Pätkäpajeron jakopään purkaminen, 4G54 moottori?

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Moottorin purkamisesta on sen verran kokemusta että kytkinlevy, painelaakeri, silmälaakeri, kampiakselin takastefa ja sen tiivistepaperi tuli jo vaihdetuksi moottori irrotettuna. Diagnoosikin oli virheellinen, sillä loppujaksossa päätin vielä katsoa mikä syy valuttaa öljyämoottorin vasenta kylkeä pitkin. Syynä oli polttoainepumpun "lämpöeristetiiviste", joka oli toiselta poskelta halki ja laski sievästi oljyn päätyen lopulta kytkinkoppaan.

Tässä vaiheessa virkistyn katsomaan myös tasapainoakseleita pyörittävään ketjuun ja sen kiristysmekanismiin. Yllätys oli, että mekanismi oli "nostettu ylös" ja hihna pyöri "villinä ja vapaana", mutta eipä aiheuttanut mitään sivuääniäkään. Kun kiristyksen päästi alas ja lukitsi, kuului melkoinen rallatus. Lopputuloksena totesin, että jakopään ohjaimista oli tefloni kulunut pois ja vaatisi uusia osia. Panin sen "puolivireeseen", jossa ääni on säällinen ;D.

Itse kysymys kuuluukin, voiko nuo jakopään osat vaihtaa irrottamatta kantta ja/tai öljypohjaa ihan moottori autossa? Vaikka se takastefa onkin asennettu "väärin päin" onnistuin sen vaihtamaan öljypohjaa irrottamatta. Tämä taitaa olla kuvista päätellen niitä Mitsubishin "neronleimauksia", joissa joka palaa koneesta irrotettaessa on koko moottori purettava osiin. Sylinterin kansi kun näkyy nopean tuotannon edistämiseksi olevan Ladan tapaan tehty saman kannen alle kaikki osat -menetelmällä :-\. Saattaisi ehkä olla mahdollista tehdä öljypohjaa irrottamalla/raottamalla?
 
Vs: Pätkäpajeron jakopään purkaminen, 4G54 moottori?

ainakin 4g52 konessa onnistu vaihtaa ohjarit ilman kannen tai öljypohjan purkua...
mutta jäähdytin piti ottaa pois
 
Vs: Pätkäpajeron jakopään purkaminen, 4G54 moottori?

Näyttäisi sitten onnistuvan. Molemmilla moottoreilla näkyy olevan tuo sama korjaamokäsikirja (4G5 SERIERS). Pätkäpajerossakaan ei konetta saa pois ottamatta jäähdytintä pois. Liekö 4G52 -koneessa joku muu kuin nk viskotuuletin - voi olla jopa että 4G52 -koneessa saattaisi jopa viskon irrotus riittää. Pitää katsella. Muistatko mitä tuollainen ohjainsatsi mahtaa maksaa ja vieläköhän tuota ylimalkaan saa? Onko noilla moottoreilla muuta eroa kuin iskutilavuus vai onko sitäkään? Kysyvähän ei aina tiedä minne eksyy ;D.
 
Vs: Pätkäpajeron jakopään purkaminen, 4G54 moottori?

lekaseppä sanoi
Näyttäisi sitten onnistuvan. Molemmilla moottoreilla näkyy olevan tuo sama korjaamokäsikirja (4G5 SERIERS). Pätkäpajerossakaan ei konetta saa pois ottamatta jäähdytintä pois. Liekö 4G52 -koneessa joku muu kuin nk viskotuuletin - voi olla jopa että 4G52 -koneessa saattaisi jopa viskon irrotus riittää. Pitää katsella. Muistatko mitä tuollainen ohjainsatsi mahtaa maksaa ja vieläköhän tuota ylimalkaan saa? Onko noilla moottoreilla muuta eroa kuin iskutilavuus vai onko sitäkään? Kysyvähän ei aina tiedä minne eksyy ;D.

viitisen vuotta sitten oli 85e sarja. sano sillon mitsuliikkeesä että viimoinen suomessa, tiedä sittenn :nykii
 
Vs: Pätkäpajeron jakopään purkaminen, 4G54 moottori?

Voipi tosiaan olla. Esim pätkäpajeron takastefa tilattiin keskuvarastolta hollannista - tosin sitä tovin perkkaamisen jälkeen olisi saanut Suomestakin (Motonet, Tamgears) 33,00 eur versa 6,75 eur ;D. Moottori on kuitenkin esim USA:ssa yleinen ja Kiina tekee edelleen esim lohkovaluja ym osia. Suomessa taitaa Mitsun osilla olla lähinnä varastoon unohtuneita osia - ei vakavampaa myyntiä?
Sivumerkki...
 
Vs: Pätkäpajeron jakopään purkaminen, 4G54 moottori?

Hei!

Minulla on Pajero vm. 2003 3.2DI-D Elegance. Hyvä peli.

