Ongelmia GTO:n päästöjen kanssa, lambda ehkäpä?

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
(Miikka vastaa toisen kirjoittajan viestiin: )

Sáu sanoi
GTO:lla kävin päästöt mittaamassa.

Tällaiset arvot anto:

Tyhjäkäynti:
CO: 0.21%
CO2: 10.8%
HC: 1
02: 4.23%
Lambda: 1.261

Kierroksilla:
CO: 0.20%
CO2: 12.3%
HC: 0
02: 3.39%
Lambda: 1.183¨

Huomenna olisi katsastus, mutta taitaa jäädä väliin. Eli vika varmaan lambdassako?

Sanoisin että pomminvarmasti vika ei ole lambdassa. Joko putki vuotaa tai sondi ollut putkessa väärin/huonosti. Niin kuin ylempänä jo todettiin niin tuplaulostulo voi aiheuttaa happiarvon nousun.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

EDIT: Ja "Hemmo1977" kommentoi asiaan näin:

ettei olis vuoto putkessa kun happi nuin korkeella ja se sotkee lambda arvon tai jos on tupla ulostulonen putki niin toinen tukkoon....

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

EDIT: pelastettu tällä kertaa roskiksesta, ei se uuden aiheen aloittaminen NIIN vaikeaa ole. Säännöt... säännöt...
 
Vs: Ongelmia GTO:n päästöjen kanssa, lambda ehkäpä?

Joo, olin jo aloittamassa uutta, kun olin editoimassa vanhaan viestiin että väärällä alueelle taisi tulla, mutta joku ne ehti poistaakin jo. Kiitos tuosta =)

EDIT: Huomenna taas nosturille kurkkimaan jos vuotoja löytyisi ja uudelleen mittaukseen.
 
Vs: Ongelmia GTO:n päästöjen kanssa, lambda ehkäpä?

Lisää vielä sen verran, kaasuläpän kohdalta kuuluu pientä imua/suhinaa, onko normaalia? Ja tarkemmin kun kuuntelee niin kaasua höllätessä pientä pauketta putkesta ja täyskaasu kiihdytyksellä, täysillä ahtoilla voi pientä prötäämistä tulla, mutta ei aina. Ja ahtoja on karvan päälle 1-1.2bar mittarin mukaan.
 
Vs: Ongelmia GTO:n päästöjen kanssa, lambda ehkäpä?

Kaasuläpän akselin tiivisteet vuotaa

(kaikisa vuotaa jos ei tiivisteitä vaihettu)
 
Vs: Ongelmia GTO:n päästöjen kanssa, lambda ehkäpä?

Eli vuotaako ne sieltä TPS ja jousen päästä?
 
Vs: Ongelmia GTO:n päästöjen kanssa, lambda ehkäpä?

katteleppa tuosta

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=47641.0

kaasuläpän akselin "STEFAT / TASOTIIVISTEET)
 
Vs: Ongelmia GTO:n päästöjen kanssa, lambda ehkäpä?

Toi vuoto on käytännössä jokaisessa 3000gt/gtossa jos ei oo vielä korjattu..

Molemmista päistä vuotaa joten joudut purkaan koko throttle bodyn, tässä ohje: http://www.ca.dsm.org/FAQ/tb-shaftseals.html ja tässä toinen: http://www.3si.org/forum/f1/throttle-body-rebuild-480353/#post5686271

Joudut tilaamaan ne akselitiivisteet jostain, tässä yksi vaihtoehto: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=281266159079&fromMakeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:en

Lisäksi vois sanoa että ne akselin läpi menevät ruuvit on vaikea irroittaa joten varmista että käytät oikeaa ruuvimeisseliä. Jotkut vaihtaa ruuvit samalla kun tekee tämän mutta itse käytin vanhoja. Pidä kuitenkin huoli siitä ettei ne pääse löystyyn tai tiedät kyllä minne ne päätyy. :p Ja toiseksi ne jouset on hankalat laittaa takaisin mutta kyllä se onnistuu kun tarpeeksi niiden kanssa tappelee.
 
Vs: Ongelmia GTO:n päästöjen kanssa, lambda ehkäpä?

Uudet tulokset, parin reiän paikkaamisen jälkeen ja imuletkujen kiristysten jälkeen.

Korotetulla joutukäynnillä:

Lambda: 1.013
CO : 0.28%
HC: 18ppm
CO2: 14.50
O2: 0.48%

Joutokäynti:

CO: 0.03
HC: 65ppm
CO2: 13.90
O2: 2.58%

Läpi meni siis, mutta tiukille veti toi CO kierroksilla. Milläs sitä kannattais kokeilla alentaan?
 
Vs: Ongelmia GTO:n päästöjen kanssa, lambda ehkäpä?

Sáu sanoi
Läpi meni siis, mutta tiukille veti toi CO kierroksilla. Milläs sitä kannattais kokeilla alentaan?

Olitko lämmittänyt katin kunnolla käyttämällä ihan reilusti kierroksia jonkin aikaa? Vaatii nimittäin noi katit ihan kunnolla lämpöä, jotta päästöarvot laskee. Mutta sitten meneekin ihan heittämällä läpi.
 
Vs: Ongelmia GTO:n päästöjen kanssa, lambda ehkäpä?

Voi olla että ei vaan ole tarpeeks lämmin. Toissa päivän mittauksissa ajoa/rasitusta oli kattia kohden enemmän, jolloin myös kierrosten CO oli parempi, mutta tänään tyhjäkäynnillä huomattavasti parempi kuin edellisessä mittauksessa.. Outoa.. Ja liian iso ulostulo vaikuttaa näköjään arvoihin jonkun verran, kokeiltiin rättinipun kanssa ja ilman.
 
Vs: Ongelmia GTO:n päästöjen kanssa, lambda ehkäpä?

J. Helle sanoi
Toi vuoto on käytännössä jokaisessa 3000gt/gtossa jos ei oo vielä korjattu..

Molemmista päistä vuotaa joten joudut purkaan koko throttle bodyn, tässä ohje: http://www.ca.dsm.org/FAQ/tb-shaftseals.html ja tässä toinen: http://www.3si.org/forum/f1/throttle-body-rebuild-480353/#post5686271

Joudut tilaamaan ne akselitiivisteet jostain, tässä yksi vaihtoehto: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=281266159079&fromMakeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:en

Lisäksi vois sanoa että ne akselin läpi menevät ruuvit on vaikea irroittaa joten varmista että käytät oikeaa ruuvimeisseliä. Jotkut vaihtaa ruuvit samalla kun tekee tämän mutta itse käytin vanhoja. Pidä kuitenkin huoli siitä ettei ne pääse löystyyn tai tiedät kyllä minne ne päätyy. :p Ja toiseksi ne jouset on hankalat laittaa takaisin mutta kyllä se onnistuu kun tarpeeksi niiden kanssa tappelee.

...tai sitten jos on laiska eikä jaksa tehdä itse niin tilaa vain Aprililta (dbest671 @ 3si.org) täyshuolletun throttlebodyn. :)
 
Takaisin
Ylös Bottom