Pajero -89 2.5 td nokkahihna

S

Sanna

Guest
No tästähän on paljon puhuttu ja peistä taitettu, mutta nyt en ole itse vaihtamassa hihnaa. Vaihtaa se toki pitää, mutta sen saa tehdä alan ammattilaiset.

Koska olen jo useamman kerran joutunut ottamaan sen kaikkein kalleimman vaihtoehdon käyttöön, niin nyt mielellään kuulisi viisaampien neuvoja miten tuo vaihto pitäisi tehdä, jotta se ei tulisi maksamaan ihan hirveitä.

Hihnojahan on varmaan kaikenlaisia, alkuperäishihnoja (se kallein vaihtoehto :eek:) ja "piraattihihnoja". Nyt pitäisi löytää se vaihtoehto jossa on laatu vielä tallella, mutta hinta olisi edullisempi.

Ihan kuin olisin lukenut jostain että joku oli ostanut "piraattihihnan" ja sen mukana oli tullut SKF:n kiristimet. Jos SKF ei osaa tehdä kiristimiä, niin ei sitten varmaan kukaan?

Olihan se aikoinaan Volvonkin kanssa niin, että varaosaliikkeestä sai Wahlerin termostaatin 10-osan hintaan ja Wahler kuitenkin tekee ne Volvon merkkiosatkin. Sama taisi päteä kytkimen asetelmiin ja levyihin (Borg&Sasch).

Eli siis, mikä varaosaliike tai toimittaja myisi noita jakopäänhihna paketteja, jotka olisivat laadultaan alkuperäisen tasoisia, mutta selkeästi edullisempia?

Sitten toinen kysymys. Missä autokorjaamossa/liikkeessä Uuudenmaanläänin alueella tuo vaihto onnistuisi laadukkaasti, mutta kohtuu kustanniksin?

Käsittääkseni timanttitiskillä nuo hihnat (hihna 2 kpl, kiristin 2 kpl ja vino pino tiivisteitä ja osasia) maksoi yli 500 eur. Vaihtotyö saattoi olla sitten yli tuon. Tällöin puhutaan jo yli tonnin kustannuksesta joka on jo tämän hetkisen kulkupelin arvo... :-[

Kun nyt 300...400 euron panostuksella selviäisi...

Kiitoksia etukäteen hyvistä neuvoista.
 
Pari viikkoa sitten pläjäytin vähän laajemman
kokonaisedullisen paketin vuotta vanhempaan Pajeeni.
Hihnat oli Gatesin ja laatu vastaa alkuperäistä
(näitähän ne Motonetin hihna/kiristinpaketitkin ovat?).
Hihnapyörien tiivisteet (alkuperäisosia), suuttimet,
hehkujen tarkastys, pakokaasutesti, säätäminen, öljyn
vaihtotyö ym. kilkkeitä eli varaosa-luettelo oli pitkä kuin
tauti

Tekijänä todellinen dieselkorjaamo ja pätevä
omistaja-asentaja. Oikein alkoi hymyilyttää, että sellaista
tietoa, tarkkuutta, mukavuutta vielä löytyy. Paikka on
Hämeessä, ei siitä sen enempää.

Aikaa meni n. 6 tuntia, josta meni reilu tunti edellisen
korjaajan jäljiltä epävireiseen laturiin. Onneksi samassa
puljussa oli myös autosähköpuoli (se toinen puoli).
Koko hoito töineen kustansi 690,- ja siitä reilu 100,-
laturiin. Tuntilaskutus tuolla muistaakseni 50,-.

Melkein 700 on iso pino parhaiten tuntemiani seteleitä
(eli vitosia), mutta koko toimituksen vieressä
seuranneena ei todella hatuttanut lompakon
keventymishetkellä yhtään.

edit: oikeita kirjaimia väärissä paikoissa
 
Kotkassa läheisellä AD-korjaamolla Pajerooni jakopään hilujen vaihto + uusi vesipumppu + syylärin nesteet 370 eur. Töiden osuus 5h á 44 eur.
 
Hihnat oli Gatesin ja laatu vastaa alkuperäistä
(näitähän ne Motonetin hihna/kiristinpaketitkin ovat?).

Eli siis nuo Gates:in hihnat ovat hyviä?

Tekeeköhän tuo Gates jollekin automerkille "alkuperäisosia"?

Juu kävin vähän vakoilemassa Motonetin hinnastoa ja siellä oli 66 eur hihnasarja. Nyt kuulostaa hyvältä ;D

Hinnasto kertoi että hihna on juuri Gates ja rullat SKF. SKF:n jo tunnenkin ja jos Gates on hyvälaatuinen niin tuollaisen varmaan ostan ;)

Osaako kukaan sanoa kokemuksesta että mitä tuossa sarjassa on, eli onko kaksi hihnaa ja kaksi rullaa?

