Pätkäpajeron jarruhuolto

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Katsastuksessa todettiin VIN-koodi huonosti näkyväksi (ihan pyysin tuota ;D) ja etujarruissa todettiin 40% eroa, eli oikealla oli "oikea luku" ja tuon huomasi kyllä ajossakin. Nyt on koodi meistattu ja jarruja aloittelin purkaa sieltä vasemmalta. Ulompi pala oli kuluneempi, sisempi lähes uuden veroinen. Jarrulevy sisäpuolelta kuluneempi.

Seuraavaksi satulan alapultti auki ja satula ylös. Tässä vaiheessa ilmeni tarkemmin tarkasteltaessa, että satulan yläpultti on jumissa ja satula kääntyy kierteestä vaikka sen kiristysmomentti on noin 40 Nm eli "liukuyksikkö" on jumissa. Laitoin CRC:tä ja totesin että näyttäisi olevan yläpultilla jokinsortin hattu päässä ja siinä kuminen "venttiili". Samoin männän pölytiiviste oli saanut jostain "kuverepeämän" ja näyttää olevan sekin hieman jumissa.

Lähteekö tuo "hattu" tuolta yläpultin päästä esim terävällä taltalla sivusta lyöden, vaiko onko viisaampi ratkaisuja tiedossa?

Korjausoppaan kuvasta päätellen se on lähinnä "ei millään kiinni" ja annetaan sen olla yön yli omissa oloissaan.
Motonetissä oli Turussa neljä tiivistesarjaa 54 mm:n satuloille, joista otin kaksi, eli kaksi jäi. Satulat ovat nk. "floating", eli liukusatuloita.

Aamulla tuo hattu lähti kiltisti papukaijapihdeillä. Jatko vetikin sitten vakavaksi. Sisällä aukosta näkyy joku pyöreä pultin pää, jossa kirjain P. Sitä ei voikaan kiertää millään ja rakennekin poikeaa kuvista oleellisesti. Kirjaimen asento muuttui hieman pienellä ruuvitaltalla nitkutaen, mutta ei liiku enempää. Satula ei liiku sivusuunnassa edes "laillista väkivaltaa" käyttäen ja ulkopuolelta ei voi havaita rakenteesta mitään keinoja jarrusatulan irrottamiseksi palapitimestä. Nyt on Mitsubishin insinöörit olleet kyllä minua viisaampia;D, mutta siitä ei heille kyllä pisteitä heru :mad:.

Onko joku koskaan purkanut bensanelosella varustetun pätkäpajeron jarruja, saattais olla apu tarpeen ::).
 
Vs: Pätkäpajeron jarruhuolto

Eikö tosiaan ole kukaan purkanut 54 mm:n sylinteriläpimitalla bensanelosella varustetun pätkäpajeron gen. 1:n etujarruja? Tästä eteenpäin pitäisi nimittäin olla joko varasatula tai röntgenlaitteisto käytössä. Satulan ylempi kiinnitys vaatisi rakenteen selvitystä - kääntyy, mutta ei liiku sivusuunnassa, eikä sisällä olevassa kiinnitysruuvissa ole kantaa, vain kirjain P.

Syy ei näy teräksen läpi ja satula on aikanaan varustettu uusilla laikoilla ja paloilla, mutta on toiminut virheellisesti, koska liukusatulan ylempi osa ei liiku sivusuunnassa. Periaattessa kanta on voinut katketakin ja P-kirjain on voinut muodostua "sattuma korjaa satoa" -periaattellakin. Täytyy seuraavaksi käydä katsomassa se oikean puolen satula vertailun vuoksi.
 
Vs: Pätkäpajeron jarruhuolto

Sama rakenne kin Diisseliversiossakin. Sen satulan pitäisi liikkua sivusuunnassa. Se on liuku se yläpää, siinä missä alapääkin.

Siihen on pultattu putki kiinni ja satula vain työnnetään siihen putkeen ja alapultti on ainoa pultti mikä sen pitää kiinni. Nyt sulla on ruostunu tuo yläliuku jumiin ja se putki pyörii todennäköisesti kiinnityspulttinsa kanssa siellä. Sieltä päästä kun otit sen venttiilin irti, saa ainakin diisselissä aukastua sen liukutappia pitävän pultin. Oiskohan ollu 10mm kannalla, mutta pitää olla todella ohut hylsy, että sopii. esim muistelisin kamasan 12-kantaisen piippuavaimen olevan sopiva. Toinen vaihtoehto on porata se liukutapin pultin kanta pois jossei saa millään muuten irti.
 
Vs: Pätkäpajeron jarruhuolto

Ja kun kuvat on kuulemma kivoja niin kokeilin hahmotella jonkinmoista kuvaa..
 

