Oviin kotelot vai ei?

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Eli,niinkuin otsikko kysyy,niin haluaisin puolesta/vastaan kommentteja..

Varmaa on se,että ovipahveihin en tee koteloita,ja että elementit tulee oviin kiinni (eteen 8'',taakse 6,5'',tällä hetkellä suunnitelmissa Hertzit).

Ovipahveihin tulee kyllä "pientä" muotoa subejen eteen,joten tavallaan jäävät vielä piiloonkin.

Tällä hetkellähän mulla on ovet "rankasti" eristetty,joten toisaalta en haluis enempää painoa,mutta haen kuitenkin "syvää" bassoo,eli sellaista mitä ei kuulisi,vaan ainoastaan tuntisi.
Tosin jää nähtäväksi pääsekö noin pienillä elementeillä niin alas,luultavasti ei,mutta sitten suurennetaan..

Kotelovaihtoehtona olisi lasikuitu,johon jäisi ovipellin ja kotelon (ulkopuolen puolelle) väliin pienet kourut,joista pahin vesi/kondenssivesi pääsisi pois.

Mutta,kondenssio/ylipäätään vesi onkin pahin pelkoni,jonka vuoksi enemmän toisaalta kallistuisin tuon avonaisen kotelon puolelle,mutta saako sillä taajuutta tarpeeksi alas?

Resonoinnista ei ihan heti pitäisi tulla..

Niin,ja auto on tulossa VAIN talvikäyttöön,eli sekin rajoittaa hieman..
 
kyl mid bassojen paikat on ovissa kunnon koteloissa ;)

vähän tulee ikävä jo omaa systeemiä TÄTÄ siis

noi kotelot ovat ainavain hengissä... 10"(7l) + 6,5"(1,3l) ::) paikat
 
ST sanoi
Mut ei ole tulos midejä vaan subit..

no mun kokemuksen mukaan ovista ei saanu kunnon subia...
vaikka kyl noi 10:t suht hyvin potki.. että midbassoina meni hyvin 40-80hz 10":lle ja 75-1khz keskiäänelle koelaudalla 4" josta ylös päin toisto ja pilareissa diskantit..
 
ST sanoi
JKorpela sanoi
kyl mid bassojen paikat on ovissa kunnon koteloissa ;)
Mut ei ole tulos midejä vaan subit..

Jos haluat subitoiston tuntuvan, siis tosi matalat taajuudet, niin unohda suosiolla ovisubi, ei tuu toimimaan, tai sitten sun tarttee tehdä oveen kotelo, joka painaa 20kg. ja se on paljon.

Siis vaikka 8" oviin koteloituna ja sitte 15" konttiin ja pari kilowattia poveria näille.. näin alkaa tuntumaan. ;D
 
Matalaa soundia juuri haenkin..
Kai käytän sitten suunnitelma "B":tä,eli etuoviin 8'',takaoviin 6,5'',kummatkin avonaisena,ja kattoon kunnon koteloon 10'' tai 12'' painehirviö..

Takakontti on varattu tavaralle,eli sinne ei tule mitään.

Tehoista ajattelin että ajaisin noita niin että (rms-tehona):
etuovet 150-200w
takaovet 100w
"katto" 400-600w 2 ohmiin
 
Itse olen tässä jo vähän käytäntöasteellakin rakentamassa etupäähän 5.25" erillissarja ja 6,5" tai 8" pikkusubit jalkatiloihin eteen. Todnäk päädyn laittamaan pari pikkusubia apukuskin jalkatilaan. Säästyy alkuperäisten verhoiluiden tuhoamiselta ja onpa jopa helpompi työ... Subeilla kun ei ole niin seksuaalista merkitystä onko ovissa vai lattialla. Eihän mideilläkään periaatteessa jos kyseessä on kolmitie, kunhan keskiäänet ovat diskantin kanssa sitten tarpeeksi lähekkäin ja suunnatut...
 
ST sanoi
Matalaa soundia juuri haenkin..
Kai käytän sitten suunnitelma "B":tä,eli etuoviin 8'',takaoviin 6,5'',kummatkin avonaisena,ja kattoon kunnon koteloon 10'' tai 12'' painehirviö..

Takakontti on varattu tavaralle,eli sinne ei tule mitään.

Tehoista ajattelin että ajaisin noita niin että (rms-tehona):
etuovet 150-200w
takaovet 100w
"katto" 400-600w 2 ohmiin

mutkun ei taho tulla oviasennuksella matalaa bassoa :-\
kokemuksella sanon ettei takaoviasennuksellakaan saa sitä matalaabassoa vaikka sinne laittas 12"set...

jostain syystä auton dynamiikka kumoaa matalat oviasennuksessa :seina ja jos mainaa saada kuulumaan niin tehoa vaaditaan jo 5-600wrms per elementti...

eräs tapa millä ainakin mun TD soi suhteelisen hyvin oli kun tein takajalkatilaan subit eteenpäin (2x12"jbl gt)

mutta sit ei ole takajalkatilaa ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom