nokkaketjun vaihto 3.2 did kone

Jarski30

Pajerissimo!
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Janakkala
Joo, heti uutta asiaa...! ;)

Autossani on tosiaan vähän huoltokirjaa, ketjunvaihdosta tai sen ohjaimen vaihdosta ei hajua.

No nyt kun sitä tarttis pitää pitkään, niin tuli mieleen josko pitäisi vaihtaa.

Vanhan -89 mallin hihnat vaihdoin (lue: katselin vaihtoa ;D) eikä se niin monimutkainen loppujen lopuksi ollut. Mutta mites tää mylly? Onko se mutkikkaampi, entä mitä releitä pitää vaihtaa/hankkia?

Ja jos tästä on ollu juttua, niin en löytäny. Ainakaan vielä.

Entäs noi venttiilit sitten, tarvitseeko niiden välyksiä usein tarkistella/säätää. Tossa ne menis vissiin samalla kivasti siinä puuhaillessa.

t. jarski
 
Vs: nokkaketjun vaihto 3.2 did kone

Jarski30 sanoi
Entäs noi venttiilit sitten, tarvitseeko niiden välyksiä usein tarkistella/säätää. Tossa ne menis vissiin samalla kivasti siinä puuhaillessa.

Tarkastus 30 tkm välein ja säätö 60 tkm jos oikein muistan.
Säätäminen kestää pari tuntia, ja on tympeää kun ei meinaa sinne rintapeltiin yltää...
 
Vs: nokkaketjun vaihto 3.2 did kone

Ja varmaan tämä (linkki) on aiheellista huomioida siihen ketjuremppaan:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=37232.0
 
Vs: nokkaketjun vaihto 3.2 did kone

Ittellä kun on pajero 2.8 -koneella, kysäisin tuntemaltani erittäin pätevältä autokorjaajalta, onko tarvetta vaihtaa ketju jossain vaiheessa kunkerran noita kilometrejä on jo reippaat 350 tuhat. Hän totesi siihen, että voithan sinä vaihtaa vaikka moottoriin laakeritkin, mutta se pajeron kone on suunniteltu siten, että se jakoketju kestää niin kauan kuin tekniikka yleensäkin. Eikä hänen mielestään ole mitään tarvetta ketjun vaihtamiselle. Uskokoon ken tahtoo, mutta senverran kokeneena ja pätevänä pidän tuota kaveria, että ennemmin uskon häntä kuin jotain mitsubishi -huoltopisteen kokematonta autoteknikkoa.
 
Vs: nokkaketjun vaihto 3.2 did kone

No onhan toi aika hento polkupyörän ketju, kun vertaa yleensä näkemiini kaksrivisiin nokkaketjuihin. Muistan lukeneeni, jotta parin saantuhannen kohdilla on niitä pettäny, tiijä häntä.

Omasta pajerosta edellisellä omistajalla ilmeisesti oli pettänyt, kun pahvirempan yhteydessä löytyi vääntyneitä venttiileitä pari kipaletta. Ja sillä oli ajettu sillon, ku se mulle tuli 180tkm.
 
Vs: nokkaketjun vaihto 3.2 did kone

Palleromiäs sanoi
Ittellä kun on pajero 2.8 -koneella, kysäisin tuntemaltani erittäin pätevältä autokorjaajalta, onko tarvetta vaihtaa ketju jossain vaiheessa kunkerran noita kilometrejä on jo reippaat 350 tuhat. Hän totesi siihen, että voithan sinä vaihtaa vaikka moottoriin laakeritkin, mutta se pajeron kone on suunniteltu siten, että se jakoketju kestää niin kauan kuin tekniikka yleensäkin. Eikä hänen mielestään ole mitään tarvetta ketjun vaihtamiselle. Uskokoon ken tahtoo, mutta senverran kokeneena ja pätevänä pidän tuota kaveria, että ennemmin uskon häntä kuin jotain mitsubishi -huoltopisteen kokematonta autoteknikkoa.

Tuossa 2.8:ssa onkin tolokku kaksrivinen ketju kun taas 3.2:ssa on jostain syystä kevennetty väärässä paikassa ja laitettu hento yksrivinen sinne.
 
Vs: nokkaketjun vaihto 3.2 did kone

No miten minä olen ymmärtänyt niin ketju kyllä voi kestää, mutta se kuulemma venyy ja ajoitukset ovat sen myötä hieman pielessä ja tehoja kateissa.
Esimerkiksi mersuun kun ovat ketjuja vaihtaneet niin tehoja on selvästi tullut takas, juuri sen takia kun vanha on venyny.
 
Vs: nokkaketjun vaihto 3.2 did kone

tumetuuri sanoi
No miten minä olen ymmärtänyt niin ketju kyllä voi kestää, mutta se kuulemma venyy ja ajoitukset ovat sen myötä hieman pielessä ja tehoja kateissa.
Esimerkiksi mersuun kun ovat ketjuja vaihtaneet niin tehoja on selvästi tullut takas, juuri sen takia kun vanha on venyny.
4M4* koneissa pumppua pyöritetään vinohammaspyörillä, jakoketju pyörittää vain nokka-akseleita. Voisi ajatella että aika paljon täytyisi ketjun venyä, jotta merkittävää tehonmuutosta venttiiliajoituksen muuttumisen takia tapahtuisi. Eri asia jos pumppu käy mekaanisessa ympäristössä jakoketjulla, sähkösysteemeissä venymääkin pystytään kompensoimaan asentotunnistimen tiedon perusteella.

