Pajero 2.8td -98 venttiilin säätö

japejun

New Member
Liittynyt
15 Tammikuu 2011
Pystyykö kyseisestä koneesta säätään venttiilejä vai onko hydrauli nostimilla? Kuuluu jokin ylimääräinen rallatus koneesta josko sitte ois jo jakoketju venyny niin pitkäks ettei kiristimessä riitä pelivara. Tosin yli tonnin on jenkaa kone kehrää kuin kissa :driver
 
Vs: Pajero 2.8td -98 venttiilin säätö

Pystyy säätämään. Ihan tavallinen palasäätö, eli ei ihan ruuvimeisselillä ja kiintoavaimella selviä..
 
Vs: Pajero 2.8td -98 venttiilin säätö

Kiitokset! Oisko jollain varmaa tietoa mikä on oikea välys pako ja imu venttiileille kylmänä/kuumana?
 
Vs: Pajero 2.8td -98 venttiilin säätö

mulla ne on ainakin esillä kun avaat konepellin niin pitäis löytyä alumiinilätkä missä ne välykset on mainittu! siis konepellissä kiinni se lätkä.
 
Vs: Pajero 2.8td -98 venttiilin säätö

Imu 0,20
Pako 0,30
Ja molemmat kylmänä. Ei palasäätöä kerkee säätämään kuumana ;D

Sitten tarvit vielä muutamia momentteja ku käytät nokan irti + nokkaketju voi tuottaa kaikenlaista hauskaa, että kannattaa varata aikaa ku tähän rojektiin.

Nokka-akselin kannatin/kansi...................... 20Nm
Nokka-akselin/keinuvipujen kansi................. 4Nm
Nokka-akslein ketjupyörä........................... 90Nm

En tiedä miksi tuossa lapussa lukee esim. noista keinuvivuista, koska eihän tossa moottorissa niitä ole, mutta korjaamolta nuo arvot on saatu
 
Vs: Pajero 2.8td -98 venttiilin säätö

Siis tarviiko tuossa itse säätö hommassa jotain irto paloja tai jotain simmi levyjä? Pitää koko päivä varata siihen.
 
Vs: Pajero 2.8td -98 venttiilin säätö

japejun sanoi
Siis tarviiko tuossa itse säätö hommassa jotain irto paloja tai jotain simmi levyjä? Pitää koko päivä varata siihen.

No jos se on niinku wanhassa volvossa, ni pitää olla ensin yks laatikollinen erivahvuisia noita levyjä ja sitten ne pitää vaihtaa jos on kulunu. eli säätö tapahtuu vaihtamalla se levy uuteen
 
Vs: Pajero 2.8td -98 venttiilin säätö

-Mittaat venttiilien välykset ensimmäisenä ja merkkaat ylös.

-Purat nokka-akselin pois ja otat paininkupit pois venttiilien päältä.

-Otat kupeista säätöpalat pois ja mittaat niiden vahvuuden ja lasket paljonko levyjen paksuus pitäisi olla. Esim jos välys on imuventtiilissä 1.pytyssä 0,1 ja säätöpala on 3,5, niin vaihdat sinne 3,4 säätöpalan ja sen jälkeenhän välys jää 0,2:een

-Käyt jostakin moottori/kansipajalta ostamassa oikean kokoiset säätöpalat ja laitat ne paikoilleen. (en tiedä saako paloja myös timanttitiskiltä)

Ei ole ihan niks-naks tunnin homma. Kaverille neuvoivat, että jos meinaa jäädä välys liian pieneksi, niin dremelillä voi vähän hioa venttiilin päätä lyhyemmäksi, mutta se onkin sitten ihan jokaisen oma asia, alkaako moiseen hommaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom