Päästöt V6 3000

N

NFZ

Guest
Bensa-Pajeron päästöt oli pahasti pielessä eikä voinut viedä katsastukseen. Häkä oli reilusti yli 5%. MUT II testeri kertoi lambda-anturin antavan 0 V. Uusittiin happianturi, mutta ei parannusta. Sitten vasta ruvettiin mittailemaan johdotuksia... Vikakin löytyi. Anturilta tuleva johto liittyy auton johdotukseen kutakuinkin keskellä auton alla (kuitenkin lähempää vasenta runkopalkkia). Liitoksessa on liitin, jonka vierestä auton johtosarjan johdot olivat syöpuneet poikki. Liitos korjattiin joskin sen teko oli vanhaan johtimeen työlästä, koska hapantunutta johtoa oli pitkälti. Alkuperäinen liitin korvattiin juottettavilla osilla ja suojattiin kutistesukalla. Avot, johan alkoi signaalia tulla! Usko oli työn kestäessä koetuksella.

Lohduttavaa tässä harjoituksessa oli se, että katalysaattori ei ollut pilaantunut ainakaan kokonaan, koskapa päästöt putosivat kuumalla katilla testattuna aivan hyväksyttävälle tasolle vähäpäästöisen ajoneuvonkin vaatimuksiin nähden. Auto menikin tänään katsastuksesta moitteetta läpi!

Ennen ongelman ratkaisua tiedustelin katsastuskonttorilta, miten V6 3000 vm. -90 käsitellään päästöjen osalta. Vastaus oli lyhyesti seuraava: Auto ei ole vähäpäästöiseksi luokiteltu, mutta uuden ohjeistuksen mukaan, mikäli autossa on vähäpäästöisyyden vermeet paikallaan, sitä kohdellaan vähäpäästöisenä. Eli, jos menee ilman kattia katsastukseen voi olla, että pääsee väljemmillä päästöillä läpi, mutta ei satavarmasti, riippuu kuulemma katsastajasta.
 
Vs: Päästöt V6 3000

Elikkä katsastus on tuossa omassakin tulossa piakkoin, ja tähän asti on katti ollut paikoillaan. Sisällä reikäputki ja villaa, elikkä toimii äänenvaimentimena. Rekisteriotteessa ei lue vähäpäästöinen.

Eli jos nyt menen katastukseen katti paikollaan, niin auto muuttuu vähäpäästöiseksi ja sallitut päästöarvot pienemmiksi?

Milloinka tällainen ohjeistus on tullut? Pitänee heittää katti mäkehen ja laittaa putki väliin.
 
Vs: Päästöt V6 3000

3000V6 sanoi
Elikkä katsastus on tuossa omassakin tulossa piakkoin, ja tähän asti on katti ollut paikoillaan. Sisällä reikäputki ja villaa, elikkä toimii äänenvaimentimena. Rekisteriotteessa ei lue vähäpäästöinen.

Eli jos nyt menen katastukseen katti paikollaan, niin auto muuttuu vähäpäästöiseksi ja sallitut päästöarvot pienemmiksi?

Milloinka tällainen ohjeistus on tullut? Pitänee heittää katti mäkehen ja laittaa putki väliin.

Jos sulla on alkuperäisenä siellä katti niin kyllä se voi olla vähäpäästöinen vaikka otteessa ei niin seisokaan.

Ja tuohon katin asentamiseen. Jos sulla siellä sellanen on eikä auto olekaan vähäpäästöinen, niin ei sitä silloin vähäpäästöisenä myöskään käsitellä. Kyse voi olla ennemmin siitä, että katsastajakaan ei aina voi tietää onko auto vähäpäästöinen vai ei (tietokoneelta tarkastamatta). Silloin voi vaikka vinkata miten asia on.

4. Pakoputkiston muutokset

- sallittuja muutoksia ovat mm.
- putkiston kahdentaminen,
- N2- ja N3-luokan ajoneuvon ylös suunnatut putket
- katalysaattorin poistaminen, milloin se ei ole välttämätön
saastepäästövaatimusten täyttämiseksi.
- katalysaattorin asentaminen
 
Vs: Päästöt V6 3000

Pitkän aikaa emännän Pajero toiminut hyvin, viikko sitten meni katsastuksestakin läpi ilman korjauksia? :nykii

Mutta pari päivää sitten pysähtyi tien viereen, ja emäntä soitti hätääntyneenä että nyt se levis. Pakko oli lähteä töistä katsomaan mikä oli hätänä. Hyvin starttasi mutta oli kuin ei olisi bensaa saanut.

No hinausauto paikalle ja Napero kotipihalle. Bensaa tuli kun konehuoneesta putkenliittimiä avasi. Samalla tuli Ecun pari konkkaa vaihdettua ja virranjakaja puhdistettua. Puolassakin oli vastukset kohdallaan.

Ei vieläkään käymään ei.

Lopuksi ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin vika joko ECUssa tai pienessä 3-johtoisessa "klöntissä" puolan kiinnitysraudassa. Lopulta tuli se klönttikin löydettyä uusi Motonetista.

Kun "klöntti" oli vaihdettu niin avot, Pajero syttyi taas tulille.
Koeajolla tuli vähän nuoruus takaisin kun polkaisi kunnolla poljinta. Tuntui että olisi enemmänkin viritetty, lähti ihan eri tavalla kuin neljänä viime vuonna. Olikohan tuossa mustassa kikkareessa ollut koko ajan häikkää kun tulpat olivat "mössöä" täynnä ja tehonpuute vaivasi. eikä käynti ollut tasaista. Nyt tuntui että kaikki 6 pyttyä jälleen mukana ja sivuikkuna auki tuli nautittua soundeista kun pitkää suoraa kiihdytti ;D
Aukaisin vanhan "klöntin" ja se oli sisältä ihan kuin räkää täynnä. Kosteus tai koneenpesun liuotinaine varmaan päässyt sisälle.

Pidemmän aikaa kuitenkin ollut jo mielessä alkuperäisen Lambda-anturin vaihto, ikäähän tuolla on jo 21v.
Tarkoituksena laittaa BOSCH LSH6-anturi, 3-johtoinen, pari ylimääräistä kun on.
Mutta vaikka kuinka googletin en löytänyt oikein selvää kytkentäohjetta. Musta johto on omalla liittimellä, siis varmaan signaalijohto.
Mutta nuo 2 valkoista johtoa menevät samalle liittimelle. Toinen siis maa ja toinen lämmitys?
Mutta misten kytken toisen valkoisen maahan? ja miten vedän lämmitysjohdon helpoimmin? Kytkin-rele kytkennällä vai virtalukosta johto?
Ohessa kuva vielä Lambdasta.

Ja pitänee lähettää ECU Janillekin heti huoltoon kun on viikko aikaa Pajeron seistä.

Auto siis 1990 3000 V6 6g72 ja ruosteessakin jo.

Emännän kun sais vielä uskomaan että ostais jonkun pikkumoottorisen kinnerin kun Pajero haukkaa aikalailla pensiiniä.....
 

Liitetiedostot

  • BOSCH LSH-6 PAJERO.JPG
    BOSCH LSH-6 PAJERO.JPG
    20.2 KB · Lukukerrat 535
Vs: Päästöt V6 3000

Kyllähän ns kolmijohtoinen katalysaattori on yleensä musta signaali ja kaksi valkoista jotka tarvitaan lämmitykseen. Vastus taas ei välitä kumpi on + ja kumpi miinus - kytke kummin päin haluat. Itse olen kytkenyt noita ylimääräisiä virtalukolta "herätevirtaa virta päällä" -kytkentöjä releiden perään ettei virtalukko rasitu ;). Usein tuohon kyllä riittää yksi rele useammalle kohteelle. Viimeksi kytkin sähköistä rikastinta Weber 32 36 DGEV:lle.
 
Vs: Päästöt V6 3000

Miksikäs se lambda pitäs vaihtaa? Mulla mennää edelleen -89 vuoden anturilla. Mulla on vielä toimiva kattikin.
Jos se käy ja kukkuu hienosti eikä polttoaineen kulutus ole mikään ihan älytön sekä päästöt on ok, en vaihtaisi.
Mutta toi ECU:n huolto kiinnostais sen verran että mitähän sinne vaihdetaan "peruskunnostuksen" yhteydessä?
 
Vs: Päästöt V6 3000

Olikohan tuossa mustassa kikkareessa ollut koko ajan häikkää kun tulpat olivat "mössöä" täynnä ja tehonpuute vaivasi. eikä käynti ollut tasaista.

Kyseessä on varmaankin se "power transistor unit", elektroninen "rele" ECU:n ja puolan välillä.

Eräässä toisessa threadissa juuri spekuloitiin, että voiko PTU olla vain "vähän" rikki, vai ainoastaan ehjä tai täysin pimeä.
Teikäläisen kokeilut viittaavat minusta selkeästi siihen suuntaan, että se voi olla myös "vähän" rikki, ennen lopullista pimenemistä. Mielenkiintoista ja hyvää infoa. Jos PTU voi olla "vähän" rikki, se kyllä selittäisi tehonpuutteen ja likaiset tulpat. Sopisi siis oireisiin.
 
Vs: Päästöt V6 3000

Kyllä se kytkin fetti "katkojan kärkien korvaaja" voi olla ajoittain rikki tai sen RDS-arvo heikentynyt.
Mullakin parani vääntö tyhjäkäynnin tuntumassa selvästi kun tuli uusi tilalle.
Veikkaampa että uudemman RDS-arvo on parempi kun uuden alkuperäisen -89 luvulta.
Parhaiden kytkin fettien RDS-on arvo on tänäpäivänä reilusti alle 10mOhmia.
Esimerkkinä: http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/83939/IRF/IRF2907Z.html
 
Vs: Päästöt V6 3000

Lopuksi ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin vika joko ECUssa tai pienessä 3-johtoisessa "klöntissä" puolan kiinnitysraudassa. Lopulta tuli se klönttikin löydettyä uusi Motonetista.

Millä nimellä tai tuotenumerolla tuo klöntti on motonetissä?
 
Vs: Päästöt V6 3000

Tosta on kysymys: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MITSUBISHI-GEO-EAGLE-HYUNDAI-DODGE-SUZUKI-IGNITER-J121-/150602083897?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2310956e39

Motonetista en sitä löytänyt silloin mutta eräästä pks autotarvike liikkeestä. Hinta oli silloin <50 euroa.
 
Vs: Päästöt V6 3000

Motonetistä
Sytytysmoduli Mitsu 89-> 10-8202 89->92 Mitsu erillinen, 3-napariviliitin [1989 - 1992] 49.90 € :driver
 
Takaisin
Ylös Bottom