P.Tabell Pajero 2,5TD -88

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Sigma siis oli ja meni ja nyt pantiin tilalle vuorostaan jotain uutta ja erinlaista rakentelu tyyliä vaativa auto. Kamppeena on siis vm.88 oleva huoltoautoksi muutettu pitkä Pajero 2.5TD.
Ajettu alle 400tkm ja muutenkin suht hyvässä kunnossa,vähän on hitsattavaa pyöräkoteloissa ja runkonumero pitäis käydä stansaamassa uusiksi.
Alla tällähetkellä pyörii jotkut katumallin 31x10,5R15 kumit jotka olis syksyllä tarkoitus vaihtaa joko Fedima Extreme Evolutioneihen taikka Insa Saharoihin.

Ensitöikseen autoon piti saada hieman lisää kulkua jota lähdettiin tavoitteleemaan lievällä paineiden ja syöttöjen nostolla. Paineita oli tullessa 0,5bar josta ne nostettiin 0,7bar(vakio ilmeisesti 0.9bar). Näin mentiin noin viikko kun huomasin että putki käy auttamatta ahtaaksi,ei muutakuin Biltemasta uudet putken teko aineet kainaloon ja kaverin hallille mars.

Ensiksi poistettiin vanhaputki auton alta jonkajälkeen uutta putkea mallailtiin lattialla että millainen siittä tulee.
Seuraavaksi leikattiin suojapellistä palanen pois putken haitolta. Downpipen sekä joustokappaleen maillailun jälkeen päästiin putken alkuosa laittamaan heftiin, sekä rakentamaan putkelle kiinnitykset. Kiinnitys aineena käytettiin kuljettimen hihnamattoa joka on noin 10mm vahvaa eikä vähässä kummassa repeä,kiinnitys toteutettiin rungon ja korin kiinnitykseen. Tähän kohtaan tulikin sitten klemmari liitos,koska äänenvaimennin tuohon on pakko laittaa katsastukseen. Sitten mallailtiin loppuosa putkesta auton alle,jonka jälkeen se hitsattiin ympäriinsä kasaan. Ja tuollatavalla putki sitten kulkee nyt,pienen suunnittelu virheen takia putki käy alussa vähän alhaalla muttei ole vielä lähellekkään matalin osa autosta. Samalla kun keula oli keventimellä,otettiin muutamista osista vähän ylimääräistä pois ;D Nyt sitten oli ääntä ja tunnelmaa muttei painetta koneessa,jotenka vakio kellon tilalle asennettiin lisäjousi jotta painetta saataisiin vähän edes reilummin,koeajolla viisari pomppasi 0.9bar jolloinka konehuoneesta kuului swoosh ja paineen nousu lakkasi siihen,tämän äänen jälkeen paine nousi enää vain 0.4 jolloinka sama ääni toistui :seina
Ei muutakuin kaverin tallille,pelti pystyyn ja ylimääräiset osat pois,kaveri tekaisi tuollaisen tilalle ja nyt paineet nousee sinne 1.2bar pintaan ja onpahan kuin eri auto verrattuna siihen mitä oli kun aamulla lähdin liikenteeseen :D Ahtopaine mittari tuli asennettua jo ennen putkiston tekoa,siksi keskellä koska toiselle puolelle tulee öljynpaine ja toiselle vedenlämpö mittari,ja molemmat mekaanisina.

Seuraavaksi edessä olisi sitten ilmanoton parantaminen sekä coolerin asentaminen,saa nähdä onko kannentiivisteen vaihto kohta edessä ;D

Jos mielesi tekee sanoa jotain,sano se tänne http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=33780.0
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: P.Tabell Pajero 2,5TD -88

Nyt sitten eilen käytiin kaverin kanssa tekemässä ahtoputket. Hommahan aloitettiin purkamalla ylimääräiset osat pois haittaamasta kunnollisia virtauksia. Seuraavaksi sitten uusia osia tilalle. Koska hukkaportti on alunperin kiinni imusarjassa,piti sille tehdä tällainen peti jolloinka se sopii olemaan mahtavasti imusarjan alla.
Peti tulee yhden imusarjan pultin alle ja kahden dp:n pultin alle.
Seuraavaksi asennettiin sitten cooleri keulalle että päästään mittamaan putket,nätisti piiloutuu tuonne keulalle tuo cooleri,maski pitää vaan rakentaa erinlainen. Seuraavaksi sitten mallailtiin että millaisia putkia pitää histailla ja leikellä. Kun putket saatiin valmiikis,otettiin käteen maalia ja vedettiin putkiin maali päälle,vähän väriä tuohon öljyiseen konehuoneeseen :) Maalin annettiin kuivua muutama kymmenen minuuttia(ei jaksanut odottaa kauemmin),ja ei muutakuin putket paikoilleen,iloisen väriset :D Lopuksi vapari kiinni ja koeajolle,ahtopaineet nousee vain 0,8bar mutta vetoja on hieman paremmin kuin vakio imusarjalla,ei muutakuin bleediä tekemään,ensimmäisessä versiossa paineet pomppasi 1,7bar joka on aivan liikaa tuolle appelsiinille,muutaman muutoksen jälkeen paineet saatiin 1,2bar ja jumalauta että auton luonne muuttui,ahdot on ylhäällä välittömästi,vääntöalue selvästi laajempi ja voimaa on sekä ylhäällä eikä tule puutumisen oireita. Jotenka voin suositella kaikille tuota vaparin imusarjan asennusta.

