pajero puoltaa vasemmalle VAIN 4-vedolla?

kasuli

Member
Liittynyt
4 Syyskuu 2007
Sijainti
Tammela
puoltamisesta löyty aiheita kyllä ja ajattelin tuota vääntösauvan kiristystä mutta kun puoltamista esiintyy vain 4vedolla..

takavedolla menee ihan sukkasillaan 4-vedon kun kytkee niin vetää rajusti vasemmalle...

voisko johtua napalukoista ku ne sohlaa välillä.. (yrittää lyödä päälle takavedolla)

taasen :seina
 
Vs: pajero puoltaa vasemmalle VAIN 4-vedolla?

tänään lämpötila 0,0 ja töihin lähtiessä n.800m matkalla 3 kertaa oik puolelta alko rohina, ja hiljensin vauhtia jolloin rohina koveni, lopulta kun pysähtyy niin pamahtaa ja äänet lakkaa.. ja taas mennään! tämä siis 3 kertaa peräkkäin (oletan että napalukko(t) sohlaaa) jolloin kytkin nelivedolle ja pääsin jatkamaan, työmatkaa on n.10km maantieajoa ja 2km kaupungin läpi (monet valot,monta pysähdystä) ensimmäisen 10km matkalla en huomannut merkittävää (edellä mainittua) puoltamista.

kaupunkiin tultaessa ja ekoihin liikennevaloihin pysähdyin niin huomasin että auto "panttaa" niin hel**sti. eli ihan ku jarru olis reilusti päällä tämä ei liene normaalia nelivedolla? muutamien valojen ja kiihdytyksien jälkeeen sama puoltaminen alkoi, työmaan pihalla kytkin takavedolle, peruutin lukot pois päältä, ja auto taas normaali..

miten se on niin jäykkä koko auto 4-vedolla? ihan suoraan ajettaessa kun on pysähtymässä... :'(

kaikki öljyt on vaihdettu juuri
-etuperä M1 SHC 75w90
-vaihteisto M1 vs200
-jakis M1 SHC 75w90
-takaperä M1 SHC 75w90 LS

ei maar etuperään LS öljyä tarvi laittaa?

vinkkejä mikä mahtaa olla vialla.. talvi tulossa ja 4vetoo tarvitaan.. :peukku
 
Vs: pajero puoltaa vasemmalle VAIN 4-vedolla?

nelivetohan on jäykkä pitävällä alustalla, koska maasturissa ei ole keski-lukkoa. Pikkuinenkin kokoero renkaissa tai käännät renkaita, niin auto alkaa "jarruttamaan". Voiskohan siinä sitten olla jostakin etuperästä joku laakeri jumissa, jossei se tee tuota puoltamista muuta kauin nelivedolla. Tuo napalukon kytkeytyminen päälle takavedolla viittaisi vähän toisen napalukon päällejumiutumiseen. Joku laakeri jostaki entinen ja se pyörittää akseleita, mutta taas jarruttaa sen verran että puoltaa??
 
Vs: pajero puoltaa vasemmalle VAIN 4-vedolla?

Niin siis vanhakoppaisen nelivetoa EI saa käyttää pitävällä alustalla (kuten asvaltilla), se kielletään jo ohjekirjassakin. Koska keskellä on kiinteä lukitus, on täysin normaalia, että pitävällä alustalla auto on kankea kääntää.

Tuo puoltaminen voisi johtua jo mainitusta jumittavasta napalukosta. Ne nyt joka tapauksessa ensin kuntoon.
 
Vs: pajero puoltaa vasemmalle VAIN 4-vedolla?

juu tiedän ettei nelivetoo saa käyttää pitävällä pinnalla...
mut tosiaan ehkä nuo napalukot olis syytä uusia, joskin olen ne jo täysin atomeiksi purkanut ja putsannut(törkeetä moskaa oli sisällä) oikean puoleisessa ei ollut mitään silmin nähtävää vikaa osissa lukuunottamatta niitä kahta "jarru" tms. rinkulaa joissa oli jo selvää kulumaa..

pyöränlaakerit oli aika löysät, ne on nyt kiristetty, laakerin lukitus renkaan lukitus ruuvien kannat oli jotenki ylhäällä ja on ottanut napalukon ekaan renkaaseen kiinni ja kuluttanut sitä aikalailla.. myös se kynsi on kulunut. vaikka tämä viallisempi lukko on vasemmalla puolella ja ääni kuuluu selvästi oikealta puolelta voiko silti syyllinen olla juuri tämä vasen lukko?

tänään heitin alle uudet 31/10.5 renkulat :driver niin vaihdoin lukot toisin päin saa nähdä mitä ääniä, ja mistä nyt alkaa kuulumaan.. :)

niin ja kun ne napalukon osat oli leveillään pöydällä ja mitään vikaa muissa osissa ei näkynyt paitsi "kitkalevyissä" havaittu kuluminen + vasemman puolen osan 2 kynsi.. osat 2&3 tässä: http://personal.inet.fi/cool/nettijussi/hub/6.htm

että josko ostais ihka uudet(osat 2 & 3) molemmin puolin, oliskohan napalukko ongelmat selvitetty.. ?!

thanks. ja jos on epäselvää tekstiä niin johtunee noista tyhjistä hylsyistä tossa pöydällä.. ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom