Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

hepe75

New Member
Liittynyt
2 Huhtikuu 2012
eli auto on sammunut ajosta nyt kolme kertaa(6kk:n sisällä), noin 5sek ja sitten matka jatkui normaalisti.
virtaa on uusi akku ja laturi.

toissa päivänä olin lähdössä lämpimällä autossa kaverin pihasta, liikkui metrin ja sammui... starttaa normaalisti mutta ei edes yrittänyt käynnistyä.
ei antanut kipinää, muuta en pystynyt yksin pimeässä ilman mitään työkaluja tarkastamaan.
auto seisoi pari tuntia siinä ja sit lähti käyntiin kuin uutena(kait)

eli eli viittaa sähkö ongelmaan, olisko puola tiensä päässä vai mikä?
olisi hyvä ennen pakkasia saada selville, niin ei palellu mihinkään korpeen...

KIITOS.
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

Jep noilla alkuun mitä Niko luetteli
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

Niko Päivinen sanoi
-vikakoodit
-jakaja/CPS
-ECU

mikä toi CPS on?
niin ja tosiaan puolalta ei tullut jakajaan kipinää, unohtui mainita se
vikakoodi voi olla hankala juttu jos se tulee vaan 5sek/2kk
mutta täytyy rakentaa se ledi kapistus, ja pitää mukana...
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

Se CPS on katkoja..
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

hepe75 sanoi
mikä toi CPS on?
niin ja tosiaan puolalta ei tullut jakajaan kipinää, unohtui mainita se
vikakoodi voi olla hankala juttu jos se tulee vaan 5sek/2kk
mutta täytyy rakentaa se ledi kapistus, ja pitää mukana...
Noin yleensä sitä vikakoodinlukulaitetta ei kai tarvitse pitää mukana. Satunnainekin vika jää laitteen muistiin ja sen ehtii lukea kotonakin. Esim Volvo 740 GLT:ssä oli näin, vaikka malli oli jo vanhemmanpuoleinen. Tässä se "vilkutuslaite" oli tosin jo autossa mukana. Itse en tunne noita Mitsubishin laitteita tuolta ajalta, koska oma lyhyt bensapajero neloskoneella tuntee näitä "digitaalilaitteita" ainoastaan kojelaudan kellossa - on nestekidenäyttö ;D.
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

kävin ostaa sähköhilut ja rakensin humat 2,5€ maksavan vikadiaknoosin lukulaitteen...
22 = CPS, crankshaft position sensor, kampiakselin asennontunnistin (sijaitsee nokka-akselin päässä)
onkos toi joku irto palikka jakajan sisällä vai mistä sen tavoittaa ja minkä näkönen se on jos jollain olisi kuva siitä?
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

soittelin varaosakauppaan ja sanoivat ettei osaa saa edes tilaamalla??? mitäs nyt...
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

Käytetty jakaja tai sitten pelkkä (uusi) anturi e-baysta. Kyllä niitä tosin Suomestakin saa, guugleen jakajjan kyljystä numero, niin luulisi jostain löytyvän.
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

Kyllä lanceriin ainakin sai saman tyyppiseen jakajaan sen anturin..
Ja voihan se vika olla ECU kin
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

nollasin vikakoodit tuossa jonkun aikaa sitten, eilen käytin autoa tyhjäkäynnillä pihassa kun auto sammui.
ei kun vikakoodia lukemaan, ei mitään :nykii
että semmosta, olisko sit kuitenkin ECU vika?
mitään ei ole kyllä autoon vaihdettu, vielä...
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

Voiskos vika olla siinä puolan edessä olevassa tehotransistorissa. Onko kokeiltu vaihtamalla puolan- ja jakajanvälinen johto?
Jos jostakin saisit sen puolahässäkän johtoineen lainaksi toimivasta autosta niin voisit kokeilla sillä. Ikävä kyllä itse en voi lainata kun on tuo Pajero jokapäiväisessä käytössä kun pistin Mersun seisontaan. Kesällä olis joutanut kamppeet lainaan.
Toivotaan että vika selviää ja on halvassa paikassa.
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

