N
NFZ
Guest
Bensa-Pajeron päästöt oli pahasti pielessä eikä voinut viedä katsastukseen. Häkä oli reilusti yli 5%. MUT II testeri kertoi lambda-anturin antavan 0 V. Uusittiin happianturi, mutta ei parannusta. Sitten vasta ruvettiin mittailemaan johdotuksia... Vikakin löytyi. Anturilta tuleva johto liittyy auton johdotukseen kutakuinkin keskellä auton alla (kuitenkin lähempää vasenta runkopalkkia). Liitoksessa on liitin, jonka vierestä auton johtosarjan johdot olivat syöpuneet poikki. Liitos korjattiin joskin sen teko oli vanhaan johtimeen työlästä, koska hapantunutta johtoa oli pitkälti. Alkuperäinen liitin korvattiin juottettavilla osilla ja suojattiin kutistesukalla. Avot, johan alkoi signaalia tulla! Usko oli työn kestäessä koetuksella.
Lohduttavaa tässä harjoituksessa oli se, että katalysaattori ei ollut pilaantunut ainakaan kokonaan, koskapa päästöt putosivat kuumalla katilla testattuna aivan hyväksyttävälle tasolle vähäpäästöisen ajoneuvonkin vaatimuksiin nähden. Auto menikin tänään katsastuksesta moitteetta läpi!
Ennen ongelman ratkaisua tiedustelin katsastuskonttorilta, miten V6 3000 vm. -90 käsitellään päästöjen osalta. Vastaus oli lyhyesti seuraava: Auto ei ole vähäpäästöiseksi luokiteltu, mutta uuden ohjeistuksen mukaan, mikäli autossa on vähäpäästöisyyden vermeet paikallaan, sitä kohdellaan vähäpäästöisenä. Eli, jos menee ilman kattia katsastukseen voi olla, että pääsee väljemmillä päästöillä läpi, mutta ei satavarmasti, riippuu kuulemma katsastajasta.
Lohduttavaa tässä harjoituksessa oli se, että katalysaattori ei ollut pilaantunut ainakaan kokonaan, koskapa päästöt putosivat kuumalla katilla testattuna aivan hyväksyttävälle tasolle vähäpäästöisen ajoneuvonkin vaatimuksiin nähden. Auto menikin tänään katsastuksesta moitteetta läpi!
Ennen ongelman ratkaisua tiedustelin katsastuskonttorilta, miten V6 3000 vm. -90 käsitellään päästöjen osalta. Vastaus oli lyhyesti seuraava: Auto ei ole vähäpäästöiseksi luokiteltu, mutta uuden ohjeistuksen mukaan, mikäli autossa on vähäpäästöisyyden vermeet paikallaan, sitä kohdellaan vähäpäästöisenä. Eli, jos menee ilman kattia katsastukseen voi olla, että pääsee väljemmillä päästöillä läpi, mutta ei satavarmasti, riippuu kuulemma katsastajasta.