Outlander phev ostoa harkitsevat

Krisheli

New Member
Liittynyt
23 Toukokuu 2018
Vs: Outlander phev ostoa harkitsevat

Kävin koeajamassa Outlanderin ja kyllä se vaikuttaa minun autolta. :driver
En kuitenkaan huomannut katsoa, että oliko etupenkillä isofixi. Muistelisin, että täällä joku olisi maininnut että on...
Meillä anoppi kulkee kauppaan usein kyydissä ja takapenkin isofixithän Outlanderissa on vähän turhan keskelle laitettu, niin ettei kahden lastenistuimen väliin kyllä aikuinen mahdu. Ajattelikin, että jos etupenkillä on isofixi siirrään toisen mukulan eteen istumaan kauppareissujen ajaksi, jolloin uskon että vaimo ja anoppi mahtuvat taakse.
Eli siis, oliko etupenkillä isofixiä...
 

jussi666

PHEV -16
Liittynyt
4 Kesäkuu 2012
Vs: Outlander phev ostoa harkitsevat

Iltoo! Juuri hain näkemättä ostamani PHEVIN (2016) ja mä oon niin myyty :) Edellinen 2014 bensa. Tultiin himaan asti pelkällä sähköllä n.23km ja auto on pirusteen siisti. Sellainen kuitenkin kotipihassa muodostui ongelmaksi, että salasana ei kelpaa wlaniin? Auttaako resetti? Vai joudunko käymään Mitsulla? Siis mukana oli Mitsun oma kortti missä verkon nimi ja password
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Outlander phev ostoa harkitsevat

Siel o liia monta laitetta muistis jo valmiiksi kytkettynä varmaan. Laitan ohjee kohta mite poistat.

Esim
http://www.myoutlanderphev.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=3342

Edit
Sekä sun pitää laittaa se auto vastaanotto tilaan ohjeilla (huom, ovi ei saa olla auki!)
https://www.mitsubishi-motors.com/en/products/outlander_phev/app/remote/jizen.html

Ohjeita lisää:
https://www.mitsubishi-motors.com/en/products/outlander_phev/app/remote/
 

jussi666

PHEV -16
Liittynyt
4 Kesäkuu 2012
Vs: Outlander phev ostoa harkitsevat

Kiitti :peukku

Edittiä: Joo maahantuonti selvitti ja autoon on tehty EV-remoten tietoturvapäivitys ja salasana pitäisi olla 14 merkkinen ja nyt on vaan alkuperäinen lappu jossa SSID sekä 10 merkkinen salasana ja ei tietysti ihme, että ei hyväksy sitä. Täytyy vielä etsiä sitä auton kansiosta jospa olisi piilottaneet sen johonkin, pärkkeleen ruattalaiiset ;)
 

Purkka

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2019
Nyt kuukausi takana 2016 Instyle PHEV:llä jossa tuli kaupantekijäisenä flipperi-piipitykset :D! Hollantilainen pirssi, aluksi hieman outo Ford Kugan (diesel) jäljeltä, joka oli selvästi parempi ajo-ominaisuuksiltaan ja olipa vieläpä jonkin verran hiljaisempi (rengasmelu on Mitsussa selvästi suurempi kuin Kugassa).

Mitsussa toimii wifi ja jopa Android luurilla, mutta auton oman käyttöliittymän kautta ei esilämmitystä saa päälle. Delta-autossa työskentelvä asiantuntija kertoi, että juurisyytä noihin toimimattomuuksiin ei välttämättä ikinä saada selville. Joskus vaan ei toimi! Onneksi kuitenkin saan esilämmityksen päälle jopa tekstiviestillä. iPhone 7 luuri ei pariudu wifin kanssa, mutta bluetooth:lla helposti. Handsfree ja musat toimivat ongelmitta luurin kautta.

Ohjekirja on Hollaniksi eikä suomenkielistä saa enää ostettua. Englanninkielinen löytyy onneksi netistä. Ohjekirja on sisällöltään sellainen, että en yhdenkään aikaisemman autoni osalta ole nähnyt niin paljon "Caution" tai "Warning" tai "Note" merkintöjä kuin PHEV:n ohjekirja sisältää :). Muutaman sivun lukemisen jälkeen on niin pelottava ja varoitus-ähky olo, että on pakko avata yksi ohjekirja-olut. Tai useampikin :D.

Mitsussamme on upouudet Nokian Hakkapeliitta R kitkat, jotka soveltuvat autoon todella mainiosti. Rengaskoko hieman kesäpyöriä pienempi. Isolla tiellä autoa saa hieman paimentaa, lieneekö renkaista johtuvaa vaiko auton ominaisuus. Ei kuitenkaan enää häiritse eli tottumiskysymys. Kitkat tekevät autosta myös melko hiljaisen etenkin kaupunkiajossa jossa auto kulkee kuin sukkasillaan.

Polttoainetta on kulunut vaihtelevassa ajossa noin 6.1 L/satku, pitemmässä matka-ajossa talvikelissä 7-8 L/100km. Kaupunkipyöritys menee kokonaan sähköllä jos sammuttaa ilmastoinnin. Muuten 2-5 L/100 km. Kilometrejä kertynyt noin 1800 km.

Tavaratila riittää nyt mainiosti meikäläisen maastopyöräilyharrastukseen. Kugassa tilaa oli penkit alas käännettynä 10 cm vähemmän ja sen tavaratila ei ollut tasainen kuten Mitsussa. Siitä iso plussa Mitsulle.

Kaiken kaikkiaan olen ollut varsin tyytyväinen PHEV:iin. Auto on lämmin, tietyssä mielessä persoonallinen ja herättää tunteita :).
Polttoainetta kuluu sen mitä kuluu, se on kuitenkin marginaalinen kuluerä pääomakuluihin verrattuna.

Vien viikon kuluttua auton äänieristyspajalle. Mielenkiintoista nähdä häiritseekö kivenropinat käsittelyn jälkeen. Jaan kokemuksia ja kuvia projektista. Jos osoittautuu turhaksi hommaksi, vetäydyn kuusen alle sikiöasentoon ja haikailen hukkaan heitettyjen eurojen perään....
 
Viimeksi muokattu

puni

Member
Liittynyt
20 Heinäkuu 2018
Tässäpä omat kokemukset kuukautta vajaa 1,5v omistusajalta. Aiemmin ajettiin diesel A4:lla joten vertailukohta siitä. Auton vaihtoon päädyttiin vähentyneiden vuosiajojen ja jatkuvasta kasvaneiden huoltokulujen myötä.

Suurin osa ajosta on kehä3:n sisällä pyörimistä sekä keskimäärin kerran kuussa mökillä käyntiä (300km/suunta, talvella harvemmin, kesällä useammin). Lisäksi satunnaisia pidempiä reissuja.
Auto on 2014 mallia ja mittarissa oli hankintahetkellä 82tkm,Ylimääräisiä varusteita ei liiemmin ole, etälämmitys, peruutuskamera ym normaalit kuitenkin löytyvät. Ensimmäisen vuoden aika tuli kilometrejä noin 17t.

Mitsu on sopivasti sisätiloiltaan suurempi, takana mahtuu aikuinenkin istumaan. Tällä hetkellä takana matkustaa kaksi lasta korokeistuimilla ja jalat eivät osu etupenkin selkänojaan kuten aiemmassa autossa.
Muutenkin penkit kaatamalla sisään mahtuu tavaraa hyvät määrät. Peräkärryn kanssa ajellaan suht tiheästi (t. nimim. ikuisen remontin talo) ja kerran on vedetty suht isoa henkilönostinta (sähköllä koko matka).

Kulutus ja muut kulut ovat olleet ehdoton plussa omistusaikana. Nyt mittarissa on hieman päälle 100tkm ja Fueliolla kirjatut tankkaukset sanovat koko omistusajan keskikulutukseksi 3.8l/100km joka on parempi kuin odotin.
Pienin kulutus tankillisella on hieman päälle 1l/100km ja suurin yksittäinen 7.2. Jos katsoo ajokohtaisia niin kulutukset sattuvat 0-10l/100km välillä, tasoittuvat kyllä aina koko tankilliselle (varsinkin jos pidemmän matkan päässä/varrella on mahdollisuus ladata).
Mielestäni tosi kohtuullinen kulutus. Käytännössä kaikki ajot on tehty normaalilla ajotilalla. ainoastaan regenerointiläpysköjä tulee venkslattua tiheämmin.

Muutenkin auton kokonaiskulut ovat näillä kokemuksilla tosi pienet, yhtään ylimääräistä huoltoreissua tai autosta johtuvaa teknistä murhetta ei vielä ole tullut. Menoja kirjattu seuraavasti:
-latauskaapeli type1-type2 auton hankinnan jälkeen
-takalasin pyyhin
-100tkm huolto (huolto + kamppikset)
-pari HB3 polttimoita
-kesärenkaat + yksi uusi rengas puhkeamisen seurauksena
-verot ja vakuutukset
-muutama pientarvike lisävaloja varten (valot oli ennestään)

Lataus. Tästä on muodostunut tapa että auto laitetaan aina lataukseen samalla kun tullaan kotiin ellei aivan samantien olla lähdössä uudelleen. Kotona käytössä auton mukana tullut pistokelaturi joka on toistaiseksi toiminut ok, laturi on puolikiinteästi talon seinustalla ympäri vuoden ja otetaan reissuihin mukaan.
Nyt viimeaikoina olen kiinnittänyt huomiota että pistorasian kuntoa täytyy pitää silmällä, vähän tuntuu että nykyinen rasia ei kestä päivittäistä renkkaamista ja jatkuvaa latausta montaa vuotta. Ajatus olikin että kun tuon vaihto tulee eteen niin tilalle tulee latausasema, näiden hinnatkin näyttävät mukavasti pudonneen 1,5v aikana.
Julkisia latausasemia tulee käytettyä jos on ennakoitavissa että jäljellä oleva akku ei riitä läheskään perille ja latausasemalla kwh-hinta on kohtuullinen (0,18e/kwh taitaa olla kallein mitä olen käyttänyt toistaiseksi), ihan muutaman kilometrin takia en ole viitsinyt ladata.
Tällä hetkellä puhelimessa on 4 eri appia julkisia asemia varten ja aina on jotain säätöä kun pitäisi saada lataus käyntiin. Ehdottomasti surkein on Leppävaaran Sellossa käytössä oleva Ecariot (Siemensin?), Virta ja Fortumin apit ovat käytettävyydeltään ihan eri tasoa.

Remote lämmitys. Tämä on kyllä varsinainen taidonnäyte Mitsubishilta. Kätevä ominaisuus jos saa kerran säädettyä kohdilleen, lyhyt kantama vaan rajoittaa muun kuin ennakkoajastuksen käyttöä aika tehokkaasti. Lisäksi uusi versio android ohjelmasta on jopa vielä sekavampi kuin vanha ja lämmityksen käynnistäminen ilman ajastusta on vähän turhan monen swaippauksen takana.
Tätä varten on varattu yksi vanhemmalla androidilla varustettu puhelin kun uudemmissa ei saatu toimimaan koko appia :)

Plussat
+kokonaisuus
+kulutus + kokonaiskulut
+tilat

+- neliveto, ei kyllä pärjää Quattrolle mutta kyllä tälläkin pääsee. Parkkipaikka sijaitsee todella jyrkän mäen puolivälissä jossa ei käytännössä ole tasaista kiihdytysmatkaa. Pahimmilla liukkailla pääsee ylös kun pistää "lukon" päälle.
+- rauhallisen henkilön auto. Ei mikään raketti mutta liikenteen joukossa pysyy ja ohi pääsee. Nyt osaa jo kiihdyttää rajalla jolla bensamoottori ei vielä lähde käyntiin. Lisäksi tuo nelivedon toteutus ei innosta leikkimään suljetulla alueella.

Miinukset
-Remote....
-Latausluukun sisälle kerääntyy lunta ja jäätä. Muovista sisäkantta joutuu välillä avittamaan, vähän epäilen että tuosta jotain hajoaa jos pakkastalvet jatkuvat vielä tulevaisuudessa. Johtuneeko myös lumesta ja jäästä, mutta peltikantta jouduin viime talvena hieman taivuttamaan saranasta kun se hankasi auton koriin. Nyt taas ensimmäisten lumien ja jäiden jälkeen taitaa olla sama operaatio edessä.
-Merkkiäänet... "Onneksi" lisävarusteita on vähän niin pahimmat piippailut jäävät varmaan puuttumaan :)
-Ajotietokoneen hallintanappula, miksei tämä voi olla viiksessä?
-MMCS, tämä on kyllä kankea esitys, harmi kun tämän vuoden autoon ei ole saatavilla android autoa.
-Lämmitys pakkasilla. Harmittavasti bensamoottori pärähtää käyntiin jos lämpöä haluaa kabiiniin. Sähköllä pääsee jos tykkää jos haluaa ajaa kylmällä autolla. Lyhyet matkat tietty menevät näin esilämmityksen jälkeen ja penkinlämmittien kanssa :) Lisäksi parkkihalliin meno on aikamoista jos ei ole lämpöä eikä ilmastointi päällä...
 

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Tervehdys, auton vaihto edessä ja mitsun outlander phev seuraava auto. Kauppoja en ole vielä tehnyt mutta kävin jo koeajamassa uuden phevin. Olisi mielenkiintoista kuulla minkälaista bensan kulutusta muilla on ollut ja minkälaisessa ajossa. Onko matkaa, kaupunkia vai sekä että. Itsellä työmatka on 16km sivu josta 80-100kmh rajoitusalueella noin 80%. Pitäisikö tuon uuden 2020 mallin mennä kesät ja talvet pelkällä sähköllä nuo matkat? Työpaikalla siis olisi myös latausmahdollisuus. Sitten toinen mikä askarruttaa on tuo neliveto. Joskus metsästysharrastuksiin liittyen autolla pitäisi päästä lumen peittämää vähän huonompaakin polkua. Onko porukoilla minkälaisia kokemuksia tuosta nelikon toimivuudesta? Nykyinen volvo xc70 awd on ainakin toiminut nelivedon osalta hienosta ja kulkee todella hyvin myös vähän paksummassa kinoksessa.

Edit; ja mitä tuo ajoakun lämmitysjärjestelmä tarkoittaa? Vakiovarusteena vain instyle ja instyle sport versioissa. Pääseekö sillä talvella mahdollisesti pidemmälle pelkän sähkön voimin?
 
Viimeksi muokattu

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tuon työmatkan pääset sähköllä etenkin jos esilämmität (tai kuumalla esi-ilmastoit). Maastoautohan tämä ei ole vaan katumaasturi ja menee varmasti siinä missä sun XC70. Oma 2013-vuosimallinen kuluttaa 0-8litraa vaihteluvälillä. Lähiajot siis sähköllä ja pitkällä matkalla akku tyhjänä kulutus nousee noin 7,6litraan/100km. Ajan päivässä noin 100km ja siihen on nyt talvella kulunut nyt noin 2litraa.
 

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Ok kiitoksia vastauksesta! Volvon 50tkm keskikulutus on minulla 8 litraa /100km ja sen päälle vielä 772e verot / vuosi. Vaikka arvon alenema tässä mitsussa toki on paljon suurempi uutena saisipahan ainakin 5v ajella huoletta takuu autolla ja volvoa reilusti pienemmillä käyttökuluilla. Kuitenkin pääasiassa ajot ovat työmatka ja kauppareissuja. Kesällä / syksyllä vähän pidempiä loma/metsästysreissuja ja jos mitsun kulutus on kerta matkassakin alle 8 on se vähintäänkin kohtuullinen nuin isolle autolle.
Onko tuosta ajoakun lämmitysjärjestelmästä tietoa ja miksi se on vain kalleimmissa varustelutasoissa? Onko tuota järjestelmää esim 13-14vm autossa?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Ajoakun lämmitys tuli saataville vasta MY19. Kovalla pakkasella auto suojaa akkua jos se on liian kylmä ja näyttää sähkörangen numeroiden sijaan "--" pakottaen polttomoottorin käyntiin kunnes akku on lämmennyt tarpeeksi.
 

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Ok, tuosta lämmitysjärjestelmästä vois näin maallikkona kuvitella että sillä voisi olla positiivinen vaikutus akuston ikään ja soh arvoihin.
 

Heffu

Member
Club Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2005
Sijainti
Forssa
Melko kirjaviahan nuo kulutuslukemat ovat ja oma ajoprofiili vaikuttaa erittäin paljon.

Meillä ollut tuo oma kulkine 08/19 alkaen ja kilometrejä ehtinyt kertyä jo reilu 17tkm.
Kokoajan keskikulutus on nyt 6.3 litraa / 100km, joista suurin 9,9 litraa ja pienin 4,7 litraa.

Päivittäiset kilometrit vaihtelee kovasti.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Meillä muuten tulee ihan nurkka-ajoa lähes pelkällä sähköllä, mutta toisinaan käydään anoppilassa 250km suuntaansa. Tuon 250km:n keskikulutus tyypillisesti noin 6.5-7.0l/100km. Täysillä akuilla liikkeelle, 80-100km/h matkanopeus.

Jonkun verran kikkailen Chargen ja Saven kanssa, olen siinä uskossa että 100km/h rajoitusalueet on fiksuinta ajaa polttomoottorilla ja säästellä sähköä hitaampiin etappeihin.
 

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Niin nuo hinnat alkaen mallit on myös ihan eri varusteilla...instyle mallit uutena sen 50ke. On tuossa 10000km 10ke halventunut hintakin. Tuo bmu ongelma tuskin muuttunut mihinkään 20 mallissa ja jos olisi se tulisi varmasti softapäivityksenä vanhempiinkin.
 
Viimeksi muokattu

Laissez Faire

New Member
Liittynyt
13 Helmikuu 2019
Tossa bilarin yksilössä näytti olevan kuvista päätellen aikalailla täysvarustus. Mitsun sivuilla oli black&white -kamppis jossa adaptiivinen vakkari, lämmitetty ratti yms, 44900e.
 

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Mutta ei nahkajakkaroita, kameraa, eikä ajoakun lämmitysjärjestelmää versus instyle varustelu. Oli siellä jotain muutakin varusteita vielä :)
 

jala72

New Member
Liittynyt
24 Heinäkuu 2019
Meillä muuten tulee ihan nurkka-ajoa lähes pelkällä sähköllä, mutta toisinaan käydään anoppilassa 250km suuntaansa. Tuon 250km:n keskikulutus tyypillisesti noin 6.5-7.0l/100km. Täysillä akuilla liikkeelle, 80-100km/h matkanopeus.

Jonkun verran kikkailen Chargen ja Saven kanssa, olen siinä uskossa että 100km/h rajoitusalueet on fiksuinta ajaa polttomoottorilla ja säästellä sähköä hitaampiin etappeihin.

Melko samanlainen ajoprofiili ja samat havainnot kulutuksesta, yli 7l ei ole mennyt. Olen kokeillut myös chanrge/save kikkailua, käytännön erot kulutuslukemissa tuntuu jäävän aika minimaaliseksi. Jos on isompi ylämäki niin laitan chargen päälle, sitten toivotaan että automatiikka on samaa mieltä, että mäen päällä kun chargen tiputtaa pois voi sähköllä rullailla vähän pidemmälle.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Eihän siitä autokuumeesta päässyt minnekkään. Maksoin juuri varausmaksun MY19 phev outlanderista. Instyle varustelut ja 10tkm ajettu ruotsiauto. Sopivan halpaa rahaakin oli tarjolla..

Laitetaas vielä linkki kyseisen auton ilmoitukseen; https://m.nettiauto.com/mitsubishi/outlander-phev/11176253?vifAdCount=13&vifNav=Y

Kait tuossa on samat varustelut kuin samanmallisessa suomi-autossakin..?
Ton firman tiedot ainaki väärin kun tekstissäkin lukee et polttoainekäyttöinen lisälämmitin.
Jos haluut varmistuksen että se on niin laita mulle auton runkonumero...
 

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Ton firman tiedot ainaki väärin kun tekstissäkin lukee et polttoainekäyttöinen lisälämmitin.
Jos haluut varmistuksen että se on niin laita mulle auton runkonumero...
Joo on se tiedossa että sitä ei ole. Näkyy jotkut liikkeet ilmoittavan että mitsun oma lämmitin vastaisi polttoainekäyttöistä lämmitintä. Ensimmäistä huoltoa ei ole autoon tehty. Eikös se ole 1vuosi tai 15tkm? Käyttöönotettu 2/2019 eli huolto hieman myöhässä.. tuskin vaikuttanee vielä takuuseen jos vien heti ensimäiseen huoltoon?
 

Joonatan

New Member
Liittynyt
27 Joulukuu 2019
Itellä kanssa samanlainen 19mallin ruotsista tuotu instyle ja hyvä peli kyllä on. Ekassa huollossa käytin ite (autoliike makso) niin jyväskylän deltassa makso ~260€ ja samalla jonkun kamppis päivityksen tekivät. Takuuseen vaihtoi myös maskin kun siitä oli kromaus ruvennut irtoamaan. Android auton sai netistä ladattua kännykkään niin nyt toimii google mapsi ja Spotify sun muut auton soittimen kanssa. Remote control käytölleen melko surkea esitys, mutta kyllä sillä auton lämpiämään saa. Tt thermon asensin myös niin saa moottorin lämmitettyä jos tietää ettei akuilla koko reissua pärjää. Ei hyrähdä kone koskaan päälle jos laittaa ensin virrat päälle, sit ev tila ja sit jarrun kanssa auto käyntiin, mikäli siis akuissa vaan on virtaa.
 

Pyryx

New Member
Liittynyt
9 Huhtikuu 2019
Tässäpä omat kokemukset kuukautta vajaa 1,5v omistusajalta. Aiemmin ajettiin diesel A4:lla joten vertailukohta siitä. Auton vaihtoon päädyttiin vähentyneiden vuosiajojen ja jatkuvasta kasvaneiden huoltokulujen myötä.

+- neliveto, ei kyllä pärjää Quattrolle mutta kyllä tälläkin pääsee. Parkkipaikka sijaitsee todella jyrkän mäen puolivälissä jossa ei käytännössä ole tasaista kiihdytysmatkaa. Pahimmilla liukkailla pääsee ylös kun pistää "lukon" päälle.

Onko tuossa PHEV:issä huonompi neliveto kuin vastaavassa Diesel mallissa?
Itsellä MY17 kiisseli ja nimenomaan nelivetoon ollut tyytyväinen. Vedin kuormassa olleen peräkärryn kanssa jäisen mäen ylös, siinä missä Audi jäi sutimaan. (ehken rengastus asia, dunno, mutta uudehkot nastat alla molemmissa). Pehmyessä ~25cm lumessa menee kuin tyhjää vaan, Honda CR-V jäi kiinni samalle tielle. Eihän tämä mikään maastoauto ole ja Range Roverilla ajelun jälkeen uskalla lähellekkään samoihin paikkoihin ajella, mutta yksi syy miksi halusin Mitsun on tuo toimiva neliveto, jolla pääsisi metsästä poiskin... Metsään kun pääsee kaikilla autoilla ja syvälle.
Kävin liikkeestä koeajamassa MY19 PHEV:iä alkutalvesta, mutta en päässyt nelivetoa oikeasti niillä keleillä kokeilemaan.
Audi kyllä osaa nelivedon tehdä, sitä en kiistä, vaan noissa uudemmissa tuntuu olevan joku sähköinen säästömalli eikä enää perinteinen torsen lukko, joka varmasti vie voiman pyörille. Ilmeisesti kalliimmissa premium malleissa on "kunnon" 4-veto vaan siitäpä saa maksaa "hieman" enemmän. Joku VAG uskovainen osannee tämänkin avata paremmin?
 

Obould

Member
Liittynyt
24 Helmikuu 2020
Dieselissä parempi neliveto. Itsellä oli sellainen, mutta vaihdoin ajoprofiilin vaihdon vuoksi pheviin. Youtubesta näkee, että tällä phevillä ei kyllä kannata mihinkään mutaan tai hankeen mennä. Itsellä jäinen mäki/autotallin ramppi vielä kepeästi menee ylös ilman sutimisia ja se riittää itselle.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Pitäisi melkein itse testata joskus, sen verran nololle näyttää videossa. :)
 

Obould

Member
Liittynyt
24 Helmikuu 2020
Täällä Turussa kun oli se päivä lunta/loskaa nyt "talvella", niin tuntui huonommalta kuin edellisessä dieselissä. Toki 200kg lisäpaino myös vaikuttaa asiaan. Toki paljon parempi kuin vain etuvetoisella olisi ajellut; sellaisella kun en tahtonut päästä talvella tallista pois ilman kauheeta kasaa hiekkaa rampilla. Nyt ei tarvitse ollenkaan hiekkaa.
 

Purkka

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2019
Käytettyä ostavan kannattaa tarkistaa, että autoon on tehty kaikki vaaditut huollot huolto-ohjeman mukaisesti. Maahantuojan mukaan takuu raukeaa mikäli yksikin huolto puuttuu.
 

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Koronat sotki vähän kuvioita aiemmin, mutta tänään tein kaupat my20 Outlander Phevistä instyle varustein. Väri tietenkin musta. Sen verran hyviä kylkiäisiä tuli mukana, että ei voinut enää jahkailla. Aika näyttää mitä tuleman pitää... Eka mitsu evöh ja autoja ollut sen reilu 30kpl 15v aikana. Toiveissa ainakin reilusti pienemmät käyttökustannukset entiseen verrattuna, päivittäiset ajot kun ovat max sen 40km.
 

Obould

Member
Liittynyt
24 Helmikuu 2020
Toiveissa ainakin reilusti pienemmät käyttökustannukset entiseen verrattuna, päivittäiset ajot kun ovat max sen 40km.
Tämähän riippuu ihan siitä, mitä käyttökustannukset ovat olleet ennen tätä.

Jos keskimäärin kolmella akullisella pääsee 100km, niin olen laskenut omalla keskimääräisellä sähkön hinnalla vs. bensan hinta, että se tekee bensassa n. 3,5l/100km eurollisesti. Siihen sitten päälle, mitä bensaa oikeasti kuluu tuon päälle. Omalla phev:llä edelliseen dieseliin verrattuna, ottaen edellä mainitut huomioon, laskennallisesti n. 4l/100km pienempi kulutus kaupunkiajossa. Maantieajossa diesel taas oli pihimpi. Toki, jos on ilmaista latausta saatavilla, niin säästöä kertyy enemmän.

Omaan edelliseen outlander-dieseliin verrattuna vielä lisäksi vuotuiset verot tässä 550e vähemmän. Ja nyt itsellä tulee olemaan jatkossa 90% ajosta kaupungissa pörräämistä. Omalla ajolla verot mukaan lukien säästän siis tällä phev:llä n. 1000e/v verrattuna vastaavaan dieseliin. Sain vaihdettua omani vielä päikseen eli ei mitään välirahoja, joten itselle oli kannattava kulujen puolesta, olettaen, että huoltokustannukset n. samat. Vakuutus tässä oli n. 80e enemmän kuin dieselissä.

Verrattuna vielä diesel-outlanderiani edeltäneeseen 508-bensapösöön, tämä phev ei olekaan omilla ajoilla kuin n. 300e/v edullisempi, joten aika pitkä kuoletusaika, jos joutuu paljon välirahaa maksaa. Itse olen pitänyt autoa aina 3-4v ja sitten vaihtoon ja ostanut sen yleensä 3-5 vuotta vanhana.
 

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Entisen auton kustannukset ~ 4062€/v
Sis 20tkm / 8litraa dieseliä / 100km
Verot 772€/v
Liikennevakuutus + kasko 630€/v
Polttoaine ~ 2200€/v
Katsastus+öljyt 160€/v
Muu huolto 300€/v
 

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Jos keskimäärin kolmella akullisella pääsee 100km, niin olen laskenut omalla keskimääräisellä sähkön hinnalla vs. bensan hinta, että se tekee bensassa n. 3,5l/100km eurollisesti. Siihen sitten päälle, mitä bensaa oikeasti kuluu tuon päälle.
Kova on sulla sähkön hinta vai mitä tällä tarkoitat?
Meilläpäin 10kwh maksaa noin 1.2€ ja sen jos kertaa kolmella tekee se 3.6€ / 100km
 

Obould

Member
Liittynyt
24 Helmikuu 2020
Kova on sulla sähkön hinta vai mitä tällä tarkoitat?
Meilläpäin 10kwh maksaa noin 1.2€ ja sen jos kertaa kolmella tekee se 3.6€ / 100km
Laskin sen varovaisesti 0,15e/kWh kaikkine maksuineen, voi ehkä sen sentin-kaksi olla halvempi. Lisäksi akun lataamiseen kuluu enemmän virtaa, kuin se ottaa vastaan.
 