MUTTA TÄNÄÄN HAJOSI JAKOPÄÄN KETJU! Ihan normaaliajossa. Autolla ajettu 236000 km ja huollettu 100% huolto-ohjelman mukaan.

Kysymykset kuuluvat:
1. Mistä saa vaihto-osia moottoriin?
2. Saako jostakin vaihtomoottiria.

Auto on ollut oikeasti hyvä ja nyt tämä tapahtunut on hirveä järkytys!

t. Samuel
 
Vs: Pätkäpajeron jakopään purkaminen, 4G54 moottori?

samuel71 sanoi
Hei!

Minulla on Pajero vm. 2003 3.2DI-D Elegance. Hyvä peli.

MUTTA TÄNÄÄN HAJOSI JAKOPÄÄN KETJU! Ihan normaaliajossa. Autolla ajettu 236000 km ja huollettu 100% huolto-ohjelman mukaan.

Kysymykset kuuluvat:
1. Mistä saa vaihto-osia moottoriin?
2. Saako jostakin vaihtomoottiria.

Auto on ollut oikeasti hyvä ja nyt tämä tapahtunut on hirveä järkytys!

t. Samuel

Aluksi kannattaa ottaa yhteyttä kotimaiseen mitsuosatoimittajaan, eli kaiketi VEHO. Ellei osaa ole keskuvarastolla jossain Satakunnassa (vai missä se olikaan), varaosamyyjä ottaa tilauksen ylös ja tilaa keskusvarastolta Hollannista. Otaksuisin näin - olen tilannut tuon yhden ainoan osan (kampiakselin takastefa) juuri tuolla tavalla - tuli kahdessa päivässä. Samalla selviää se varaosatilanne ko. ajoneuvon osalta. En tiedä onko mitsulla rekisteriä josta selviää auton rekisterinumeron perusteella mikä osa kävisi ja mistä löytyy. Esim Fordilla tuo on :) = meidän ykkösautomme nykyään. Osatoimittajia voi olla muitakin, mutta tunnen vain tuon yhden toimittajan (VEHO).
 
Vs: Pätkäpajeron jakopään purkaminen, 4G54 moottori?

Jos ketju katkesi, niin todennäköisesti sitä vaihtomoottoria kannattaisi alkaa etsimään. Voi olla ehyen näköisiäkin osia, mutta jos moottori pysähtyy kerta iskusta, niin hiusmurtumia saattaa olla..

www.varaosahaku.fi näkyy suomen autopurkaamot...
 
Vs: Pätkäpajeron jakopään purkaminen, 4G54 moottori?

Varaosahaku näytti kahta moottoria 2003 vuodelle, hinta 3500 eyron kahta puolen. Mallia en pilkunpäälle tarkemmin katsellut, mutta eipä siellä kyllä muuta ollutkaan ::). Pikkumerkin riesa, vähän "hylkyjä" ;D.

Itse katselin lähinnä olisiko Mitsun hylkyvalikoimissa sopivaa konetta, mutta ne on näemmä kaikki ehdokkaat jo sulatettu :(. Katsotaan vielä nuo keskusvarastot. Sillä ei noilla ketjunohjaimilla kauan ajella :-\. Muistelisin että joku olisi lyönyt nokille Volvon koneen - olisi ainakin tutumpi laite ja osia saa ;D. Tosin tuossa nykyisessäkään ei juuri enää outouksia ole.

Muistaako kukaan nähneensä/kuulleensa tuollaisesta Volvoversiosta? Voi olla joku ehkä joku muukin maasturi... ::)
 
Vs: Pätkäpajeron jakopään purkaminen, 4G54 moottori?

lekaseppä sanoi
Varaosahaku näytti kahta moottoria 2003 vuodelle, hinta 3500 eyron kahta puolen. Mallia en pilkunpäälle tarkemmin katsellut, mutta eipä siellä kyllä muuta ollutkaan ::). Pikkumerkin riesa, vähän "hylkyjä" ;D.

Itse katselin lähinnä olisiko Mitsun hylkyvalikoimissa sopivaa konetta, mutta ne on näemmä kaikki ehdokkaat jo sulatettu :(. Katsotaan vielä nuo keskusvarastot. Sillä ei noilla ketjunohjaimilla kauan ajella :-\. Muistelisin että joku olisi lyönyt nokille Volvon koneen - olisi ainakin tutumpi laite ja osia saa ;D. Tosin tuossa nykyisessäkään ei juuri enää outouksia ole.

Muistaako kukaan nähneensä/kuulleensa tuollaisesta Volvoversiosta? Voi olla joku ehkä joku muukin maasturi... ::)

tuli mieleen.... kysyppä trukki huollosta... noita 4g52 ja 4g54 koneita on käytetty mitsun nestekaasu trukeissa...
 
Vs: Pätkäpajeron jakopään purkaminen, 4G54 moottori?

