Ohjaustehostimen pumppu ja hihnankiristäjä (Carisma 1.8 GDI '98)

Buhis

New Member
Liittynyt
27 Toukokuu 2009
Sijainti
Jyväskylä
Tapahtuipa seuraavaa:
1. Ohjaustehostimen pumpun hihna alkoi ulisemaan
2. Käytin teboililla hihnankiristyksessä -> ulina lakkasi
3. Ulina alkoi uudestaan n. 200km jälkeen
4. Käytin uudestaan teboililla, ilmoittivat että hihnan kiristimessä on vikaa
5. Minulla oli jo valmiiksi aika varattuna Konalan Delta-Autoon kaasuläppäkotelon puhdistukseen, joten samalla pyysin tutkimaan tuota hihnan kiristintä. Siellä totesivat saman, eli kiristin olisi vaihdettava. Osaa ei ollut varastossa, mutta kiristivät kuitenkin hihnan -> ulina lakkasi, mutta palasi taas jonkun ajan kuluttua.
6. Kahden viikon kuluttua vein auton Deltaan hihnan kiristimen vaihtoon -> ulina lakkasi
7. Muutaman sadan kilometrin jälkeen alkoi kuulua taas pientä vinkumista konetilasta, ja sen jälkeen se on vain pahentunut
8. Näytin autoa Mikkelissä tutulle huoltomiehelle, totesi että hihna on liian kireällä, joka ilmeisesti aiheuttanut sen, että ohjaustehostimen pumpun laakerit menneet särki :seina Löystytettiin hihnaa hiukan, ja laitettiin injektioruiskulla öljyä pumppuun -> ulina lakkasi, mutta palasi heti muutaman kilometrin jälkeen takaisin.
9. Kävin tänään Delta-Autossa kyselemässä asiasta, ja sanoivat että hihnankiristin on mallia automaatti, eli liian kireälle kiristäminen ei olisi edes mahdollista. Pyysi kuitenkin käymään huomenna uudestaan kunhan huoltopäällikkö on paikalla. Uusi pumppu maksaisi kuulemma 750e(!), joka lähtisi tingattuun hintaan 699!! :eek:

Mitenkäs on asianlaita, onko tuo kiristin automaattitoiminen, vai ovatko laittaneet liian kireälle huollossa? Ainakin hihnaa saatiin löystytettyä manuaalisesti jakoavaimella.. Jos tätä ei saa Delta-Auton piikkiin menemään, niin pitänee varmaan katella jostain romuttamolta pumppua, tollasta uutta ei ainakaan oo mitään järkee hommata..
 
Vs: Ohjaustehostimen pumppu ja hihnankiristäjä (Carisma 1.8 GDI '98)

Kävin tänään uudestaan tuolla Delta-Autossa, ja ystävällisesti ottivat auton tutkittavaksi samantien. Tekivät ilmeisesti jotain säätöjä, sekä laittoivat hihna-spraytä, jolloin ulina lakkasi kokonaan. Eli ohjaustehostimen pumppu näyttäisi sittenkin olevan kunnossa, mikä on tietysti hyvä asia. Pitää vaan nyt sit toivoa että ulina ei palaa enää..
 
Vs: Ohjaustehostimen pumppu ja hihnankiristäjä (Carisma 1.8 GDI '98)

Tietämättä yhtään millainen kiristin on 1,8 GDI Carismassa, mutta tiedän kuitenkin millainen on 2,4 GDI Galantissa ja se ei tosiaankaan ole mikään automaattikiristin. Sen voi halutessaan kiristää niin tiukalle, että soi ja silloin varmasti menee hetkessä laakerit niin tehostimen pumpulta kuin ilmastoinnin kompuralta. Jos jotain kiristintä pystyy jollain työkalulla säätämään, niin ei ne yleensä kyllä mitään automaattikiristimiä ole ja näin ollen semmoiset hihnat pystyy aina yli kiristämään. Jos sulla ei ole kyseisen hihnan nokassa mitään muuta kuin ohjaustehostimen pumppu, niin se ei yleensä tarvi kovin kireällä olla, kun mulla ei tarvi samainen hihna Galantissakaan kovin kireällä olla, vaikka sen nokassa on vielä ilmastoinnin kompurakin. Jos tarvetta on kiristää tosi tiukalle, niin kannattaisi laittaa hihna vaihtoon, koska se on ilmeisesti kiillottunut liukkaaksi tai sitten sulla on siinä pumpussa jotain häikkää, kun se yrittää jumia.
 
