Pajero pakkasella

T

Tom

Guest
Moro

Hankin keväällä Pajeron ja en ole siis talvella ajellut tai käynnistellyt. Kyselisin kokemuksia talvikäynnistyksestä ym.

-Lähteekö pakkasella ilman lohkolämppäriä käyntiin vielä milloin, -10C?
-Entäs lohkon kanssa -30C?
-kannattaako vaihtaa hehkut?
-Sisätilojen lämmitys, pitääkö laittaa pahvia syylärin eteen?
-Muuta eteen tullutta "talviproggista"

Näähän on vähän yksilökohtaisia, mutta jos jotain osviittaa sais.
 
Tuoreena Pajeromiehenä tällainen info kiinnostaa minuakin. Huomasin tankkia tyhjentäessäni, että vettä on kertynyt, kun auto on seissyt kaupassa keväästä asti. Ainakin tuntuu järkevältä hoitaa vesiongelmat pois päiväjärjestyksestä ennen pakkasia...
 
ja on sitten muuten ihan sama mikä diesel on kyseessä, vaihtakaa aina p-aine suodatin syksyllä, pikku homma jolla säästyy monilta murheilta....

Samoin veikkaisin, että pahvin voi heittää minkä vaan dieselin nokalle: transamin syylari peitetään talveksi kokonaan (eikä silti ole kuuma sisällä). olenkin joskus miettinyt, että pitäiskö kovilla pakkasilla ohittaa koko syylari putkella?

Samoin lohkoa kannattaa käyttää pakkasella AINA kun se on mahdollista, vaikka kone lähtisikin käyntiin, niin dieselin öljyt on melkoista puuroa pakkasella...
 
Itte joiduin viimetalvena pistään -20 lämmittämättä, lähti kohtalaisesti käyntiin. Mitähän se oli kovimmillaan likellä -40 ku piti isän hiace käyvä nykäseen käyntiin. Oli 24h roikassa kovimmilla pakkasilla kaikenvaralta. Ei tarvinnu pahvia keulalla, vaikkei takalämmäri toimikkaan, mutta yli -20 ei tahtonu pysyä sivuikkunat auki. Liekkö sitten uudemmissa malleissa parempi systeemi.

Hehkuja ei kannata vaihtaa jos ne toimii. Hehkuja yhdistävä kaapeli/alumiinilatta härheli irti ja vastusmittarilla mittaa. Ei vastusta -> ei toimintaa. Suuttimet vois tarkastuttaa dieseli pajalla. Huonot suuttimet vaikuttaa aika paljo käyntiin lähtöön ja jonku verran kulutukseen.

Semmosen huomasin kovilla pakkasilla (yli -25), että meinasi rueta vauhista lyömään etunapoja päälle ennen ku laatikon öljyt lämpeni vähän (n.5 km), vaikka oli 75W-90 öljyt. Liekkö seki vanhuuden tuomia haittoja, en tiiä.

Syyshuollossa kannattaa tosiaanki tyhjentää tankista möhnät pois ja vaihtaa polttoaine suodatin, tai jos on oikeen nuuka niin tyhjentää suodattimesta vedet. Sitten talvipakkasilla ku auto hyytyy johonki korpeen, niin voi muistella kuinka helppo se ois ollu syksyllä vaihtaa. Ja kunnon öljyt koneeseen
 
Hei vaan!

Useamman Pajeron kokemuksella voin sanoa että lähtee käymään jos on huolehdittu että pa-suodatin on vaihdettu,akut ja hehkut kunnossa.

Jos virtaa on saatavilla lohkolämmitintä kannatta aina käyttää,on moottorille hyväksi.

Hehkut kannattaa tarkistuttaa jos niitä epäilee,vaihtaa niitä ei suinpäin kannata.

En ole koskaan käyttänyt pahveja nokalla.Jos termari on kunnosssa pitäisi lämmintä riittää.

Ongelmia ei mielestäni ole jos autoa huolletaan.

Mielestäni voi talven ottaa vastaan hyvin Pajeron kanssa

Terv.Pate
 
Takaisin
Ylös Bottom