Pajero '89 peräöljy ja vähän muutakin

Faidros

New Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2012
Joo elikkäs Pajeron perä alkoi jurauttamaan kaasua nostaessa yli 80 nopeuksissa ja kokeilin vaihtaa peräöljyt. Laitoin sinne ~2,6 litraa Molyn ls 85w90 mineraaliölyä: http://www.fixusnet.fi/~D461x0000001/?Y999=PIF&Y104=122872&Y216=31798&Y219=&Y223= ja lopputulos oli että jurautus säilyi ja bonuksena perä alkoi murisemaan niin perhanasti yli 80 nopeuksissa.

Kysymys kuuluukin, että mikä olisi toimivaksi todettua peräöljyä vai onko tuolta vaan yksinkertaisesti jotain menossa rikki?

Ihmettelin myös kun toisesta topicista lueskelin että öljytilavuus olisi 1,8 litraa tuossa ja:
Vielä 3 litran bensakoneiden takaperässä eri määrä eli 2,6 litraa.
Kyseessä siis 2,5 TD ja kolmatta litraa tuohon lirahti kun täyttökorkkiin asti laitoin. o_O
 
Vs: Pajero '89 peräöljy

Paljonkohan alkaa olemaan mittarissa? Voipi alkaa kulumaa olemaan jos kovin paljon.

En usko että öljyistä on nyt kiinni, tosin tuo mitä laitoit ei vaikuta kovin laatutavaralta (mineraali ja kapea viskositeettialue). Synteettinen 75W90, GL5 luokka ja LS lisäaineella (kitkalukko ilmeisesti löytyy) oleva olisi lähempänä suosituksia.

RVS käsittelyä voi kokeilla, monet ovat raportoineet peräongelmien korjaantuneen sillä. Jos sekään ei auta niin sitten menee hankalaksi :)
 
Vs: Pajero '89 peräöljy

Pistä vain RVS:t sisään ja sitten ja Red Linen peräöljyä, niin hyvä tulee.

RVS toimii parhaiten mineraaliöljyn kanssa, mutta itse laitoin sitä Red Linen öljyn sekaan ja kyllä se ulinan vei pois melkein kokonaan. Täytyisi vielä heittää uusi satsi sisään, niin jos se tuon lopunkin veisi mennessään.

Eräs tuttu laittoi hiaceen toyotan suosittelemaa mobilin peräöljyä, mutta perä vain paukkui ja jumitti. Red Linellä alkoi taas toimimaan normaalisti.
 
Vs: Pajero '89 peräöljy

Paljonkohan alkaa olemaan mittarissa? Voipi alkaa kulumaa olemaan jos kovin paljon.
460tkm ja rapiat..

jospa se ääni tulee muualta..
Vaihdelaatikko ja kardaani on vaihdettu ekojen jurahdusten tienoilla, eli ei ainakaan niistä voi olla. Tänään vaihdoin renkaat vanteineen eri sarjaan. Iso murina alkoi heti öljynvaihdon jälkeen pari päivää sitten.

Kokeilin tuossa renkaan vaihdon yhteydessä pyöritellä, niin renkaat ainakin pyörivät nyt samaan suuntaan. Eli kitkalukko toimii ainakin jotenkin. Ennen öljynvaihtoa pyörivät eri suuntiin. Silti tuo öljytilavuus mietityttää, kun aika monesta lähteestä ilmoitetaan pienemmäksi tuossa autossa, eli onkohan perä jo kertaalleen vaihdettu?

Joo'o raasisikohan tässä vielä kalliita hienoja öljyjä ostella, vai vaihtaisiko koko perän jousipakkoineen varaosa-autosta....
 
Vs: Pajero '89 peräöljy

yleisesti ottaen,hammaskosketus pitää korkeataajuista ääntä,laakerit matalampaa.vetarista voi kyllä kuulua korkeampaa.
oisko tuo ihme,jos vetarin laakeri olis tuossa vaiheessa lopussa.
jossai täänvuoden puolen keskustelussa ol juttua aiheesta.
 
Vs: Pajero '89 peräöljy

Pahin kolina ja murina lähti kun vahdoin kardaanin ristikon. Sinänsä yleinen vikapaikka, hämäsi vaan kun meni rikki juuri samalla hetkellä kun vaihdoin peräöljyn.
Vieläkin murisee ja tärisee vähän satasen nopeudessa, mutta tämä voi johtua huonoista renkaista (puoltavat oikealle vaikka paineet tasan), laatikon tuennasta (huono sivukiinnityskumi) tai perän väljyyksistä. Ja tietysti kardaanin painotuksesta, tai väärästä pinionin kulmasta kun vaihdoin pidemmät riipukkeet.

Koeajolla totesin että laturi ei taida ladata, kun jännitteet ei noussut yli 12v. Mikähän prkl nyt taas.. :nykii
 
Vs: Pajero '89 peräöljy ja vähän muutakin

Revinpäs tuossa joutessani pajerosta laturin pöydälle. Kokeilin valokynällä että virrat päällä auto sammuksissa kaikkiin kolmeen laturin johtoon tulee jännite (yhdessä heikko liitos, korjasin), silti laturin valo ei pala. Omituista. Huomenna varmaankin laturikaupoille.

Oli muuten aikas homma irroittaa, kun vesi ohjaustehostinpumppu ei hievahtanutkaan (mutteri niin kireällä että avain meni poikki) ja coolerin putkilotkin yms piti poistaa tieltä.

edit. korjasin ajatusvirheen :)
 
Vs: Pajero '89 peräöljy ja vähän muutakin

mites tuo vesipumppu liittyy laturin irrotukseen?
 
Vs: Pajero '89 peräöljy ja vähän muutakin

Ajatusvirhe.. Tarkoitin siis ohjaustehostimen säiliöhärpäkettä, jota olisi voinut kääntää sivuun..
 
Vs: Pajero '89 peräöljy ja vähän muutakin

Vaihdoin tuossa uuden laturin ja nyt pelittää ja on normaalit jännitteet. Laturin valo ei tosin vieläkään pala virrat päällä auto sammuksissa.
 
Vs: Pajero '89 peräöljy ja vähän muutakin

Faidros sanoi
Vaihdoin tuossa uuden laturin ja nyt pelittää ja on normaalit jännitteet. Laturin valo ei tosin vieläkään pala virrat päällä auto sammuksissa.

No olisiko siitä lamppu palanut?
 
Takaisin
Ylös Bottom