Pajero 3.2 did vetotavan valitsimen käyttö

Liittynyt
10 Marraskuu 2019
Tykkäykset
0
#1
Aloittelija kyselee -00, 3.2 did pajeron vetotavan valinnan oikeaoppinen käyttö. Ohjekirjat on saksaksi ja itelle ensimmäinen pajero, niin homma ei ole selvillä.

-Vetotapaa valittaessa, pitääkö auton olla paikallaan ja vaihteen esim. N:llä vai onko vaihteella väliä?
-Kytkettäessä esim. takavedolta nelivedolle mittaristossa renkaiden symbolit alkavat vilkkua, mitä se käytännössä indikoi? Saako liikkeelle lähteä ennen kuin vilkkuminen loppuu?
-Takalukon käyttönapista, tätä ei ilmeisesti voi käyttää ennen kuin keskilukollinen 4wd tai hidas 4wd päällä? Pitääkö renkaiden symbolien vilkkuminen loppua ennen takalukon kytkemistä?Takaisin takavedolle vaihdettaessa pitääkö takalukko ottaa ensin pois käytöstä nappia painamalla?
-Saako takalukkoa kytkeä vauhdissa päälle?
-keskilukkoa päälle tai pois kytkettäessä sen symboli vilkkuu mittaristossa, mitä tarkoittaa ja saako liikkeelle lähteä ennen kuin vilkkuminen loppuu?

Jos jollain on aikaa vastailla asiallisesti ja jakaa vaikka muitakin hyödyllisiä vinkkejä, niin olisin hyvin kiitollinen avusta.

Ymmärrän itse oman rajallisuuteni tämän aiheen tiimoilta, enkä tarvitse tähän epäasiallisia vastauksia tyhmistä kysymyksistäni, kiitos.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
Sijainti
Honduras
#2
Onko jakolaatikossa mitä kytkentä tiloja?
2H , 4H, 4HLc 4LLc?
2H ja 4H välillä voi vaihtaa liikkeessä mutta muissa olis hyvä pysähtyä..

Ja jos etuvedon valot jää vilkkumaan niin silloin ei kytkentä ole täysin lopullinen..
Näis tilanteis on usein vikana alipaine vuoto..
Sama vilkkumaan jäänti muissa tiloissa indikoi vajaata toimintaa..
Takalukko ei olekaan tarkoitettu kytkeytymää muuten kun 4Llc asennossa..
ja tyhmää kysymystähän ei ole
 
Liittynyt
10 Marraskuu 2019
Tykkäykset
0
#3
Onko jakolaatikossa mitä kytkentä tiloja?
2H , 4H, 4HLc 4LLc?
2H ja 4H välillä voi vaihtaa liikkeessä mutta muissa olis hyvä pysähtyä..

Ja jos etuvedon valot jää vilkkumaan niin silloin ei kytkentä ole täysin lopullinen..
Näis tilanteis on usein vikana alipaine vuoto..
Sama vilkkumaan jäänti muissa tiloissa indikoi vajaata toimintaa..
Takalukko ei olekaan tarkoitettu kytkeytymää muuten kun 4Llc asennossa..
ja tyhmää kysymystähän ei ole
Kiitos vastauksesta, laatikossa juurikin nuo mainitsemasi kytkentätilat. Valot vilkkuvat yleensä hetken sen jälkeen, kun tilaa vaihtaa. Joskus kun seisonut paikallaan niin renkaat ovat vilkkuneet pidempään, ovat sitten lopettaneet, kun ajanut vähän matkaa eteenpäin. Onko riskejä jos autolla ajaa, kun renkaat vilkkuvat hetken aikaa? Mites vaihde, kun vaihtaa 4Llc ja 4 Hlc välillä? Pitäisikö olla N vai käykö D yhtälailla?
 

Frankia-87

New Member
Club Member
Liittynyt
21 Toukokuu 2018
Tykkäykset
5
Sijainti
VANTAA
#4
Lisäyksenä Jahvetin kommenttiin, niin valojen vilkkuminen mittaristossa ajotilan vaihtotapahtuman aikana on ihan normaalia. Kun mennään hitaalle puolelle, eli 4Llc, niin laatikko pitää olla vapaalla. Muita ajotiloja voi vaihtaa vaihde päällä.
 
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Tykkäykset
6
#6
Tätä asiaa tuli sattumalta aiemmin käyttöohjeesta tutkittua.

Laitan ohjeet tähän alle kun ne vielä on tuoreena muistissa, löydän sitten itekkin helposti muistin virkistykseksi kun ne jossain kohtaa unohtuu (ohjeet koskee automaattia, mutta voinee helposti soveltaa manuaalivaihteisellekkin..):


2H, 4H ja 4HLc voidaan kaikki kytkeä max 100 km/h vauhdissa. Tällöin kuitenkin kytkettäessä vältettävä kiihdyttelyä ja ajettava suoraan ja vaihde D:llä. Paikallaan jos vaihtaa niin vaihde N:llä.

4LLc kytketään vain kun auto pysähtynyt ja vaihde N:llä.

Perälukon pystyy kytkemään vain kun valittu 4HLc tai 4LLc. Vauhtia max 12 km/h kun perälukkoa kytkee.
Perälukko kytkeytyy pois myös itsestään kun vaihdat 4H tai 2H.

4HLc ja 4LLc ei sovellu matka-ajoon eli/tai kun ajetaan pitävällä pinnalla.
4LLC kytkettynä max nopeus 70 km/h.

Jos auto on särki ja sitä pitää hinata, 2H päälle ja vaihde N:lle. Jos 2H ei saa päälle, pitää auto nostaa kokonaan kyytiin.
Jos hinataan takarenkaat maassa, max hinausnopeus 30 km/h ja max matka 80 km.

Sillon kun vaihtaa vetotapaa, valot syttyy sen mukaan mikä vetotapa kyseessä ja valot vilkkuu vain silloin kun vetotavan kytkentää suoritetaan, esim. 2H = takarenkaiden valot päällä -> kytke 4H = takarenkaiden valot päällä ja eturenkaissa vilkkuu -> etu- ja takarenkaan valot päällä = kytkentä valmis, kovaa ajoa.
Jos vilkkuminen ei lopu vaikka ajat suoraan ja kaasua on höllätty, niin auto stoppiin ja vaihde N:lle ja kytke vetotapa takaisin siihen asentoon missä se aiemmin oli, odota että valot loppuu vilkkumasta ja koita kytkeä vetotapa uudestaan.

Jos pelkästään keskitasauspyörästön lukon oranssi valo vilkkuu, jossakin on jotain vikaa. Vika saattaa kuittaantua kun laitat vaihteen N:lle tai vapaalle ja käynnistät auton uudestaan.
 
Viimeksi muokattu
Ylös Bottom