Liitetiedostot

  • satula.jpg
    satula.jpg
    10.8 KB · Lukukerrat 663
Vs: Pätkäpajeron jarruhuolto

Tuollaiseksi minäkin sen korjausoppaan kuvan perusteella ajattelin, vaikka siinä piirtäjällä ei oikein mittakaavasta osien keskinäinen suhde pidä paikkaansa. Tässä tapauksessa tuo ruuvi on todennäköisesti jo "valmiiksi pyöreä", eli kanta on saanut jo edellisen korjaajan luopumaan ja panemaan vain nuo jarrupalat paikalleen. Näytti peilillä katsottessa pyöreäkantaiselta ja olisin arvellut katkenneeksi ellei tuo P olisi siinä keskellä. Poraamalla tuo lähtee ja satulaa käännettäessä se keskiosa pysyy paikallaan ja muut liikkuvat kuten pitääkin. Lisätöitä tuo tietysti teettää ja näyttäisi koko putki - letku -systeemi sekä ilmausruuvi menevän myös porauksiin kun satulan saa irti kokonaan.

Kiitos selvästä varmennuksesta. Aina on helpompaa edetä, kun tietää mitä siellä on sisällä - vimeksi piirtämäni "arvauskuva" oli lähes samanlainen :).
 
Vs: Pätkäpajeron jarruhuolto

lekaseppä sanoi
vaikka siinä piirtäjällä ei oikein mittakaavasta osien keskinäinen suhde pidä paikkaansa.

Meinaatko, että liukutappi ois satulaa pienempi?? ;D ;D ;D
 
Vs: Pätkäpajeron jarruhuolto

No viittaukseni koski tuota Haynesin korjausoppaassa ollutta kuvaa, jossa osat "ei mahdu paikalleen" ;D. Tuon sinun kuvasi ymmärsin kyllä ihan pikaluonnoksena josta asia osaavalle selviää heti. Itse piirsin samasta aiheesta konepiirtäjän näkemyksen - joskus joutunut tuotakin opiskelemaan.
 
Vs: Pätkäpajeron jarruhuolto

Sunnuntain ja isäpäivän kunniaksi otin suurennuslasin ja kurkkasin millä se ylempi pultti on kiinni. Avainväli on 12 mm, kuusikantaruuvi ja ohennetun hylsyavaimen tein Bilteman syvähylsysarjasta, josta löytyi 12 mm koko, myös kuusiokannalla. Vääntiö tuossa pienessä pikkusarjassa on 3/8". Itse avaimeksi päätyi kiinalainen pikkuräikkä ja jatkovarreksi puoli metriä 1/2 tuuman vesijohtoputkea. Koska hylsy on tarpeen olla ohut, "sorvasin" sen pöytähiomakoneella noin sentin mitalta ohueksi ja viimeistelin pylväsporakoneessa viilalla. Ulkoläpimitta on 16 mm. Täyttä tehdaslaatua ;D. Ohennettu Bilteman hylsy ja kiinalainen räikkä puolen metrin varrella ja 3/8 tuuman vääntiöllä tietysti arveluttaa, mutta ruuvit tulivat kiltisti ulos ja kaikki osat selvisivät kunnialla, vaikka avausvoimaa tarvittiin aika lailla. Ruuvitkin tulivat ehyinä, vain kierreosassa oli hapettumaa. Pyrin yleesä aina käyttämään tilan salliessa jatkovartta - rystyset pysyvät hallitussa väännössä ehjinä ;D.

Tuossa voi olla vinkkiä jollekin muullekin jarrujen korjaajalle. Ratkaisu on tyypillistä Mitsubishiä, sillä yleisempi ratkaisu on tehdä yläpulttikin tuon alapultin tapaan. Ehkä toivotaan korjaamolle asiakkaita - mitään ilmeistä hyötyä tuosta ei ole, vaikka on "ilmastoitukin" ;D.
 
Vs: Pätkäpajeron jarruhuolto

Ja sitten olisi kaksi pulttia ruotunu kiinni :D

Jarrupalojen vaihto on ainakin helpompa ku ottaa vain yhden pultin irti ja kääntää satulan pystyyn.

Nyt kun sait sen satulan irti niin tarkistahan, että on ne haitarikumit liuüissa ehyet. Varsinkin tuo ylempi tarttuu nopeasti kiinni jos se kumi on rikki. Se alempi ei ihan niin nirso ole kun on kuitenkin kumi siellä liuün ja satulan välissä.
 