Hihnapyörien tiivisteet (alkuperäisosia)

Eli siis ostit ne erikseen timanttitiskiltä?


Niin kuten jo pelottelin on katsastus edessä. Ainakin käynnistyksen yhteydessä saamme nauttia mahtavista savipilvistä (kts. hehkujen toiminta).

Mitä siis noihin suuttimiin tehtiin? Säätö/vaihto?

Varmaan samalla tekivät nuo päästötestit?

Itse ajattelin vaihtaa uudet öljyt. Vaihtaa ilmansuodattimen ja ajaa vähän pidemmän maantie matkan ennen katsastuspäivää.

Viimeisenä konstina ajattelin tukkia tilapäisesti tuon turbon ahtopainerasian. Liekö tuolla sitten lopulta mitään merkitystä?

Koska auto on ollut minulla vasta vähän aikaa, eikä ole mitään kokemusta noista testeistä, niin pelottaa että tähänkö jää kiinni...

No aika näyttää sen. Nyt ainakin tuntuu siltä että nokkahihnat saadaan vaihdettua kohtuu kustannuksin. Se tästä vielä puuttuisi että nokkahihna korkkaa ja kone hajoaa sen takia... kop, kop
 
Sanna sanoi
Viimeisenä konstina ajattelin tukkia tilapäisesti tuon turbon ahtopainerasian. Liekö tuolla sitten lopulta mitään merkitystä?
Kaikis helpoin on kääntää syöttöjä vaikka puolikaskierros pienemmälle (jonniiverran juttua täälläki). On n.3min homma ku säätää tyhjäkäynnin samalla.
 
On jäänyt tuo tekstin lainaus opettelematta ja jääköön
taas. Huom. vajaan vuoden Pajeron omistajana ja kovin
vähän tietävänä seuraavia lisäyksiä:

Mulle vakuutettiin Gatesin hyvyyttä pitkän kokemuksen
perusteella, uskoin ja muuta en tiedä siitä. Aion olla
seuraavat 100 000 km ilman huolenhäivää.

Mä olisin ostanut Gates-SKF-paketin Motonetista. Kysyin
asentajalta etukäteen, että voinko tuoda ite hihnan ja
vastaus oli, että voi tuoda, mutta hänen hihnallaan ei tule
ongelmia, kuten joillain halpishihnoilla voi käydä. En
sitten ostanut etukäteen ja vähän manasin mielessäni,
kun näin minkämerkkinen asentajan hihna lopulta oli.
Tasapainohihnasta ja kiristimistä en tiedä. Maksoin noissa
vähän pitkäksi vaikka osistakin sai 20 pinnaa pois. Olisi
pitänyt ostaa ite :seina

Palvelu oli kokonaisvaltaista eli asentaja oli itse tilannut
etukäteen tiivisteet Mitsulta (yht. n. 50,-) ja niistä
ei saanut alkkaria. Taas kuulemma-asiaa, mutta nämä
neljä tiivistettä tai stefaa olivat tässä rempassa se
väärimmäisin paikka säästää. No, jos siitä voi mitään
päätellä, että edellinen omistaja ei varmaan ollut
laittanut alkuperäisosaa ja kone lähes ui etupuoleltaan
öljyssä.

Vanhoille suuttimille ei ollut tehtävissä enää mitään.
Testipenkissä ruiski miten sattuu ja siltä ne näyttikin.
Varmaan kaikki 350 000 km ajettu samoilla suuttimilla.

Päästötestin tekeminen oli oma juttunsa jonka
seurauksena selvisi se laturin uudelleen remppaustarve.
Kone antoi aivan omituisia kiekkalukutietoja ja vika
paikallistui laturin yhteen diodiin. Nyt latausmittari on
lähes tapissa.

Öljyksi tuli Shellin helix diesel plussaa, kun jollain palstalla
niitä kehuttiin ja hinta ei HonkKongissa päätä
huimannut. Aiemmin oli Delvaccia.

Lopulta päästöjä mittaamaan, kuitti ulos loistavin
arvosanoin ja sen jälkeen vähän säätämään autoon
vähän lisää menoa. Sen ymmärsin, että asiat pitää olla
aika huonosti, että kunnollisten säätöjen ja ehkä pienen
rempan jälkeen päästömittaus ei menisi läpi.

Rasia siinä turboruuvin yläpuolella jossa on joku kalvo:
öljyä oli aika reilusti ja kannattanee tarkastaa ja pyyhkiä
kalvolta pois. Kyllä mulle selitettiin miksi ja tiedänkin
jotenkuten, mutten osaa selittää.

Meno on juhlavaa, kun verrataan siihen, että koko auton
omistusaikanani turbon letku on ollut irti!!! Mä vaan aina
luulin, että ei vanhan maasturin pidä kulkeakaan
mihinkään :)
 
Takaisin
Ylös Bottom