Pajero ja webasto

Andde

New Member
Liittynyt
27 Helmikuu 2007
Webasto thermo top z/c -d olis tarkoitus asentaa pajero sportiin.
Mihin olette yleensä asentaneet tahi missä autossasi on asennettuna?

Asennusohje auttaisi asiaan kummasti myös.

Kiertovesipumppu ja annostelupumppu ja kello on myös, englanninkielistä ohjettakin löytyi, mutta jos jollain olisi vielä apuja tarjota nin olspa hyvä..

sähköt lähinnä ongelmallinen, automaatti-ilmastoinnin kanssa varmaan suurimmat ongelmat tulisi..
 
Vs: Pajero ja webasto

Keulaan runkopalkin päälle se sopii.Suojaat vaan vesiroiskeilta.
Ongelmaksi todellakin muodostuu puhaltimen toiminta oman paneelin kautta.
Releellä ohjaus suoraan puhaltimelle ja tarvittaessa toisella releellä puhallinnopeuden ohjaus.
 
Vs: Pajero ja webasto

jep, pitää huomenna katsoa tuo paikka ja jos sais jo asennettua tuon yksikön paikoilleen ja sit suunnittelis ton ilmastoinnin ohjauksen,

tietysti jos jollain olis valmista ohjetta nin olspa hyvä.. :)
Kiitokset Hanskille vastauksesta.
 
Vs: Pajero ja webasto

"Laalaassa" hantin puolella rintapellissä kiinni...
Luulis olevan suht samanmoinen tila sportissakin...
...En tiiä...
 
Vs: Pajero ja webasto

sama autohan se on ko laalaa :)
lavan paikalla on sisätilaa..

kiitti vinkistä
 
Vs: Pajero ja webasto

2.Genissä kans hanttarinpuolelle tuliseinää vasten sopii, mutta jos toisen akun haluaa niin sitten tuleeki ongelma.. 1.Genissä laitoin tuonne syylärin alapuolelle puskurin taakse ja kun ei letkut menny oikein mielekkäästä paikasta niin siirsin syylärin eteen ihan lukkopellin alapuolelle. Ainoa vaan nuo roiskeet ja tuulelta suojaus, mutta ei ole kova homma. Tuossa vänkärinpuolelle tuliseinään asentamisessa tuli nesteletkujen kanssa hieman ihmeteltävää kun pitää koneen yli vetää, mutta kylläpä niille paikka löyty. ylimäärästä tilaa ei tosin kauheita jäänyt.


asentamisesta sen verran, että moottorilta lämmityslaitteelle menevä letku kierrätetään Webaston kautta. Eli 2,5:ssä se letku tulee moottorista jostain 3. ja 4. pytyn välistä, siittä letku webaston sisäänmenoon ja ulostulostasitten sinne kennon putkeen mikä tulee tuliseinästä läpi. (eli mihin se letku sieltä koneen kyljestä alunperin meni) Jos tuntuu, että letku on tiukassa siinä kennon putkessa kiinni, niin leikkaa se letku halki ennemmin kuin että yrität väkivallalla ja sitten on kenno putki läjässä, niinkuin mulle kävi.
Vai oliko sulla irrallinen nestepumppu? no laita se vaan tuohon moottorin ja webaston väliin ja muista pumppaussuunta.

Asennusohjeet voin suullisena antaa tässä näin ja suomenkieliset saattaa jostaki tallista löytyä.

Punainen paksu johto on plussa ja musta on miinus. nämä johdot lähtee siittä sulakerasialta ja olen suoraan akulle + vetänyt. Jossei ole sulaketta välissä, niin päävirtasulake on mulla ainaki 30A ja uudessa muistaakseni 20A (en tiiä onko mulla oikeen kokonen sulake)

Lämppärille menee kaksi johtoa jotka on niputettu yhteen ja lähtee siittä releeltä. Siinä tulee mustaan + ja punaiseen ei tule mitään. + ohjattu moottori, niin kytken sen mustan haluamasi nopeuden johtoon vastukseen tai - ohjattu moottori, niin kytket sen + suoraan moottorin +-napaan ja lämppärin vivulla ohjaat halutun nopeuden, ti teet sen relekytkennän sinne ohjaamaan


jos on uusi Webasto, niin polttoainepumpun johdoissa ei ole liitintä, vaan se pitää itse siihen asentaa. pumpun pitäisi olla mahdollisimman lähellä tankkia ja mielellään omalla polttoainelähdöllä. Mulla on toki tuossa 1.gen haarotettu se polttoainelinja suoraan auton omasta polttoainelinjasta konehuoneessa mahdollisimman alhaalla, mutta ENNEN suodatinta. Mulla ei siis ole erillistä pumppua, vaan se on tuossa laitteen sisällä. (vanhempi malli)

loppuja liittimiä ei taidakkaan vääriin paikkoihin edes saada.

Sitten kun oot webaston kytkeny, niin ensin autoon nesteet ja käyttö, että on varmasti jokapaikassa. Sitten Webasto päälle. Tod.nnäkösesti yrittää muutaman kerran ennen kuin käynnistyy ku on ilmaa polttoainepuoli täynnä. 3 tai 4 kertaa ihan helposti yrittää..

Ja kysymällä lisää neuvoja jos en nyt tässä kaikkia muistanu tai osannu selittää niin että joku muukin mun lisäksi ne ymmärtää.. ;D
 
Vs: Pajero ja webasto

Nyt tuli selkeästi apuja, kiitokset isosti, just olinkin tallin puolelle menossa aloittelemaan. :)

Täytyykin vielä lukea muutamaan kertaan :)
 
Vs: Pajero ja webasto

on sitten jonniin verran ahdasta sportin konehuoneessa..
olkos jollain kuvaa miten laitettu?
 
Vs: Pajero ja webasto

pitää taas viikonloppuna yrittää tilaa etsiä, toinen akku sopivasti hanttarin puolella tiellä..
keulalla ols tilaa, mut putkien veto haasteellista?

arvelin viellä kurkata olsko kuskin puolella lokkarin kuppeella tillaa...
kon ei ol noita muita sport-omistajiakaan ilmoittaunnu.. :)
 
Vs: Pajero ja webasto

Laita vaan sinne keulaan, putket viet sinne takalämppärille( olisko siinä sellainen) tulevaan haaroitukseen, eristät putket solukumilla.. :peukku
 
Vs: Pajero ja webasto

Volvoissa webasto on muutes etulokasuojan sisällä.. oisko siellä tilaa??
 
Vs: Pajero ja webasto

Minä laitoin tuohon l200 oikealle puolen, etuvalon taakse, konehuoneen etuosaan. kuva toteutuksesta, kuvan vasemmassa alalaidassa on se wedasto.
 
Vs: Pajero ja webasto

karppinen sanoi
Niin ja sitten lämmittimen pakoputki lämmittämään öljypohjaa

Aletaan pääseen aiheeseen.. :peukku Sieltä pakoputkestahan tulee ihan järkyttävä määrä lämpöä. Ja se pitäis saada hyötykäyttöön.

Tuo öljypohjan lämmitys ois yks, mutta suunnitelmissa ollu myös sen webaston imuilman lämmitys. Sais kuumempaa ilmaa ja kuumentais siis tehokkaammin, mutta en tiiä kestääkö webasto kuinka kuumaa imuilmaa

Toinen olisi, että työntäis jäähdytinnesteeseen tuon lämmön. Esilämmittäis sen nesteen ennen kuin se menee webastolle.

Sitte ois vielä vaihteisto ja perä, joita sillä vois lämmittää, ja vaihteisto olisi varmaan helpoin ja viisain toteuttaa.. ;D

Tätä se opiskelu teettää.. Koulussa ei puhuta kuin hukkalämmön talteenotosta ja energian säästöstä ja ennen kaikkea kustannustehokkuudesta.. :p
 
Vs: Pajero ja webasto

Onkos muilla muuten ollu nimenomaan Webaston kanssa ongelmia? Mulla on noin 5 vuotias thermo top C ja se on tänä syksynä kahesti sen, että ei lähde päälle. Kellolaite toimii normaalisti ja siittäkatsottuna voisi luulla, että toimii ihan normaalisti, mutta webasto ei lähde päälle. Tähän auttaa kun käyttää sulakkeen irti. Eli joku vikakoodi kai päällä ja siksi ei toimi?

Oon ajatellu et mulla ois joku vika, mutta isä soitti tuossa tunti sitte. (siksi tähän aikaan hereillä) Ivalossa -30 pakkasta ja sillä oli webasto tehny ihan saman. Ja se laite on reilun kuukauden ikäinen Thermo Top C. Periaatteessa sama laite kun mulla, mutta uudempi ja ulkoisesti vähän erilainen.
 
Vs: Pajero ja webasto

Kulkeeko polttoaine, onko sähköä tarpeeksi akussa, onko pakoputkenpää auki ei esim. lumesta tukossa ?
Mulla itsellä on toiminut hyvin toistaiseksi tuo thermo c. Ja tuossa olisi parempi asennuskuva, tuosta minun toteutuksesta.
 
