Outlander PHEV ja perävaunun vetäminen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitsui
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mitsui

Member
Club Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2018
Sijainti
Oulu
Ajattelin kysäistä, kun kuulin aika erikoisen väittämän PHEV:in nelivedon käyttäytymisestä perävaunun vedon yhteydessä. Kun perävaunu on perässä, niin PHEV lähtisi liikkeelle pelkällä etuvedolla ja näin ollen polttomoottorilla suojatakseen sähkötekniikkaa. Kuulostaa aika hölmöltä toiminnalta ja toivottavasti on essonbaari juttuja. Eli tietääkö joku, että mikä on oikein tilanne tuon asian suhteen? Kyseessä siis 2014 vuosimallin PHEV, mistä oli keskustelu.
 
No ainahan se lähtee pelkällä etuvedolla minusta, melko etuvetoisen oloisesti tuo käyttäytyy. Takaveto heräilee vasta jos tehoa tarvitaan enemmän, tai jos etupää sutii.

Mutta tuo on ihan höpöhöpöä että se polttomoottorilla lähtisi. Outlanderissä ei ole vaihdelaatikkoa, polttomoottori on suoravedolla. Se kytkeytyy etupyöriin vasta kun vauhtia on yli 70km/h, sitä hiljemmassa vauhdissa veto on aina sähköllä. Ei mitenkään ole mahdollista lähteä liikkeelle polttomoottorin voimin, sama kun yrittäisi normiautolla pelkällä nelosvaihteella, ilman kytkintä vaihde päällä startaten..

Aika isoja kuormia olen tuolla omalla kiskonut ihan pelkällä sähköllä, että ei ole polttomoottori hörähtänyt kertaakaan matkan aikana.
 
Itsekkin semmoisia alkaen 1000kg kuormia kiskonu mökiltä puita hakiessa. Pihalta on melkko jyrkkä hiekka/soratien nousu ennen asfaltoidulle päätielle menoa. Yleensä menen hitaasti ryömien tuon kohdan tarkoituksella etsien tilannetta missä luistonesto ja neliveto joutuisi kunnon koetukselle. Kaasua joutuu painamaan noustessa kokoajan enemmän ja enemmän. Viimeksi kuvittelin kaasun reilun annostelun kertovan kovasta, lähes maksimaalisesta tehon tarpeesta mutta olin ilmeisen väärässä, koska bensamoottori sammutti itsensä kesken nousun sen vaikuttamatta kulkuun mitenkään. Eli siinäkin käynnissäolo liittyikin kabiinin lämmitykseen. Ja aivan varmasti veti joka renkaalla. Pelkillä eturenkailla olisi auto jäänyt siihen sutimaan. Muutenkin auton vetokyky ja nelivedon toiminta antaa hyvinkin luotettavan kuvan itsestään.
 
Itsekkin semmoisia alkaen 1000kg kuormia kiskonu mökiltä puita hakiessa. Pihalta on melkko jyrkkä hiekka/soratien nousu ennen asfaltoidulle päätielle menoa. Yleensä menen hitaasti ryömien tuon kohdan tarkoituksella etsien tilannetta missä luistonesto ja neliveto joutuisi kunnon koetukselle. Kaasua joutuu painamaan noustessa kokoajan enemmän ja enemmän. Viimeksi kuvittelin kaasun reilun annostelun kertovan kovasta, lähes maksimaalisesta tehon tarpeesta mutta olin ilmeisen väärässä, koska bensamoottori sammutti itsensä kesken nousun sen vaikuttamatta kulkuun mitenkään. Eli siinäkin käynnissäolo liittyikin kabiinin lämmitykseen. Ja aivan varmasti veti joka renkaalla. Pelkillä eturenkailla olisi auto jäänyt siihen sutimaan. Muutenkin auton vetokyky ja nelivedon toiminta antaa hyvinkin luotettavan kuvan itsestään.
Oletko kokeillu, että jos auton pysäyttää kuorman kanssa tuohon soraiseen vastamäkeen, että miten lähtee nousemaan? Asia tuli nimittäin juttuun sen takia, että miten PHEV tulee toimeen venetrailerin vedossa märältä betonirampilta, kun vajakeilla nousu on haastavaa.
 
Kokeilin tuota pysähtymistä siihen jyrkkään kohtaan. Nyt oli kyllä jo maa jäässä ja vähän luntakin. Kuormaa ei ollut tällä kertaa aivan niin paljoa kuin viimeksi. Noh, hyvin se siitä nousi. Ei mitään ongelmaa. Voihan se venetrailerin kiskominen olla tieten vähän eri, jos ei ole valettua luiskaa mistä vetää mutta uskon että kyllä se betoniramppia pitkin nousee aivan hyvin.
 
Sehän menee ihan yksinkertaisesti niin että jos mittariston power-mittari lipsahtaa yli vihreän alueen, polttomoottori käynnistyy. Pelkästään kaasujalasta kiinni. Vihreä alue loppuu 60kW tehoon, eli jos sitä enemmän tarvii niin sitten polttomoottori lähtee avuksi.

Joku minua taitavampi voisi laskea että miten jyrkkä mäki vaaditaan että 60kW ei riittäisi suurimman sallitun 1500kg vetomassan vetämiseen? Yli vai alle 45 astetta? :)
 
Noin 1300kg vene+traileri on rampilta noussut joka kerta. Joskus on pitänyt liikkellelähtöä kokeilla useampaan otteeseen, kun auto ei ole hievahtanutkaan vaikka kaasun polkee pohjaan. Kytkintä kun tuossa ei ole ja 0 kierroksilla sähkömoottorikaan ei huippuvääntöön pysty. Sutimista ei jyrkähköllä karhealla betonirampilla ei ole esiintynyt. Samoin jyrkässä ylämäessä mökkitiellä on välillä vauhti meinannut loppua kesken. Ei ole tehosta vaan väännöstä ja välityksistä kiinni. Kyllähän järeällä käsitaljallakin nosta vaikka useamman tonnin kohtisuoraan ylös..
 
Kyllähän nuita sähkömoottoreita saa hallittua sen verran tarkasti että tuskin saa kovin helposti sutimaankaan tuossa tilanteessa.
 
No mitä tuo 750kg perävaunumassa jarruitta tarkoittaa. Pitäisi 600kg kuorma hakea jarruttomalla kuomuperäkärryllä, rasittuuko auto tästä?
 
Minä vuokrasin tuossa kuukausi sitten 1600 kg kaivinkoneen ja trailerin. Poliisin mukaan painoa Kyselivät kovasti että miten paino tuntuu perässä. Sanoin että hyvin tulee. Ainoastaan lähdössä tuntuu raskaammalta. Meinasivat myös että kestääköhän sähkömoottorit tuon painon. Hyvin kesti!
Sain jatkaa matkaa kun olin jo kaivuhommat tehnyt eikä kuormaa voinut tielle jättää.
Kyseessä outlander vm 20.
 
No mitä tuo 750kg perävaunumassa jarruitta tarkoittaa. Pitäisi 600kg kuorma hakea jarruttomalla kuomuperäkärryllä, rasittuuko auto tästä?
Se tarkoittaa sitä että jarrutonta peräkärryä (kevyt perävaunu) saa vetää maksimipainoon asti (=750 kg). Jos sulla on enintään 150 kg painava kärry, niin saat Outlanderilla sen kanssa kyllä 600 kg kuskata. Mutta jos kärry painaa yli 150 kg - niin kuin se tietysti painaa - niin kärryssä on oltava tuon kuorman kanssa jarrut (kevytperävaunun maksimikuorma 750 kg ylittyy).

Auto kyllä jaksaa viedä sen kuorman, oli 750 kg tai vaikka enempi, eikä rasitu sen enempää kuin mikään muukaan saman luokan auto. Mutta laillisesti se ei taida jarruttomalla kevytperävaunulla onnistua.
 
Minä vuokrasin tuossa kuukausi sitten 1600 kg kaivinkoneen ja trailerin. Poliisin mukaan painoa Kyselivät kovasti että miten paino tuntuu perässä. Sanoin että hyvin tulee. Ainoastaan lähdössä tuntuu raskaammalta. Meinasivat myös että kestääköhän sähkömoottorit tuon painon. Hyvin kesti!
Sain jatkaa matkaa kun olin jo kaivuhommat tehnyt eikä kuormaa voinut tielle jättää.
Kyseessä outlander vm 20.
Ei voi sanoa että katsottiin läpi sormien, vaan kädet silmillä. Melkein virkavirheestä voisi syyttää että antoi jatkaa.
Minä vedin BMW X5:lla traileria jossa kyydissä Outlander phev ja pysäyttäessä laskettiin painot rekisteritiedoista yhteen, vähän meni yli 2700kg vetopainosta, mutta vähensivät ilman kuljettajaa olevasta phev 90 kg. Pikku E korttihan tuohon muutenkin tarvitaan.
 
Outlander PHEV MY19, miten on pitäisikö tämän tunnistaa että perävaunu on perässä kun mulla peruutettaessa tutkat huutaa,
onko tuo vika vai ominaisuus? Ei tämmöstä ole tullu 2000 luvun muissa autoissa vastaan.
 
Viimeksi muokattu
Takaisin
Ylös Bottom