Pajeron etuvetoakselin suojakumien vaihto?

W

Wabudo

Guest
Nonih, nyt olis sit ohjelmassa muiden katsastusta haittaavien vikojen selvittyä etuvetoakselin suojakumien vaihto.

Toisaalta täältä foorumilta luin jo lukkomötikän poisto-ohjeet, mutta kuinkas siitä eteenpäin? Haynesin kirjassa vannotaan customityökalun nimiin sen verran pahaenteisesti, että mahtaneeko onnistua ilman? Sattuuko kukaan tietämään sen työkalun tarkempaa olemusta?

Vai tarviiko sinne edes mennä sitä kautta? Riittääkö, että ottaa ripustuksesta keskiön irti ja nykäsee reippaasti niin, että vetoakseli irtoaa booreiltaan ja antaa kumit vaihdettavaksi. (Ei ole se manuaali tässä nyt kun jäi työpaikalle kopiokoneen viereen. Perk!)

Kiitos taas kaikista neuvoista.

Ja projektin tunnistaville tiedoksi, että vaihdelaatikko on edelleen koskematta. Käytän vehkeen ensin leimalla, että saan sen ajettua fiksumpaan korjauspaikkaan.
 
Itse itselleni vastaten: ei siihen näköjään mitään erikoistyökalua tarvita. Suojakumit vaihtui eilen ankaran pähkäilyn ja runsaan rasvanpoistajan käytön avulla suhteellisen ongelmitta.
 
Vs: Pajeron etuvetoakselin suojakumien vaihto?

Oli vissiin pakkaset liikaa Pajeron etuvetarien uloimmille suojakumeille, toisella puolella kumi revennyt osittain ja toisella puolella hyvästi jo halkeillut. Säästyäkseni "ankaralta pähkäilyltä", niin kaikki vihjeet otetaan vastaan. Sen verran tuosta aiemmin kirjoitetusta jo tajusin, että pyörä irti ja napalukon purku, niin ollaan jo hyvällä alulla. Mutta mites tuosta eteenpäin? Onko siellä jotain lukkorenkaita (siis napalukon "lukkorenkaan" lisäksi) pitämässä vetaria paikoillaan tjsp? Kyseessähän on siis vuoden 1990 Pajero vissiinkin sillä "isolla" laatikolla, jos noissa nyt jotain eroja on...

-Ville
 
Vs: Pajeron etuvetoakselin suojakumien vaihto?

Siellä on sekä vetoakselissa, että vetonivelessä huullos, jossa on lukkorengas. Siis kummassaki päässä samanlainen systeemi. Delicassa se lähti helpoiten irti sieltä perän päästä, eli koko vetoakseli tuli käteen. Saattaa olla sika tiukassa. Delissä piti pistää koko vetarihommeli ruuvipenkkiin kiinni ja siitä sitte rälläkällä koko vetonivel paloiks. Oli niin tiukka sovite, ettei lähteny pajavasaralla, vaikka oli paloteltu jo neljään osaan!

Mutta semmosta lukkorengasta ku on napalukon sisällä, ni semmosta ei oo. Kun napa on purettu, ni sen pitäis "periaatteessa" lähtee sieltä ihan vetämällä ::)

Mulla autto se, että kaveri veti täysii vetarin päästä, ja ite kampesin vänkäraudalla sieltä sisemmän vetonivelen-ja perän välistä.

Vaa olihan homma!

Delitsissä ei nivel mahtunu taipumaan pois paikoiltaan ilman että puotti myös ylä- ja alapallot irti! Pajatsosta en tiijjä, mut melkosen pitkälle on samankaltaset systeemit molemmissa.
 
Vs: Pajeron etuvetoakselin suojakumien vaihto?

Eli periaatteella napalukko & pyörä irti, sitten lukkorengasta auki mistä sattuu lähtemään ja toivoen parasta voimalla härkkimään akselia irti purkaen kaiken eteen tulevan (pallonivelet irti yms). Kuulostaa mukavalta. ;D Pomppaako sieltä etuperästä jotain jousia/shimmejä tms pihalle, jos koko akselin onnistuu nylppäämään pihalle etuperästä? Noh, kai se siitä selkiää kun pääsee hommaan käsiks, toivottavasti ei mene ihan reisille. :p

-Ville
 
Vs: Pajeron etuvetoakselin suojakumien vaihto?

Aikasemmat kirjoittelijat ovat ilmeisesti halunnu tarjota ensikertalaiselle hieman haastetta ja onnistumisen elämyksiä gummien vaihtoon (työ opettaa ja sitä rataa...), mutta minäpä pilaan sen, joten tässä apina-ohje kumien vaihtoon ;D Huomautuksena sen verta, että apukuskin vetoakselin irrottelin eilen ja sain kuin sainkin gummit vaihdettua (Paje ollu seisokissa huhtikuulta...), mutta pariin kertaan meinas usko loppua.

Vetoakselin suojakumien vaihto, apukuskin puoli (potilas -90 Pajero 2.5TD):

Valmistelut: Hommaa sekä ulompi että sisempi kumi, tai ainakin kiristinpannat molemmille kumeille. Motonetin (ja tod. näk. myös muiden tarvikkeiden) kiristinpannat on huonot / sopimattomat: pienempi kiristin on liian lyhyt (ei ylety kumin ja akselin ympäri) ja isompi taas on siitä kiristys "kohoumalta" liian korkea, joka aiheuttaa onkelmia myöhemmin pöly/vesisuojan kasaamisessa. Eli mahdollisimman "matalat" kiristimet on jees.
Jos iskarit on puolmiljoonaa ruuvatut orkkikset, tässä kohtaa on hyvä vaihtaa myös ne.

1. Ota Haynes korjausmanuaali esiin ja sytytä sillä nuotio tai linkoa se kohti ohilentoa suorittavaa vesilintua.
2. Keula ilmaan ja pyörä irti.
3. Napalukon purku
-manuaalilukot: lukko Free asentoon, kansi auki (pultit 10mm kannalla) ja vedä kansi jousi/ratashässäköineen ulos, lukkorengas irti, napalukon runkopultit auki (14mm kanta), vedä napalukon runko hitoille. Pultteja avatessa valtoimenaan pyörivän navan voi lukita tunkemalla ruuvarin jarrusatulan välistä jarrulevyn tuuletusaukkoon.
-Automaagilukkojen purusta "nettijussi" kirjoittanut hyvät ohjeet (käytä hakua)
4. Tunkkaa hieman tukivarren alta tukivartta ylöspäin (laudanpätkä, kumimatonpala tai emännän tukisukkahousut pehmikkeeksi väliin)
5. Avaa iskarin ylä- ja alapultit, työnnä iskari kasaan ja hivuta se irti autosta.
6. Avaa vetoakselin etuperän puoleisesta laipasta neljä 14mm kannalla olevaa pulttia. Juuei mahdu pultit tulemaan pois, mutta älä anna sen haitata.
7. Anna ruuvarilla ja vasaralla pahuutta laipassa kiinni olleelle sisemmälle (etuperän puoleinen) vetonivelelle, jotta se irtoaa laipasta.
8. Jonglööraa sisempi vetonivel laipan pulttien lomitse vapaaksi, onnistuu kyllä kun tunget ne laipan pultit niin "syvälle" kun vain menevät.
9. Vedä koko vetoakseli/vetonivel hässäkkä navasta pois (siis kohti etuperää). Jos tukivarsi ahdistaa, tunkkaa se about vaaka-asentoon, niin mahtuu vetoakselihärdelli pölysuojineen kaikkineen ulostautumaan.
10. Avaa sisemmän vetarin suojagummin pannat ja tunge se pois tieltä. Älä edes mieti ulomman vetarin purkamista, vaikka vain sen kumi olisi sökö (kuten allekirjoittanut erehtyi tekemään)
11. Sisempää vetaria "maljassaan" pitää rautalankajousi, eli poista suurimmat smegmat tieltä, niin siitä maljan ulkoreunalta paljastuu n. 1mm paksuinen rautalankajousi. Se vaan ruuvarilla pois, ja vetonivel lähtee maljastaa ihan vaan vetämällä.
12. Vetoakselia vetonivelessä taas pitää paikallaan ihan normaali lukkorengas, eli poista smegmat sisemmän vetoakselin päästä kunnes näet lukkorenkaan. Lukkorengas vaan irti ja vetoakseli irtoaa vetonivelestä ihan vaan vetämällä. Nyt on kumit vaihdettavissa.
13. Pöly/roiskevesisuoja (peltinen ja kuminen "pyörähdyssymmetrinen kappale" :p ulomman vetonivelen päällä) on osittain ulomman vetonivelen suojakumin päällä, joten se pitää poistaa. Lähtee ihan vaan ruuvarilla määrätietoisesti kampeamalla. Pölysuojan alta paljastuu ulomman vetonivelen suojakumin kiristyspanta (ja pölysuojan paikalleen laitto liian "korkella" suojakumin kiristinpannalla on sitten vittumaista / mahdotonta).
14. Sitten vaan perinpohjainen putsaus vanhoista rasvoista ja uudet tilalle.
15. Uudet suojakumit paikoilleen ja kasaus purkamista päinvastaisessa järjestyksessä 8)

