Pajero gen2 2,5 hehkuvika

Nitro18

New Member
Liittynyt
4 Marraskuu 2012
Iltaa!

Nyt on Pajerossa sellainen vika ettei tahdo lähteä kylmänä käyntiin. Sen verran sain asiaa selviteltyä jotta hehkujen kiskolle ei tule virtaa. Startatessa hehkuvalo palaa max 2 sekuntia ja lähes heti kun avaimesta kääntää niin joku rele naksahtaa, äänihavainnon perusteella lähellä hanskalokeroa. Akun vieressä oleva sulake oli ainakin ehjä. Hehkureleestäkö sitä vikaa pitäisi ruveta etsimään? Mistäköhän sellainen mahtaa löytyä?

(Auto on Saksantuonti ja ohjekirjan paiskasin joskus jonkun ongelman kanssa painiessani roskiin kun ei oikein toi saksa taivu.)

e. Lämpimänä käynnistettäessä tuota releen naksahdusta ei kuulu eikä hehkun merkkivalo syty lainkaan.
 
Vs: Pajero gen2 2,5 hehkuvika

Onkohan tuo samalla pikahehkusysteemillä kuin ensimmäinen korimalli?
Tuleeko hehkukiskolle virtaa edes sitä kahta sekunttia, minkä valo palaa?
Oletko kaikki hehkut tarkistanu että toimii?
 
Vs: Pajero gen2 2,5 hehkuvika

Kiskolle ei tule virtaa lainkaan. Hehkuja en ole testannut, mutta eikö kiskolle pitäisi tulla virta riippumatta siitä ovatko hehkut kunnossa vai ei?
 
Vs: Pajero gen2 2,5 hehkuvika

Nitro18 sanoi
Kiskolle ei tule virtaa lainkaan. Hehkuja en ole testannut, mutta eikö kiskolle pitäisi tulla virta riippumatta siitä ovatko hehkut kunnossa vai ei?

Voi olla että ei tule. En nyt tiedä tarkalleen tuosta systeemistä. Mutta voi olla, että jos siellä ei ole vastusta (hehkut rikki) ei anna virtaakaan...

Hehkut kuitenkin helppo testata. Kisko irti ja sitten vaikka virtamittarin läpi suoraan akusta, ni näkee kyllä heti että onko hehku kunnossa vai ei. Eli tuosta lähtisin liikenteeseen ja vasta sen jälkeen relettä tutkailemaan...
 
Vs: Pajero gen2 2,5 hehkuvika

Tuon kakkoskoppasen hehkut pitää olla oikealla vastusarvolla, muuten ei pelaa hehku. Noita "oikeita" hehkuja on sitten parilla eri vastuksella, jotka ei sovi oikein ristiin keskenään, eikä eri ohjausten kesken. ;D
Hehkutus jatkuu pidempään kuin tuo valon palaminen antaa ymmärtää.

Palanut hehku disabloi suurimman osan hehkutusajasta pois, kun kokonaisvastus putoaa , eikä käynnistyminen ole silloin kovin kummoista.

Releen naksahtelu kylmänä kertoo, että ainakin jotain hehkujen ohjauksesta on kunnossa.
Mitsubishilinks:istä löytyy jonkinlaista kytkentäkaavion tapaista tuosta hehkustakin. Vai olikohan se mitsubishi.ru:n puolella. Tulostelin nuo oppaat kuitenkin netistä joskus omiin tarpeisiini.
 
Vs: Pajero gen2 2,5 hehkuvika

Relehän sieltä oli hajalla kuten epäilinkin. Kävin varastamassa naapurin miehen miljoonalaatikosta ykköskoppasen hehkureleen ja homma alkoi toimia. Mutta. Nyt kun auto käy niin hehkujen kiskolle tuleva jännite on niinkin iso kuin 14,2 volttia (hehkuttaessa 12,3) . Sitä en tiedä kuinka kauan sitä tulisi, koska olen napannut hehkureleen herätevirtajohdon irti maks. kahdenkymmenen sekunnin kuluttua. Pelottaa vaan että mahtavatko hehkut tykätä huonoa noin suuresta ja pitkäkestoisesta jännitteestä. Onko jollain tietoa kuuluuko jännitteen olla noin suuri, ja jos ei niin pitääkö vikaa lähteä etsimään lämpöanturista vai mistä?
 
Vs: Pajero gen2 2,5 hehkuvika

No mittaas huvikses akun jännite auton käydessä. Sen saman se tuuppaa sinne hehkulle mitä akku antaa myöten, eli huoli pois. Ei tuollanen "ylijännite" hehkuja tapa.
 
Vs: Pajero gen2 2,5 hehkuvika

Ja sulla on joko tosi hyvät akut, tai mittari näyttää hieman omiaan jos sammuksissa hehkuttaessa tulee kiskolle yli 12 volttia JOS hehkut toimii. Eli uskoisin, että hieman alle tuon 14V siellä kiskolla on, mutta ei ole vaarrallista vaikka olisi tuon 14,2 volttiakin jos sulla on siinä 12 voltin hehkusysteemi
 
Takaisin
Ylös Bottom