Vs: Pajero ja webasto

Volvoissa se ruostuttaa sen lokarin aika tehokkaasti.
Toisakseen ei kai sitä voi kovin herkästi palavaan kohtaa suunnata sitä pakoputkea, saattaapi vuotaa esim. öljyä..
Tuo pakolämmön talteeotto kyllä kiinnostaa itseäkin.
Pajerossa on Eberin lämmitin ja putki tulee etupään vetolenkin reiästä.
 
Vs: Pajero ja webasto

Jos tuohon vanhan mallin laatikkoon hitsais siihen öljypohjaan putken ja laittais pakokaasun kiertään sitä kautta niin lämpiäis laatikko. Ei siis silti niitä pakokaasuja sinne lootaan..

Tai sitten tekis tosiaan sen lämmönvaihtimen tuohon nesteletkuun, niin että se lämpiäis jo sillä ennen moottorille menoa..
jos tuo nesteputki ois sisältä kuparia ja tekis siihen "siivet" niin siirtyis lämpö paremmin ja sitten eristäis jollain tuon ulkokuoren niin ei karkais siittäkään lämpöä. Saattaa vain olla että pitäs aika pitkä tehdä.

Tai sitten tuon vaihtimen jälkeen vie vielä laatikolle lämpöä..

Liitteenä leikkauskuva vaihtimesta ja HiTec 3D malli tuosta nesteputkesta..
 
Vs: Pajero ja webasto

Onkos kellään ilmenny jäähdytinnesteen kulutusta Webaston asennuksen jälkeen. olen 95% varma, että juurikin Webasto sitä hukkaa johonkin.
 
Vs: Pajero ja webasto

tämäkin projekti nytkähti eteenpäin..
webastolle löytyi paikka vasemman etupyörän edestä, nyt pitää vielä letkut, polttoainelinja ja sähköt vetästä.. sähköpuolelle ols kyssäri..?
Automaatti-ilmastointi sportissa, miten kytketään, releelle menee x1 nasta 4:köhän se oli..
releeltä menee sitten ilmastointiin? 6napainen liitin kumminkin, 2-3 on turhia?
Eli ulkolämpötila-anturi, winter/summer switch ja diagnoosinasta..
1 nasta kellolle, 4 nasta releelle, 6 annostelupumpulle.. mitenkäs tuo ilmastoinnin kytkentä ja tuo ulkolämpötila-anturi?

malli on siis thermotop z/c
 
Vs: Pajero ja webasto

Tuota noin, jos sulla on C/Z, niin onko se 5,0 vai 5,2Kw? Jos 5,0, niin ainakin bensassa on turhan puhditon. Disun kanssa on ihan rajoilla. Isoihin, yli 2,0L koneisiin vähintään 5,2 C ja sitten kun haluaa sen laitteen oikeasti lämmittävän, niin 5,2 P.

Tuo 5,0 on sellainen vanhempi semimalli jota on Saksasta tullut Mersun letkusarjoilla pari vuotta sitten enempi. Yleensä polttimen kyljen leimat on jostain 94-99 ajalta, vaikka käyttämättömiä toki olleet. Sopii normi parilitraiseen neloskoneeseen ihan ok.

Tuosta automaatti-ilmastoinnin ohjauksesta, en lähtisi tekemään omin päin mitään releviritystä, kun siihen löytyy ihan oikeat palikat jolla voit sieltä ilmastoinnin namiskoista säätää lämpöä normisti.

Jos haluat, niin laita yv:tä, voin antaa yhden gurun numeron joka tekee noita päivätyökseen. Itsekin asensin omaan V6 Pajeroon laitteen muuten, mutta ko. kaveri teki puhaltimen ohjauksen. Ihan vaan sillä, että onnistuu kerralla ja tulee halvemmaksi kuin ite ensin ryssiä ja ostella turhia osia ja sitten viedä ammattilaiselle...

Ja loppukaneettina vielä, että omasta kokemuksesta puhun noista tehoista, on ollut ensin 3.0 V6 kiinni 5,0 C/Z yhden talven ja sen vaihdoin 5,2 P-malliin, koska puhtia ei todellakaan ollut. P on muuten sama laite kuin C, mutta alkulämmityksen ohjaus erilainen, kierrättää ensimmäiset 15 minuuttia vettä hitaammin, jotta lämpenee nopeammin.
 
Vs: Pajero ja webasto

Mites tommonen Webasto kestää vettä? Kestääköhän upottaa jos ilman otto snorkkelissa? Edes lyhyesti?
 
