Outlander phev akun kunto

Hieno juttu Ja auto oli my18. Eli ei edes mitkään BMU updated tai DBCAM palauttaneet prosentteja yli 70? Yrittivätkö edes ensin siis elvytellä?
 
En osaa siihen sanoa, en nähnyt edes mittaustodistusta. Testi tehtiin torstaina, joten voisin kuvitella että ovat vielä yhteydessä enai viikolla kun mitsun maahantuoja palaa lomilta lukemaan sähköpostejaan. Auto on tosiaan my18.
 
Dodiin, vihdoin BMU päivitys sekä siihen kuuluva DBCAM tehty ja 10.9% tuli lisää kapasiteettia.

Auton viedessä pyysin vielä tulostaan mulle DBCAM mittaustuloksen paperille ja sen jopa antoivat mukaan, vaikka normaalisti se maksaa 220€.
Hyvin tuo watchdog on perillä asioista, kun paperilla DBCAM tulos on myös 83.5%.

Sähkö range oli nyt autoa hakiessa parin asteen pakkasella 28km, mikä on suurin lukema minun omistusaikana. Alku talvesta -5 kelillä range oli yleensä 18km ehkä jopa 20km (riippunee onko tuulilasin ja penkin lämmittimet yms. päällä).

Aiemmin puhuin tuosta latauksesta ja sähkönkulutusmittarista.
Keli ehti lauhtua nollan tuntumaan niin en sen akun ylläpitolämmityksen kulutusta oo vielä päässyt tutkimaan, mutta normaali latauksen aikana näkyy ottavan 9.3A / 2050W.
Nollasta täyteen lataus kulutti reilu 9kWh, minkä pitäisi seuraavalla kerralla olla kaiken järjen mukaan tuon 10.9% isompi.
 

Liitetiedostot

  • 20240109_163814.jpg
    20240109_163814.jpg
    154.8 KB · Lukukerrat 76
Ihan tyhjästä tarkoittaa siis ensin about tyhjäksi ajettua ja sen jälkeen etälämmityksellä aivan tyhjäksi imettyä akkua.

Ja lataus 6A virralla.

Lataushäviöihin menee arviolta 10%+ ja akkuun asti päätyy n. 9 - 9,5 kWh
 
Ihan tyhjästä tarkoittaa siis ensin about tyhjäksi ajettua ja sen jälkeen etälämmityksellä aivan tyhjäksi imettyä akkua.

Ja lataus 6A virralla.

Lataushäviöihin menee arviolta 10%+ ja akkuun asti päätyy n. 9 - 9,5 kWh

Itse en ole hoksannut käyttää lämmitystä akun tyhjennykseen. Täytyypä kokeilla.
Tuo oma lukema on tyhjäksi ajettuna joko 1km tai - - - rangessa, miten nyt sattuu polttiksen käynti sattuun kotiin tuloon nähden.
 
Noniin. Tänään jätetty my19 Autokeskukselle BMU päivitykseen. Yön yli auto sieillä on.
Vieiä kyselin tiskillä että mikä tossa ottaa 24h jos vaan softaa päiviiteään n. 10..15min. Jossain roikassa se roikkuu yln yli? Ihnetttein vain että mitä tehden. Sanoin viekä että virallisessa BMU update newsletterissä on vikana kohtana että "perform DBCAM"

Mutta kuulemma DBCAM ei tuohon päivitys hommaan kuulu. En siis oikein saanut vastausta. En jaksanut alkaa hankalaksi ja inttämään, kun takuuseen pitäis homma saada. Samoin kuin lämppärin korjaus/huuhtelu samalla. Noh, sen näkee huomenna sitten lopullisesti kuka lystin maksaa?

SOH näytti WD:llä 73% before arvoa. Mittarissa 65tkm. Joista 68% menty sähköllä jos oikein tulkitsen. Eli aika alhainen on.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_2024_01_10_18_06_58.png
    Screenshot_2024_01_10_18_06_58.png
    106.4 KB · Lukukerrat 67
  • Screenshot_20240110_180714_PHEV Watchdog Lite.jpg
    Screenshot_20240110_180714_PHEV Watchdog Lite.jpg
    78.1 KB · Lukukerrat 64
Noniin. Tänään jätetty my19 Autokeskukselle BMU päivitykseen. Yön yli auto sieillä on.
Vieiä kyselin tiskillä että mikä tossa ottaa 24h jos vaan softaa päiviiteään n. 10..15min. Jossain roikassa se roikkuu yln yli? Ihnetttein vain että mitä tehden. Sanoin viekä että virallisessa BMU update newsletterissä on vikana kohtana että "perform DBCAM"

Mutta kuulemma DBCAM ei tuohon päivitys hommaan kuulu. En siis oikein saanut vastausta. En jaksanut alkaa hankalaksi ja inttämään, kun takuuseen pitäis homma saada. Samoin kuin lämppärin korjaus/huuhtelu samalla. Noh, sen näkee huomenna sitten lopullisesti kuka lystin maksaa?

SOH näytti WD:llä 73% before arvoa. Mittarissa 65tkm. Joista 68% menty sähköllä jos oikein tulkitsen. Eli aika alhainen on.

Nimenomaa tuo DBCAM on se minkä takia auto pitää jättää yön yli liikkeeseen.

Käytännössä BMU:n softa päivitetään ja sen jälkeen tyhjäksi ajettu akku ladataan hitaasti täyteen MUT3:n kiinni kytkettynä. Näin autolle "opetetaan" mikä akun todellinen kunto ja kapasiteetti on. Jos DBCAM:ia ei tehdä niin päivitettykin BMU kuvittelee akun kunnon olevan sama, kuin bugisen softan omaava BMU:kin luuli sen olevan jolloin koko toimenpiteellä ei ole mitään vaikutusta.

Toki auto "oppii" ajan myötä akun olevan paremmassa kunnossa kuin se luulee, mutta tuo vie aikaa eikä luultavasti tuo yhtä hyvää lopputulosta kuin oikea DBCAM. Watchdogilla näet sitten, että onko DBCAM tehty vai ei, mutta kyllä se tuohon päivitys prosessiin kuuluu 100% varmasti.

Tuo lämmitysjärjestelmän huuhtelu ja se, että meneekö takuuseen vai ei, kiinnostaa kyllä itseäkin. Päivittele sitten tänne miten kävi.
 
Meni takuuseen lämppärin huuhtelu sekin. Saate sanoilla että "jos uudestaan heikkenee teho niin ole yhteydessä". Nyt siis saattaa töhnä lähteä vielä liikeellä ja tukkia sihdin. Se ei siis ollut tukossa ja syynä aluperinkään. Tarkistin itse joulukuussa. Sanotaan että ei nyt vieläkään sormet pala jos ne laittaa 29C pyynnillä suuttimen eteen.

Mutta asiaan. BMU update tehty. Ja SOH nousi 73% -> 84%. Eli 5v vanhassa autossa nyt 65tkm kohdalla laskua -15%. Ihan ok kait.

Lippulappuja eivät pahemmin antaneet mukaan vaikka kyllä niitä sillä ukolla siinä oli tiskillään. Yhden lapun sain kun jotain ruinasin.
 

Liitetiedostot

  • 20240112_165223.jpg
    20240112_165223.jpg
    81.5 KB · Lukukerrat 99
  • Screenshot_20240112_162802_PHEV Watchdog Lite.jpg
    Screenshot_20240112_162802_PHEV Watchdog Lite.jpg
    106.2 KB · Lukukerrat 97
  • Screenshot_20240112_162809_PHEV Watchdog Lite.jpg
    Screenshot_20240112_162809_PHEV Watchdog Lite.jpg
    78.3 KB · Lukukerrat 109
Dodi! Sehän meni mukavasti.

Propsit Autokeskus Airport Vantaalle.

Alla vertailun vuoksi oman MY19 akkutiedot tällä hetkellä, 68tkm kohdalla:

Screenshot_20240113_162907_PHEV Watchdog.jpg
 
MY18, käyttöönotto marraskuu 2017. Näyttää siltä että saattaisi jöädä alle sen 70% mikäli veisi testattavaksi?

Paljonko on keskimäärin noussun kapasiteetti sen testin aikana?

Screenshot_20240110_090251_PHEV Watchdog Lite.jpg
 
MY18, käyttöönotto marraskuu 2017. Näyttää siltä että saattaisi jöädä alle sen 70% mikäli veisi testattavaksi?

Paljonko on keskimäärin noussun kapasiteetti sen testin aikana?

Näytä liitetiedosto 24760
Mulla samanvuotinen ja aika lailla samat kilometrit, 60,3% oli kapasiteetti kun vein testattavaksi ja DBCAM jälkeen 67,8%. Parin viikon päästä akun uusintaan.
 
Ei ole tarkoitus masentaa mutta laitan tähän vertailun vuoksi oman MY20 datat:

DBCAM tehtiin 4/2023 jolloin kilometrit 98tkm jolloin 77,8% -> 88,5%
Tilannet nyt 2/2024 ja taulussa 121tkm niin akku näyttää 85,7% eli pudotusta 2,8% yksikköä. Lienee ihan kelpo tilanne ainakin minulle ja jos tahti säilyy samana -3%/20tkm niin akussa on vielä 200tkm jotain käyttökelpoista jäljellä.
 
Oma Outlander 2017 kävi akkutestissä sillä seurauksella että akku lähti vaihtoon, pari yötä latailivat ennen kuin tuli päätös vaihdosta.
outlander2.PNG


Akun vaihto kestikin sitten nelisen viikkoa kun ensin akkua vaihtaessa piti rikkoa jokin kaapeli ja sitä odotettiin pari viikkoa. Varaosan saavuttua odoteltiin vielä reipas viikko asentajaa suorittamaan työ loppuun. Nyt kun auto on takaisin pihassa niin näyttää muuten kivalta, mutta aika reipasta vauhtia putoaa prosentit, eikä autolla ole edes muutamaa kauppareissua enempää ajettu. Liekö normaalia, katsotaan mihin laskuvauhtiin tuo asettuu.

outlander1.PNG
 
Oma Outlander 2017 kävi akkutestissä sillä seurauksella että akku lähti vaihtoon, pari yötä latailivat ennen kuin tuli päätös vaihdosta.
Näytä liitetiedosto 24821

Akun vaihto kestikin sitten nelisen viikkoa kun ensin akkua vaihtaessa piti rikkoa jokin kaapeli ja sitä odotettiin pari viikkoa. Varaosan saavuttua odoteltiin vielä reipas viikko asentajaa suorittamaan työ loppuun. Nyt kun auto on takaisin pihassa niin näyttää muuten kivalta, mutta aika reipasta vauhtia putoaa prosentit, eikä autolla ole edes muutamaa kauppareissua enempää ajettu. Liekö normaalia, katsotaan mihin laskuvauhtiin tuo asettuu.

Näytä liitetiedosto 24822

Onko akun vaihdon jälkeen tehty DBCAM? äkkiseltään vaikuttaa siltä, että kone luulee akun olevan vanha ja korjaa SoH prosenttia kohti sitä vanhaa tuttua.
 
Varmaan tuossa on kaikki ihan kunnossa.

BMU on resetoitu, kun lähes 100% SOH näyttää. Tai jopa 104%, kumpi noista nyt sitten on perin oikein. Jos uusi akku onkin vain tuon 38Ah niin kaipa se lukema asettuu siihen jonkun ajan kuluttua.

En usko että akun vaihdon jälkeen kuuluu dbcamia tehdä, varmaan tuo BMU reset on ihan oikea prosessi. Ei uudessakaan autossa näy että olisi dbcam tehty.
 
Ei liity aiempiin kysymyksiin mutta topicciin kyllä. Elikkä onko jotain aavistusta akun kunnosta näin nollakeleillä täyteen ladatun akun kanssa... minkälaista rangea on oletettavissa/odotettavissa.? Itsellä 2017 phevin kanssa näyttelee sellaista 17-19km.
 
Ei liity aiempiin kysymyksiin mutta topicciin kyllä. Elikkä onko jotain aavistusta akun kunnosta näin nollakeleillä täyteen ladatun akun kanssa... minkälaista rangea on oletettavissa/odotettavissa.? Itsellä 2017 phevin kanssa näyttelee sellaista 17-19km.
Se mitä näyttää täyteen ladattuna ei kovin paljon kerro, vähänhän tuo silti on. Minulla ei enään phev ole, mutta tuohon näyttöön vaikuttaa ihan sekin onko ilmastoinnin a/c nappi painettuna, rangesta katoaa oletuksena iso siivu kun kuvittelee olevansa kesällä jäähdytyksellä.
Paljonko oikeasti sillä sähköllä pääsee kertoo jo enemmän.
 
Se mitä näyttää täyteen ladattuna ei kovin paljon kerro, vähänhän tuo silti on. Minulla ei enään phev ole, mutta tuohon näyttöön vaikuttaa ihan sekin onko ilmastoinnin a/c nappi painettuna, rangesta katoaa oletuksena iso siivu kun kuvittelee olevansa kesällä jäähdytyksellä.
Paljonko oikeasti sillä sähköllä pääsee kertoo jo enemmän.
Minulla myös 17 mallin Outlander, jonka range samaa luokkaa. Uusi ajoakkun asennus 18.3 auton kilometrit 150000.
 
Ajattelin ajella vielä hetken ennenkuin menen testauttamaan akun. Kilometrejä 130000 vasta.
Ja takuuta ymmärtääkseni tuonne 2025 joulukuulle saakka. Nykyisellä kapasiteetilla menee vielä perus päivittäisajot.
 
Oma Outlander 2017 kävi akkutestissä sillä seurauksella että akku lähti vaihtoon, pari yötä latailivat ennen kuin tuli päätös vaihdosta.

Akun vaihto kestikin sitten nelisen viikkoa kun ensin akkua vaihtaessa piti rikkoa jokin kaapeli ja sitä odotettiin pari viikkoa. Varaosan saavuttua odoteltiin vielä reipas viikko asentajaa suorittamaan työ loppuun. Nyt kun auto on takaisin pihassa niin näyttää muuten kivalta, mutta aika reipasta vauhtia putoaa prosentit, eikä autolla ole edes muutamaa kauppareissua enempää ajettu. Liekö normaalia, katsotaan mihin laskuvauhtiin tuo asettuu.
Tilanepäivitys tähän, eli lasku jatkuu ripeänä. Tätä tahtia ei tarvitse kauaa odotella niin ollaan samoissa lukemissa kuin ennen akun vaihtoa :)
outlander6.PNG
 
Nyt tuli varattua aikaa Autokeskus Airporttiin. MY18, 155600 ajettu. WD antaa 61,5%, joten hieman jännittää. Kilsat menee tiukaksi, sain ajan kuukauden ppähän, ja yks pohjanmaan reissu á 1100 kilsaa puskee viel ennen sitä. Ja sit tietty kuinka paljon se testerissä sit nousee, tuleeko vesiperä vai eikö tule.
 
Nyt tuli varattua aikaa Autokeskus Airporttiin. MY18, 155600 ajettu. WD antaa 61,5%, joten hieman jännittää. Kilsat menee tiukaksi, sain ajan kuukauden ppähän, ja yks pohjanmaan reissu á 1100 kilsaa puskee viel ennen sitä. Ja sit tietty kuinka paljon se testerissä sit nousee, tuleeko vesiperä vai eikö tule.
Näyttäisi aika selvältä tuo, ihme jos tuosta 70% nousee.
 
Tämä ilmeisesti noissa uudemmissa joissa jotain "bugia" ollut?
alkuvuoteen 2020 asti tehtyjen 2.4 litran koneella olevien BMU:n softwaressa oli ominaisuus mikä ohjelmallisesti heikensi akun kapasiteettia liian nopeasti.

kaikki nämä mitsut siis tekevät tuota ohjelmallista pudotusta akkua varjellakseen, mutta noissa tietyissä se "toimi" vähän liian hyvin.
 
alkuvuoteen 2020 asti tehtyjen 2.4 litran koneella olevien BMU:n softwaressa oli ominaisuus mikä ohjelmallisesti heikensi akun kapasiteettia liian nopeasti.

kaikki nämä mitsut siis tekevät tuota ohjelmallista pudotusta akkua varjellakseen, mutta noissa tietyissä se "toimi" vähän liian hyvin.
Ok. Mutta onko tietoa, että onko vastaavaa softaominaisuutta noissa vanhemmissa 2 litraisissa mallleissa esim vm. 2017-2018?
 
Ok. Mutta onko tietoa, että onko vastaavaa softaominaisuutta noissa vanhemmissa 2 litraisissa mallleissa esim vm. 2017-2018?
2 litraisissa ei tätä esiinny, vain ensimmäisissä 2.4 litraisissa malleissa.

itsellä on nyt tuon 2019 lisäksi late 2018 malli missä 2.4 litran kone ja se piti käyttää myös BMU päivityksessä.

liitteenä ilmoitus mikä merkkihuolloille on aikanaan lähtenyt.
 

Liitetiedostot

  • IMG-20231203-WA0009(1).jpg
    IMG-20231203-WA0009(1).jpg
    138.8 KB · Lukukerrat 61
  • IMG-20231203-WA0007(1).jpg
    IMG-20231203-WA0007(1).jpg
    153.6 KB · Lukukerrat 60
  • IMG-20231203-WA0008(1).jpg
    IMG-20231203-WA0008(1).jpg
    156.7 KB · Lukukerrat 61
2 litraisissa ei tätä esiinny, vain ensimmäisissä 2.4 litraisissa malleissa.

itsellä on nyt tuon 2019 lisäksi late 2018 malli missä 2.4 litran kone ja se piti käyttää myös BMU päivityksessä.

liitteenä ilmoitus mikä merkkihuolloille on aikanaan lähtenyt.
Hei
Meillä myös 2019 Outlander.
Mistä tietää onko tuo BMU päivitys tehty autoon?
Koskeeko se kaikkia mitsuja vm 19 alkaen?
Auto tuoto saksasta n 1,5v sitten.
Kiitos etukäteen vastauksesta.
 
Hei
Meillä myös 2019 Outlander.
Mistä tietää onko tuo BMU päivitys tehty autoon?
Koskeeko se kaikkia mitsuja vm 19 alkaen?
Auto tuoto saksasta n 1,5v sitten.
Kiitos etukäteen vastauksesta.

koskee kaikkia näitä uudempia 2.4 litran koneella olevia, ennen maaliskuussa 2020 valmistettuja mitsuja.

phev watchdogissa saattaa näkyä tehty DBCAM (minulla ei varmuutta kauan ne säilyy ja näkyy muistissa), mutta range ja SoH prosentti antaa jo jotain vinkkiä.
itsellä ennen päivitystä 0 ... -5 asteen keleillä range oli vain 22-25km luokkaa ja nyt sen jälkeen 31-33km täyteen ladattuna.

oma MY19 on suomi auto ja olen sen toinen omistaja niin oli helppo soittaa liikkeeseen missä se on huollettu, sieltä sanoivat että ei ole päivitetty.
MY18 on hollannin tuonti ja olen sen toinen omistaja, aiempi omistaja tiesi sanoa tehneensä päivityksen.
 
Tänään +5 lämpötila ja range 31km.
Ollut pääsääntöisesti lyhyt kaupunkiajoa pitkänkin ajanjakson ajan.
Esim viime kesänä range oli maantieajon jälkeen ladattuna 41km.
Mutta täytyy yrittää vaikka saksan maalta kysellä onko päivitetty.
 
Terve! Ostin oman Mitsun käytettynä viime vuoden lopulla ja kyseessä siis 2020 malli joka ensirekisteröity 2019 lopulla Ruotsissa. On siis tuo 2,4 litran kone. Ajettu 123 tkm ja SoH näyttää 75,0 %.

Epäilen ettei BMU / DBCAM -päivitystä ole tehty, mutta voinko selvittää asiaa jotenkin itse? PHEV Watchdog löytyy.

Ulkomaisia lähteitä kun olen lukenut, niin ollut kuulemma vaikeuksia saada tuota päivitystä. Ovatkohan huollot hyvin tietoisia tästä Suomessa vai meneekö helposti vääntämiseksi? En ole autoa vielä joutunut käyttämään, mutta vuosihuolto lähestyy ja arvon mihin sen täällä Hyvinkää / PK-seudulla veisi että varmasti osaavat hommansa.
 
Terve! Ostin oman Mitsun käytettynä viime vuoden lopulla ja kyseessä siis 2020 malli joka ensirekisteröity 2019 lopulla Ruotsissa. On siis tuo 2,4 litran kone. Ajettu 123 tkm ja SoH näyttää 75,0 %.

Epäilen ettei BMU / DBCAM -päivitystä ole tehty, mutta voinko selvittää asiaa jotenkin itse? PHEV Watchdog löytyy.

Ulkomaisia lähteitä kun olen lukenut, niin ollut kuulemma vaikeuksia saada tuota päivitystä. Ovatkohan huollot hyvin tietoisia tästä Suomessa vai meneekö helposti vääntämiseksi? En ole autoa vielä joutunut käyttämään, mutta vuosihuolto lähestyy ja arvon mihin sen täällä Hyvinkää / PK-seudulla veisi että varmasti osaavat hommansa.

lukemat vaikuttaa siltä ettei päivitystä ole tehty.

päivitys kuuluu takuuseen ja tulee tehdä merkkihuollossa (vaatii MUT3 laitteiston), mikä ikinä se paikkakunnallanne sattuu olemaankaan, meillä se on rinta-jouppi.
tuossa pari viestiä aiemmin laitoin liitteeksi nuo mitsun viralliset ohjeet merkkiliikkeille, tulosta ne ainakin mukaan kun menet asioimaan.

auto pitää sitten olla yön yli tuon DBCAM proseduurin vuoksi, kertovat kyllä sitten siellä huollossa aikaa varatessa.
 
lukemat vaikuttaa siltä ettei päivitystä ole tehty.

päivitys kuuluu takuuseen ja tulee tehdä merkkihuollossa (vaatii MUT3 laitteiston), mikä ikinä se paikkakunnallanne sattuu olemaankaan, meillä se on rinta-jouppi.
tuossa pari viestiä aiemmin laitoin liitteeksi nuo mitsun viralliset ohjeet merkkiliikkeille, tulosta ne ainakin mukaan kun menet asioimaan.

auto pitää sitten olla yön yli tuon DBCAM proseduurin vuoksi, kertovat kyllä sitten siellä huollossa aikaa varatessa.
Kiitos vastauksestasi! Kun tuon liikkeestä ostin, vakuuttivat että kaikki tarvittavat päivitykset on tehty. Mutta tämä ei käsittääkseni ole koskaan ollut missään takaisinkutsukampanjassa, vaan asiakkaan on sitä itse pitänyt vaatia? Täytynee olla yhteydessä tuonne myyjäliikkeeseen, kun minullakin se sattumoisin oli Rinta-Jouppi.
 
Kiitos vastauksestasi! Kun tuon liikkeestä ostin, vakuuttivat että kaikki tarvittavat päivitykset on tehty. Mutta tämä ei käsittääkseni ole koskaan ollut missään takaisinkutsukampanjassa, vaan asiakkaan on sitä itse pitänyt vaatia? Täytynee olla yhteydessä tuonne myyjäliikkeeseen, kun minullakin se sattumoisin oli Rinta-Jouppi.

jeps, virallista takaisinkutsua ei ole tehty.

omallakin ensimmäisellä käynnillä katsoivat vain rekkarin mukaan, että auto pitäisi olla ajan tasalla.
seuraavalla kerralla tulostin nuo mainitsemani laput mukaan ja sanoin, että alkakaahan varaamaan aikaa. ei tullut vasta väitteitä.
 
