Pätkäpajen kaasuttimen vaihto 2,6 litraiseen?

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Hommasin tuossa pari käytettyä kaasutinta ja tarkoitus ympätä niistä jompikumpi pätkäpajeroon. Onkos joku aikaisemmin tehnyt moista projektia? Lähinnä kiinnostaa tuo sovitus. Onko imusarjassa yksi soikea vaiko kaksi reikää. En ole vielä purkanut autoa, koska on talvikelillä ihan tarpeellinen ja toimiikin, etenkin kun lämpenee ;D, eli rikastaa edelleen liikaa. Mitsun laipasta löysin tiedot 45 x 80 mm, liekkö oikea? Kaasuttimet ovat 32/36 portaittain säätyvä ja toinen 38/38 molemma kurkut yhtäaikaisesti säätyviä. Molemmat Webereitä ja laippa 46 x 92 mm. Jenkit ovat kumpaakin kaasutinta onnistuneet ihan menestyksellä asentamaan tuohon 2,6 litraiseen.
 
Vs: Pätkäpajen kaasuttimen vaihto 2,6 litraiseen?

Sovitelaipalla pitäisi onnistua. Silloin ei ole käytännössä merkitystä minkälainen reikä imusarjassa on, oikea pulttijako on tärkein + jos imusarjassa on jotain vesireikiä, niin kannattaa tarkistaa, että laippa peittää myös ne. Laippa voi löytyä Suomestakin, mutta ainakin e-Bayssä laippoja (ja kokonaisia kaasutinsarjoja) näkyy aika usein.

Kannattaa sitten ennen asennusta varmistaa, että Webrut ovat sellaista mallia, johon pystyy vaihtamaan suuttimet JA joihin löytyy suuttimia. Ensiasennus Webruja on sellaisiakin, joissa suuttimet ovat kiinteästi kiinni. Sellaiset kannattaa kiertää kaukaa.
 
Vs: Pätkäpajen kaasuttimen vaihto 2,6 litraiseen?

No tuo uudempi ja parempi on 38DGAS, joka on lisäsarjalla muutettu käsirikasteiseksi ja muuttuu samalla DGMS malliksi. Tuo vanhempi on ilmeisesti 32/36DGAV kuvavertailun perusteella eli tuon DGV:n automaattirikasteinen, "vesilämmityksellä" varustettu malli, vaikka mallimerkintää siihen ei ole lyöty. Tähänkin käy tuo sama käsirikastin, jos jostain syystä tarvitaan "varakappaletta". Joillakin on ollut "suuria vaikeuksia" saada tuota DGAS/DGMS mallia toimimaan, ja siitä on luovuttu. Epäilisin kuitenkin että sitä on ympätty liian pieniin moottoreihin, koska jenkeissä on Astron-mootoreissa toiminut kuulemma hyvin. Sovitinkappalekin on ns "sandwitch"-rakenteella helpoin tehdä kahdesta alumiinipalasta, alapalaan imusarjan pulttijako "upporuuveilla", yläpalaan uuden kaasarin pulttijako ja nämä kaksi yhteen esim kuusiokoloruuveilla, jotka yläpullelta upotetaan. Kerkesin jo tehdä alustavan piirrustuksenkin. Lähinnä tuo imurarjassa oleva reikä jäi näkemättä auki - ei löytynyt netistäkään. Kaksi reikää vaiko "juoksuratamallia" ;D? Tuota 10 tai 12 mm alumiiniakin pitäisi löytää pari palaa. Vesireikiä ei taida olla kuin yksi. Se tuo alkuperisen kaasarin automaattiryypyltä tulevan veden siihen kaasuttimen "luukkupalaan" ja menee siitä heti alas imusarjan vesikanavaan. Tuo selvisi venäläisiltä sivuilta, jossa oli Mikunin korjausohje "kaikki purettuna + kuvat". Reiän mallilla on sikäli merkitystä, koska siitä pitäisi saada 2 x 38 kurkkuisen kaasuttimen tuottama seos läpi. Eli väliseinää ei oikein suvaita ;D.
 
Vs: Pätkäpajen kaasuttimen vaihto 2,6 litraiseen?

Niko Päivinen kävi tuolla ansiokasta keskustelua "onko EGR vaiko ei ;D, ja sai muut uskomaan että ei ole. Näinhän se on, pulsair-systeemistä on kyse. Poistin tuon lopullisesti 4G54-moottorista. Edellinen omistaja oli jo poistanut sieltä imusarjalta tulevalta putkelta sen venttiilin, joka jakelee sitä lisäilmaa sinne pakosarjaan. M8 ruuvinpätkät kierretangosta + hattumutterit päähän - näyttää ihan viralliselta. Joissakin Volvoissa on vastaava systeemi ja tuntee lyhyesti "pulsair" nimen.
Toki tässä 4G54 moottorissakin on tuo EGR:kin riesana. Se on toisella puolen konetta ja sen ohjaukseen tarvittava ohjausventtiili on vasemmassa kurasiivessä. Pakokaasu tulee sieltä pakopuolelta kannen läpi 3. ja 4. sylinterin välissä olevasta pienestä aukosta, josta japanilaiset eivät ole osanneet päättää, tehdäänkö siitä pienempi vai suurempi ;D. Kansia onkin siksi kahta mallia. Sieltä pakokaasua annostellaan imusarjaan. Turha laite ja joutaisi pois - ei varmaan toimikaan ::). Ehkäpä se häviää tässä muutostyössä. Suomalainen säännöstö ei näitä vaadi - ne on tehty Kaliforniaan ;D.
 
Takaisin
Ylös Bottom