Outlander PHEV 12V akun vaihto

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
191
#1
Vaihdoin tuon lisävarusteakun kun vanha Yuasa alkoi olla tiensä päässä.
Akun vaihdossa ei sinänsä ollut mitään kummempaa mutta ajattelin laittaa muutaman kuvan jos siitä olisi jollekulle jotain iloa.

Aloitin lataamalla uuden akun älylaturin AGM-akun ohjelmalla täyteen.
Tyhjensin takakontista kaiken akun tiellä olevan. Sen jälkeen jatkoin avaamalla konepellin ja kytkemällä laturin virtalähdetilassa.
IMG_20190131_075826[1].jpg

Seuraavaksi akun kiinnitysraudat irti ja pois edestä. Tässä kohtaa voi irrottaa myös kaasunpoistoletkun.
Sitten akun navat irti ja uusi YellowTop (8073-176, 38Ah R 2,7 +oikealla) tilalle.
IMG_20190131_080739[1].jpg
Kasaus käänteisessä järjestyksessä.

IMG_20190131_080831[1].jpg
Uusi akku meni paikoilleen oikein nätisti ja kaikki muovitkin mahtuivat paikoilleen ilman muokkauksia. Eiköhän tällä mennä taas useampi vuosi.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
191
#4
Terve mitkä kaapelit ja laturin kytkit moottoritilassa?
Siis kuten tuossa alussa mainitsin niin kytkin akkulaturin virtalähdetilassa jotta autosta ei katkea virta kun irrotan akun.
Käytin Calixin 12V/100A laturia CX 1753940 mutta pääasia että laturissa on virtalähdetoiminto.

Kytkin +kaapelin sulakerasian +napaan ja maajohdon tökkäsin johonkin iskarin mutteriin.
 
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tykkäykset
12
#8
Tuota akkua ladataan kun auto ajomoodissa, silloin kun autoa ladataan verkkovirrasta ja jos autolla ei tehdä kumpaakaan, lataa ajoakusta muistaakseni klo. 2 aamuyöstä. Tuo viimeinen mahdollista vain tiettyyn ajoakun varaukseen asti, jotta ei tuhota ajoakkua imemällä se tyhjäksi.

Sinänsä tuo akku on ihan mopoluokkaa, menee kaukovaloja polttaen muutamassa minuutissa tyhjäksi, jos auto ei ole ajomoodissa. Kokemusta on. :)
 
Liittynyt
21 Maaliskuu 2019
Tykkäykset
0
#9
Esim. TDI-autonkin 70Ah:n AGM-akunkin saa jo pelkillä parkkivalojen poltolla alle 8h tyhjäksi. o_O Jätin nimittäin ex-TDI:n kadun varteen omalla omakotityömaalla päiväksi parkkivalot päällä. Kun iltapäivällä käyntiin yritin, niin eipäs enää inahtanutkaan. Piti sitten haalia kaikki työmaan valovirtaroikat yhteen, että sain 60m roikkaa laturille kadun varteen, kun en jaksanut yksin alkaa autoa lähemmäksi lykäämään. :D

Tuota akkua ladataan kun auto ajomoodissa, silloin kun autoa ladataan verkkovirrasta ja jos autolla ei tehdä kumpaakaan, lataa ajoakusta muistaakseni klo. 2 aamuyöstä. Tuo viimeinen mahdollista vain tiettyyn ajoakun varaukseen asti, jotta ei tuhota ajoakkua imemällä se tyhjäksi.

Sinänsä tuo akku on ihan mopoluokkaa, menee kaukovaloja polttaen muutamassa minuutissa tyhjäksi, jos auto ei ole ajomoodissa. Kokemusta on. :)
 
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
22
#10
Mitä oireita tuo 12v akun heikko happi saa aikaiseksi? Itselläni nyt jonkin aikaa satunnaisesti ollut hankaluuksia saada auto käyntiin (olen kyllä tähän epäillyt Cobran järjestelmän pettämistä). Nyt uusimpana on muutaman kerran käynnistyksen jälkeen ice moottori sammunut ja ruutuun EV SYSTEM SERVICE REQUIRED häikkä ja ACC SERVICE REQUIRED. Nämä häviävät sitten uusinta käynnistyksen jälkeen ja auto toimii normaalisti.

Käytän päivittäin Remote controlin kautta lämmitystä, entisenä webasto miehenä heti tulee mieleen akun huono kunto. Pyörittääkö 12v akku puhallinmoottoria? Se kyllä syö tehokkaasti heikkokuntoisen akun.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
191
#11
Tuskin siitä akun vaihdosta ainakaan haittaa olisi. Kannattaisi luetuttaa että mitä vikakoodeja on jäänyt muistiin.
 
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
22
#12
Vikakoodit luin tänään itse, vaiva ei jätä vikakoodeja päälle. Vinkkinä muillekki, että OBD2 Elm327 lukijalla + https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ovz.carscanner ohjelmalla pääsee ainakin osittain vikakoodeihin käsiksi.

Justiinsa autotallissa Phevin kimpussa pyörineenä taisin onnistua pääsemään tuon Cobra järjestelmän ajatusmaailmaan käsiksi ainakin osittain. Ensinnäkin molemmista "kuskin lätkistä" paristot finaalissa.

Toisekseen, jos lätkä ei tunnistu automaattisesti ja auto ei käynnisty, pitää lätkän nappia painaa pari sekuntia jo siinä vaiheessa, kun auton Start napissa palaa ORANSSI valo, eli ei saa olla sytytysvirta päällä. Tästä onnistumisesta merkiksi tulee, että punainen valo lakkaa vilkkumasta Cobran hälytinnapissa sekä esim. auton jarruvalot syttyvät (huomasin tämän, kun starttia painaessa oli jo valmiiksi jalka jarrulla). Jos hälytinnapissa vilkkuu valo on ajonesto ilmeisesti päällä.

Itse olen toiminut aiemmin päinvastoin. Nyt auto starttasi ongelmitta heti jokaisella testi kerralla.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
191
#13
Hyvä että saat nyt auton käyntiin. Aika harva etenkään tuommoinen kännykkä appi osaa lukea muuta kuin geneeriset OBD2 vikakoodit joten siellä voi olla vielä jotain muistissa.
 
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
22
#14
Joo tähän mitsuun ei ole oikein sopivaa appia löytynyt. Vag vehkeisiin ja bmw laitoksiin minulla on maksetut apit jotka vastaavat lähes korjaamon lukijoita, voi mm. poistaa ja lukea vaihteiston ja airbag vikakoodit ja suorittaa kevyttä ohjelmointia.
 
Ylös Bottom