pätkä pajerosta huoltoauto?

rakki

New Member
Liittynyt
3 Toukokuu 2007
mites tohon olis helpoin saada lisäpainoa niin että katsastus mies sen hyväksyy? otteessa lukee omamassaksi 1740 onko toi sitten kuiva paino vai mikä..kysyy tyhmä ???

ja kun olette niitä katsastaneet kuinka pitää perustella että tarttee huoltoauton johonki hommaan?
 
Vs: pätkä pajerosta huoltoauto?

käsittääkseni ei tarvi perustella.. senku muutoskatsastaa vain..
-84:ssa omamassa on merkitty 1550kg.. Vai onko sulla 1.gen vai 2.gen pajero?
itte aattelin ensin tehä raudasta "vähän" järeämmän työkalulaatikon.. 4 neliöä 10millistä riittäs nostaan sen 300 kg painoa. suunnittelin myös et jos vähän järeämpiä puskureita ja pohjapanssaria, helmoihin palkkia.. mielikuvitus vain rajana.. mut jos sulla tosiaan on tuo 1740 niin eihän se tarvi ku 60 kg lisää.. (1875kg - kuski 75kg)tulee äkkiä vaikka bitumilla vuoraamalla+ pakolliset työkalulaatikko ja ruuvipenkki.. ois ainaki hiljanen pajero jos ei muuta.. karjapuskurit sun muut lisähärpäkkeetkään ei ole laskettuna tuohon omamassaan eli sekin lisää.. voi olla helpoin jos suostuvat konttorilla punnitteen sen auton ennen ku rupeat muuttamaan.. ainakin rovaniemellä lupasivat punnita, ku sais vaan auton sinne asti.. hinnasta ei toki olla viel neuvoteltu, et en tiiä mitä mahtaa maksaa..
Niin ja tietty laatikossa pitää olla ne koneenhuoltoon tarkoitetut työkalut, mutta niitä ei lasketa tuohon 1875kiloon
 
Vs: pätkä pajerosta huoltoauto?

Moro!

Itse tein -89 pätkä Pajerostani viime kesänä huoltoauton.
Painoa piti saada 120 kiloa lisää ja se saatiin sillain että työpöytä samalla takaosanlattia tehtiin 8 millisestä teräslevystä. Työkalulaatikko 4 millisestä teräslevystä. Pöydän päälle vielä paksu kumimatto. näistä kertyi sitä painoa sitten se tarvittava määrä. Niin ja varalta joka säiliö täyteen nestettä kun menee konttorille.

Varusteluna minulla on merkittynä työkalulaatikko ja kiinteä paineilmapullo "vanha sukeltajan happipullo"

Auton muutoskatsastin Oulussa Kaakkurissa koska se paikka ei vaatinut varuteeksi sitä ruuvipenkkiä. Työkaluja ei edes kysytty eikä niitä ollut sillon edes mukana.

jos joku haluaa kuvia niin voin ottaa ja lähettää vaikka mailina

T Sami

sami.lahtimaa@elisanet.fi

ps. -90 pitkä pajero ilman konetta myynnissä hinta 600 E
 
Vs: pätkä pajerosta huoltoauto?

vanha koppanen pajero toi on vm92. kait 91 malliltaan. en tiä onko toi paino sitte oikeen otteessa siinä lukee toi 1740. taidan yrittää käyttää punnitemassa eka ja kattoa paljonko tarttee lisäpainoa.

kiitoksia vastuksista..

-ville
 
Vs: pätkä pajerosta huoltoauto?

Ton painomuutoksen pitää olla tietty % omapainosta jotta se hyväksytään konttorilla. Muistaakseni ne puhu vähintään 5% muutoksesta suuntaan tai toiseen ku leimasin omani huoltoautoksi. Mulla tosin toi on pitkä,otteessa oli 1810kg merkitty painoksi,eli jopa 10kg liikaa ;D
 
Vs: pätkä pajerosta huoltoauto?

Hitsaa sinne pohjaan ja helmoihin semmosta vahvempaa peltiä, esim. 2mm. Ei ruostu puhkikaan niin nopeasti kuin orkkispellit
 
Vs: pätkä pajerosta huoltoauto?

Ja ainahan autossa on käteviä lokeroita joihin voi laittaa hiekkapusseja, vararengas vettä täyteen punnituksen ajaksi, tankki piripintaan, betonia helmakoteloihin(no älä oikeesti laita ;D)...

Eihän painon lisäys ole vaikeeta....
Pohjapanssarit vaikka 6 mm plootusta motille, ja lootille taka-akselille...
vot siitä jo tuli liki 50 kg
 
Vs: pätkä pajerosta huoltoauto?

voikos vanhemmat saman koppaset pajerot olla kevyenpiä.. ???
vai mistä johtuu että noi painot heittelee??
 
Vs: pätkä pajerosta huoltoauto?

L044(pätkä) painaa 1520-1640kg ja L049(pitkä) 1740-1850kg varusteista riippuen, ja automaattina vielä 25kg päälle.
 
Vs: pätkä pajerosta huoltoauto?

Eka posti...