Vs: Pajero ja webasto

savihousu sanoi
Tuota noin, jos sulla on C/Z, niin onko se 5,0 vai 5,2Kw? Jos 5,0, niin ainakin bensassa on turhan puhditon. Disun kanssa on ihan rajoilla. Isoihin, yli 2,0L koneisiin vähintään 5,2 C ja sitten kun haluaa sen laitteen oikeasti lämmittävän, niin 5,2 P.

En ol kahtonna, kumpi mut eiköhän tuo riittänne ko discoonkin riitti.

savihousu sanoi
Tuosta automaatti-ilmastoinnin ohjauksesta, en lähtisi tekemään omin päin mitään releviritystä, kun siihen löytyy ihan oikeat palikat jolla voit sieltä ilmastoinnin namiskoista säätää lämpöä normisti.

Kytkentäkuvassahan ei näytä menevän kuin yksi piuha ilmastoinnin releen kautta. Ei siihen nyt ole tarkoitus kummempia laittaa?
 
Vs: Pajero ja webasto

Saattaahan se upotustakin kestää, onhan se vesitiivis. Sähköliitännät huolestuttais..

Parashan on pitää ne ilmanotto ja pakoputki alaspäin, jolloin koneeseen muodostuu ilmlukko kun molemmat putket on veden alla ja ei pitäs vettä päästä sisään. Jos laitat ilmanoton esim snorkkeliin, niin menee vesi pakoputkesta koneeseen sisälle ja sitä ei varmaan monesti kestä..
 
Vs: Pajero ja webasto

MVa~1 sanoi
Saattaahan se upotustakin kestää, onhan se vesitiivis. Sähköliitännät huolestuttais..

Parashan on pitää ne ilmanotto ja pakoputki alaspäin, jolloin koneeseen muodostuu ilmlukko kun molemmat putket on veden alla ja ei pitäs vettä päästä sisään. Jos laitat ilmanoton esim snorkkeliin, niin menee vesi pakoputkesta koneeseen sisälle ja sitä ei varmaan monesti kestä..
Jos se kerran on vesitiivis niin molemmat putket alaspäin kikka kyllä toimis. Tai sitte pitää laittaa pysty putki ;D
 
Vs: Pajero ja webasto

Riippuen vähän mallista, tuo pako- ja imuputken liitos itse lämmittimeen on vain vähän onneton. Mullakin vuotaa pikkusen ainakin pakoputki, eli hukuu webasto jos saa vettä, mutta siihen mennessä hukkuu kyllä moottorikin, kun snorkkeli on vielä jossaki kaupan hyllyllä.
 
Miten pitäs gen 3 pajerossa mennä eberin vesiletkut. Viime vuonna asennettu uus d5wsc. Nyt havahduin kun lämmitin pidempään että sisälle tulee jääkylmää. Sisäpuhallus kyllä toimii muuten ja lämmintä alkaa tulemaan heti kun auton käynnistää. Eli onko mulla lämppäri kytketty nyt konetta lämmittämään vain?? Eli lämmitin keulassa ja siitä menovesiputki koneen takaosaan, paluu lämmittimille termarikotelon takaa. Kone lämpiää siis hyvin mutta sisäkennon putket pysyy kylmänä pelkällä eberillä.
 

Liitetiedostot

  • 20231122_120612.jpg
    20231122_120612.jpg
    177.6 KB · Lukukerrat 40
mulla nuo letkut on liitetty t-haaralla auton alla takalämmittimen letkuihin josta kiertää koneelle ja lämmityskennon kautta takaisin, hyvinhän tuo tuntuu pelittävän, eberi on maskissa ja putket eristetty.
 
mulla nuo letkut on liitetty t-haaralla auton alla takalämmittimen letkuihin josta kiertää koneelle ja lämmityskennon kautta takaisin, hyvinhän tuo tuntuu pelittävän, eberi on maskissa ja putket eristetty.
Tämä varmaan ois kanssa yks vaihtoehto. Asentajan kanssa päädyttiin kuitenkin nyt että kytketään webaston ohjeen mukaan koneelta tulevan/sisäkennolle menevä letkun väliin. Jospa se tuolla kytkennällä antaisi lämmintä kunnolla sisällekin.

Eli tuossa liitteessä eka kuva, putket 1 & 2. Jos joku muukin pohtii samaa asiaa.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20231123_075755_Drive.jpg
    Screenshot_20231123_075755_Drive.jpg
    92.3 KB · Lukukerrat 41
Takaisin
Ylös Bottom