Jahvetti sanoi
Onko tankissa bensaa?
on, tankkaan aina täyteen kun punaraja lähestyy eli n.70l mahtuu ennen kuin pistooli naksahtaa.
tänään taas jätti käynnistymättä hautuumaan parkkipaikalla :-X n.80km kotia matkaa... no 10min. odottelu ja taas heräsi kuin mitään ei olisi ollutkaan.
luin vikakoodin, eikä mitään vikaa(mukamas)
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

Lupaako se edes? Kun käynnistää
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

ECU-vika on mahdollinen, mutta myös esim. CPS (jakajassa) vika. Jos luit koodit HETI sen jälkeen kun auto sammui, niin diagnostiikka ei ehkä kerinnyt vielä toimimaan, ts. sitä pitää sahailla hetki, ennen kuin esim. CPS vika tallentuu.
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

taas alkoi pajero sammuilee ajosta, ei jätä vika koodia... eli onkos se sitten ecu vika?
ulkolämpötila lähellä nollaa joka kerta kun tekee tätä :nykii
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

Kaverini X5 bemussa teki samanlaista ihmeellistä, eikä jättänyt koodia. Todella pitkällisen etsiskelyn jälkeen lopulta syyksi löytyi sähköisen bensapumpun rele.
Tuo kelivaikutus tuntus kyllä kosteuden aiheuttamalta kosketushäiriöltä noin äkkiseltään.
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

tuskin tässä toi rele on ongelma, kun auto kyykkää niin kierrosluku mittari putoaa nollaan rpm...
mitenkä voi varmistaa onko kyseessä ecu, cps tai vai joku muu?
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

Tästä osasta on ollut ennenkin juttua täällä. Voisi hyvinkin aiheuttaa vian ;)
http://www.ebay.com/itm/POWER-TRANSISTOR-Mitsubishi-J121-6G72-Diamante-3000GT-/150985847000?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item23277530d8
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

Löytyykö tätä osaa suomesta mistään puljusta?
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

Nyt löytyi kätköistäni koodikin sille Motonetistä saatavalle tehotransistorille. Koodi on 10-8202
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

olikin pitkä aika edellisestä sammumisesta, mutta tänä aamuna taas teki sen.
eilen juuri vaihdoin uudet tulpat ja sen power unitin...
arvotaan seuraava mahdollinen vika paikka?


niin ja tänään oli pakkasta -20c eli kosteutta ei kauheesti ole.
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

en tiedä liittyykö "vanhaan" vikaan vai mihin, mutta nyt pajero on alkanut nykimään ajossa.
kiihdyttäessä(jalalla) ja tasa kaasullla(vakkari päällä), todella ärsyttävää... :-\


edit:nykiminen loppui kun putsasi kipinän siirto piuhat yms.
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

no viime perjantaina nykäs viimeisen kerran eikä enää käyntiin, antoi nyt vikakoodi 22
tilasin käytetyn jakajan ja juuri asensin sen ja nyt taas pelaa...
jatkan topiccia jos tekee vielä mystisiä sammumisia :driver
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

hepe75 sanoi
en tiedä liittyykö "vanhaan" vikaan vai mihin, mutta nyt pajero on alkanut nykimään ajossa.
kiihdyttäessä(jalalla) ja tasa kaasullla(vakkari päällä), todella ärsyttävää... :-\


edit:nykiminen loppui kun putsasi kipinän siirto piuhat yms.

