Pajero: lämppärin puhallin

N

NahkhiirMees

Guest
Onko tyypillistä, että lämppärin puhaltimen kaksi hitainta asentoa ei toimi, mutta kaksi nopeinta toimii. Onko vika jossain palikassa vai alanko etsiä irronnutta kaapelia ? Ei niin hirveästi kiinosta lähteä kopeloimaan sinne mittaripaneelin alle. Rystyset verillä ja silleen. Kyllä te tiedätte.
 
Erittäin tyypillistä  ;D Yleensä sieltä on puhaltimen nopeussäätimen vastukset palaneet ! Itse ostin motonetistä (mitsubishi genuine parts logolla) uuden ja maksoi varmasti vähemmän kuin timantti-tiskillä.

Motonet:
Pajero 83--91 Esivastus (4napal ja 2napal+johto). . . . . . 48-8217    19.90
Pajero 92-- Esivastus (valettu/4napaliitin). . . . . . . .  48-8218    27.00

Itse vastuselementti on puhaltimen moottorin yhteydessä apukuskin jalkatilassa (83-91 malleissa, uudemmista en tiedä) Erittäin helppo vaihtaa itse, moottori on kolmella ruuvilla kotelossaan , lisäksi joutuu irroittamaan maadoitusjohtimen ruuvin siitä ovipilarista. Vastus elementti oli muistaakseni parilla ruuvilla kiinni kotelossa. ( enpäs muuten ole ihan varma pitikö edes moottoria irroittaa, mutta eipähän ole tiellä ja tarkistaminenkin käy helposti )> Tarkista puhaltimen moottorin hiilien kunto samalla !
 
Ja jos ei jaksa raahautua kauppaan asti, niin vastuslangasta saa värkättyä palaneiden vastuksien tilalle varsin pätevät korvikkeet. Itseasiassa samanlaiset kuin alkuperäisetkin. Itse en ole vielä yhteenkään autoon ostanut mokomaa mokkulaa, useammasta olen kyllä korjannut. Menee jopa vielä halvemmalla, eli ei maksane kutakuinkin mitään...
 
:D Siinä on tietenkin se riski, että tulee laitettua sellasta kunnon rautsikkaa mikä ei pienestä oikkarista katkea.
 
;) Jaapas... ei oikeastaan. Tuohon jos laittaa liian tukusaa lankaa, niin ainoa haitta on se, etteivät ne hitaat asennot enää olekaan niin hitaita. Eli jos laittaa rautakangesta pätkän, niin hitaimmat nopeudet ovat samat, kuin se ennestään toiminut hitain nopeus. Ja jos laittaa liian ohutta, niin se joko palaa heti poikki, tai puhku pyörii tautisen hitaasti, eikä välttämättä jaksa lähteä pyörimään. Mutta siitä pääsee oikeastaan kokeilemalla, ellei sitten huoltomanuaalista pääse kurkkimaan oikeita vastusarvoja.

Toijjota carinassa vuosimallia vanha oli tällaiset arvot:
0,2ohm
0,7ohm
2,1ohm

elikkä ilman vastusta täydet kiekat, 0,2 ohmisella vähän vähemmän, sitten 0,2 ja 0,7 ohmiset sarjassa vielä vähemmän ja kaikki kolme sarjassa se hitain asento. Eli neliasentoinen hässäkkä. Eikä tuo ole mitenkään tarkkaa. Ohmimittari käteen ja mittaamaan rautalangasta sopivaa pätkää.... ja jos jostain vanhasta lämmitysvastuksesta pääsee napsimaan pätkiä, niin saa kestävämmät.

Ja tuosta oikarivaarasta sen verran, että eipä se alkuperäinenkään härdelli ole siihen malliin tehty, että se oikareiden takia katkeilisi. Sitä varten on sulakkeet.
 
En ole kovin taitava sähköasentaja. Kokeilen virallista, mutta kalliimpaa konstia. Pidän silti hyvän vinkin korvan takana muistissa. ;)
 
Vs: Pajero: lämppärin puhallin

Jeesiä täältä ongelmaan..?

-> http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=18730.0
 
Takaisin
Ylös Bottom