Pajero -89 TDIC ja vm. -95 oleva tankki: polttoainemittari toimimaan miten?

kiia

New Member
Liittynyt
9 Elokuu 2006
Kyseessä siis pajero vm -89, 2,5 litran TDIC. Ostettu viime viikolla. Myyjä sanoi vaihtaneensa tankin uudempaan (vm. -95 olevasta Pajerosta) ja tämän takia polttoainemittari ei toimi.

Avasin nyt takatilassa keskellä olevan luukun ja pääsin kurkkimaan tankin päälle. Syykin toimimattomuuteen selvisi eli tankista tulevaa polttoainemittarin liitintä ei ole kytketty liittimeen, joka lähtee kohti pajeron mittaristoa. Ongelmana se, että liittimet ovat erilaisia.

Eli suoraan polttoainetankin päällä, polttoainemittarin anturissa kiinni on naarasliitin, jossa on kolme reikää. Näihin oletettavasti tulee kolme johtoa anturista, mutta ne eivät ole näkyvissä, vaan liitin on kiinni heti anturin ulkopinnassa.
Myös "pajerosta tulevassa" osassa on kolme piuhaa (musta, keltainen ja vihreä), jotka myös päättyvät kolmipäiseen liittimeen. Tämä liitin vain on erilainen, kuin se, mikä anturista tulee. ???

Olettaisin, että kolme piuhaa ovat maajohto, virta anturille ja anturin lukemia antava johto. Menikö oikein?

Yksinkertaisin ratkaisu olisi katkaista "pajerosta tulevat" johdot juuri ennen liitintä ja työntää sitten johdot suoraan anturin päällä olevan liittimen reikiin ja laittaa paljon sähkärin teippiä ympärille. Sähköinsinööriystäväni kuitenkin sanoi, että näin ei voi tehdä, ellei tiedä, mikä johto kuuluu mihinkin tankin päällä olevan anturin liittimen reikään, sillä väärällä yhdistelmällä voi polttoaineanturi kärähtää. Pitääkö tämä paikkansa?

Jos pitää, niin löytyykö jollain kuvaa (tai vain tietoa) siitä, mikä vm. -95 olevan Pajeron tankin päällä olevan polttoainemittarin liittimen rei'istä on mikäkin? Tai miten tämän saisi selville? Jännitemittari kyllä tallista löytyy, mutta saako sillä jotenkin mitattua sen, mikä polttoaineanturin päällä olevista liittimen rei'istä on mikä?

Tankin päällä oleva, polttoaineanturista tulevassa liittimessä on siis kolme pientä suorakulmaista reikää, jotka ovat suorakulmaisen kolmion mallissa.

Apua ja neuvoja kaivataan, sillä sähköasiat eivät ole parhaiten hallitsemani osa alue. Oma ratkaisuni olisi vain kokeilla "pajerosta tulevia" johtoja tankin päällä olevan liittimen reikiin niin kauan, että homma alkaa pelata, mutta näin ei kai sitten voi tehdä ??? ??? ???
 
Takaisin
Ylös Bottom