Päivää kaikille. Joko noilla tiedoilla uskaltaa viedä. Kumpi arvo on ratkaiseva, tuo 62,8 vai 66,1?
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_2024-03-20-12-22-39-93_1a2164395eade7da4fc810c697ca6d2e.jpg
    Screenshot_2024-03-20-12-22-39-93_1a2164395eade7da4fc810c697ca6d2e.jpg
    74.5 KB · Lukukerrat 63
Mulla samanvuotinen ja aika lailla samat kilometrit, 60,3% oli kapasiteetti kun vein testattavaksi ja DBCAM jälkeen 67,8%. Parin viikon päästä akun uusintaan.
Nyt napsahti samoille lukemille. Pitkään roikku 61,5 %, mutta tuli sitten vähän isompi pudotus kerralla. Luulis jäävän alle.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20240324_163756_PHEV Watchdog Lite.jpg
    Screenshot_20240324_163756_PHEV Watchdog Lite.jpg
    106.1 KB · Lukukerrat 30
Tässäpä omat kokemukseni 2016 mallisesta phevistä johon tuli huollolta vastaus tänään. Uutta akkua ei kuulemma saa vaan tulee tehdastarkastettu samanvuotisesta tai vastaavasta eli kolariautosta olettaisin. Takuu toimi yllättävänkin hyvin ja meni läpi yhdellä yönylimittauksella, uusintamittausta ei vaadittu. Mittausta ei tehty hidaslatauksella vaan ihan tuolla omalla laturilla jolla autoa latailen (auton mukana tullut 10A laturi). Akulle käytin ennen noita mittauksia jenningsin metodia jotta auton oma tietokone mittaisi mahdollisimman tarkkoja lukemia, tyhjensin siis akkua syksyllä ja talvella lämmittimen voimin aina kun sähkö oli halpaa :) Toimitusaika akulle on arviolta 1,5 kk joten hetki joudutaan odottelemaan vastausta siihen millainen akku tulee tehtaalta. 7 asteen pakkasella koitin paljonko akulla pääsee eli lämmitin pois päältä ja tulos oli 17,3km 60 rajoitusalueella. Nyt reilun kymmenen asteen keleillä tietokone arpoo 28km ja pääsee kyllä enemmän kun talvella joskaan en ole trippimittarilla mitannut. Akkuun ainakin omalla kohdalla tuli lisää tehoa huollossa muttei riittävästi, täytyy kai olla onnellinen kun puolen prosentin erolla takuurajaan suostuvat akun vaihtamaan. Chademokaapelitkin tulee uudet automaattisesti kun vanhoja ei saa ehjänä irti. Jos joku rahallista riskiä miettii niin huoltomies muisteli 240€ summaa jos mittaus meneekin yli 70%, ei tarkastettu oliko tarkalleen sen verran. Jos joku tuota akun kulumistahtia haluaa tietää niin kysyä voi kun lukemia löytyy pidemmältäkin ajalta, itse kuitenkin sanoisin että helle jos joku tuhoaa akkua. Kesäreissulla 5000km hupeni 5%, talvella ei muutoksia juurikaan tapahtunut. Hyvä auto kuitenkin ollut enkä pois aio vaihtaa vaikka akku onkin mitä on :)
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20240412_230940_PHEV Watchdog Lite.jpg
    Screenshot_20240412_230940_PHEV Watchdog Lite.jpg
    75 KB · Lukukerrat 28
  • Screenshot_20240412_230953_PHEV Watchdog Lite.jpg
    Screenshot_20240412_230953_PHEV Watchdog Lite.jpg
    75.6 KB · Lukukerrat 28
  • Screenshot_20240412_231005_PHEV Watchdog Lite.jpg
    Screenshot_20240412_231005_PHEV Watchdog Lite.jpg
    100.5 KB · Lukukerrat 29
Missäs vaihessa tämä akkutakuu on niin mennyt, että käytettyä tilalle?

Vaikka kyllä esim Teslan akkutakuu on juuri tuollainen eli tehdaskorjattua tulee.
 
Huollossa sanoivat ettei uusia akkuja enää anneta, toivottavasti edes hyvä tulee. Jahka se joskus kesällä saapuu niin voin tänne tiedon laittaa minkälaisen asensivat.
 
Niitä on varmaan mennyt niin paljon että tehneet tuon ratkaisun. Taitaa mennä melkein kaikista jota on ajettu pääsääntöisesti sähköllä, aikanaan omanikin olisi mennyt ellei akkutakuun km olisi mennyt yli.
 
, aikanaan omanikin olisi mennyt ellei akkutakuun km olisi mennyt yli.
????
Eli ei olisi mennyt koska km raja ylittynyt.
Mikä on niin hankala ymmärtää, takuussa on yleensä tietty km / vuosi raja, oli kyse sitten akkutakuusta tai muuten vain uuden auton takuusta, jompikumpi ylittyy ensin niin se on sit siinä.
 
Se ettei uusia akkuja enää anneta johtuu varmaankin enemmän siitä että tuota vanhaa tekniikka ei enää ole saatavilla/valmisteta, eikä siinä mitään, kunnolla tehdaskunnostettu kyllä vastaa uutta niin paljon kuin nyt n. 10v vanhaan autoon uutta tarvitaan...

Ja juu, ainakaan mun ei taitaisi mennä vieläkään takuun piiriin (jos tehtäisiin Dbcam) vaikka ei otettaisi huomioon sitä että ajettu yli rajan, eli 174tkm ja ikääkin jo 9v, eli kapa taitaisi dbcamin jälkeenkin ylittää tuon rajan vaikka onkin pääsääntöisesti ajettu sähköllä (ainakin sen jälkeen kun ostin auton alkuvuodesta 2018 ja 48tkm ajettuna).
 
Niinhän siinä kävi, että alle rajan jäi ja "uusi" akku tilaukseen. Eivät liikkeessä pystyneet sanomaan kauanko kestää, muuta kuin että "kuukausia".
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20240418_163601_PHEV Watchdog Lite.jpg
    Screenshot_20240418_163601_PHEV Watchdog Lite.jpg
    101.8 KB · Lukukerrat 24
Takaisin
Ylös Bottom