Ja jälleen jos mielesi tekee sanoa jotain,sano se tänne http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?board=52.0
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: P.Tabell Pajero 2,5TD -88

Kaikkea on ehtinyt tapahtua parin kuukauden aikana,tuli hommattua mekaaninen ö-paine mittari ja moottorinlämpö mittari sekä uudet renkaat. Lämpömittarin asennus olikin ihan plug and pray homma,mutta tuo ö-paine onkin sitten oma tarinansa,siinä hommassa kun kaikki mikä voi mennä meni vituilleen. Ensin halkesi suodatin jalasta palanen kun aloin irroittamaan alkuperäistä öljynpaine anturia,noh kaverilta kävin hakemassa uuden osan jonka laitoin paikoileen vain todetakseni että nyt ne s**tanan öljyt tulee a-painepumpulle lähtevän banjon välistä koska siitä tyhmyyksissään tuli tuhottua kierre enkä huomannut sitä koska banjo kiristyi. Tässä vaiheessa kello alkoi olla jo sen verran että oli parempi lähteä nukkumaan.
Aamulla uudella innolla metsästämään öljyjalkaa ja sehän löytyikin niinkin läheltä kuin Iisalmesta(Kiitoksia PJ-Automyynnille),ei muuta kuin osan hakuun. Tätä osaa käsiteltiin sitten todella varoen ettei siitä särje mitään. Kolmaskerta toden sanoi ja sehän alkoi pelaamaan,ö-paine mittari toimii hyvin ja viiveettä. Samalla tuli sitten nakattua tuo itsetehty huohotin pönttö paikoilleen. Sunnuntai pyhitettiin sitten pelkästään ajeluun,samalla tuli todettua muutama vika autosta,mm viskolla ei tee mitään->hitsataan jäykäksi,napalukot paukkuu edessä->manuaaliset tilalle kunhan on rahaa.
Tuossapa muutama video ajeluista,oltiinpahan kerran kiinni ihan runkoa myönten mutta onneksi oli auto missä oli vinssi.
http://www.youtube.com/watch?v=qYyGsstendA
http://www.youtube.com/watch?v=HXAs0tg8sJs
http://www.youtube.com/watch?v=-dv4e9z62oM
http://www.youtube.com/watch?v=nen-8ajfmTk
Tuossa videota myös uusien renkaiden testailusta,kuvattu jo muutama viikko sitten.http://www.youtube.com/watch?v=Q0HJ2g1k6zg
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: P.Tabell Pajero 2,5TD -88

Hahaa,tähänkään ole kirjoitettu 120päivään mitään,noh onhan tuosta liki vuosi viimeisimmästä päivityksestä :) Joo elikkäs jonkun verran on tullut tehtyä,lähinnä ajeltua suurimmaksi osaksi. Talvella tuli rakennettua kattoteline että sai tuon vararenkaan pois takaovea särkemästä

Sitten yritettiin päästä huolettomasti talvenloppuun vaan ku ei niin ei,tutun mökillä käydessä pamahti kytkin,ja tämä olikin sitten vähän vittumaisempi vika,kytkimestä kun irtosi jousen lautanen joka päätti löytää uuden paikkansa asetelman ja levyn välistä,olipahan mielenkiintoinen ajaa kaupungissa kun haki uuden kytkimen,entinen kun ei irroittanut yhtään :)

Lopputalvi menikin sitten vaan ajellessa.

Keväällä sitten rakennettiin uusi työkaluboksi taakse kun tuohon entiseen ei sopinut oikein mitään työkaluja,ja näillähän ei edes kauppaan uskolla mennä jossei koko IKH:N työkalukataloogi ole kyydissä ;D

nyt kulkee työkalut ja liinat mukavasti ja järjestyksessä kyydissä.
Siinä keväällä kun tungin 31" takaisin alle tuli ihmeteltyä että mikähän nuiden rautojen tarkoitus oikein on,aikani sitä ihmettelin työkalut kädessä niin nehän tippui lattialle,tarkoitusta niille en ole keksinyt vielä tänäkään päivänä.

Ainut ero oli, että 31" nappaa sisäänjoustossa kaareen kiinni,tämä korjaantui muutamaa pulttia kiristämällä.


31" kun oli saatu alle,ajateltiin pääsiäisen kunniaksi lähteä komentamaan vähän autoja johonki jänkhälle,ei muuta kuin tuumasta toimeen ja ajamaan. Päästiin ~3km lähdöstä ja tilanne näytti tältä,jokainen auto jumissa

Suzuki oli ainut auto joka pystyi vinssaamaan itseään,sekin tosin piti tehdä liejun läpi,jotenka nopeasti se ei tapahtunut. Tässä istuskellessa virisi ajatus josko laittais itsellekkin vinssin.
Kotia päästyä netti auki ja etsimään,vartissa kävi selväksi että sähköllä toimivat vehkeet kuuluu keittiöön ja mekaniikka autoon,ei muutakuin toyotan mekaanista etsimään. Sitä saikin sitten etsiä sen 2kk mutta viimein tärppäsi,ja sekin samalta kylältä vielä,ei muutakuin katsomaan ja mukaanhan se tarttui.
Tuossa muutama kuva vinssin asennuksesta,siitä itsessään olen jo foorumille kirjoittanut jotenka sen on asiasta kiinnostuneet jo lukeneet. http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/Mitsubishi/Pajero/Vinssi/

Kesän aikaan tuli myös asennuttua levikkeet kaariin sekä nostettua konepellin takalaitaa lämpöjen kurissapysymistä ajatellen. Samalla konepellistä tehtiin irroitettava pikalukoilla koska pajeron peltihän ei aukea,se ravottuu.


Puskurit on myös tullut rakennettua uusiksi,edessä on 160 aine6 U-palkkia ja takana 60x60 aine6 neliöpalkkia,takapuskurista ei ole kuvaa,etupuskuri näyttää vinsseineen tältä

Nykyisellään keulalla on nautarauta sekä 4kpl lisävaloja.

Seuraavaksi olikin sitten tarkoitus lähteä seitsemisenportille MCFOR käskyttämään pajeroa vaan toisin kävi,vähän ähtäristä eteenpäin alkoi laatikko pitämään ääntä ja ajot piti omalta osalta skipata,matkaa kotia kun oli sen 450km. Tosin nyt kun ajattelee,olisi tankki voinut kärsiä tuolla reissulla aika pahasti eikä niinkään harmita kun ei päässyt ajamaan,saipahan olla apparina. Tuolta reissulta kotiuduttua auto päätyi seisontaan ja rakentelun alle.
Tämän hetken TO DO lista on tällainen:
-Tankkipois ja vahvistukseen
-Panssari laatikon alle
-Kaarien avarrus
-Laatikon ehjäys
-Palkki helmat
-Pakoputken siirto
-Ruosteiden hitsaus
-Yms pikku näpryytä

Lopuksi vielä kaverikuva Imperion ja Hammerin autojen kanssa
Talven aikaan uskoisin että päivityksiä tulee enemmän kun alkaa jotain tekemäänkin,tavoitehan on että jos ensivuoden MCFOR pääsis ajamaan.

Ja tännä saapi kommentoia jos haluaa http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=33780.0
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: P.Tabell Pajero 2,5TD -88

Tänään sitten aloittettin pajeron pajoittamista,ensimäiseksi tutustuttiin kaarien kuntoon,todettiin ne huonoksija haettiin rälläkkä pihalle,ja otettiin kaarista ~30mm pois tavaraa,enempää ei voi ottaa kun tulee takaovi vastaan :p
Tuli myös haettua uudet helmat niin saa poistaa nuo vanhat samalla kun alkaa koria hitsaamaan. Ohessa myös kuva takapuskurista. Samalla TO DO listaan tuli yksi lisäys,snorkkeli pitää tehdä talven aikana ja siirtää ilmanputsari katolle.

Ja lopuksi kuvia koska ne on kivoja ;D

Vakio taka

Vakio etu

Leikattu taka

Leikattu yleisilme

Helmat

Takapuskuri
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: P.Tabell Pajero 2,5TD -88

Tulipahan eilen taas vähän rassailtua kaverin kanssa pajeroa kuntoon päin.
Ensitöikseen hitsuuteltiin takakaaret nippuun,nekun piti mennä aluksi leikkelemään isommiksi

Sen jälkeen alettiin tutustua helmoihin tarkemmin,eli rälläkkä soimaan ja vanhat pois


Ja ei muuta kuin mallaamaan uutta tilalle

Mittailtiin helma oikeaan mittaa ja vedettiin kiinni telakkasaumalla ;D


Lopuksi koko komeus kruunattiin liki korinvärisellä(eka purkki mikä käteen sattuu) maalilla,ja kun ammattilainen tekee häivytyksen on takakaaren sävyero liki huomaamaton ;D


Ja kyllä,nuo tulee jäämään tuon väriseksi,turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä ;D

Etukulmasta löytyi sitten vähän kivaa,joku stanan TSI mies oli korjannut muutaman pikkureiän alumiinipellillä, issestään kairautuvilla ja sialla,no jokainen arvaa kuinka siinä käy :seina :seina


Eli kuskinjalkatilaan pitää rakentaa tuo kulma uudestaa,sama tehtiin viimevuonna toiselle puolelle eli tietää millainen homma on kyseessä,ainut että on vähän ruotunut jarrutehostajan takaa,että varmaan käytättää sen irti. Samalla tulin siihen tulokseen että nuo lattiamatot pääsevät nyt eläkkeelle ja lattialle tulee pelkästää kaukalo matot,kaikki kosteutta imevä poistetaan etujalkatiloista.
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: P.Tabell Pajero 2,5TD -88

Tänään sitten sain kaverin houkuteltua hitsaamaan tuon etukulman,samalla kun itse tutkin rungon lahopaikat.
Aivan ensinmäiseksi leikkasin rungon pohjasta 10cm pätkät pois ja pesin runkoa painepesurilla,tosin puhtaaksihan tuota ei tuolla konstilla saa mitenkään,ainut kunnon konsti olisi että ottaisi kyljet auki rungosta ja pesisi sitten rungon kunnolla sisältä.

Seuraavaksi otettiin sitten Boschin yleisavain käteen ja runkoa tutkimaan,ja lahoahan löytyi jonkun verran,ei
kauheasti kuitenkaan.

Vänkärin puoli,tuossa on myös ylhäällä ja sisällä pikkureiät.


Kuskin puoli,sieltä löytyikin muutama pienempi reikä




Tällävälin kaveri hitsuutti tuon etukulman kasaan



Olihan sitä joku hitsannut ennemminkin,ei vaan ilmeisesti ole omistanut rälläkkää kun vanha pelti on jätetty alle :D


Tuolle ei tehty mitään,kun oli ihan fiksun oloisesti hitsattu ulkoa päin kiinni,ruostuu pois kun ruostuu.


Ja tulipahan selvitettyä polttoaine vuotokin kun tankki otettiin rungon hitsailun edestä pois,oli mytinyt paluuputki liki kokonaan poikki tankista,tankki on todella hyväkuntoinen kun pesin sen lähempää tutkimusta varten,eli juottaa uudet putket ja käydä ostamassa letkua ja vetää nuo polttoaine linjat alusta loppuun letkulla,helpompaa ja saa parempaan suojaan kuin alunperin ovat.

Vuodon syy


Snorkkelin teko on tullut myös aloitettua,konehuoneesta on jo saatu putki vietyä ulos

Ja tulipahan mallattua suodatinta samalla,sekun ei konehuoneeseen sovi niin sijoitetaan se sitten katolle,tuohon tulee siis vielä kattotelineet jonka päälle kotelo tulee,ei ehkä kaikkein kaunein mutta toimiva.


Kuvat on otettu pokkarilla,jotenka ovat siksi nuin paskoja,oma kamera jäi kotiin. Haukut saa esittää tuttuun paikkaan ;D http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=33780.0
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: P.Tabell Pajero 2,5TD -88

Nyt olis sitten runko liimailtu kasaan ja maalattu sekä massattu,ruostetta löytyi luultua enemmän,mm kuskinpuolen jousen riipukkeen pää oli irti rungosta :nykii
Hitsisaumat täyttävät ainoastaan pulunpaska luokat,joten niistä ei kannata välittää ;D

Tuossa vähän kuvia millaisia reikiä sieltä löytyi




Tuossa reiät paikattuna,maalattuna ja massattuna Samalla tuli myös tekaistua tuo poikkipalkki ja tankin etupään kiinnitys uusiksi.







Ja tulipa näppäiltyä tuollaiset lokasuojien kiinnikkeet palkkien päähän,lokasuojista kun hävisi alaosat tuossa palkkihommassa.


Lopuksi vielä kuva tilapäis tankista,kun alkuperäinen majailee hallin kylmällä puolella


Seuraavaksi pitäis pudotella laatikko pois ja katsoa mikä sieltä särkyi.
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: P.Tabell Pajero 2,5TD -88

Laatikko olis nyt otettu pois alta ja ainakin alustavissa tutkimuksissa voidaan todeta että hammaspeikko ei ole vieraillut kun omistajan suussa :peukku No laatikkoa en sen kummemmin purkanut kun tuolla hallissa tehdään vielä välillä muutakin kunnes koko tammikuun se on rauhoitettuna tuohon laatikko hommaan.
No tässä joulun alla sitten päädyin tekemään tankille panssaria koska tuo pitkän tankki roikkuu niin alhaalla ja on sellainen kivitutka ettei toista ole. Tankki kun oli irrallaan oli panssarin tekeminen suhtkoht helposti.
Muutama kuva laatikosta.

Vähän likainen ;D

Vähän liuotin ainetta ja painepusuria perään ja ávot,vähän mukavampi käsitellä puhdasta laatikkoa.


Tankin panssarin hahmottelua.


Tuohon vielä tehtiin etulaitaan pienenpieni taitos ettei jää terävää kiviharavaa siihen ja ei muuta kuin liimalla kasaan, lamelilla siloittelua ja siinähän se olisi.




Materiaalina on 3mm joku vähän kovempi rauta.
Vielä pitää nuihin sivuihin tehdä laidat vahvikkeeksi niin ei heti hankaa tuo panssari tankkiin kun osuu johonkin.
Ei kehdannut paksummasta tehdä kun tuo on jo itsessään kohtuu vahva ja tuohon kun vielä täräyttää ne laidat niin pitäisi kestää,kun tuota osaa autosta varotaan silti.
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: P.Tabell Pajero 2,5TD -88

Joo tuli tänään haettua uudet renkaat pajeroon,jospa nuilla pääsis edes johonkin. Nastat pitää vaan nyppiä pois nuista. Ja nyt tässä pähkäillyt että korjaisko tuon vanhan laatikon vai etsiskö jostain ehjän käytetyn tilalle ja remppais tuon sitten joskus myöhemmin? Ja isoa laatikkoa turha ehdottaa,ellei joku moista sponsoroi sika halvalla muutoksen vaatimine osineen :) Eli mielipiteitä,korjataanko vanha vai hankitaanko käytetty tilalle?

EDIT,tuossa vielä kuva renkaista,eli Insan Special Trackit tuli alle.
 

Liitetiedostot

  • 393706_2997348816918_1358176821_33102086_53712903_n.jpg
    393706_2997348816918_1358176821_33102086_53712903_n.jpg
    84 KB · Lukukerrat 2,829

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: P.Tabell Pajero 2,5TD -88

Tänään tuli sitten ommeltua tankinpanssari loppuun,otin nostokurjen ehdotuksesta onkeeni ja tein pohjaan kulmaraudasta 3vahviketta ja siihen vielä sivut 6mm niin luulis nyt kestävän nojailla johonkin.
Siinä sitten ihmetellessä kekkasin että tehdäänpä tuntosarvet pajeroon ja poralla reiät nautarautaan,niihin mutterit sähköliimalla kiinni ja valmis ;D Ja takatilanlämppärin letkut tuli purettua pois niin pääsee vetämään niiden tilalle uudet polttoainelinjat vaikkapa huomenna. Ja samalla nakkasin levikkeet varastoon,ei jaksa enää laittaa niitä paikoileen ku ei nuo insat tule kuin ~5cm ulos kaarista.

TODO lista vaan lyhenee ;)

Ja loppuun kuvia
Kulmaraudat kiinni.



Sitten vielä sivut kiinni.

Tuntosarvet.
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: P.Tabell Pajero 2,5TD -88

Tänään taas jatkettiin pajeron kasaamista,ensitöikseni tein uuden pakoputket liki samaan kohtaan kuin ennen,sai vähän ylemmäs kuin vanhan koska on nyt ~50cm lyhyempi tuo putki,tulee ulos vänkärin etuoven takalaidasta.
Ei tuokaan ole mikään huippuhyvä ratkaisu ole mutta ei jaksanut alkaa tekemään kokonaan uutta,siis sellaista joka kulkee auton alla kun siellä on ahdasta ilman koppakoroa. Onse kuitenkin nyt kahdesta kohtaa katkaistavaa mallia että ottaa vaikka tarvittaessa pois kokonaan ;D
Sen jälkeen tuli otettua rälläkkä kauniiseen käteen ja hullunkiilto silmissä etu lokasuojan kimppuun,muutaman mittailun ja leikkailun jälkeen meillähän oli paikka josta snorkkeli saapuu ulos suojasta.
Samalla kun hitsikone oli lämpimänä hitsasin perään uuden huohottimen paikan,vanha putki kun oli kokenut luonnollisen poistumisen.
Lopuksi sitten otin ja tekaisin ilmanputsarille telineen katolle ja letkut valmiiksi,eli sekin puoli on nyt hoidossa.
Tuo suodatin viritys on siksi nuin,koska auto tehdään palvelemaan vain ja ainoastaan yhtä käyttö tarkoitusta,metsään ja sieltä pois joko omin tai toisten voimin.
Palovahdin aikana sitten niputtelin johdot kiinni runkoon ja maalasin etulokasuojat,siinähän se +10tuntia olikin loistavasta käytetty.
Tankkia en jaksanut enää kuin sovittaa,pitää vielä tehdä panssariin muutama muutos ja nakata paikoileen. Sittenhän se olisi enää laatikkoa ja katsastusta vaille paali kunnossa ;D
Ja lopuksi kuvia koska neon aina kivoja:

Uusi pakoputki


Snorkkeli,tämä viritys jakaa varmasti mielipiteitä,sitä joko vihaa tai inhoaa ;D



Johtojen niputtelua,näissä näkyy myös tuo perän uusi huohotin.




