Pajeron eteneminen lumessa ym.

raw

New Member
Liittynyt
15 Tammikuu 2009
Hei,
uusi palstalainen tässä tervehdys!

Maasturin hankinta ollut mielessä, tällähetkellä mulla on Suzuki SJ410 ja pitäis saada sen rinnalle/tilalle Auto...

Pajero on noussut listalla korkealle parista syystä:

1. Ovat kohtuuhintaisia, toisin kuin esim. Toyotat; ei viitsi maksaa 5 tonnia museoikäisestä ja 700 000 km ajetusta HJ60-61:sta tai vastaavasti 15 tonnia kohtuukilometreillä olevasta HDJ80:sta.

2. Pajerolla kärsinee ajaa myös tienpäällä toisin kuin monilla muilla samanhintaisilla maastureilla.

3. Kovin pahaan maastoon ei tällä tarvii päästä, sinne voi mennä Suzukilla jos on tarvis.

Otsikon mukaisesti olisi tarve päästä auraamattomilla sivuteillä mahd. pitkälle. Hieman vaan epäilyttää Pajeron kyvyt siellä, syystä että varsinkin etuakselin alla on maavaraa aika niukasti. Ja kun siinä keulassa näkyy olevan vielä alla tollainen "suksi", nostaako se keulan ilmaan ja etupään pidon pois..?

Onko kokemuksia Pajerosta syvässä lumessa..?

Olsi paljon muutakin kysyttävää mutta jos tuolla aluksi.
 
Vs: Pajeron eteneminen lumessa ym.

Monelta talvelta pelkästään hyviä kokemuksia.Mettästyskiesinä ihan vertaansa vailla hintaansa/varusteisiin nähden.Ja siviiliajotkin on mukava tehä tuolla(Gen2).Auraamattomien mehtäauto teitten urittaminen on ollu vuosia meikäläisen vastuulla seuran mailla ja Hiluxit ja muut koittaa sitte rämpiä perässä jos pystyy ;D.Rengastuksena kesät/talvet 33"mutiaiset ja umpisessa pääsee poistiekseen etenemään.Varjopuolena tietysti on se että hinattavia riittää ;)
 
Vs: Pajeron eteneminen lumessa ym.

Eipä sitä maavaraa taida jäykkäakselisessa olla enempää.

Itse kävin kahlaamassa tuolla omalla Pajerolla hangessa ja hyvin menee kunhan pitää kierroksia, että molemmat eturenkaat vetää. Ei siis ole lukkoa etuakselilla. Siinävaiheessa kun pajerolla ei pääse enää hangessa niin alkaakin olemaan jo hyvät moottorikelkkailukelit. Ja rengastus vaikuttaa paljon hangessa etenemiseen.

Mun mielestä nuo mun isommat (31*10,5*15) renkaat on jo niin leveät että haittaa vaan hangessa kahlaamista, mutta ei ole 235/75/15 renkaita että vois vertailla. Ainakin yksi pitkänlinjan pajeromies väittää sen menevän syvemmässä hangessa, ku mitä noilla leveämmillä renkailla pääsee.

Jos tuommosta -91 ja uudempaa pajeroa oot katellu eli tuota jrusselin mainitsemaa 2. korimallia, niin sillä onkin sitten mukava huristella tien päällä. Paljon mukavampi ku tuo 1.korinen.

Ja 2.Korista saa ihan hintarajasta riippuen vaikka ja minkälaisilla varusteilla ja tuolla 2,8TD:llä kulkeeki ihan kivasti, ettei tarvi tiellä muiden jaloissa pyöriä.

Ja jos sulla on susuki jo tosimaastoautona, niin semmosiin ominaisuuksiinhan ei millään muulla maasturilla pääse, mutta jos tarvetta enemmänkin maantie-autolle jolla pääsee myös ojan toiselle puolelle (ei siis mitään ultimate off-road) niin täytyy kyllä sanoa, että oikean merkin puoleen olet kääntymässä. Mullakin on jo ajettu 470 000 ja varmaan maantiellä niistä 469 900 km ainakin. Tuo 1. korinen on tietty vanha ja ei ihan uuden maasturin mukavuuteen pysty, mutta jos vertaa samanikäiseen HJ 60:een tai patrolliin, niin paljon mukavampi matkustaa ja käyttää arkiajossa.
 
Vs: Pajeron eteneminen lumessa ym.

raw sanoi
Hei,
uusi palstalainen tässä tervehdys!
Pajero on noussut listalla korkealle parista syystä:
Olsi paljon muutakin kysyttävää mutta jos tuolla aluksi.
Noihin kysymyksiin, kyllä se hangessa menee siinä missä muutkin, kunhan renkaat on kunnossa.
Suojalumessa etupanssari voi pelata suksena, siinä missä muittenkin mallien panssaroinnit, tai suora akseli kannon nenässä

Niin, mulla on tuo pajero ollu nyt 5 vuotta, eka auto minkä jälkeen ei oo tullu kuumetta vaihtaa, 470 tkm siin on mittarissa, tekniikka periä lukuunottamatta käyty läpi (etupää pitäis kait levittää), vientiä riittää kun ahtoja+ruokaa anto lisää, vakiona on vähän puutuneen oloinen

SS laatikolla (GLS mallit) olevissa Pajeroissa on muihin merkkeihin suurin positiivinen juttu tuo synkronoitu jakolaatikko, jossa saa nopen puolen 2wd - 4wd -4wdlock asennot kelattua läpi alle 100km/h vauhissa

Tosiasia on että risukeula on paaljon parempi ajaa maantiellä kuin suorilla akseleilla (muutamia on tullu kokeiltua), sanovat että 2" korottavat jousisarjat (mm. OME)tekevät autosta pehmeemän ajaa.

"vähän" niissä on maavaraa, mutta kaikki alustan korotukset lisäävät sitä....

Erään offipalstalaisen tojota omistan suusta kuulin, oli purkanu saksantuonti pajen osiks, meinas että siinä oli vahmemman tekoiset perät ku LJ tojotassa
 
Vs: Pajeron eteneminen lumessa ym.

Tosiaan ainut Pajero, mitä olen vielä kokeillut oli vm-90 3,0 V6 automaatti ja täytyy sanoa että kuume nousi koeajon jälkeen aika korkealle. Meikäläisen mittapuun mukaan aika hulppea laite ajella...mutta näin ekoihmisenä semmoisen aikaansaama päästökuormitus hieman näinä aikoina hirvittää ;D ;D ;D

Tuossa -90 bensavehkeessähän oli takana jo vieterit, tuliko siis dieseleihin kierrejouset gen2 myötä eli -91 alkaen(ko)?
 
Vs: Pajeron eteneminen lumessa ym.

Kyllä se menee. Nyt viimeaikoina ei oo lunta kauheesti ollu, mutta joskus vuonna nakki ja keppi mun faijalla oli tommonen samanlainen pajero kun mulla nyt ja kyllä sillä pääsi kaikki auraamattomat mettätiet. Jos alkoi sutimaan niin pakilla sai haettua vauhtia. Metsästysseuran mökillekin kun meni niin muistan yhden kerran kun siinä yhessä notkossa oli varmaan metri lunta. Omin avuin päästiin läpi ja vielä takaskin......
 
Vs: Pajeron eteneminen lumessa ym.

raw sanoi
Tuossa -90 bensavehkeessähän oli takana jo vieterit, tuliko siis dieseleihin kierrejouset gen2 myötä eli -91 alkaen(ko)?

Viimeisissä 1-koppasissa on vieterit takana, periaatteessa '91 Gen2 Pajero on alustaltaan sama kuin Gen1
 
Vs: Pajeron eteneminen lumessa ym.

Tää on nyt mun ihan oma ja henkilökohtanen mielipide, mut jos vain mahdollista, ni dieseli, pliis. Siinä on sitä alavääntöö mitä semmosessa mönkimisessä usein jää suzukissa kaipaamaan ;D .

Jos tarkotus on ihan umpihankiautoks hankkii, ni renkaat mahdollisimman kapeet ja korkeet, joku 215/16 (onks semmosii muissa ku jossain willys-jeepeissä tai bj-tojotassa?) ois kova juttu. Nii tai sit semmoset 45" korkeet ja 30" leveet, millä ne ajaa Islannissa. Ja nehän pohjapellit lähtee 12 ja 14mm:n hylsyillä sieltä irti.

Ja mä oon kans eko-ihminen ja mulla on sekä Pajero, että Delica! Käyn välillä varmuuden vuoks vielä ilman syytä polkemassa soramontun laitaa ees ja taas, että tulis nyt kunnolla sitä hiilidioksiidia. Ei aleta kato vakavilla asioilla leikkimään! :driver

Osta multa Delica pois. Siin on AUTO!
 
Vs: Pajeron eteneminen lumessa ym.

mä tykkään et on pirun hyvä meneen mulla pitkä -89 tdic alla bf at 235/85/16 eli kapeet ja korkeet(n80cm) kiinni eioo jääty mut kaveria veretty pajeroo kylläki mut rajansa siinki.ajelin vuos kauret nissanin picupilla mutta ei ne verä vertoja tuolle ja tuolla on kiva ajaa hyvääki tietä.eikö nuo isot tojot ole kankeita kääntymään luulis ainaki ja hinnat pilivis.
 
Vs: Pajeron eteneminen lumessa ym.

Kyllä se aikahyvä on etenemään hangessa. Mutta kapeat ja korkeat karheat NASTA renkaat. ja manuaali loota. Automaattia ei pysty heijauttamaan = on kiinni herkempään, kun pidon ja sutimisen rajaa ei voi venyttää, niin kuin kytkimellä.

Tuossa on kuva kun kahlailin umpisessa. Noin 3km. ajelin ja meni vielä ihan hyvin.
 
Vs: Pajeron eteneminen lumessa ym.

mitenkäs koira eteni tuos lumes vai näenkö harhoja et ajokki olis kyyris? olispa tääki lunta nuo palio mutta maa on musta ja jääs ei ole jännitystä etenemisen suhteen...
 
Vs: Pajeron eteneminen lumessa ym.

Tommosen keikan jälkeenhän sit kandee vähän putsailla maskii ja kattoo ettei oo syyläri tukos eiks ni?
 
Vs: Pajeron eteneminen lumessa ym.

Kyllä se on aina sulatettava kokonaan, että ei tee ylimääräisiä tuhoja. Kun jäätyy uudestaan, pakkaantunut lumi, joka paikkaan. Ja lunta on ihan joka paikassa pakkaantuneena, esim konehuone.
 
Vs: Pajeron eteneminen lumessa ym.

alkuperäiseen kysymykseen vastaten:

Ei minusta gen1 Pajero 31/10,5" renkailla ainakaan mitenkään kauhean erikoisesti etene syvässä lumessa. Kapeammilla pyörillä en ole kokeillut, ehkä siinä syy.....
 
Vs: Pajeron eteneminen lumessa ym.

Olen kokeillut vielä isompia rattaita ( 33-11.5-15 ), ja ei mene oikein mihinkään pehmeässä lumessa. Koska ne ei saa kiinni maasta, josta sais pitoa. Mutta jos on kantava hanki, niin sitten kun pintapaine on pienempi, niin menee paremmin. Sohjossa todella huono pito, kun ei painu sohjokerroksen läpi maahan. Vaan jää vetelee tyhjää sohjon päälle ja lopulta alla on vai jääkolo, jossa pyörii kuin laakerissa.
 
Vs: Pajeron eteneminen lumessa ym.

youtubeen pajero snow niin näkyy olevan kaikkia korimalleja ja vaikka minkälaisella lumipinnalla. Siittä saa ehkä parhaan käsityksen. Sen verran ehin kattoa, että puskuria myöten lunta, niin ei kahlaa kauas ;D

Lumiketjuilla muuten pääsee yllättävän kauas ja poiskin sieltä. Ne vain kannataa muistaa laittaa kovalla tiellä ennemmin kuin tunkin kanssa värkätä siellä hangessa niitä paikoilleen. Antaa kivasti lisäpitoa Allterrain kuviolle. Veikkaisin kyllä, että alkuperäisesää kysymyksessä ei ollu tarkotus lumiketjuja käyttää eikä mitään lumioffia ajaa, mutta yllättävän mukava laji kaamosiltoja piristämään..
 
Takaisin
Ylös Bottom