukot toimii oikein ja lähdet liikkeelle niin, että takarenkaat eivät lyö tyhjää, niin ei pitäisi kuulua mitään, mutta jos takarengas pääsee vähänkään sutimaan, niin kyllä melkoisen pamauksen päästää kun lukko menee kiinni.

Mulla on automaatti-lukot, mutta nyt ne alkaa olemaan jo aika loppu ja manuaalit mahtaa tulla tilalle. Mulla on ollut koko talven lukot kiinni, vaikka välillä takavedollakin ajelen. Muistaa vain, että lähtee neliveto päällä liikkeelle, jos on peruuttanut, niin menee lukot kiinni ja näin ollen voi vauhdista tyrkätä nelivedon päälle, jos alkaa näyttämään liukkaalta.

Ja siksipä aloin noita manuaaleja harkitsemaankin. Automaatteja ei uusia saa ja nuo vanhat on jo sen verran huonossa kunnossa, että mettässä pitää kauheaa pauketta jos pahassa paikassa joutuu heijaamaan edes-takasin. Manuaalit vois talveksi laittaa kiinni ja antaa olla ihan huoletta kiinni ja ois aina kiinni, vaikka olis välillä jossakin tullutkin peruuteltua takaveto päällä. Sitte kesäksi auki ja vain metsään mentäessä sitten navat kiinni ja pysyis sielläkin kiinni vaikka kuinka heijais.

Toki jos jostakin hyvät automaatit edullisesti sais, niin saattaisin sellaisetkin laittaa, kyllä ne silti sen verran hyvin on toiminu..
jostaki kiinasta sai joihinkin maastureihin (ei yllättäen mitsuun) automaatti-napalukkoja, jotka sai myös manuaalisesti lukkoon. Semmoset jos Pajeroon sain, niin ois paras mahdollinen. Maantiellä automaatin näppäryys, mutta metsässä manuaalin 100% varmuus päällä pysymisestä.
 
Takaisin
Ylös Bottom