Pajero 3,2 DiD -01 käy karkeasti lämpimänä

Tero.T

New Member
Liittynyt
14 Marraskuu 2013
Otsikon mukainen Pajero alkoi käymään karkeasti tyhjäkäyntiä, ääni on esiintyessään terävä ja tasaisainen. Kylmänä käy oikeinkin nätisti, mutta lämmettyään tyhjäkäynti menee karkeaksi ja välillä kierrokset saattaa laskea hieman. Kierroksia kun nostaa n. 1500 ja yli, ääni häviää. Savutuksesta vaikea sanoa pakkasessa, kun höyryä tulee muutenkin. Oliskohan pakokaasu haissut hieman kitkerälle.. Ääni kuuluu enemmänkin kuskin puolelta, ei niinkään edestä(nokkaketju tai laturi). Sammutus kestää vähän pitempään kun aikaisemmin. Puhdistelin jo "kaasuläpän" ympäristön karstasta ja läpällä sammuttamalla sammui normaalisti, eli lienee tiivis. Egr on tukittu.

Polttoainesuodattimen vaihdoin ennen joulua, kun ilmoitti vedestä suodattimessa. Ei hiekkaa/paskaa. Täyttöputki lienee ehjä, kun tekee jumalattoman alipaineen tankkiin jos korkkia ei jätä hieman löysälle. Pitäisi huohotin putsata.

Onko näistä menny suuttimia? Kantava venttiili? Pumppukin, mutta käynnistyy ihan ok, kierrokset ei heijaa..? Miten on oireillut jos pumpun nopeusanturi(t) on rikki?
 
Vs: Pajero 3,2 DiD -01 käy karkeasti lämpimänä

Tänään vettä suodattimessa valo paloi heti startista, eilen ei missään vaiheessa. Kävin kuitenkin ajamassa auton lämpimäksi ja hienosti toimi.

Suodatin oli ajosta huolimatta umpijäässä. Samalla särkyi tunnistin tai jää oli särkenyt. Koho pääsee nyt luistamaan kokonaan pois. Pitänee laittaa uusi suodatin ja hommata uusi anturi. Olikohan koho jäätynyt pohjaan kun ei ole ajoissa toiminut. Pitää nyt toivoa, että vika oli vaan vettä/jäätä väärässä paikassa.

Palaan asiaan kun autolla pääsee taas liikkeelle. Uskaltaako näissä käyttää jäänestoainetta? Monien nykydieselien pumputhan ei kestä jäänestoaineita.
 
Vs: Pajero 3,2 DiD -01 käy karkeasti lämpimänä

Kannattaapi tyhjentää tankki kerran sitä kertyy tuota tahtia. Samalla selviää onko tankkissa muuta roskaa. Polttoainesuodatin myös kannattaa vaihdella säännöllisesti. Itse olen aina syksyllä vaihtanut suodattimen. Jäänesto ei enää tuossa tilanteessa juuri jeesaa, eikä myöskään sitä tarvitse kokoajan käyttää noissa, jos kaikki on kunnossa. Diesel 100 pulloa oon pitäny mukana talvisin jos tulee jäätämisongelmaa reissun päällä mutta ei ole vielä tarvinnut turvautua siihen.
 
Vs: Pajero 3,2 DiD -01 käy karkeasti lämpimänä

Laita sita Diesel 100 sinne mutta täyteen tankkiin, se vie sen veden sieltä pois.
Ongelma nuissa on muodostunut huolimattomien käyttäjien toimesta, kun lisätään aina uutta jäänestoa joka kuitenkin on kerrostunut seisovassa autossa ja vihdoin se imasee puhdasta lisäainetta ja siitähän nuo ei tykkää.
Kumma jos suodatin on jäässä, eikös tuossa pitäs olla se pohjoisen varustus jossa on vastus siellä järjestelmässä.....
 
Vs: Pajero 3,2 DiD -01 käy karkeasti lämpimänä

Missähän se vastus olis? Pitää tarkistaa sen toimivuus. Tokihan suodattimelle asti päässyt vesi jäätyy auton seistessä. Ihme vaan, ettei aiemmin sytyttänyt varoitusvaloa.

Tankki pitänee käyttää pois, kunhan ilmat on suotuisammat kylmässä tallissa touhuamiseen. Miten se muuten on kiinni? Iso homma?
 
Vs: Pajero 3,2 DiD -01 käy karkeasti lämpimänä

Se on kiinni 2 pannalla joissa 2 pulttia/panta. Lisäksi päistään kiinni pulteilla. Irroittamista ja kiinnittämistä varten on autoa hyvä saada ylös hieman että saa työtilaa. Myös vaihteiston poikkipalkkia pitää löysätä että etupää sopii tulemaan pois. Irroittamaan joutuu meno ja paluulinjat tankin edestä, täyttöputken ja tankkia varovasti laskemalla takaa tankin päältä löytyvät huohottimet (2 pientä letkua ja 1 isompi, sekä polttoainemittarin liitin). Tankki kannattaa tyhjentää ennen irroittamista. Itse tein siten että ensin pumppasin suurimman osan porakonepumpulla imuletkua apuna käyttäen pois ja loput tyhjennystulpan ja täyttöputken irroittamisen avulla. Etummaisen pannan pultti on vähän kiusallisesti vaihteiston hännän takana mutta pienellä sorminäppäryydellä, räikällä ja nivelhylsyllä sen kyllä saa irti. Semmonen reilu puolipäivää tuhrautu itellä tuon tankkijumpan suorittamiseen. Tankin ollessa irti kannattaa katella niiden polttoaineputkien kunto ja tarvittaessa uusia putket, letkut ja klemmarit.
 
Vs: Pajero 3,2 DiD -01 käy karkeasti lämpimänä

ja kaiken edellä luetellun lisäksi ottaa huomioon et jos joku ei mee putkeen,esim joku pultti/ mutteri ei suostukkaan lähteä auki. tai katkeaa,sekään ei tavatonta ole kuitenkaan. että tietää varautua , sillä se vituttaa kaikista eniten et tietää miten joku asia hoidetaan,mutta sen tekeminen kestääkin 2 kertaa niin kauan kuin alunperin oli tarkoitus.jonkun typerän vastoinkäymisen takia.

tämä vaan varotukseks ja tiedoksi jos auto tarvii olla liikentees tiettynä aikana,itellä ei onneksi ole sitä murhetta kun on muutama kulkine valmiudes.oon vaan oppinu et kaikki ei aina mee kuten elokuvissa :-[
 
Vs: Pajero 3,2 DiD -01 käy karkeasti lämpimänä

Täytyypa katella ohjekirjasesta näkyskö siellä, muistelen vaan lukeneeni jostain että putkistossa olisi vastus.
Itselle ei ole vielä tullut tilannetta vastaan jossa ei ole nafta huilannut ja kuitenkin yli -40 pakkasissa on ajeltu normi talvilaadulla.
 
Vs: Pajero 3,2 DiD -01 käy karkeasti lämpimänä

Eilen sain auton liikenteeseen ja toimi hyvin. Voi jo huokaista helpotuksesta.

Itselle tämä on neljäs dieselauto peräjälkeen, eikä aiemmin ole tällasia ongelmia ollut. Pakkasilla oon aina pyrkiny pitämään tankin suht täynnä, pa-suodattimen vaihto syksyllä enne pakkasia. Ensimmäisen kerran ku kosteutta tuli suodattimeen, oli auto vielä ed. omistajan jäljiltä. Sen jälkeen tankki ehti käydä aika tyhjänä, eikä silloin käyntihäiriöitä ilmennyt. Tulee jo mieleen satuinko saamaan vetistä dieseliä asemalta... Sillon taisin tankata n.80 litraa, sekin niin että täydestä tankista yhdessä päivässä ja illalla tankki täyteen taas.

Hanski: lämmitysvastus on ainakin sisäilmakanavassa, ettet sitä muistelisi?
 
Vs: Pajero 3,2 DiD -01 käy karkeasti lämpimänä

En muistele, ohjekirjaakin katselin ja siellä se on kerrottu, vastukset huohotinputkissa ja polttoainejärjestelmässä, sulake 15A, sulake nro 9 konehuoneessa.
Kuuluu kylmänalueen varusteisiin.
 
Vs: Pajero 3,2 DiD -01 käy karkeasti lämpimänä

Jos on kaksi akkua, niin silloin on pohjoisen alueen varustus ja vastukset polttoaine puolella..ym,ym.. ne polttoainetankin huohotinletkut kannattaa vetää järkevämpään paikkaan ,kuin sinne pyöränkoteloon.. esim konehuoneeseen jos meinaat käyttää sen tankin alhaalla.
Ne huohotin putket imee vettä ja kuraa sinne tankkiin ja nyt ne on jäässä ja tukossa, kun tekee alipainetta tankkiin.. nopein apu on, kun otat sen tankin korkin käteen ja irroitat sen sisuksen, huomaat että siinä on venttiili joka päästää painetta POIS tankista.. poraat 3mm poralla siihen muoviin pienen reijän ja tankki saa hieman korvausilmaa myös korkin kautta..
Omassa kulkineessa laitoin nuo huohotinputket 0.5l muovipullon sisään väliaikaisesti, kun ne on vielä siellä pyöränkotelossa, kuran keskellä.. tarkoitus olisi siirtää ne järkevämpään paikkaan jatkossa.
 
Vs: Pajero 3,2 DiD -01 käy karkeasti lämpimänä

Reilun tunnin maastoajelun päätteeksi käytin suodattimen vielä auki ja kaadoin sisällön purkkiin jäätymään yön yli. Suodattimessa ei ollut jäätä, eikä purkin pohjallekaan mitään muodostunut. Toki tankissa on nyt jäänestoa. Auto on nyt toiminut niinkuin pitää.

Mulla on vaan yks akku ja auto on tuotu saksasta, joten ei siis liene kylmän alueen varusteita... Ku tietäis missä polttoainelinjan vastus ois, nii vois vaikka purkuautosta semmosen hommata. Jos joku talvivarusteet omaava sattuis asumaan oulun seudulla, nii vois vaikka vertailla pa-linjoja? Tankki-, täyttöputki- ja huohotinjumppa pitää tehdä sopivassa saumassa.
 
Takaisin
Ylös Bottom