Outlander PHEV -17?

sinkkojj

New Member
Liittynyt
4 Syyskuu 2023
Hei,

olen potentiaalisesti liittymässä Mitsukerhoon ja menossa huomenna koejamaan <100 tkm ajettua vm 2017 Outlander PHEV:iä. Ajattelin kysyä PHEV:in omistajilta hieman lisätietoutta aiheesta.
Olen jo aiemmin tiedustellut useammasta autosta akkujen SoH-arvoa, mutta toistaiseksi kukaan ei ole ollut halukas sitä minulle kertomaan. Autoliikkeet vetoavat kyvyttömyyteensä mitata tätä käytössä olevilla laitteille, mutta jos tosiaan asian voi (jollakin tarkkuudella) mitata alle 50€ palikalla niin onko tämä vain paskapuhetta? Onko oman palikan hankkiminen jo ennen koeajoa lähes välttämätöntä? Eikö akun kunnon mittaaminen huollossa ole ihan normaali asia?
Järjestään näissä koeajettavissa autoissa akut ovat jo mainoskuvissa aivan tyhjillään, sähkökapasiteetti 1-2 km.

Oma auton käyttö olisi suurelta osin kotoa töihin ja takaisinpäin siirtymistä, matka suuntaansa alle 10 km suuntaansa, kaupunkiolosuhteissa. Sähköllä pitäisi siis pötkiä melko pitkälle, ainoa ongelma on että kotipihassa on lämpötolppapistokkeet rajoitettu ajastimella alle 2h käyttöön. Työpaikan pihassa on mahdollisuus ladata ilmaiseksi työpäivän ajan normaalista lämpötolpasta, eli 10 A töpselivirralla. Viikottain on satunnaisesti pidempääkin ajoa, joten bensaakin joutuisi kyllä tällöin polttamaan.

Alkuperäinen ajatus oli hankkia tilanpuutteen vuoksi tämänhetkisen Ford Fiestan (-11) tilalle Toyota Auris Hybrid, joka on siis itselataava hybridi. Näissä vakuutusmaksut ovat jostakin syystä pari satasta Outlanderia halvemmat (~500 vs 800€/vuosi kaskoineen). Vetokykyä ei tietysti etuveto-Tojotassa ole nimeksikään, vaikka kaikista koukku tuntuukin löytyvän.

Onko 2017 Outlander Phevissä jotain sudenkuoppia joita olisi syytä tutkia koeajon yhteydessä suurennuslasin kanssa? Kyseessä on siis jo versio, jossa on erillinen EV-nappula, mutta ei vielä 2,4 litraista konetta. Miltä teistä pyyntihinta 21980€/2017/98000 km tähän suhteutettuna kuulostaa?

Kiitos & anteeksi, J.
 
Hei,

olen potentiaalisesti liittymässä Mitsukerhoon ja menossa huomenna koejamaan <100 tkm ajettua vm 2017 Outlander PHEV:iä. Ajattelin kysyä PHEV:in omistajilta hieman lisätietoutta aiheesta.
Olen jo aiemmin tiedustellut useammasta autosta akkujen SoH-arvoa, mutta toistaiseksi kukaan ei ole ollut halukas sitä minulle kertomaan. Autoliikkeet vetoavat kyvyttömyyteensä mitata tätä käytössä olevilla laitteille, mutta jos tosiaan asian voi (jollakin tarkkuudella) mitata alle 50€ palikalla niin onko tämä vain paskapuhetta? Onko oman palikan hankkiminen jo ennen koeajoa lähes välttämätöntä? Eikö akun kunnon mittaaminen huollossa ole ihan normaali asia?
Järjestään näissä koeajettavissa autoissa akut ovat jo mainoskuvissa aivan tyhjillään, sähkökapasiteetti 1-2 km.

Oma auton käyttö olisi suurelta osin kotoa töihin ja takaisinpäin siirtymistä, matka suuntaansa alle 10 km suuntaansa, kaupunkiolosuhteissa. Sähköllä pitäisi siis pötkiä melko pitkälle, ainoa ongelma on että kotipihassa on lämpötolppapistokkeet rajoitettu ajastimella alle 2h käyttöön. Työpaikan pihassa on mahdollisuus ladata ilmaiseksi työpäivän ajan normaalista lämpötolpasta, eli 10 A töpselivirralla. Viikottain on satunnaisesti pidempääkin ajoa, joten bensaakin joutuisi kyllä tällöin polttamaan.

Alkuperäinen ajatus oli hankkia tilanpuutteen vuoksi tämänhetkisen Ford Fiestan (-11) tilalle Toyota Auris Hybrid, joka on siis itselataava hybridi. Näissä vakuutusmaksut ovat jostakin syystä pari satasta Outlanderia halvemmat (~500 vs 800€/vuosi kaskoineen). Vetokykyä ei tietysti etuveto-Tojotassa ole nimeksikään, vaikka kaikista koukku tuntuukin löytyvän.

Onko 2017 Outlander Phevissä jotain sudenkuoppia joita olisi syytä tutkia koeajon yhteydessä suurennuslasin kanssa? Kyseessä on siis jo versio, jossa on erillinen EV-nappula, mutta ei vielä 2,4 litraista konetta. Miltä teistä pyyntihinta 21980€/2017/98000 km tähän suhteutettuna kuulostaa?

Kiitos & anteeksi, J.
Lisäyksenä vielä, pääkaupunkiseudulla majailen, joten jos jollakulla on tyhjänpanttisena akun testaukseen kelvollinen mokkula mahdollisesti lainata olisin kiitollinen. Oman ostan tietysti, mutta luvatut toimitusajat ovat jopa Suomesta toimittaessa viikon luokkaa.
 
Mulla on Espoon Matinkylässä mokkula, jolla ainakin android-puhelimella saa luettua ne akun statsit. Voin lainata.
 
Viimeksi muokattu
Jos olisin ostamassa nyt Outlander PHEViä niin en tekisi kauppoja ellen olisi päässyt OBD:stä lukemaan akun kuntoa PHEV Watchdog-sovelluksella. Vaihtelua yksilöiden välillä on kuitenkin sen verran.

Akun kunnon lisäksi ei kyllä isoja sudenkuoppia muuten tule mieleen. Sähkölämmittimen toiminta (ja olemassaolo!) kannattaa tarkistaa, tuntuu että yleisimmät ongelmat liittyy niihin. Muuten sitten normaalit koeajon jutut, nirinät, narinat ja kolinat sekä huoltokirja, ruosteet ja muu auton yleiskunto. Siis asioita jotka kaikista automalleista tulee tarkistaa ennen kauppoja.

Kuulostaa muuten Mitsun kannalta aika hyvältä tuo päivittäinen ajomatka ja töissä oleva latausmahdollisuus. Aina tietenkin parempi jos kotonakin voi ladata.
 
Hei,

olen potentiaalisesti liittymässä Mitsukerhoon ja menossa huomenna koejamaan <100 tkm ajettua vm 2017 Outlander PHEV:iä. Ajattelin kysyä PHEV:in omistajilta hieman lisätietoutta aiheesta.
Olen jo aiemmin tiedustellut useammasta autosta akkujen SoH-arvoa, mutta toistaiseksi kukaan ei ole ollut halukas sitä minulle kertomaan. Autoliikkeet vetoavat kyvyttömyyteensä mitata tätä käytössä olevilla laitteille, mutta jos tosiaan asian voi (jollakin tarkkuudella) mitata alle 50€ palikalla niin onko tämä vain paskapuhetta? Onko oman palikan hankkiminen jo ennen koeajoa lähes välttämätöntä? Eikö akun kunnon mittaaminen huollossa ole ihan normaali asia?
Järjestään näissä koeajettavissa autoissa akut ovat jo mainoskuvissa aivan tyhjillään, sähkökapasiteetti 1-2 km.

Oma auton käyttö olisi suurelta osin kotoa töihin ja takaisinpäin siirtymistä, matka suuntaansa alle 10 km suuntaansa, kaupunkiolosuhteissa. Sähköllä pitäisi siis pötkiä melko pitkälle, ainoa ongelma on että kotipihassa on lämpötolppapistokkeet rajoitettu ajastimella alle 2h käyttöön. Työpaikan pihassa on mahdollisuus ladata ilmaiseksi työpäivän ajan normaalista lämpötolpasta, eli 10 A töpselivirralla. Viikottain on satunnaisesti pidempääkin ajoa, joten bensaakin joutuisi kyllä tällöin polttamaan.

Alkuperäinen ajatus oli hankkia tilanpuutteen vuoksi tämänhetkisen Ford Fiestan (-11) tilalle Toyota Auris Hybrid, joka on siis itselataava hybridi. Näissä vakuutusmaksut ovat jostakin syystä pari satasta Outlanderia halvemmat (~500 vs 800€/vuosi kaskoineen). Vetokykyä ei tietysti etuveto-Tojotassa ole nimeksikään, vaikka kaikista koukku tuntuukin löytyvän.

Onko 2017 Outlander Phevissä jotain sudenkuoppia joita olisi syytä tutkia koeajon yhteydessä suurennuslasin kanssa? Kyseessä on siis jo versio, jossa on erillinen EV-nappula, mutta ei vielä 2,4 litraista konetta. Miltä teistä pyyntihinta 21980€/2017/98000 km tähän suhteutettuna kuulostaa?

Kiitos & anteeksi, J.
Moi, onko jollain vastaavaa mittadataa? Akuista: ostin phev 2016 mallin n kk sitten. Tässä mallissa 12kWh akusto. Nyt lataillessa huomannut että täyteen ladattessa näyttää maksimiksi vain 7kWh ja range 33km.. no ensin laskelin et 7/12>> n 58% capa eli menis valmistajan takuuseen - alle 70%/ alle 160tkm. Käytin mittauksessa joka 77,6% eli Max Ah 38Ah ,josta saivat laskettua auton elinkaaren mukaan 29 ,5Ah josta tuo %.
Joten 38Ahx230V = 8,74kWh ?!
Sit kuitenkin toinen laskelma(katso liite) jossa mennään jo lähelle 70 pinnaa. Tässä mallissa n 10kk aikaa et 8v täyttyy. meneekö kuitenkin takuuseen ens kesällä,katsotaan.
Lataus tyylit ei vaikuta tuohon Max 7kWh maksimiin(suko,type2/8A ja myös CHAdeMO 16A käytetty).

Luin jostain et Mitsussa jätetään 3 kWh varaus akkuun kun käyttäjälle näytetään että "tyhjä". Eli tuolloin valmistajan ilmoittama 12kWh tuleekin 3kWH plus tuo Max lataus 9kWh.. onko tästä jollain tietoa?
 

Liitetiedostot

  • IMG_2752.JPG
    IMG_2752.JPG
    51.1 KB · Lukukerrat 56
Viimeksi muokattu
Akkuun tosiaan jätetään n. 30 % varaa alapäähän kun moottori käynnistyy, mutta myös yläpäässä on jonkinnäköinen marginaali. Se 12 kWh ei koskaan toteudu latauksessa siis, vaan paljon vähemmän. Tuo 7 kWh on tuon kuntoiselle akulle täysin normaali lukema. Akun nimellisjännite on 300 volttia joten kWh:t lasketaan kertomalla Ah:t 0,3:lla.
 
Takaisin
Ylös Bottom