Pajero 3.2DID mäntä kolkottaa

Musher

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2011
Terve,

Ostin tuossa jo tovi sitten 2004 3.2 DID-Pajeron 4m41-moottorilla Saksasta. Sain sen viimekesän reissulla ylikuumenemaan. - Reissun jälkeen kansi on laitettu, ketju vaihdettu, suuttimet tutkittu, joista yksi vaihdettu uuteen.

Mutta ikävä kolkotus jäi. Sen verran ikävä, etten ole uskaltanut pahemmin ajella.

Veho ei löytänyt kolkotuksen syytä, mutta Masalan autossa tähystivät sylinteriin ja sain itsekin nähdä, että metalli on hiertänyt metallia vasten.

Olisko kellään kokemuksia/ideoita millä saisin motin luotettavaan ajokuntoon?

Onko porauttamisesta kokemuksia, esim. TammerDiesel (Hinta? Aika? Luotettavuus?).

Toisena vaihtoehtona minulle on kerrottu uuden kalustetun alakerran hankkimista. - Mistä sellaisen löytäisi? Mitä mahtaisi maksaa?

Kolmantena vaihtoehtona on joko vähänajetun tai kunnostetun vaihtomoottorin hankinta: Sen hintana näyttää olevan n. 4200€-7000E + työt, eli aika tyyriiltä vaikuttaa. Hieman myös epäilyttää nämä webin kautta tilattavat jutut. Onko kellään kokemuksia firmoista MotorTeam, Japan Motors tai Nordic Motor Center?

Minkä vaihtoehdon kannalla raati on? Onko jotain muita hyviä ideoita millä saataisiin kuntoon?
 
Vs: Pajero 3.2DID mäntä kolkottaa

Mistä kohdin se oli ahistanut?
Itse kallistuisin koneen irrotukseen ja palotteleen ennenkuin päättää mitä tekee.
Koneistamolle jossa mittaus ja tarpeen mukaan höönäys tai poraus.
Uudet osat ja kasaan, eikä kannata säästää väärässä paikassa.
 
Vs: Pajero 3.2DID mäntä kolkottaa

Yhdestä tulpanreiästä kun tähystimellä tarkasteltiin, näkyi kameran kuvassa selkeitä vaaleita, tuoreita uria.

Pajeromiehen tuska alkoi kun viime kesä oli kuumimmillaan, painava asuntovaunu kulki kevyen tuntuisesti perässä, kaikki sähkölaitteet täysillä, penskat, koirat ja perhe alkavan loman iloisissa tunnelmissa: Mömmö, joka oli itsestään enempiä meluja pitämättä pysynyt sovinnolla syylärissä, päätti jumittaa termostaatin.

Hyvä tarina on opettavainen - niin tämäkin:

Aloittavan Mitsubistin kantapään kautta opittu asia 1:
"Vierelläsi istuvalla vaimoväellä on maaginen, lähes yliluonnollinen, kyky kuulla ääniä - nimittäin dieselin alkavia sivuääniä - joita Pajeron väkevästä voimasta ja ensimmäisestä dieselistään nauttiva uros ei koskaan pysty havaitsemaan."

Kun sitten lepäiltiin moottoritien sivussa, konepelti ylhäällä, höyryä suhisten ja moottorin paineet kuplittivat jäähdytinvettä, vaimo ei jostain syystä tyytynyt selitykseen 'Dieselin äänihän on tommoinen karkea...'

Mitä osia tämmöisessä vaivassa yleensä pitää vaihtaa, mitkä kannattaa vaihtaa kun kerran aukaistaan? - Jos positiivisena oletuksena on, että kansi on työstetty oikein ja kunnossa ja auton kilometrit ovat suunnilleen mittarissa näkyvät 120.000. Onko mitään linkkejä, mistä voisi osien hintoja tutkia?

Entä onko Espoon pojalle kellään suositella hieman Tamperetta lähempänä olevia luotettavia koneistamoja?
 
Vs: Pajero 3.2DID mäntä kolkottaa

hae virosta samanmoinen pajero n8000e siittä saat varaosia.ei ne viat tuohon lopu se on varma.just ite vaihoin syöttö pumpun uuden 3200euroa.ja vaikka mitä muuta.täsä samalla pienellä kylällä on toinenki 3.2 josta kone menny.1pytty pimeenä. :-[
 
Vs: Pajero 3.2DID mäntä kolkottaa

veikkopoika1 sanoi
hae virosta samanmoinen pajero n8000e siittä saat varaosia
Jes, Virosta halpa epämääräisen historian omaava varaosa-auto, siitä saa hyvää tekniikkaosaa. Tietää ainakin että on huollettu ja pidetty hyvin ;D.
 
Vs: Pajero 3.2DID mäntä kolkottaa

Musher, jokos Kuningas-maasturi on laitossa? Itse olisin Hanskin kanssa samoilla linjoilla, eli laittaisin oman padan kuntoon.

