Päästöarvot sekaisin Lancer Gli -91

H

hillside

Guest
Mistäs vois johtua? Päästöarvot on päin h*lv*tt**..
Edellinen omistaja kävi katsastamassa auton vuosi sitten eikä päässyt läpi sen takia koska päästöarvot oli liian korkeat. Joutui uusimaan: putkiston, katalysaattorin ja lamda- anturin. Nyt mulla sama vika. (Autolla ajettu noin 1000km sen jälkeen.) Katsastaja uhkas ottaa kilvet pois. Varmaa on että lamda- anturi on taas rikki. Voisiko vika olla muualla? Miten usein anturi menee rikki, voisiko olla et sen hajoittaisi joku muu vai mitä? ???
 
Re:päästöarvot sekaisin

ECU voi olla pasana se on voinut olla rikki jo aiemmin, ja se lambda ja katti on uusittu ehkä turhaan....

Tietysti moottorin pitää mekaanisesti olla
ehjä, ei mitään vuotavia venttiileitä tai muuta...

Mitäs vikakoodit sanoo?

Onko sytkän ja jakopään ajoitukset katottu?

Jakajan hilut syynätty (johdot, pyörijä, kansi)?

Tulpat?

Ja mikä niissä päästöarvoissa tarkkaan ottaen heittää? (laita arvot näkyviin)
 
Re:päästöarvot sekaisin

Jees laitan ne arvot näkyviin. Ihmetyttää vaan ku edellinen omistaja uusi nuo mainitsemat jutut niin auto meni läpi ja arvot oli normaalit mut nyt kaikki arvot liian korkeita. Tulpat uusittu ihan hiljattain. Edellinen omistaja uusi myös virranjakajan.
 
Re:päästöarvot sekaisin

no jos ne arvot on ollu sinne päin, niin uusi katti on voinut painaa ne rajan alle -nyt jo hieman ajettu katti on ehkä nokeentunut väärästä seoksesta tai muusta viasta sen verran että arvot menevät taas yli....

ja mistä päättelit, että lambda on taas rikki?
(sen pitäis kestää kymmeniä/satoja tuhansia kilometrejä...)

lue /lueta ne vikakoodit, mitäne sanoo?
 
Re:päästöarvot sekaisin

Ongelmia ilmenee myös käynnistyksessä. kylmänä käynnistyy suhkot hyvin. mutta taas lämpösenä saa startata niin pitkään et kaupan pihassa saa oikein hävetä. lisäksi bensan kulutus on suuri ja auto meinaa haista kokoajan bensalta. Isäntä oli mitannut lambda anturin jollain ja todennut et se on rikki. tosin siihen ei kannata luottaa 8)
 
Re:päästöarvot sekaisin

suuttimet vuotaa/ sumuttaa huonosti? siitä aiheutuisi ainakin se kuumakäynnistys ongelma sekä bensan haisu (suuttimet vuotavat paineen imusarjaan), mutta ehkä myös päästö- ja kulutusongelma....

ne koodit pitäisi kyllä lukea/ luetuttaa, samaten ECU on myös edelleen epäiltyjen listoilla. Palaako CE valo?

Samaten niitä lämpötila antureita on tapana syyttää, eli niitäkin voisi mittailla... (tosin, montako viallista anturia on oikeasti loppu pelissä ollut?)

Teoriassa liika bensa kai voi tappaa lambdan.... sen lambdan voi kyllä mitata (jos tietää mitä tekee). BTW viallinen lambda polttaa CE valoa jos ECU on ehjä....
 
Re:päästöarvot sekaisin

Tuossa on niitä päästö arvoja:
M / S ( Mitattu= M, Sallittu= S)
Joutokäyntinä:
CO- pitoisuus: 5,80 / 0,50 %
HC- pitoisuus: 757 / 100 ppm
Lambda- arvo: -
CO2- pitoisuus: 9,10 %
O2- pitoisuus: 1,40 / 5,00 %

Yli 2000 1/min:
CO- pitoisuus: 5,50 / 0,30 %
HC- pitoisuus: 612 / 100 ppm
Lambda- arvo: 0,81 / 0,97- 1,03
CO2- pitoisuus: 10,70 %
O2- pitoisuus: 0,70/ 5,00 %

CO ja HC arvot liian korkeat.
Lambda ei vaihtelurajojen sisällä.
 
Herranjumala mitkä arvot. Entisessä e33 GLSi galantissani oli viidesosan noista vaikka ei ollut kattia.
Kyllä tuossa näyttäisi olevan tehtaan fail-safe ohjelma päällä kun noin sikarikkaalla käy. Tutkipa ilmamäärämittari, tosin CE-valo palaisi jos siinä olisi vikaa. Eihän CE-valosta vain ole poistettu polttimoa? Senhän tulisi palaa startatessa hetken aikaa.
 
ei pala mikään merkkivalo.. tänään pirssi menee autotohtorin luona käymään..
 
siis VIE se mitsun huoltoon !!
ja lueta ne koodit... ja tarkistakaa koodit sit viel 2 kertaa mikäli ekalla ei anna tulosta...vaikka ajoa vähä välis...
 
uutta infoa on tullut. moottorin lämpötila anturi oli rikki jonka takia lambda anturi rikki. vielä on selvittämättä onko katalysaattorikin rikki. kiitoksia neuvoista!
 
Takaisin
Ylös Bottom