Etulokasuojat maalattuna


Kommentoida saa ja pitää.
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: P.Tabell Pajero 2,5TD -88

Tankki tuli viikonloppuna asenneltua paikoilleen ja panssariin tehtyä viimehetken muutoksia,otti kiinni riipukkeeseen niin vähän rälläkkää ja hitsiä ja hyvä tuli. Siinä sitten tankkia paikalleen laittaessa yritin saada täyttöputkea paikoilleen niin kevyen nykäisyn johdosta täyttöputki päätti tippua maahan,oli alkupään metalli osa kokenut luonnollisen poistumisen ;D Ei muutakuin laippa irti kyljestä, lattialta bilteman pakoputken osia ja vähän sähköliimaa ja vot,kuin uusi. Samalla tuli tehtyä tankin korvausilmalle uusi putki,entinen viritys kun oli vähän huono,letku tökätty vai täyttöputkeen ruostuneeseen reikään,orkkispaikasta katsennut putki oli tukittu kumin palasella ja nippareilla :peukku Samalla tuli leikattua jakiksen panssarin kiinnitypultti irti poikkipalkista(pyöri tyhjää) ja hitsattua uusi tilalle,samalla vahvistelin jakiksen panssariakin kun en muuta keksinyt.
Snorkkelin kiinnitys renksuihin vetäisin kutiste sukkaa päälle niin eivät heti hiero putkea puhki ja näyttävätpähän ihan tekemällä tehdyiltä. Tosin putsari voi siirtyä takaisin omalle paikalleen jos joku haluaisi vaan vaihtaa tuon i-sarjan+ahtoputket IC:n alkuperäisiin.
Lopuksi sitten kasailin etupäähän lokasuojat ja sisäloksut paikoilleen.
TODO lista uhkaa loppua kohta,pitää keksiä vielä jotain pientä siis ;D
Viikonlopuksi tuossa enää olis hommaa niin sais siirtää ajamalla ulos sen,saa nähdä mikä viikonloppu tämä ilonpäivä koittaa.
Loppuun muutama kuva taas vaihteen vuoksi.

Tankki panssareineen paikoillaan.

Uusi täyttöputki.

Suodatinkotelo asennettuna,enää itse putsari puuttuu sisästä.
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: P.Tabell Pajero 2,5TD -88

Jaahans,taas olis vähän näpräöilty tätäkin lähemmäksi kesän ajoja. Ensitöikseni revin ahtoputkista kuumanpuolen irti,näytin sille vähän rälläkkää ja hitsikonetta ja rakensin osan uudestaan ja voilaa,nyt meillä sopii suodatin taas konehuoneeseen ja saa tuon tötterön pois katolta :)
Seuraavaksi hullunkiilto silmissä suodatinkotelon kimppuun,siihen oli joku leikannut reiän paremman ilmansaannin toivossa jotenka siihen piti täppäillä pelti paikaksi,seuraavaksi piti jatkaa suodattimen imuputkea kun vähän vielä ahdistaa nuo ahtoputket tuolla niin suodatin on siirretty niin lähelle lokasuojaa kuin mahdollista ettei ota suodatin kiinni konepeltiin. Samalla tuli huomattua että tuossa kotelossa on jotain ihme reikiä pohjassa jotka on tulpattu kumilutteroilla,eli ei muuta kuin peltiä ja mikmak limaa nihinkin kohtiin. Lopuksi kok komeus kuorrutettiin kaikkia saumoja myöten sialla ja toivotaan että tuo pitää,täytyy testata sitten että saa sammumaan snokkelin päästä.
Sitten tuli napattua vp irti että saa vaihtaa kampuran takapään stefan,jonka irroitukseen tarvisin vähän apuja,eli irtoaako tuon palikka jossa stefa on kiinni niin nuilla 5taaksepäin olevalla pultilla ja 2öljypohjan puolella olevalla pultilla,en jaksanut tutkia asiaa tänään enempää?
Kuva ko. palikasta

Samalla tuo vp lähtee ukon mukana töihin niin se kääntää hammaskehän siitä kun meinaa jo vähän startti rusahdella ;D
Lopuksi tuli vielä vaihdettua laatikkoon stefat,enää painelaakeri kiinni ja heittää paikoilleen kunhan saan tuon vpn valmiiksi ja kaverin auttamaan.

Muutama kuva loppuun.