Itselläni meinasi kanssa mennä lomasuunnitelmat kerran uusiksi tai itseasiassa vähän menikin, kun matkailuauto sylkäisi vedet pihalle motarilla Saksassa. Kyseisessä matkiksessa on Mitsun 3.3 litrainen TD pata ja vähän sama juttu kuin sinulla, vika ei johtunut suoranaisesti autosta, vaan lohkolämppärin vastuksen kiinnityspultin vastakappale petti ja koko jäähdytysjärjestelmä valahti tietämättäni Germaanien maaperälle. Vieläkään en tiedä, kuinka kauan ajoin ilman vesiä ja kuinka isolla viiveellä moottorinlämpömittari toimii ilman nestettä, mutta vasta siinä vaiheessa tiesin ottaa sivuun kun lämmöt oli jo noussut. Hinurilla jatkettiin autobahnin rampista läheisen DHL:n terminaalin pihaan, jossa olikin lauantai ja sunnuntai aikaa tutkia tapahtunutta sekä suunnitella jatkotoimenpiteitä.
Tähän asti tilanne tuntui lähinnä toivottamalta, viikonloppu...., vieraalla maalla.... ja mukana vain perustyökalut. Missä kunnossa kone...?
Maanantain koittaessa homma alkoi kumminkin edetä. Vuokra-autolla ristiin rastiin suhailtuni löysin ystävällisen autokorjaamon josta sain lainaksi taipuisan magneettivarren, toisen pullotunkin yms. tarvittavaa. Hyvällä tuurilla sain kiinnityspultin katkenneen vastakappaleen osat ongittua vesikanavasta ja sama korjaamon sankari heppaili osat takaisin kasaan. Ennen iltapäivää moottorissa olikin sitten jo nesteet sisällä ja jännityksellä odotin mitä käynnistys tuo tullessaan. Kone lähti tulille yhtä terävästi kuin ennenkin, "mutta kattotaan nyt". "Hymmm, ei kuulu sivuääniä, se on hyvä merkki". Aikansa paikallaan käytyään lämpömittarikin alkoi nousta, "ei edes kupli syyläriin". "Siis voiko olla totta, uskaltaisko koittaa ajaa". Koeajolenkillä lämmöt nousi normaaliin, koneessa oli vetoja kuten ennenkin, eikä mitään ylimääräistä ilmennyt. Vaihtoehdot oli pelata varmanpäälle ja lähteä kohti kotia tai jatkaa matkaa Kroatiaa. Päätös oli tehty ja vaihdoin terminaalin pihassa koneeseen uudet öljyt ja molemmat suodattimet. Matka sai luvan jatkua ja kone toimi hyvin koko 7000km loppuloman. Kotona tein vielä puristuspaine- ja ohivuotomittaukset ja käytin kannen auki. Ainoastaan kaikki suutinkärjet oli palanut, muuta vahinkoa ei tällä kertaa tullut.

Sinäänsä epäreilua kertoa tämä onnellisesti päättynyt tarina sinulle, kun huono tuuri on jo kolhaissut. Mutta todellakin toivon, että Pajerosikaan kone ei olisi termarin tukkeutumisesta johtuneesta ylikuumenemisesta vaurioitunut pahoin ja saisit kunkku-maasturisi pian taas ajoon. Onko muuten vaimosi ripittänyt ahkerasti asiasta? ;D
 
Vs: Pajero 3.2DID mäntä kolkottaa

Kiitos hyvistä vinkeistä ja - tarinoista:)

Nyt on kunkku taas voimissaan.

Pohdiskelin erilaisia korjaamisen vaihtoehoja ja päädyin ostamaan ja asennuttamaan kunnostetun vaihtomoottorin ( uusi kansi, laakerit, männänrenkaat, tiivisteet, ketju, vesipumppu) Japan Motorsilta. Tulivat hakemaan Pajeroa kotoa ja homman piti olla pulkassa muutamassa päivässä...

Mutta ei ollutkaan...

Moottorin vaihto meni rivakkaan ja katsastus meni hienosti läpi. Pajalla korjaamon miehet huomasivat, että on taas painanut vesiä ulos. Systeemiä huuhdeltiin, termari vaihdettiin ja löytyi yksi syy kuumenemisongelmaan, jonka ansiosta yksi mäntä oli leikannut kiinni: Jäähdytin ei pitänyt paineita korkin kohdalta, josta oli mekaanisesti kärsinyt. No eiku korkki ja koko vesikeuhko vaihtoon. Arvatkaapa auttoiko?

- Auttoi, muttei ratkaisevasti.

Painoi edellenkin vesiä kuumana ulos. Missä pirskutissa vika? Japan Motorsin kaverit epäilivät, että vaihtomoottorin lohkossa olisi hiushalkeama tai että lohko ei olisi mittauksista huolimatta riittävän tasainen uudelle kannelle. No ei kun juuri asennettu vaihtomoottori uudestaan pois, paloiksi ja parempi lohko kehiin ja hilut sisään. Arvatkaapa auttoiko?

-No ei. Myllylän Mikan kertomusta lainatakseni: "Se keskiviikkoaamu oli synkkä, kun joukolla kokoonnuimme Mitsun äärelle uutta eloa todistamaan. Ja puski vielä vettä."

Mieliala vaihtui kun vihdoin löytyi se toinen kuumenemiseen johtanut vika: Autossa on kuulemma melko harvinainen lämmönvaihdin, mikä vuosi. Ohittivat sen ja samalla egr:n ( Mitä tajusin myöhemmin kysellä kun olin tältä palstalta opettavaisia tarinoita moottorinkuraamisesta lukenut:) Kaikki kunnia ja kiitos vian löytämisestä Japan Motorsin väelle: Siinä pesivät Vehon nuoret sankarit ja viidentenä kukkona tämän korjausprojektin tunkiossa paikallistivat vihdoin vian. Ja vielä 6 kuukauden takuunkin antoivat.

- Nyt on mutateiden kingillä huristeltu vähän yli tuhat kilsaa ja eka öljynvaihto hollilla. Olen onneksi aina silloin tällöin vilkaissut liikennettäkin, mitä nyt moottorilämpöjen jatkuvalta tarkastelultani vähän ehtinyt. Vähän tylsän näköinen viisari...

Onks tää Mitsun omistaminen vähän niinkuin jonkin sortin masokistista extremeä: Ei puutu jännitystä elämästä ainakaan. No, kolmen pikkupojan iskänä ei oo tiukkoja tilanteita kyllä muutenkaan puuttunut... (Oletteko varma muuten, ettei Giulietan tytöllä ole säpinöitä Pajeron kanssa?)

Tuorein oppiminen kun tuli kerrankin tehtyä jotain oikein: "Anna vaihtomoottorimiesten samalla asentaa." Olispa ollut riemukasta kun olisi saatu veivata tätä paineongelmaa parin korjaamon kanssa, joiden välillä 100km.

- Sen verran Mitsubisti kaiken tämän jälkeen yhä olen, että pistin Honda CR-V:n myyntiin ja ajattelin ensi viikolla lähteä vihellellen uudestaan yrittämään riemukkaalle asuntovaunulomalle, kun viime kesänä homma hieman kuumeni käsistä. Jos haluatte lausua puolestani muutaman avemarian, otan ne kiitollisena vastaan.
 
Vs: Pajero 3.2DID mäntä kolkottaa

Heh... EGR(erittäin garmea ropellus) itsekkin olen tulpannu ja ohittanu ton jäähyttimen kansiremontin yhteydessä juurikin tuosta vuotosyystä.

Oli vain vähää vaille, jottei kansiremppa mullakin menny uusiks. Huomasin vain uudelleen purun yhteydessä imuputkessa vettä ???, ja sitten pähkäiltäessä selkis, että sieltä saatanasta(egr)...tau siis sen jäähdyttimestä se kaasu pulputtaa syyläriin. Onneks löyty tuo vika, ennenkö enempiä ehin purkaa. :)

tuo syyläri pitäs jossainvaiheessa vielä uusiks laittaa, kun se korkin tiivistepinta meni ihan hötyksi keitoksen yhteydessä. Paljon lie maksanee?...
 
Vs: Pajero 3.2DID mäntä kolkottaa

No antaahan sitten rattaan pyöriä, mielenkiintoista kuitenkin huomata että usein nuissa tuontipeleissä ilmenee merkistä riippumatta tuontyylisiä vaivoja. ??? ???
 
Vs: Pajero 3.2DID mäntä kolkottaa

Tämä nyt ei liity tähän asiaan mitenkään, mutta nyt kun on "uusi" auto haussa, niin on käyny
ihmetyttämään tuo miten tuontiautoilla on muka aina ajettu 100-150tkm vähemmän ku saman
ikäisillä suomiautoilla. Näin näyttäis ainakin Bemareissa ja Volvoissa olevan. Ihmettelen vaan.. :peukku
 
Vs: Pajero 3.2DID mäntä kolkottaa

SRMK sanoi
Tämä nyt ei liity tähän asiaan mitenkään, mutta nyt kun on "uusi" auto haussa, niin on käyny
ihmetyttämään tuo miten tuontiautoilla on muka aina ajettu 100-150tkm vähemmän ku saman
ikäisillä suomiautoilla. Näin näyttäis ainakin Bemareissa ja Volvoissa olevan. Ihmettelen vaan.. :peukku

No ei kukaan niintä loppuunajettuja viitti tänne raahata.
Tarjontaa kun esim. Saksassa on laidasta laitaan.
Ja siellä kun autoja on talossa yleensä usemapia niin ei niihin vain kerry
samalla tapaa niitä kilometrejä. Varsinkaan Pajeroihin.
Tommonen 3.2 Did on yleensä n. 200 tkm ajettu Sakemaaniassa,
suomiautona on tosi hankala löytää 10 vuotiasta 200 tkm ajettua...
 
Vs: Pajero 3.2DID mäntä kolkottaa

Mä olenkin kattonu noita vain mobile.de sivuilta, en siis jo suomeen tuotuja.
No, ei siitä sen enempää.
 
Vs: Pajero 3.2DID mäntä kolkottaa

ne osaa ajaa nii jotta mittari pyörii väärinpäin...
 
Takaisin
Ylös Bottom