Siitä oon samaa mieltä, ettei ainakaan tähän asti jakoketju näissä mikään ongelma ole ollut. Sen 200tkm tuntuis saavan ajaa aika rauhassa (ainakin muualla maailmassa). Vai onko tähän tullut Mitsulta jotain tarkennusta? Tietysti poikkeuksia tässäkin asiassa on, johtuuko sitten huollon laiminlyönnistä, laatuheittelystä vai ihan huonosta tuurista. Eri asia tietysti on jos "luottaa" niihin muutaman punnan kiinaketjuihin. Voiko 19£:n kaiken sisältävältä jakopää-kitiltä edes vaatia mitään?

Vaikuttaa kyllä jakoketjun kuormitukseen aika tavalla, kun sen ei tartte pyörittää myös syöttöpumppua. Eikä DID:n luontainen matala käyttökierrosalue sekä 16 venasen kohtuu matala venttiillinousu, jakoketjun käyttöikää ainakaan lyhennä. Onneksi sentään ketju.
 
Vs: nokkaketjun vaihto 3.2 did kone

Paljonko mittarissa?

Nokkaketjun vaihto 3.2 pataan on suht helppo, tilaat ajan merkkihuoltoon, jossa ne vaihtaa ketjun sulle muistaakseni neljässä tunnissa.

Jos ketjukiristimen laahat on loppu, tarkottaa se itsetehtynä heti alkuun paria olutkoria, viikkoa työtä ja jonkunverran teknistä osaamista, koska joudut purkamaan koneen etupäästä kaiken irtisaatavan (noin) ja itse katselin kannen irroittamisenkin olevan itseasiassa työtä helpottava juttu.
Aussifoorumilla siitäkin juttuja.

Siitä aussifoorumin linkistä (jossain edellisistä viesteistä) kun klikkaat ja etsiskelet aiheesta, huomaaat että ketju on todellakin vaihdettava. Ketjuhan kestää moottorin eliniän ja päinvastoin ::)

Tosin noissa ei ole aina selvillä, että pettääkö itse ketju vai onko syynä ylälaahan ketjun väliin putoamisesta johtuva katkeaminen.
 
Vs: nokkaketjun vaihto 3.2 did kone

Vanha ketju mutta kysynpä silti.. Ei osannut merkkihuoltokaan vastata..

Eli jos epäillään että jakopään sivuohjaimet on kuluneet niin onko ne kuinka vaikea vaihtaa ja mitä pitää purkaa pois tieltä? Ja sama homma sitten jos haluaa samalla koko jakopään ketjuineen ja rattaineen rempata niin mitä tarvii purkaa? Eli lähinnä kiinnostaa tarviiko kantta oikeasti ottaa pois paikaltaan vai meneekö vähemmällä purkamisellakin?

Ja autohan on siis -02 3.2did automaatti.. mittarissa 210tkm.
 
Vs: nokkaketjun vaihto 3.2 did kone

Noo joo

Itellä kaks kyseistä peliä ja hyvin toimii kumpikin.

-03 ja 300tkm
-00 ja 289tkm

uudemmasta meni syöttöpumppu tankkiin päässeen lian takia. Tankin täyttöputkien ja huohotinputkien kuntoa kyttäisin enemmän kun pohtisin mahdollista ketjun venymistä.Lisää aiheesta keskustelussa v-mäinen vika pajerossa. Jos haluaa ropata niin toki ketjun vaihto on mukava homma, onpahan tekemistä. Tiedän reilu 500tkm ajetunkin ja ei ole ketjun vaihtoa tehty. Auto päivittäisessä ajossa.
 
Vs: nokkaketjun vaihto 3.2 did kone

Omalla ajettu se vajaa 200 tkm ja vaihdatin ketjun mitsuliikkeessä.
Elikä siinä onnistu venttiilikopan aukaisulla, koska ala tai sivuohjurit oli kunnossa.

Vanhalla ketjulla kuulemma vetivät uuden paikalle ja niittasivat kasaan , maahantuojalla ilmeisesti yksi tälläinen työkalu mikä sitten tilataan siihen liikkeeseen missä työ tehdään. 800 e oli hinta arvio ja sen se makso. ::)
 
Vs: nokkaketjun vaihto 3.2 did kone

Kymmenen tuntiako nuo korjaamon ukot tuhtasivat tuon jakopään ketjun vaihdossa vai miten kehtasivat 800 euroa hommasta laskuttaa ?? Vähän haiskahtaa isolta summalta tuollaisesta hommasta.
 
Vs: nokkaketjun vaihto 3.2 did kone

Muistelisin ett Autodatan mukaan toi pajeron jakoketjun vaihto on 12 tuntia, sisältäen öljypohjan, venakopan sekä muun sellaisen purkamisen ja kasaamisen..
 
Vs: nokkaketjun vaihto 3.2 did kone

osat siinä sen suurimman osan tekee ja sit samalla taisivat venttiilit säätää
 
Vs: nokkaketjun vaihto 3.2 did kone

Mun 3.2 Did naperossa oli 325 tkm kun vaihtoivat ketjun ja nokkien välisen laahaimen mun omasta pyynnistä Lohjalaisessa merkkilikkeessä, väittivät kyllä että ketju on ikuinen mutta ku aukoivat paikat niin myönsivät että oli ihan otollinen aika . Laahain oli ihan loppu ja ketjukin venähtäny jonkin verran.. Kauhean tinkaamisen jälkeen muistaakseni 400 euroa maksoi siistä syystä että olin ostanu auton muutamaa kuukautta aikasemmin heiltä eli vetosin myyjän vastuuseen. Ilman "ruikuttamista" hintaa jumpalla olis ollu 900euroa.. :peukku
 
Vs: nokkaketjun vaihto 3.2 did kone

Niin ja unohtui laittaa tää.. tossa laahaimen vaihdossa ei mee ainakaan kovin kauaa :nykii

http://www.youtube.com/watch?v=iMp1LbEyFio
 
Takaisin
Ylös Bottom