Pajero pakkasella

j.h.93

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2023
Kävi tässä pakkasella semmonen että diesel jääty. Nyt kun lauhtu vähän keli niin kokeilin käynnistää mutta ei lähde käyntiin,pyörittää hyvin mutta ei lupaa edes käyntiin lähtöä. Suodattimelle asti tulee löpö, ja webastokin pelaa ( lähtö otettu ennen suodatinta). Kokeilin käsipumpulla pumpata ja hyvin tulee ilmaruuvista ainetta. Onko syöttöpumpussa erikseen vielä sihtiä mikä voisi olla tukossa?
 
Eihän se parafiini sula enenkuin plussan puolella reilusti käy.

Heitä pressu auton päälle ja joku lämmitin moottorin alle, niin saat sen kunnolla lämpimäksi. Tai sitten lämmitä ruiskupumppu ja suuttimet kuumailmapuhaltimella.
 
Diesel 100:sta tankkiin.

Eihän tuo estä, kuin veden jäätymisen. Depresatoria sinne kannattaa ennaltaehkäisevästi laittaa, niin ei hyydy ensikerralla.
h-preview.jpg
 
Diesel satanen sitoo veden ja vie mukanaan, toisin kuin useimmat jäänestoaineet, siksi sitä käyttäny talvisin ja ainakin mulla toiminut.
 
Diesel satanen sitoo veden ja vie mukanaan, toisin kuin useimmat jäänestoaineet, siksi sitä käyttäny talvisin ja ainakin mulla toiminut.

Parafiinille tuo aina ei mahda mitään. Kymmeniin vuosiin en ole diesel satasta käyttänyt, eikä veden kanssa ole ongelmia tullut missään koneessa. Tuota depresaattoria olen traktorin tankkiin hujauttanut syksyisin, niin ei tarvitse kesälöpöjä imeä pois ja hyvin on pakkasia kestänyt.

Liekö nykydieselissä jo jotain vettä sitävaa mukana, kun ei traktorin vedenerottimestakaan nykyään tarvitse koskaan vesiä poistella. Parikymmentä vuotta sitten sitä sai olla kokoajan tekemässä. Vai liekö siihen aikaan paikallisten huoltamoiden löpötankit ollut niin reikäisiä?
 
Tuo kosteus polttoainetankkiin muodostuu lämpövaihtelujen seurauksena, olet varmaan havainnut että esim.polttoaine-astia menee kuuraan pakkasilla siltä osin kuin siellä on ainetta, sisäpuolen pintoihin sitä muodostuu sille osalle missä ainetta ei ole.
Tämä kosteus johtuu kondessaatiosta ja lisääntyy koska polttoaine lämpiää käydessään korkeapainepumpulla kierroksen.
Pitkät yhtäjaksoiset käytöt poistavat usein kosteuden suoraan ja näitä lisäaineita ei siten tarvi muussa kuin maastotankkauksissa.
Yli -38 pakkasissa eberi/ webasto hyytyy ellei käytä tuota Diesel 100, pääsi vaan unohtumaan nyt pakkasten alettua, sinne polttoainepumpun pikku suodattimeen muodostuu parafiini/ huurre klöntti joka liukenee kun tuota käyttää eikä muodostu uudelleen.
Tuo sinun käyttämäsi aine ei ole minulle tuttu.
 
Nyt vähän päivitystä tilanteeseen. Löpö tulee hyvin pumpulle asti ,mutta suutinputkia kun käytin irti ja starttasin niin ei tullu kun tippa tavaraa,ja metallia oli löpön seassa elikkä taisi tulla pumpun vaihto eteen
 
Tuo kosteus polttoainetankkiin muodostuu lämpövaihtelujen seurauksena, olet varmaan havainnut että esim.polttoaine-astia menee kuuraan pakkasilla siltä osin kuin siellä on ainetta, sisäpuolen pintoihin sitä muodostuu sille osalle missä ainetta ei ole.
Tämä kosteus johtuu kondessaatiosta ja lisääntyy koska polttoaine lämpiää käydessään korkeapainepumpulla kierroksen.
Pitkät yhtäjaksoiset käytöt poistavat usein kosteuden suoraan ja näitä lisäaineita ei siten tarvi muussa kuin maastotankkauksissa.
Yli -38 pakkasissa eberi/ webasto hyytyy ellei käytä tuota Diesel 100, pääsi vaan unohtumaan nyt pakkasten alettua, sinne polttoainepumpun pikku suodattimeen muodostuu parafiini/ huurre klöntti joka liukenee kun tuota käyttää eikä muodostu uudelleen.
Tuo sinun käyttämäsi aine ei ole minulle tuttu.

Jostain syystä sitä kosteutta ei nyt enää ole vedenerottimessa näkynyt. Silloin, kun tuota diesel 100:sta vielä käytin traktorissa, niin ei tehnyt paskaakaan erottuneelle parafiinille. Silloin vasta älysin lukea purkin kyöjestä mitä se litku on ja tajusin tuotteen olevan turha. Varmaan ok laittaa tankkkiin sekaan, jos ei täyteen koskaan tankkaa tai kone seisoo kuukausia kerrallaan,
 
Takaisin
Ylös Bottom