Pajeron automaattivaihteiston ilmiöitä

HiluxMan

Member
Liittynyt
15 Helmikuu 2005
Sijainti
Petäjävesi
Auto on siis Pajero 2.8 turbodiesel automaatti. Kun ajelen vakionopeussäädin päällä ja saavutaan ylämäkeen, nousee ensin turbon paineet kuorman kasvun myötä tappiin, mittarin tarkkuuden rajoissa pyöreästi 1 bariin. Jos nopeus tuppaa silti alenemaan, tapahtuu seuraavaa: tulee normaalia selvästi voimakkaampi veto (siis lisää voimaa), paineet putoaa tuon vedon ajaksi jonnekin 0,7-0,8 barin paikkeille ja kun tavoitenopeus on saavutettu, paineet palautuu bariin ja veto palautuu normaaliksi. Tuota kestää vain pari kolme sekuntia kerrallaan (eli kunnes nopeus on takaisin asetusarvossaan).
Momentinmuunnin pysyy kaiken aikaa lukittuna eikä nopeusmuutokset ole kuin parin kolmen kilometrin luokkaa.
Mitäköhän tuolloin tapahtuu?

Toinen kummastelun aihe onkin sitten tuo momentinmuuntimen lukitus. Kun ajelen 90:ä tai kovempaa mittarin mukaan, jalalla tai säätimellä, lukko pysyy päällä alamäissäkin. Jos ajelen 80:ä, se avautuu hyvin herkästi heti kun on vähänkin myötämäkeä tai kevennän hiukan kaasua. Sitten kun taas tarvitaan vetoa, ensin moottori ”ryntää” eli vaihteisto luistaa hetken ennen kuin momentinmuunnin lukittuu. Epämiellyttävää esim. jonossa ajettaessa, jossa nopeus aina hiukan huojuu.
Mikä ohjaa momentimuuntimen lukon toimintaa? Onko se sähköisesti ohjattu vai toimiiko se omin nokkineen? Voiko sille tehdä jotakin?
 
Höpöttenpä joutessani tuosta muuntimen lukosta.
Eli kokemus perustuu Nissanin automaattiin, siinä lukkoa ohjasi nopeusmittarin takana oleva anturi. Kun sitten vaijeri rispaantu aikaa myöten ja viisari alko hiukan väpättämään, niin oli tosi tympeetä ajaa 80km/h nurkilla ku lukko irrotti/lukitsi kokoajan. Ruuvasin anturin irti ja ajelin ilman lukitusta, ei vaikuttanu kulutukseenkaan kovin paljo.
 
Mitenkäs, onkos paheeron automaatilla samaan tapaan sähköinen ohjain kuin vaikkapas lancereissa? Jos on, niin siinäpä voisi olla sekoilun syypää. Ainakin lankkujen vastaavat ottavat ja hajoavat vähän niinkuin ecutkin.
 
Sähköisesto ohjattu on.
Ei voi sanoa, että varsinaisesti sekoilee, paremminkin, että kaipaisi hienosäätöä.

Voisiko olla näin: ruuvasin taannoin syöttöä suuremmalle, jolloin kaasupedaalia ei tarvitse ehkä painaa niin paljon kuin ennen tasanopeusajossa. No kaasupolkimen asento on yksi vaikuttava tekijä momentinmuuntimen lukitukseen, eli kun jalan nostaa kaasulta, lukko aukeaa. Nyt kun pedaalia ei paljon paineta ja kevennetään, aivo tulkitsee sen herkemmin niin, että pitää avata lukko.

Toinen asia on sitten se, että momentinmuunnin luistaa minusta liikaa. Voiko jotenkin selvittää, onko luisto spekseissä vai liiallista?
 
Jeps... kaasun asentotieto menee automaatin aivolle ja jos se saa "väärää" tietoa, niin eihän se nyt ihan oikein toimi.
 
Näinpä... sen takii kyl ihan henkilökohtasest en ostais automaattivaihteista maasturia... :p
 
Täytyypä tutkia voisiko tuota asentotietoa hiukan manipuloida ennen aivolle menoa...
Ja ihan henkilökohtaisesti pidän automaateista :D
 
No se on 1998 mallia, ajettu 170 tkm.

Ja havaintona, käänsin sellaisen mustan litteän pötikän, jonka oletan olevan kaasuläpän asentolähettimen, toiseen ääriasentoon, jossa se antaa mahdollisimman suuren läpän asentotiedon. Tuntui olevan positiivinen vaikutus, varsinkin kun ensin käänsin sen "väärään" suuntaan. Eli pysyy momentinmuunnin paremmin lukittuna.

Mutta edelleen kiinnostaisi selvittää, mikä määrä momentinmuuntimen luistoa on asiaankuuluvaa.
 
Jaaha, nyt tehdään näin: Momentinmuuntimen lukkoa ohjaankin itse niin halutessani, alustavat kokeet on tehty ja hyvin toimi. Tarpeet: 4 relettä, pääkytkin, impulssipainike, merkkiledi ja vastus.

Toiminta lyhyesti: Impulssipainikkeella lukitus päälle, jarrupolkimella pois.
 
Takaisin
Ylös Bottom