Hankin tuossa 2.5td '88 Pätkän hetki sitten ja tänään soitin konttorille kysellen huoltoautoksi muutoksesta. Vastaus oli selventävän tyly:

"Omamassaa ei aleta muuttamaan, vaan sen mukaan eletään mitä rekisteriotteessa lukee. Jos maahantuojalta saa paperin missä omamassa kerrotaan olevan 1800kg, voidaan se hyväksyä. Pohjapanssarit, turvakaaret yms. lasketaan kuormaksi, jotka ei siis vaikuta rekisteröityyn omamassaan vaan kokonaismassaan."

Että sellasta täällä Ahvenanmaalla :seina Kaikki "lisäpainot" eli turvakaaret, puskurit yms ja työkalut yms on siis virallista kuormaa. Auto on vielä Utajärvellä, kannattaisikohan muutoskatsastus siis tehdä tuolla Oulun Kaakkurissa, kun se on aikaisemminkin onnistunut?

Edit: Otin ja soitin Kaakkurin A-katsastukseen ja K-mies kertoi mitä mun pitää tehdä että ko. toimenpide onnistuu. "Tee työpöytä 15mm pellistä, isoin ruuvipenkki mitä löydät, paksut pohjapanssarit ja helmakotelot teräspalkista ja jos ei riitä ni vaikka 5mm putkesta sääntöjen mukaiset turvakaaret ni eiköhä se ala olemaan siinä...

Edit2: Auton Omamassa on 1610kg, ja se on käyttöönotettu 6/1988
 
Vs: pätkä pajerosta huoltoauto?

Tee ja katsasta oulussa. Ainaki vielä toissa viikolla onnistu ku oman pätkäni katsastin huoltoautoksi.
 
Vs: pätkä pajerosta huoltoauto?

Kyllä Rovaniemen katsastusmieskin sanoi mulle vain, että tekee "pikkusen" jämerämmät huoltokalusteet. Nehän merkitään rekisteriotteeseen ja näinollen pitäisi kyllä laskea auton omamassaan koska ilman niitäkään ei enää saa ajaa liikenteessä.
 
Vs: pätkä pajerosta huoltoauto?

Joo vaikka täällä Ahvenanmaalla muuten olikin melko paljon vapaampi katsastussysteemi, niin kaikki outo on kuitenkin melko kiellettyä, kun ollaan omaksuttu suomen katsastuskäytäntö vasta viimevuonna, niin kaikki nyt sitte luetaan oikein pilkunnu... tarkasti. Aikaisemmin systeemi oli samanlainen kuin ruotsissa. Eli huonompaan ollaan menty.

Noh, seuraava ongelma on kuitenkin logistinen, miten saada auto tänne saareen Pohjoispohjanmaalta.

khonkonen, ei sulla sattuis olemaan kuvia tehdyistä muutoksista? TUoreet kuvat aina helpottais hommia.
 
Vs: pätkä pajerosta huoltoauto?

Kun kävin tuossa helmikuussa leimaamassa omani huoltoautoksi tattarisuon autokatsastuksessa, niin punnitsivat sen ja merkkasivat sen punnitustuloksen otteeseen.
Toi rekisteriotteessa mainittu paino muuttuu rajusti, kun sieltä poistetaan penkit takaa ja laitetaan kiinteät kalusteet paikalleen.

Jos konttorilla tulee ongelmia, niin kannattaa sanoa insinöörille, että soita AKE:en ja tarkasta asia. Sitte jos homma tökkii edelleen, niin kannattaa antaa palautetta akeen siitä sääntöjen noudattamisesta. Rupee yleensä asiat lutviutumaan. Ei se ake kaikessa ole harrastajan vihollinen... ;)
 
Vs: pätkä pajerosta huoltoauto?

Flugfiske sanoi
Kun kävin tuossa helmikuussa leimaamassa omani huoltoautoksi tattarisuon autokatsastuksessa, niin punnitsivat sen ja merkkasivat sen punnitustuloksen otteeseen.
Toi rekisteriotteessa mainittu paino muuttuu rajusti, kun sieltä poistetaan penkit takaa ja laitetaan kiinteät kalusteet paikalleen.

Jos konttorilla tulee ongelmia, niin kannattaa sanoa insinöörille, että soita AKE:en ja tarkasta asia. Sitte jos homma tökkii edelleen, niin kannattaa antaa palautetta akeen siitä sääntöjen noudattamisesta. Rupee yleensä asiat lutviutumaan. Ei se ake kaikessa ole harrastajan vihollinen... ;)

Paljonko muuttui painot ja millainen kokoonpano (materiaali ja vahvuus) sulla on? ja niin.. onko pitkä vai pätkä?
 
Vs: pätkä pajerosta huoltoauto?

Omani on pitkä, omamassa on siis alunpitäen yli 1800. Punnituksessa tuli painoks 1920 kg. Painoa lisää takaosan lattian peittävä 20mm muovipinnotettu vaneri, samasta materiaalista tehty laatikko työkalupakkeja varten pyöräkotelon päällä. Lisäks toisellepuolen on rakennettu lisäpenkkien pultinreikiin teline, jossa on Hi-Lift kiinni siipimuttereilla. Puskurit on 4mm seinämällä olevaa putkea, painaa riittävästi. Kiinteänä työkaluna on kaksisylinterinen kompressori (12v) renkaiden täyttöä varten (pultattu liftin telineen viereen tärinäkumien varaan).
Otteeseen tuli lista, jossa mainittu työkalulaatikko ja kompressori, merkintä pakettiautosta ja ja ajoneuvoluokaksi N1G.
 
Takaisin
Ylös Bottom