Neuvoja kuidutukseen?

K

KiiSKi

Guest
Nyt oon sitten ruvennut säätämään ovikoteloita ja tarvisin vähän neuvoja tohon kuidutukseen? muodot haen uretaanilla. kertokaas nyt jotain vinkkejä tai muuta mitä pitäis tietää?? ???
 
Tärkeimmät on seossuhde ja ilmanpoisto kerrosten välistä.

Levitys onnistuu niin pensselillä kuin telallakin,ihan kummasta tykkää.

Tietyt urkut voi sulaa hartsista,jolloin kannattaa laittaa urkun päälle esim elmukelmua yms.

A1-naamari on myös hyvä kaveri jos kuidutat enemmän..
 
Oletko ottamassa muottia vai päällystämässä tota uretaania lasikuidulla?? Jos vaan kuorrutat koko homman lasikuidulla niin laita ensin uretaanin päälle erikeepperiä,muodostaa kalvon johon hartsi tarttuu muttei sulata urtsia. Itse suosittelen käyttämään lakanaa,tai muuta kangasta. Sitten kun alat kuiduttamaan,niin sivele ensin kuidutettava osat hartsilla ja sen jälkeen laita vasta mattoa niin lasikuitumatto tarttuu paremmin kiinni eikä liiku kuidutuksen ajan. Hartsia kannattaa laittaa töpöttämällä niin se menee paremmin "pohjalle" asti. Telalla kun vetelee lopuksi niin kaikki ilmakuplat lähtee pois ja näin säästytään hiomiselta. Tilaan missä kuidutus tehdään kannattaa huolehtia kunnon ilmanvaihto,hanskat ovat myös ehdottomia,hengityssuojaa kannattaa käyttää jos et kuiduta ulkona. Toivottavasti noista on jotain apua,hieman vaikea selittää kun on tottunut itse tekemään.
 
jos teet ovikoteloita lasikuidusta ja tarkotuksenasi ei ole ottaa muotteja kannattaa käyttää tätä taktiikkaa.
Eli teet asennusrenkaat kajareille.. (esim metallista rinkulat jotka hitsaat vaikkapa lattaraudan kanssa oviin)
asetat ne oviin siihen kulmaan kun itse haluat..
Sitten kun olet saanut nuo renkaat tukevasti kiinni pingotat kankaan tästä ylitse ja nidot kiinni.. saat helposti muodokkaat ja symmetriset kotelot.
Kastelet tuon kankaan varovasti hartsilla niin että se ei painu
laminoit mattoa tuosta yli :)

hionta >
sipaus pakkelia jos tarvis.
> kontaktiliima
> keinoeläin



itse kuiduttamiseen.. itse olen oppinut enoltani tämän taktiikan. ( kuiduttanut suhteellisen paljon)
tämä toimii siis erinomaisesti pinempiin kuidutuksiin :)

Ota vesivanerilevy.. käännä sileä puoli ylöspäin.
Laita siihen hartsia.
Ota pieniä paloja mattoa ja vie ne siihen vesivanerin päälle
töpöttele läpi hartsilla ja jätä hetkeksi imeytymään niin että matto muuttuu lähes "läpinäkyväksi" eli matto on imenyt hartsin itseensä.
Ota pensselillä kiinni kostutetun mattopalan reunasta ja siirrä kohteen päälle
telaa ja/tai töpöttele loput ilmat pois kohteesta
 
hyvä siitä tulee.. kannattaa sitten lisäillä sitä happoa hartsiin aika varovasti :) ettei jämähdä ihan purkkiin hartsit..

ja muista sitten että kun kaadat hapon(kovetteen) sinne hartsin sekaan niin laita pieniä tippoja ympäri hartsiastiaa ja sekoita hyvin! pohjia myöten..

sitten pidä tuo kovetin kaukana silmistä, sen verran pieni viskositeettista happoa että ei tee hyvää silmille jos sitä sinne joutuu
 
Ja kovetinpurkkia ei kannata unohtaa auki... syttyy itsestään kun saa happea ;D
 
miikka sanoi
Ja kovetinpurkkia ei kannata unohtaa auki... syttyy itsestään kun saa happea ;D
Ei muuten syty,itsellä oli hallissa about viikon purkki auki eikä liekkejä näkynyt. Eihän se syty siinäkään vaiheessa kun se kaadetaan hartsin sekaan,jos se syttyis happeen reagoidessa niin eihän siitä kuiduttamisesta tulisi mitään,hartsi kun on tulenarkaa evästä.
 
Niin sen verran tuohon kovetin asiaan että vähän sama kuin bensan kanssa eli tulenarat huurut leijuu kyllä ilmassa jos purkki on auki, mut ei se syty ellet tupakoi siinä samalla... ::) ... minkä jälkeen onkin sit jo järkevää ruveta varailemaan aikaa plastiikkakirurgille ;D
 
Nuhapumppu sanoi
miikka sanoi
Ja kovetinpurkkia ei kannata unohtaa auki... syttyy itsestään kun saa happea ;D
Ei muuten syty,itsellä oli hallissa about viikon purkki auki eikä liekkejä näkynyt. Eihän se syty siinäkään vaiheessa kun se kaadetaan hartsin sekaan,jos se syttyis happeen reagoidessa niin eihän siitä kuiduttamisesta tulisi mitään,hartsi kun on tulenarkaa evästä.

Hartsi syttyy jos sekaan kaataa liikaa kovetetta. Eli kannattaa olla varovainen. Ja se palaa näkymättömällä liekillä.

Turhaa hätäilyä lisätä kovetetta "vähän" enemmän kun ohjeet sanoo. Voi käydä ohrasesti... ;D
 
GSR sanoi
Nuhapumppu sanoi
miikka sanoi
Ja kovetinpurkkia ei kannata unohtaa auki... syttyy itsestään kun saa happea ;D
Ei muuten syty,itsellä oli hallissa about viikon purkki auki eikä liekkejä näkynyt. Eihän se syty siinäkään vaiheessa kun se kaadetaan hartsin sekaan,jos se syttyis happeen reagoidessa niin eihän siitä kuiduttamisesta tulisi mitään,hartsi kun on tulenarkaa evästä.

Hartsi syttyy jos sekaan kaataa liikaa kovetetta. Eli kannattaa olla varovainen. Ja se palaa näkymättömällä liekillä.

Turhaa hätäilyä lisätä kovetetta "vähän" enemmän kun ohjeet sanoo. Voi käydä ohrasesti... ;D
Jep tuo on totta on pitänyt ihan kokeillakkin tuo kiinnostuksen vuoksi, kyllähän se syttyi :p
 
Takaisin
Ylös Bottom