Nokka-akselin ajoitus

Galant_1.6

Galant 1.6 glT
Liittynyt
25 Elokuu 2003
Sijainti
S-joki
Terve pitkästä aikaa...
Niin kysymys kuulu, että mitä todellisia vaikutuksia nokan ajoituksen muuttamisella?
Eli kun esimerkiksi nokka ajoitetaan aikaisemmalle, jolloin imuventtiili aukeaa aiemmin,mutta myös pako avautuu ja sulkeutuu aijemmin (OHC).
Mitä tämä aiheuttaa moottorissa ja sen käyttäytymisessä? Liian aikainen nokan ajoitus varmaankin päästää palavanseoksen putkeen ja saattaa vauriottaa turboa.
Onko nokan ajoituksella yhteys tehoalueen siirtymiseen, jos niin mitenkä se siihen vaikuttaa?
Mistä tietää liian aikaisen ja myöhäisen ajoituksen?
Tietysti rajat tulevat vastaan viimmeistään venttiilin tormätessä mäntään, mutta huomaako sitä moottorin käynnistä tai käyttäytymisestä?
Entäs säätö myöhemmälle??
Mikä on ajoituksen vaikutus päästöihin?
 
yksinokkaisessa nokan ajoitus on vähän ongelmallista: jossain kohti tapahtuu aina parannusta toisen kohdan huonontuessa. Tulokset ovat lähestulkoon aina dyno / mittausjuttuja, koska kahta samanlaista moottoria ei ole. Sama tilannehan on pakosarjoissakin, tulokseen vaikuttavat niin monet muuttujat, että parasta tulosta haettaessa on käärittävä hihat ja ryhdyttävä kokeilemaan. Sama koskee nokkavalmistajien antamia arvoja, ne ovat yleensä hyvä lähtökohta, mutta lopullinen varmuus selviää vain dynossa. Yksinokkaisessa nokkaa säätämällä ei mitään valtavia tuloksia saavuteta, nokan hiominen tai vaihtaminen on paljon tehokkaampi tapa. Siinä mielessä twin-cam on paljon parempi rakenne, se on sitten eri asia tuleeko niitä nokkia käänneltyä niissäkään.
Yleensä yksinokkaisissa on säädettävä ajoitus kompensoimassa jotain muutosta: esim. kannen laskeminen tai lohkon madaltaminen muuttaa nokan ajoitusta, jota pyritään sitten kompensoimaan säädettävyydellä ajoituksen saamiseksi takaisin oikeisiin merkkeihin.

Muistaakseni joissain vapaastihengittävissä moottoreissa nokan ajoituksen aikaistaminen nosti huipputehoa hieman väännön kustannuksella, mutta vapari onkin herkempi imupuolen muutoksille kuin ahdettu. Joka tapauksessa tulokset olivat varsin laihoja. Tästä muistikuvasta en kyllä pistä päätäni pantiksi.
 
Vs: Nokka-akselin ajoitus

Nokan kääntäminen aikaisemmalle laskee huipputehon aluetta ja myöhäistäminen nostaa.

http://www.prostreet.fi/tekniikka-ohjeet/nokan_ajoitus.html

Tuolla pro streetin sivuilla on hyvät ohjeet nokkan ajoittamiseen. Itse ajoitan nokat aina mittaamalla paljonko imuventtiili on auki YKK:ssa. Juuri pari päivää sitten asensin minun omaan ratapirssiin uuden nokan katkenneen tilalle. Asteita oli 270 1.0mm nostolla mitattuna ja imuvena 5.4mm auki ykk:ssa :eek:
 
Takaisin
Ylös Bottom