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Kyllä kyllä, puhuit vaan tuossa viestissäsi litroista ja euroista niin en ehkä ymmärtänyt mitä tarkoitit. Eihän auto vie bensaa ollenkaan jos ajot ovat päivässä sen alle 40km ja lataat sitä joka päivä. Silloinhan per 100km maksaa 3.6€ silloin kun et aja pidempiä matkoja.
 

Obould

Member
Liittynyt
24 Helmikuu 2020
Kyllä kyllä, puhuit vaan tuossa viestissäsi litroista ja euroista niin en ehkä ymmärtänyt mitä tarkoitit.
Jep eli omalla laskulla siis n. 4,5€/100km ja nykyisellä n. bensan hinnalla se tekee sitten tuon vertailuksi 3,5l/100km. Mukavampi vain itsellä kääntää se litroiksi, kun vertailee.
 

Obould

Member
Liittynyt
24 Helmikuu 2020
Mutta vielä tähän:

Entisen auton kustannukset ~ 4062€/v
Sis 20tkm / 8litraa dieseliä / 100km
Verot 772€/v
Liikennevakuutus + kasko 630€/v
Polttoaine ~ 2200€/v
Katsastus+öljyt 160€/v
Muu huolto 300€/v
Jos oletetaan, että huollot ja katsastus (uudemmissa harvemmin) pysyy samana, niin omalla laskulla säästöä edelliseen tulisi. 1300e/v.

Päädyin tähän sillä, että 20tkm tekee yli 40km/vuoden päivät eli laskin sähkön lisäksi hihasta jonkun litran/100km lisää, josta siis arvioitu kulutus edelliseen verrattuna 3l/100km vähemmän. Eli polttoaine/energiasäästö n. 750e/v. Vakuutus on n. saman suuruinen (ainakin itsellä) ja vero 120e/v eli tästä säästöä se 550e/v.

Toki muut muuttujat, kuten talven leutous, polttoaineen hinnan muutokset, ajotyyli, oma sähkön hinta, mahdollisuus ilmaiseen lataukseen jne. muuttavat tuota "säästöarvoa" jonkin verran suuntaan tai toiseen.
 

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Tätä luokkaa itsekkin laskeskelin.
Huolto 300€/v
Polttoaine+sähkö n.1500€/v
Vero 122€/v
Vakuutus 450€/v (tarjous ekan vuoden ajan)
Vähän saan hyötyä myös energiankulutukseen kun töissä pystyn lataamaan auton. Lisäksi saanpahan edellisen auton veron takaisin kun maksoin sen helmikuussa kerralla koko vuodeksi:)
 

masmas

New Member
Liittynyt
27 Huhtikuu 2020
Olen vakavasti harkitsemassa Outlander PHEV:iä n. 20ke hintaluokassa, vm. -16 vähintään. Työmatkaa 5 km, kauppaan 2km ja mökille 25 km, joten sähköllä pitäisi valtaosa ajoista mennä, kotona voi ladata tavan pistokkeesta. Talvikäyttö arveluttaa, pitääkö olla Webasto tms., että lähtee sähköllä myös pakkasella. Autoa säilytetään ulkona okt edessä.
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Varmista että remote climate control löytyy, niin saat auton esilämmitettyä kotipihassa ennen lähtöä. 2-5 km matkalla et sitten esilämmityksen jälkern välttämättä ajonaikaista lämmitystä kauheasti ehdi kaivatakaan. Mulla aika samanpituisia matkoja yleisemmät ajomatkat ja tammikuu meni esimerkiksi kokonasn sähköllä, toki oli ennätyslauha tammikuukin.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Huomiona sit että meillä on ainakin mökillä sen verran suolaset siirtomaksut että en lataa siellä jos vaan tankissa on bensaa.
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Eihän ne voi niin suolaiset olla, että bensalla ajaminen olisi kannattavampaa. Eli onko kyse enemmänkin periaatteesta?
 

jussi666

PHEV -16
Liittynyt
4 Kesäkuu 2012
Olen vakavasti harkitsemassa Outlander PHEV:iä n. 20ke hintaluokassa, vm. -16 vähintään. Työmatkaa 5 km, kauppaan 2km ja mökille 25 km, joten sähköllä pitäisi valtaosa ajoista mennä, kotona voi ladata tavan pistokkeesta. Talvikäyttö arveluttaa, pitääkö olla Webasto tms., että lähtee sähköllä myös pakkasella. Autoa säilytetään ulkona okt edessä.
Zuikkiksen pehvan lämmitin kiinni niin varmasti menee pelkällä sähköllä (y)
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
No saattaa tossa olla periaatettakin. Mutta ne mökin sähköt on jostain muinaisen Foinikian ajalta eikä niitä viitsi suuremmin kuormitella, joten ne muutamat kerrat kun olen siellä ladannut olen laittanut laturin 6A asentoon.
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Masmasille vielä vertailutietona omat tilastoni Outlander PHEVin käytöistä tämän vuoden aikana. Aut ollut minulla lokakuusta ja joulukuussa sain Watchdog-sovellukselle kelpaavan OBD-mokkulan, joten viime vuodelta ei vielä ole dataa. Sen sijaan tämän vuoden puolella Watchdog on ollut logittamassa käytännössä koko ajan kun auto on liikkeessä, eli näissä tiedoissa on kaikki ajot, lukuunottamatta muutamia kilsan-parin pätkiä, kun jostain syystä sovellus ei olekaan startannut normaalisti:

20200428_152827.jpg


Ruudut ovat siis kuukausia, tammikuu alimpana ja (vajaa) huhtikuu ylimpänä. Vasemmalla alhaalla sähkökilsat/kokonaiskilsat kuukauden aikana ja oikealla olevat tiedot ylhäältä lukien:
- ajoaika
- % matkasta kun on rullailtu vapaalla
- % matkasta jolloin ollaan regeneroitu jarrulla sähköä
- kokonaissähkön (ladatun sähkön) kulutus per 100 km
- bensan kulutus per 100 km ja kokonaiskulutus kuukauden aikana litroissa
- keskinopeus/maksiminopeus kuukauden aikana.

Iso prosentti kertoo sähköajon prosenttiosuuden koko kuukauden ajoista.

Referenssinä tavallisimmat matkat mulla:
- Kotoa päiväkodin kautta aamulla töihin 10 km (helmikuun loppuun asti, nykyisin 5 km mutta koronan takia päiväkoteilu ja töissä käyminen olleet vähän tauolla) ja sama 10 km toiseen suuntaan iltapäivällä
- Kauppaan 1-5 km riippuen kaupasta
- siskolle, mutsille, anoppilaan yms. paikkoihin 3-5 km
- Mökille 30 km

Ajot koostuu pääasiassa noista edellämainituista pätkistä, helmikuuhun saakka pääosin matkoista päiväkodin kautta töihin ja kauppareissuista, maalis-huhtikuussa ei ole kauheasti töissä eikä päiväkodissa käyty; sen sijaan mökillä 1-2 kertaa viikossa. Tämän huomaa keskinopeuden kasvusta, eli tammi-helmikuu menty pääosin kaupungissa töihin, maalis-huhtikuussa enemmän maantietä mökille. Mökille menty vieläpä usein lastattu kärry perässä, mikä lisää kulutusta ja laskee sähköistä toimintamatkaa. Mökille pääsen koko matkan sähköllä ilman kärryä, mutta kärryn kanssa jää hieman vajaaksi riippuen lastistakin. Viimeksi tänään kävin mökillä ja takaisin koko matkan sähköllä, kun viihdyin paikan päällä 3h ja auto oli sukolatauksessa paikan päällä.

Helmikuun lopulta alkaen on ollut omatekoinen pehvanlämmitin käytössä, jolloin ei ole tarvinnut huolehtia siitä että polttomoottori kävisi turhaan lyhyellä matkalla vain lämmityslaitteen käytön vuoksi. Muuten tammikuu meni pipo päässä ajellessa pääosin ilman lämmitystä, helmikuun alussa sen sijaan kiusasin lämmityslaitetta oikein tahallaan ja kone kävi usein turhaan, halusin vähän testailla paljonko se tuo bensankulutusta.

Kotona auto on kylmässä tallissa ja sukolatauksessa, töissä lämpimässä tallissa ja latausasemassa, mutta tuosta työpaikan edusta en ole nyt 1,5 kuukauteen päässyt nauttimaan etätöiden vuoksi.

Eli kyllä sanoisin että masmasin matkoille Outlander PHEV sopii vain erityisen hyvin, ja sähköllä pääsee melkein kaikki ajot, kunhan latausaika ja pistorasioiden saatavuus sen mahdollistavat. Itsellä siis karvan vajaa 3000 km takana uudenvuoden jälkeen ja bensaa mennyt alle 30 litraa.
 

masmas

New Member
Liittynyt
27 Huhtikuu 2020
Kiitos, Beavis! Aika vakuuttavalta näyttää ja käyttööni tuntuisi automalli sopivan. Kovasti on myynnissä MY16 PHEVejä, joista monet ilman lämmitintä.
Kattavasti varusteltua ajoneuvoa sitten hakemaan... Jos asiantuntijoilla on antaa v/l/inkkejä max 22ke kärrystä, niin vaikka yv:llä, Mitsu on uusi automerkkivaltaus minulle.
 

masmas

New Member
Liittynyt
27 Huhtikuu 2020
Nonnii. Tuli kaupat MY14 -mallista aj. 67tkm kaikilla herkuilla. Tuodaan kotiin toiselta puolelta Suomea, Accord Tourerin jätän vielä kakkosautoksi toistaiseksi. PHEVissä on remote climate ynnä vielä lohko- ja sisälämmitin, että on entinen omistaja satsannut.
 
Ylös Bottom