Tuokin kävi mielessä silloin kun hain kampiakselin takastefaa ja kävin Tampereella olevassa huollossa. Siellä kerrottiin että he saavat tarvittavat osat "valmiina" maahantuojalta (Berner?) eikä heillä ollut edes ko stefan mittojakaan. Pitäisi varmaan perustaa trukkihuolto, johon minulla kyllä olisi vähän perinteitäkin, tosin Lindestä. Opetin oman porukan ajamaan Linden diesetrukkeja sivutoimena...

Pidetään tuokin kuitenkin mielessä - ei näin usein (edelleen) tarvittava osa voi kaiketi iha kaikki hukkaan mennä. Tosin näissä saattaa myös olla käytössä sitä "without silent shaft" -mallia eli ovatkin sama kone ilman tasapainoakseleita ja vähän Volvo 740GLT mallista tuttu öljypumppu hoitaa erään Volkkarin tapaan pumppua lyhyellä ketjulla vetäen.
 
Vs: Pätkäpajeron jakopään purkaminen, 4G54 moottori?

Tuli vietetyä aikaa netissä ennen VEHOn varaosahuollon toiminnan tutkimista, joka tapahtunee maanantaina. USA:ssa näkyy trukkihuollossa olevan noita jakopään osia ja esim Miamissa sijaitseva Tiffin Parts näytti listoilla seuraavaa:

MD021111 GUIDE RAIL - LOWER LEFT
MD021114 GUIDE RAIL - LOWER RIGHT
MD021146 GUIDE RAIL - UPPER
ja monia muita osia Mitsutrukkeihin

Toinen mielenkiintoinen kohde oli aussien sivuilta löytyvä Mazdan B2600 turbo - projekti, jossa oli runsas kuva-aineisto tästä Mitsun koneesta ja sen muokkaamisesta. Löytyy kun kirjoittaa googleen B2600 turbo ja vähän lisääkin aiheesta ;D.

Eräässä versiossa oli tasapainoakselit poistettu ja tasapainoakselien kanssa käytetty pumppu asennettu ketjuvetoiseksi varustettuna sillä alimmalla ohjainpätkällä. Eli tämäkin vaihtoehto voi tulla harkittavaksi. Mitä niitä turhia osia...

Jo autoa hankittaessa oli havaittavissa hyvin kevyttä vibraa, joka sai minut myöhemmin tutkimaan asiaa. Nyt kun ajoin 700 km:n reissun, oli pakko siirtää se ylin ohjain sinne ylimpään asentoon. Tästä taas seurasi, että tasapainoakselien ketju hyppäsi yli taas pari pykälää ja rattikin tärisee kivasti ;D.

Näyttää Mitsu olevan ns "askartelijan auto" - tälläkin vehkeellä oli ajettu alun 200 000 km, mutta olisi kaiketi jo pitänyt romuttaa sovinnolla :-\. Muutenhan se on ihan mukava peli ;D.
 
Vs: Pätkäpajeron jakopään purkaminen, 4G54 moottori?

200tkm = sisään ajo.... mullakin 560tkm ja hyvin vetää 8)
 
Vs: Pätkäpajeron jakopään purkaminen, 4G54 moottori?

Tein siinä ennen kytkinremonttia puristuspainemittauksen ja kone oli kyllä ihan uutta vastaavassa kunnossa. Autokin on jo "suojamaalattu mustalla" ja sinkkimaalia alle. Eli näyttääkin uudelta parin metrin päästä ;D. Tuo jakopää ja ilmeisesti etupyörän laakeri kaipaavat uusimista. Laakeri on vähän turhan piukalla.
 
Vs: Pätkäpajeron jakopään purkaminen, 4G54 moottori?

Osat saatiin perjantaina ja lauantai oli kokoonpanopäivä. Sunnuntaina vielä keräiltiin niitä pakollisia ylimääräisiä osia, jotka on pakko irrottaa. Osina käytettiin osin vajaata jakopään huoltosarjaa, koska ketjurattaat olivat lähinnä uuden veroiset. Kustannusarvioksi kertyi osia 520 euron edestä, ja muuta työssä tarvittavaa tavaraa noin 80 euroa = 600 euroa. Loppumetreillä vielä huolimattomuus teetti lisätyötä, sillä "puolikuu löytyi pöydältä" ja kone lähti 200 r/min käyntiin eli oli pahasti myöhäisellä ;D. Jäänyt ohje huonolle lukemiselle ;D. Loppusilaus strobolla ja käy hienosti.

Jakopään purkaminen käy tosiaan siitä "kannen ja öljypohjan välistä". Tuokaluja valmistin (ties moneko kerran ;D) vain kolme esinettä: "nokkamutterin" irrotukseen tarvittava vastapidätin, nokka-akselin pidätin ja jakoketjun kiristimen pidätin. Viimeksi mainittua ei tarvita, jos on kolmikätinen ;D. Kustannusarviota verrattaessa viitisen vuotta sitten tehtyyn 4G5 -sarjan autoon tehtyyn remonttiin ero osakustannuksissa on kieltämättä huomattava :-\.
 
Takaisin
Ylös Bottom