mitä nuo kipinän siirto piuhat on??
Ei ole nykimisiä mutta varuilta kyselen jos tarttee tehdä joskus samanlaisia hommia?
Vakkari päällä ei nyi ,mutta huomannu kun kiihdyttää jalkakaasulla täys kiihdytystä niin joskus vähän alussa empii ennenkuin tavallaan lähtee kunnolla kiihtyyn..
virranjakajan kansi,tulpat yms.. sytkä osat on uusittu joskus 10tkm sitten.
bensan kulutuksesta sen verran että nuilla 32x11,5x15 km2 mutikoila menee 15l/100km tässä nurkka ajossa.Tankilla pääsee 600km. Matka-ajossa saattais päästä ehkä vähän pitemmällekkin kuin tuon 600km.
mulla siis kans 3000V6 12valve -92 pajero.

ps.. mites muuten sun pajerossa tyhjäkäynti? paljonko on tyhjäkäynti?? Mulla näyttää viisarin mukaan jotain 600rpm ja jotenki tuntuis että sais käydä vähän isommalla. onko tuolle säätöä muutakuin se typerä ristipää ruuvi jossa on se 8mm mutteri stopparina ja tämä ruuvin pää koskettaa siihen mihin kaasuvaijerin pää koskettaa..
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

Se typerä ruuvi on kaasuläpän mekaaninen asetus joka säädetään rakotulkilla. Siitä EI säädetä tyhjäkäyntiä, sen säätää ECU (lisäilmaluistilla) monien anturien välittämän tiedon perusteella. Kipinän siirto piuhat lienevät tulpan johdot ::)
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

#timo# sanoi
Se typerä ruuvi on kaasuläpän mekaaninen asetus joka säädetään rakotulkilla. Siitä EI säädetä tyhjäkäyntiä, sen säätää ECU (lisäilmaluistilla) monien anturien välittämän tiedon perusteella. Kipinän siirto piuhat lienevät tulpan johdot ::)
Minä sitä typerää ruuvia oon yrittänyt pyöritellä.
Miten sen sais oikeisiin kohtiin sillä rakotulkilla ja olisko siihen antaa ohje kuinka sen teen ja paljonko se ns. Kärkiväli pitää olla missäkin kaasun asennossa?

Miten tuota tyhjäkäyntiä sit sais vähän korotettua Ku välillä se on mielestäni ihan ok eli n.750-800 ja välillä käy sit tosi alhaisesti esim jotain 500rpm tuntumalla..
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

Säädöistä olen lyhyesti kirjoitellut täällä aiemmin ja en niitä ala tässä toistamaan. Suosittelen tutustumaan esim. Haynesin korjaus manuaaliin jossa on hyvät kuvat selostuksineen säätötoimenpiteistä. Itse lainasin sen kirjastosta. Myös maahantuojan huollolta olen saanut todella hyvin ohjeita. Kiitos heille ;)
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

#timo# sanoi
Säädöistä olen lyhyesti kirjoitellut täällä aiemmin ja en niitä ala tässä toistamaan. Suosittelen tutustumaan esim. Haynesin korjaus manuaaliin jossa on hyvät kuvat selostuksineen säätötoimenpiteistä. Itse lainasin sen kirjastosta. Myös maahantuojan huollolta olen saanut todella hyvin ohjeita. Kiitos heille ;)
Voisitko kertoa vaikka sen halusanan tai sen ohjeen otsikon niin voisin lukea sen?
Yritin haulla hakea tuota asiaa kaasuläpän manuaalinen säätö mutta ei löytynyt sillä sanalla.
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

Kannattaa hommata ne kuvalliset ohjeet ennen hommaan ryhtymistä.
Tässä vähän pähkinän kuoressa:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=31057.msg223439#msg223439
 
Vs: Pajero -92 3.0l V6 sammuilee satunnaisesti ajosta

juu, tulpanjohtoja tarkoitin.(yritin olla vaan vitsikäs)
itsellä siinä 1000rpm kylmänä ja sitten laskee n.750rpm lämpösenä, mutta aina ei laske.
kenties lisäilma luisti vähän jumittaa...
 
Takaisin
Ylös Bottom