Suodatinkotelo paikoillaan


Muokattu ahtoputki


VP irrallaan,oli muuten viimetalvena vaihdettu silmälaakeri jo nyt selvänä :mad:


Laatikko odottaa asennusta :)
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: P.Tabell Pajero 2,5TD -88

Ja sehän on liikkunut nyt jo muutaman viikon ominvoimin pitkin hallin pihaa 8) Ainut vaan että uus laatikko falskaa vähän öljyä,vissiin päälootan keskisaumasta ja ehkä öljypohjastakin,tosin siinä oli vähän ruuvit löysällä,pitää seurailla öljyn määrää vähän tarkemmin ettei särje tuotakin laatikkoa omalla tyhmyydellä.
Eilen tuli sitten laiteltua vakaajat kiinni ja otettua cooleri pois katsastusta ajatellen sekä rakenneltu sähköjä vähän uusiksi kun muutin järjestelmän yksi akkuiseksi sekä vaihdettua öljyt. Vakio ilmanputsarin koppa tuli liimailtua tiiviiksi,vielä pitää käyttää lokasuoja irti kun vuotaa snorkkeli siitä alkuperäisestä läpiviennistä,mutta saa jo melkein sammumaan katon rajasta eli paljoa ei vuoda eli liimaa vaan.
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: P.Tabell Pajero 2,5TD -88

Sehän olis nyt leimattu ja oikein katsurin kehumana :eek: Nyt on ajettu ~300km ja muutamat viatkin on tullut todettua. Kuten olenkin jo toisaalla foorumilla huudellut niin tankki vuotaa yhä vaikka ensinmäinen vuotokohta on jo tiivistetty ja talvella vaihdettiin polttoaine tankin putket uusiin,veikkaisin että vuotaa saumasta. Tämän johdosta tankki on päätetty tehdä kokonaan itse ja tulee joko takatilan lattiasta "upotettuna" ulos tai sitten kokonaan sisälle vänkärin oven kohdille.
Etuna tuossa upotuksessa olis että ei tarvitse rakentaa tuuletettua kotelointia tankilla ja tankkauspaikkaa ei tarvitse muuttaa,ei veis sisätilaa ja panssarista tulis tarpeeton ja näin ollen sais enemmän tilaa auton alle.
Sisälle asennuksen etuna olisi että ei vahingossakaan pääsisi osumaan mihinkään,työtä vaan teettäisi paljon enemmän kun joutuis tekemään tuon kotelon sekä tankkauspisteen muutoksen.
Eli nyt kun kirjoittaa plussat ylös niin kyllä tuo upotus on se jolla tankki toteutetaan ;D Mittariksi olen ajatellut laittaa AG:n ja siihen kuuluvan anturin,eli tämän kun vakiota ei enää kiinnosta/huvita tuohon DIY-tankkiin soveltaa. Ja pumppu vaatii uuden governor-jousen,alkaa "kiihtyminen" puutumaan niin äkkiä kun pumppu alkaa rajoittamaan syötönmäärää.
Insat on todettu muutamien ajojen perusteella ihan OK renkaiksi,pitoa löytyy lumesta aivan eritavalla kuin humpuukilla vaikka painetta on 2kg,maantiellähän nuo on aivan hirveät ajaa :D Jollottovat aivan älyttömästi jonka ansiosta 80km/h vauhdissa keskustelu käydään huutamalla,positiivista on että eivät puistele eivätkä ravista ajossa,mitä nyt hiljaisemmassa vauhdissa auto silleesti hyssyttää,mutta pito ennen mukavuutta.
Päävaihteistolle tuli tehtyä jonkunlainen panssari,ettei pääse uudesta laatikostakin vääntymään ö-pohja kuten vanhasta,3mm peltiä johon tehtiin kulmaraudasta ristikko jäykkäriksi. Snorkkelikin on saatettu toiminta kuntoon ja pitää todella hyvin,saa sammumaan katon rajasta.
Parin viikonpäästä olis tarkoitus lähteä paikallisen offiseuran ajopäiville mukaan etsimään lisää vikoja autosta,tällä hetkellä ainut on tuo polttoaine vuoto ja kevyt öljyvuoto laatikossa,seuraillaan öljyjä tarkkaan.
Loppuun muutama fiilistely kuva parkkikselta.



 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: P.Tabell Pajero 2,5TD -88

Nyt olis sitten polttoaine vuodot otettu kiinni,eli eilen isän kanssa rakennettiin uus tankki pajeroon,2mm pellistä tehtiin tuollainen ~48l tankki vakio paikalle,ens talvena sitten asemoidaan erillätavalla auton alle kun samalla tehdään korikorotus. Pakoputki tuli myös rakennettua uusiksi,ei tuo sivuputki menestynyt kuin yhden ajokerran,välittömästi vääntyili mutkille ;D Vaimenninta ei vielä ehditty asemoida paikoilleen,eli vapaasti virtaava ränni olis nyt alla,meteli sanoin kuvaamaton kun polkaisee kaasun pohjaan,tälle tehdään mahd. pian jotain. Seuraavaksi sitten käydään jonkun viikon päästä ajamassa taas lisää paranneltavaa autoon,veikkaisin että napalukot pitää hitsata jäykäksi,paukkuvat välillä todella ilkeästi.

Muutamia kuvia taas loppuun.

Ukko hitsailee tankkia kasaan.

Koe sovitus.


Imu- ja paluuputken asemointi.

Ei muutako saumat kiinni.

Tuollainen siitä tuli.

Loppuun vielä korvakot kiinni.



Polttoaine mittari tule tuohon alkuperäisen lisämittariston eteen että näkee helposti lukea

Pakoputki,loppuu vääntösauvojen kiinnityksen etupuolelle.
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: P.Tabell Pajero 2,5TD -88

Päivitetäänpä vähän tätäkin taas. Kilometrejä kesän aikaan on kertynyt ~5tkm vailla isompia murheita,mitä nyt lämpöjen kanssa oli pientä ongelmaa mutta niistäkin päästiin eroon kun vaihdettiin mittari kunnolliseen,huomioksi vaan kaikille että kunnon mekaanisen mittarin voittanutta ei ole.
Lämpöjen metsästyksessä tuli sitten samalla vaihdettua vesipumppu ja syyläri uuteen sekä pestyä koko jäähdytysjärjestelmä,lämmöt tällä hetkellä ajossa ~86c eli aika hyvin pysyy kurissa.
Laatikon öljyvuoto on myös loppunut,liekkö vuotanut siksi kun tiivisteet oli päässet vähän kuivumaan,no mene ja tiedä.
Laatikko myös on osoittautunut todella hyväksi,ei äännä ja toimii kuin ajatus,pakki vähän kangertaa kun pakkivalo anturi piti itse muokata sopivaksi ja näin ollen pakki on välillä vaikea saada pois päältä,korjaantuu anturia muokkaamalla.
Suurimaksi osaksi on siis keskitytty ajamiseen,taivalkoskella käytiin HCK:n safarilla offaamassa vähän reilusti jossa sitten
bankku-urassa päätti jako karata 2hammasta pieleen,auto kävi koko ajan vaikka jako oli pielessä ja vinssasi itsensä sinnillä ylös urasta,mitä nyt kävi hieman raskaasti ;D

Vikaa etsittäessä tuli huomattua että tuohon on entinen omistaja vaihtanut orkkis kannen tilalle ACM:n rullakeinullisen kannen,kiva yllätys oli huomata tuo.
Tämän tapauksen saattelemana tuli sitten heitettyä visko kokonaan pois ja laitettua tilalle 2kpl 9" sähköflektejä,tuo visko kun heittää niin älyttömästi rapaa konehuoneeseen kun keula on jossain sukelluksissa ja muutenkin se on siellä turhaan syömässä niitä vähäisiäkin tehoja.

Flektien kytkentä on tehty päälle-pois-anturi taktiikalla jolloinka matka-ajossa saa käyttää alavesiletkuun kytkettyä anturia tarkkailemaan flektien tarvetta,kovempaan hapetukseen pakko päälle ja upotuksia ajatellen tuo pakko pois kytkentä.
Samalla tuli myös huomattua että pajeron jakopäänkopat hakee huonoudessaan vertaistaan,alapää kun ei ole täysin umpinainen vaan sinne on jätetty noin 5-7cm aukko josta p*ska pääsee suoraan remmiin, tuo koppa pitää alkaa talven aikaan muokkaamaan umpinaisemmaksi ettei toiste pääse käymään noin.
Myöskin välitykset pitäis alkaa vaihtamaan tiheämpiin,vakiovälit+31" renkaat käy todella paljon kytkimen päälle pehmeämmissä paikoissa. Välityksistä on laitettu kyselyä menemään etelänaapuriin,pitää ehkä laittaa menemään yksi jakis sinne että saa pojat katsoa milläiset välit sinne sopii koppia muokkaamatta ja ulosottoa poistamatta.

Ja onpa tuota tullut tehtyä muutamia muitakin pikkujuttuja mm. pakoputki tehtiin uusiksi vaimentajan kanssa,pää- ja jakovaihteistolle kunnon panssarit sekä napattua perästä kaikki ylimääräinen pois.

Talven suunnitelmat onkin taas vähän muuttunut,korikorotusta ei tehdä mutta koriin&runkoon tulla tekemään pieniä muutoksia. Rungosta olisi takoitus ottaa kaikki lehtijousien takaa pois ja samalla lyhentää koriakin,muistaakseni 20cm lähtee aika näppärästi pois takaa,enemmänkin sais jos vaihtais taka-akselin kierrejousitteiseksi :p
Samalla pitää tuo takapään lukko tiukata kun on alkanut antautumaan tuo höpöhöpö kitka jo niin että käkkäriä saa nykiä ihan tosissaan,eteen pitäis katsella toinen välitys niin sais hitsata sen lukkoon,joskohan tuota sitten alkais joku paikka särkymään ;D Hyh kun tuli taas paljon tekstiä,pitäis päivitellä useammin niin ei tarvis aina tämmöistä novellia kirjoittaa,loppuun tas muutama kuva.

Pakoputki,kokonaista metrin pituinen.


Jakiksen panssari



Turhaa rautaa

Nipsnaps helevettihin


Flektit



Yleisilmettä




Kommentit
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=33780.0
 
Ylös Bottom