Että näin. Itse tein tosiaan sen(kin) virheen, että pähkäilin pitkän tovin, että kuinka se ulompi vetari oikein purkautuu. En keksinyt mitään ainetta rikkomatonta tapaa, joten meinasin jo luovuttaa. Sitten "tsäkällä" hokasin, että sisemmän nivelen saa purettua pirun helposti ja kumit vaihdettua sitä kautta...

-Ville
 
Vs: Pajeron etuvetoakselin suojakumien vaihto?

Ja jos joskus satutte sotkeen kourat johonkin muuhunkin etuvetoakseleilla varustettuihin vehkeisiin (Galantit, Corollat yms.), niin yleensä tosiaan kivuttomampi purkaa sieltä sisempi nivel irti, ku ruveta hajottaan sitä ulompaa..
 
Vs: Pajeron etuvetoakselin suojakumien vaihto?

Ja tuohon suojakumiin sitte matalat klemmarit. Ei kuulemma kauhean korkeat sovi. Tai siis semmoset missä se lukko on paksu.
 
Vs: Pajeron etuvetoakselin suojakumien vaihto?

Vaihdoin tänään omaan -94 SS pajeen kuskinpuolen suojakumit. siinä ei ollu etuperän puoleisespääs mitää laippaa vaan vetari irtos perästä nyppäämällä ja sen takia alapallonivel piti irrottaa tukivarresta ja pyörän navan rungosta. Alapallonivel ei mahtunu tuleen pois tukivarresta niin sen takia se piti irrottaa molemmista päistä. Vetarin sai juuri pois ku kaveri veti napaa sivuun ja itte kangotin vetoakselia.
Kuuluisko etuperästä valua öljyä ku vetarin nyppää pois? on sen verran tuore hankinta etten oo vielä kattonu öljyjä vaikkaki pitäs olla huollettu huoltokirjan mukaan mutta öljyä ei valunu ku vetari oli irti ja sitä ihmettelin.
Vielä pitäs vaihtaa apparin puolen gummit...onkohan sillä puolella vetarin sisäpää laipalla kiinni?
 
Vs: Pajeron etuvetoakselin suojakumien vaihto?

Eikös öljynpinta ole yleensä puolessavälissä tai vähän alle perässä, eli jos sulla on vielä auto ollu tunkin nokassa niin ei sieltä välttämättä öljyä tule ulos. Kannattaa silti tarkistaa.
 
Vs: Pajeron etuvetoakselin suojakumien vaihto?

Olis 2.8 kuskinpuoleinen vetari irti...Pitäs toi sisempi kumi vaihtaa. Noi edelliset kirjotukset ei kyllä valottanu tai pääs on jo valo sammunu. Jos vaikka kuva olis niin olis hiukka nopeempi.

Apparin puolihan oli puolestunnis vaihdettu.

Ja sitten näyttää syövän nuota sisävetarikummia kun on korotettu. 8)
 
Takaisin
Ylös Bottom