Vs: Ohjaustehostimen pumppu ja hihnankiristäjä (Carisma 1.8 GDI '98)

Eipä tosin ole minullakaan tietoa, onko autossasi manuaalinen vai automaattikiristin. Mutta omassa autossani, joka on Lancer 2,0 vm.2005, on automaattikiristin moniurahihnalle, joka pyörittää kampuran hihnapyörän voimin laturia, vesipumppua, tehostimen pumppua ja ilmastoinnin kompuraa. Sitten siinä rullaa vielä tuo kiristinpyörä. Viime talvena totesin, että myös automaattikiristimessä on himpun verran pelivaraa vääntää jollain tangolla tms. hihnaa tiukemmalle, vaikka onkin periaatteessa ulkopuoliseen säätöön reagoimaton. Liekö jotain jumia vai mitä. Tällä lakkasi hihnan "sirkutus" kylmänä. Olen jo pari kertaa tuon moniurahihnan vaihtanut, kun sirkutusta on alkanut kylmänä ja kostealla kuulua. Tämä auttaakin pitkäksi aikaa. Hihnapyörät näyttävät vähän ruostuneilta ja kuluneilta. Tämä varmaan kuluttaa hihnaa ja siksi sen vaihtoväli on melko lyhyt. Jos hihna on löysä ja luistaa, niin se varmasti kiillottuu nopeasti, jolloin kuvailemasi ulinakin on mahdollinen. Hihnaspraylla olen saanut yleensä vain pahempia ääniä aikaan. Luulisin, että perussyy tuohon ulinaan on hihnan kuluminen. Moniurahihnan pitääkin olla aika kireällä. Eri juttu on, jos hihna kuluu nopeasti tai saat kovettuneen "uuden" hihnan varaosahyllystä tai hihna ei ole oikeassa kireydessä (huom. jos hihna on väärän mittainen!). Myös tietysti hihnapyörien linjaus voi heittää tai jokin hihnapyöristä vemppaa.
 
Vs: Ohjaustehostimen pumppu ja hihnankiristäjä (Carisma 1.8 GDI '98)

Ei siellä mitään automaattikiristintä ole. Pumpun alapuolella on kierretanko jolla hihna kiristetään.
 
Vs: Ohjaustehostimen pumppu ja hihnankiristäjä (Carisma 1.8 GDI '98)

nostetaas aihetta ylös kun olisi kysyttävää. omassa autossa on nyt alkanut ilmetä hiljaista ulinaa joka on paikannettu ohjaustehostimeen. en tiedä sitten mitä epäillä mutta ääni kuuluu kun rattia kääntelee. veikkaisin jos hihna olisi menettänyt parhaat pitonsa, jos kyseessä olisi kiristin niin ääni kuuluisi kokoajan..?ukon kanssa tossa kateltiin niin hihna on kyllä aika optimaalissa kireydessä mutta ei nyt ihan uuden karkealta näytä.. ;D voihan se tehostinkin olla syynä mistä sen tietää vanhuuttaan menee. lämpimällä koneella välillä ei kuulu ääntä.

pystyykö tavallinen nakkisormi ton hihnan sen suurempia purkamisia vaihtamaan? samoin laturin hihnan? aika ahtaat meinaan on tilat ja ilmastointi ei tossa sokkelossa helpota asiaa.

ainiin kyseessä 1.6 tavallinen pata.
 
