Pajero-97 ilmastointiin liittyen

Lintumies

ex 2.5TD, ex 3.0 V6 atm, ex 2.5TDIC, 2.8 tdic atm.
Liittynyt
6 Kesäkuu 2007
Sijainti
Mikkeli
Onkohan vika vai ominaisuus? Kompura ei pysy kuin hetken päällä. Luulisi näillä helteillä pyörivän pitempää kuin 2-5 sekuntia kerrallaan. Mistähän vikaa etsisi ,antaako vikakoodeja ilmastoinnista??
En tiedä kuinka kauan on ollut järjestelmä vajaa, mutta eilen siihen tehtiin seuraavaa:tyhjennys, alaipainetesti, uudet kylmäaineet ja öljyt.
 
Vs: Pajero-97 ilmastointiin liittyen

Lintumies sanoi
Onkohan vika vai ominaisuus? Kompura ei pysy kuin hetken päällä. Luulisi näillä helteillä pyörivän pitempää kuin 2-5 sekuntia kerrallaan. Mistähän vikaa etsisi ,antaako vikakoodeja ilmastoinnista??
En tiedä kuinka kauan on ollut järjestelmä vajaa, mutta eilen siihen tehtiin seuraavaa:tyhjennys, alaipainetesti, uudet kylmäaineet ja öljyt.

Olisko pantu liikaa kylmäainetta jolloin paineet nousee liikaa ja se sitten sammuttaa kompuran, ettei paikat hajoa?

EDIT: Jos ei siis ole ominaisuus :)
 
Vs: Pajero-97 ilmastointiin liittyen

Jos järjestelmä on täytetty oikealla kylmäainemäärällä, on yksi mahdollisuus tukossa oleva raitisilmasuodatin. Jos raikkari on tukossa, siitä ei mene kunnolla ilmaa läpi, jolloin höyrystin (ilmakanavassa oleva kylmäkenno) alkaa jäätää. Silloin kennon jäätymistunnistin alkaa kytkeä kompressoria pois päältä.

Eli ihan ekana kannattaa katsoa tuo raikkari. Toivottavasti lähtee pelaamaan! :)
 
Vs: Pajero-97 ilmastointiin liittyen

Onko sulla ilmastoinnissa sitä ECO tai ECONOMY asentoa? Mitä moinen asento tekee ja miten se on muka ecolookisempi? Galantissa mielestäni ei käytä silloin kompuraa koko ajan, vaan ilmeisesti tarvittaessa vain, tai jotain.. Toki luulis että ei 5 sekunttia riitä vielä..
 
Vs: Pajero-97 ilmastointiin liittyen

MVa~1 sanoi
Onko sulla ilmastoinnissa sitä ECO tai ECONOMY asentoa? Mitä moinen asento tekee ja miten se on muka ecolookisempi? Galantissa mielestäni ei käytä silloin kompuraa koko ajan, vaan ilmeisesti tarvittaessa vain, tai jotain.. Toki luulis että ei 5 sekunttia riitä vielä..

Kaikissa muissa autoissa mihin olen törmännyt niin tuo ECO(nomy) nappi katkaisee kompuran käynnin kokonaan, jolloin se ei kuormita konetta jolloin säästyy bensaa ja on ekologisempaa ajelle... :) (tiiä sitten näistä itämaan ihmeistä)

Tuollainen ilmastoinninkompura muuten ottaa toimitansa aikana useita hevosvoimia koneesta. Saattaa ottaa jopa 10hv, jos on siis suoraan kampiakselin pyöritettävänä. Joissakin uudemmissa sitä pyöritetään sähköllä, jolloin akku toimii eräänlaisena puskurina ja tasoittaa tuota tehon ottoa laturin kanssa.
 
Vs: Pajero-97 ilmastointiin liittyen

Näissä itämaan ihmeissähän on siis OFF, ECO(NOMY) JA ON asennot..
 
Vs: Pajero-97 ilmastointiin liittyen

MVa~1 sanoi
Näissä itämaan ihmeissähän on siis OFF, ECO(NOMY) JA ON asennot..
Juuri näin. Omassa Pejeerossa sillä eco- asennolla kyllä katkoopi enemmän kompuraa pois, siis silläkin ON- asennolla ei tietystikkään koko ajan pyöri, eiköhän siellä elektroniikka hoida sitä toimintaa. Mutta kyllä se katkaisijan asennosta riippumatta pyörii pitempään, kuin muutaman sekunnin, varsinkin käynnistettäessä.

Ja ainakin omassani, (johon viime kesänä lisättiin kylmä-ainetta), puskee ihan riittävästi kylmää sillä Eco- asennolla, ainaskii maantie-ajossa.

OT. Onko kukaan laittanut sähköpuhallinta ko. vehkeeseen, kun tahtoo taajama-ajossa pudota tuo jäähdytysteho, kun ei se surkea visko kunnolla jaksa puskea ilmaa sen kennon läpite...?! tuolta moponetistä sais noita irto flektejä, jos semmosen laittais ihan katkaisijalla toimimaan... joku insinörtti tietty kytkis siihen jonkun lämpöohjauselektroonisen systeemin, mutta kun ei ole oikein ko.ala niin hyvin hallussa allekirjoittaneella..
 
Vs: Pajero-97 ilmastointiin liittyen

ile-78 sanoi
Tuollainen ilmastoinninkompura muuten ottaa toimitansa aikana useita hevosvoimia koneesta. Saattaa ottaa jopa 10hv, jos on siis suoraan kampiakselin pyöritettävänä. Joissakin uudemmissa sitä pyöritetään sähköllä, jolloin akku toimii eräänlaisena puskurina ja tasoittaa tuota tehon ottoa laturin kanssa.
OT, mutta ihan mielenkiinnosta, missä autossa ilmastoinnin kompressoria pyöritetään sähköllä?
 
Vs: Pajero-97 ilmastointiin liittyen

uge sanoi
OT, mutta ihan mielenkiinnosta, missä autossa ilmastoinnin kompressoria pyöritetään sähköllä?

No ehkä tuli vähä liikaa yleistettyä :) , mutta esimerkiksi näissä hybrideissä pyöritetään sähköllä, kuten esim. MB 400 S Hybrid.


PS: En omista 8)
 
Vs: Pajero-97 ilmastointiin liittyen

Super_Select sanoi
Juuri näin. Omassa Pejeerossa sillä eco- asennolla kyllä katkoopi enemmän kompuraa pois, siis silläkin ON- asennolla ei tietystikkään koko ajan pyöri, eiköhän siellä elektroniikka hoida sitä toimintaa. Mutta kyllä se katkaisijan asennosta riippumatta pyörii pitempään, kuin muutaman sekunnin, varsinkin käynnistettäessä.

Ja ainakin omassani, (johon viime kesänä lisättiin kylmä-ainetta), puskee ihan riittävästi kylmää sillä Eco- asennolla, ainaskii maantie-ajossa.

OT. Onko kukaan laittanut sähköpuhallinta ko. vehkeeseen, kun tahtoo taajama-ajossa pudota tuo jäähdytysteho, kun ei se surkea visko kunnolla jaksa puskea ilmaa sen kennon läpite...?! tuolta moponetistä sais noita irto flektejä, jos semmosen laittais ihan katkaisijalla toimimaan... joku insinörtti tietty kytkis siihen jonkun lämpöohjauselektroonisen systeemin, mutta kun ei ole oikein ko.ala niin hyvin hallussa allekirjoittaneella..

Tuossa minun Pajessa on alunperinkin erillinen sähköpuhallin joka taitaa pyöriä aina kun kompura kytkeytyy (oletan, en ole 100varma). Mutta sen lisäpuhaltimen voisi kytkeä releohjauksella ja releen ohjaus siitä piiristä joka kompuran ohjaa päälle. Joku voi korjata joka tietää näistä paremmin, mutta tuommonen tuli mieleen.
 
Vs: Pajero-97 ilmastointiin liittyen

tuolla eco asennolla ei ollut merkitystä. Mutta jos nostaa jalan pois kaasulta ja antaa rullata silloin ei niin hanakasti pompi päälle ja pois (atm. laatikko)
Liittyy varmaan jotenkin jäähdytystehoon, huomasin juuri että taajamanopeuksilla pätkii ja maantiellä tuntuu toimivan normaalisti. Sähköflektit jäähdyttimen edssä toimivat.
 
Vs: Pajero-97 ilmastointiin liittyen

Omassa -98 pitkässä 2.8td pajessa laitettiin 1200g kylmä ainetta järjestelmään. Ja autossa on taka ja peräkoppiin oma ilmastointi tsydeemi. Economy asennolla oon pitäny ja heti lähtee keulassa sähkö puhallin päälle kun kytkeen kajuutasta ilmastoinnin päälle. Hyvin tulee ECO asennollaki kylmää oli keli sitten kui lämmin hyvänsä.
 
Vs: Pajero-97 ilmastointiin liittyen

Galantin automaatti-ilmastointi lyö ECO:n päälle, kun ulkoilman lämpötila on kylmempi kuin sisälle haluttu lämpötila. Ja silloin ei itseasiassa saa edes ECO-asentoa pois päältä..

Puuottaiskohan tuo paineita tai jotain, että ei jäähdytä niin tehokkaasti, mutta ei kulutakkaan niin paljoa.. Eikö täällä ole kylmäkoneasiantuntijoita, jotka vois vähän valaista, et miten se vois toimia
 
Vs: Pajero-97 ilmastointiin liittyen

Nyt toimii taas kuin pitääkin. Mikä lie häiriö, ennen huoltoa oli jonkin aikaa tyhjänä.
 
Vs: Pajero-97 ilmastointiin liittyen

Noniin,

Ilmastointiin liittyy kaksi pyöreää relettä ja toinen niistä on sökö. Onkos kellään antaa osanumeroa tai vaihtoehtoista relettä? Vois vaihtaa vaikka molemmat samalla.

Autona Paje 2.8TDIC gen2 pitkää mallia.
 
Vs: Pajero-97 ilmastointiin liittyen

Kyllä se eco nappula tarkoittaa sitä, että pätkii kompuraa useammin pois päältä, näin kuormitus ei ole niin suuri ja polttoainetta säästyy. Normi asennossa jauhaa koko ajan täyttä, paitsi jos yläpaine tai höyrystin jäätää niin pätkii pois. Aika suuri määrä oli toi 1,2 kiloa kylmäainetta pajeroon, vaikka oliskin takahöyrystin kanssa. Yhteen samanikäiseen laitoin ohjekirjan mukaan 850g. Liika aine ei paranna jäähdytys tehoa, vaan huonontaa, koska yläpaine nousee helposti ja painekatkaisin sammuttaa kompuran. Kaikkein kylmintä saa siten, et laittaa sisäkierron päälle. Tarkastakaa että sähköflekti keulalla myös toimii jos autossa ilmastointi.
 
Takaisin
Ylös Bottom