Vs: Pätkäpajeron jarruhuolto

No joo - tätä on yli 40 vuotta harjoiteltu ;D. Yritin joskus aikojen alussa Kajaanissa käyttää korjaamoa Ford Customlinen takajarrujen keskistykseen. Siinä kun ei ollut nk uivia jarrukenkiä, eikä minulla hylsysarjaa. Jäin kuitenkin paikalle ja heti huomasin, että apua tarvitaan ;D - systeemi oli asentajalle täysin outo.

Tämän jälkeen olen tehnyt lähes kaiken itse. Joitakin spesiaalihommia olen joutunut tekemään tosin korjaamolla, esim päästömittaus ;D.

Tässä tapauksessa homma sujui hyvin, koska tuolla Volvolandiassa opin kysymään, ellen keksinyt heti itse ;D. Hyvin näkyy toimivan täälläkin. Tosin tuo Volvo 740 GLT taisi panna minut pääasiassa vastaamaan kysymysten sijaan - pääsin niinsanotusti "jyvälle" ::).

Liukupala oli tosiaan ruostunut satulaan kiinni. Sain sen sieltä ulos konstilla, jota en haluaisi esitellä - ei vaikuta rakenteen turvallisuuteen ;D. Osat on vasemmalta puolen puhdistettu ja maalattu. Vielä pitää hakea jarrupalasarja (vain yksi pala oli puoliksi kulunut!), jarrusatulan tiivistesarja ja mahdolliseti tuonne oikealle puolen jotain - purettu vasta satula letkun päähän, eli tuo mainittu sisäpultti. En viitsi jättää sitä huoltamatta vaikka olikin "dynamometrikunnossa" ;D. Tähän mennessä ei vielä ole muuta kiinnijuttunutta kuin tuo liukupala. Auto täytti 20 vuotta edellisvuoden heinäkuussa.

Edellisen jarruremontin jälkeen autoa on käytetty todella vähän. Voiteluaineiden käytössä oli otettu liian kirjaimellisesti ohje jarrujen rasvaamisesta nk "jarruvaseliinilla" ja oli lisäksi jätetty tuo vasemman puolen liukutappi jumiin.
 
Vs: Pätkäpajeron jarruhuolto

Purin toisenkin puolen etujarrun, oli tasan sama vika: liukutappi jumissa holkissa. Eikä liiku. Kun konstit loppuu niin keinot jää ;D. Kävin hakemassa Tampereen Motonetista jarrupalat, kaksi mäntää ja kaksi jarrusatulan tiivistesarjaa. Palautan ne Turusta eilen tulleet Motonet-osat asiakaspalautuksena. Syy: mäntäkoko ei sovi 2,6 moottoriin jos se on valmistettu 6/-87 tai sen jälkeen. Eli Pätkässä tarvitaan 57 mm:n männät, valmistusvuosi on -88. Ilmeisesti tukkurin vika infossa ::).

Jarrut ovatkin samat kuin samanikäisessä pitkässä mallissa, eli vaihtuu 5/-87 -> 6/87.
 
Vs: Pätkäpajeron jarruhuolto

Osittain OT, mut läheltä liippaa.. Ainakin motonetin kataloogin mukaan takajarrusylinterit muuttuu kans isompimäntäiseksi samaan aikaan 6/87

Edit: myös -87 diisselissä on 57mm etumännät, eli jostain syystä Pajeron jarruja on kasvatettu tuossa -87
 
Vs: Pätkäpajeron jarruhuolto

Tänään aamulla kävin katsastuasemalla näyttämässä töitä :). Meistituote merkittiin ja etujarrutkin olivat säällisesssä kunnossa, vaikka niitä ei ehdittykään juuri "sisään" ajaa. Leima tuli ja tieto meististä otteeseen. Aikaa tuohon meni viikon päivät - kun kunnostaa itselleen ei viitsi hutiloida. Osia meni kaksi 57 mm:n mäntää, niihin tiivistesarjat, jarrupalasarja, mustaa spraymaalia useita purkkeja, alustasuojaa pari spraypurkkia, meistit Motonetista/kirjaimet/numerot 8 mm ja muuta pientä huoltotarviketta arviolta 150 euroa. Satulat pystyi kunnostamaan ja paljastui edellisen asentajan virheitä lisääkin - tiivistesarjoja oli (epä)onnistuttu asentamaan "kuivina" ;D. Tässä taas tuo kumirasva on lähes välttämätöntä tavaraa :-\. Samalla tuli koeiltua noiden "yleisrenkaiden" (Cooper) pitoa nelivedolla kun kelikin oli sopivan liukas. Sama ilmiö kuin traktoreissakin: takavetoa ei saa edes kokonaan tallista ulos ilman ketjuja, nelivedolla voi vetää kuormaakin ilman ketjuja.

Kiitään osaanottaneita, suoraan tai välillisesti ;).
 
Takaisin
Ylös Bottom