Vs: Ohjaustehostimen pumppu ja hihnankiristäjä (Carisma 1.8 GDI '98)

kyllä se ääni voi voimistua kun rattia kääntelee,sillä sillon se pumppu tekee töitä ja hihna voi ulista tai on ulisematta.koneen käydessä ja rattiin kun ei koske niin tehostimesta ei välttis lähe mitään ylimäärästä kitinää.nää on nii hankalia sanoo mistä ääni lähtee ellei ite seiso vierellä ,sillonki voi mennä sormi suuhun.tai ainakin tarvii paremmin perehtyä.tälleen netissä kysymällä kun ei aina oikeata analyysiä hevin saa.esim voihan se olla vaikka laturin laakeri joka ujeltaa.

ja vaikka olis ilmastointi niin kyllä sinne pystyy suurempia purkamatta apulaitehihnat vaihtaa vaikka ahdasta on.nokkaremmin vaihto voi sitten olla eri asia ,jos paljon ylimäärästä rojua on edessä
 
Vs: Ohjaustehostimen pumppu ja hihnankiristäjä (Carisma 1.8 GDI '98)

mikko412 sanoi
kyllä se ääni voi voimistua kun rattia kääntelee,sillä sillon se pumppu tekee töitä ja hihna voi ulista tai on ulisematta.koneen käydessä ja rattiin kun ei koske niin tehostimesta ei välttis lähe mitään ylimäärästä kitinää.nää on nii hankalia sanoo mistä ääni lähtee ellei ite seiso vierellä ,sillonki voi mennä sormi suuhun.tai ainakin tarvii paremmin perehtyä.tälleen netissä kysymällä kun ei aina oikeata analyysiä hevin saa.esim voihan se olla vaikka laturin laakeri joka ujeltaa.

ja vaikka olis ilmastointi niin kyllä sinne pystyy suurempia purkamatta apulaitehihnat vaihtaa vaikka ahdasta on.nokkaremmin vaihto voi sitten olla eri asia ,jos paljon ylimäärästä rojua on edessä

joo no toi oli se oleellisin tieto että ne hihnat voi vaihtaa kotioloissa ilman sen suurempia purkuja. mitä tossa kattelin niin kiristäjän vaihdossa täytyy ottaa pumppu irti. olishan olis pitänyt vaihdattaa kaikki jakopään yhteydessä mutta eipä tullut mieleen eikä kukaan muistuttanu.sen siitä saa.. ;D
 
Vs: Ohjaustehostimen pumppu ja hihnankiristäjä (Carisma 1.8 GDI '98)

Mulla alkoi talvella kanssa ohjaustehostimen hihna vinkua, Carisma 1.6, -01. Ostin varaosaliikkestä molemmat, tehostimen ja laturin hihnat. Varaosamies arpoi millaisen möisi kun on kuulemma kahta pituutta tehostimen hihnassa. Korjaamo laittoi kiinni, mutta ei kestänyt kauaakaan kun kahta kauheampi kiljunta alkoi. Aikani sitä kuuntelin ja tehostimen pumpun kalleutta kauhistelin. Sitten välähti käyttää toisella korjaamolla ja kysyin voisiko hihna olla liian pitkä? Kaveri vaihtoi lyhyemmän hihnan ja äänet hävisi!
 
Vs: Ohjaustehostimen pumppu ja hihnankiristäjä (Carisma 1.8 GDI '98)

mulla on laiskuuttani jääny vaihtamatta kun ei ole kuulunu ääniä nyt vähään aikaan vaikka kilsoja on tullu reippaasti päivittäin.. ;D

fixus nettiä joku aika sitten selailin ja eri kokoja siellä oli mutta ei oikeaa ellei merkinnät ole erilaiset eri valmistajilla. 5jotain 1335 lukee nykyisessä tehostajan hihnassa ja fixus myy muistaakseni 1330 ja joku toinen koko.. ei kai se nyt 5mm? ole kiinni käykö vaiko eikö.
 
Takaisin
Ylös Bottom