pajeron järkyttävä öljyn kulutus kuormattuna 3.2did

gtvaj

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2007
Käsittämätön asia ja komentteja kaipaillaan.

Tuo emännän pajero 3.2did koneella ajettu vajaat 130tkm, normaali ajossa ei ongelmaa suurempaa, pikkuisen öljyä kuluttaa, eli 15tonnin vaihtovälillä n: pari litraa. Joskus startatessa pölläyttää.

Mutta kuorma päällä, esim. asuntovaunun kanssa tai trailerilla, öljyn kukutus on MIELETÖN. Kesälllä meni 2300km ja 6 litraa, ja sama homma viimeviikolla, semmoiset 250 kilsaa painavan kärryn kanssa ja litran sai lisäillä.
EI savuta, ei roiski putkesta (tuo 2300km ja vaunu aivan puhdas), ei vuoda, putken pää kuiva nokinen
Oma veikkaukseni on turbo koska kuormalla kulutus lisääntyy selkeästi, mutta turbokaan ei ole akselistaan väljä, eikä huomattavaa öljyisyyttä sielläkään. Tosin jos se palaa, ei se näykkään. Mutta kovemman ajon jälkeen tunnin seisokin jälkeen heittää kunnon pölläytyksen startatessa ?

Vihjeitä vinkkejä, maahantuojakaan ei osannut sanoa mitään !
 
Vs: pajeron järkyttävä öljyn kulutus kuormattuna 3.2did

Taitaa olla puurot ja vellit sekaisin... mut tuskin kansipahvikaan mennyt, jos ei lämmöt nouse ajaessa taivaisiin ???
 
Vs: pajeron järkyttävä öljyn kulutus kuormattuna 3.2did

Eip ole, nesteet säilyy ja pysyy (eberi hukkaa jäähd. nestettä toki pikkuisen, kuten aina), evät sekoa. Lämmöt pysyy normaalina, ei mittari edes vaeltele mitenkään, vaikka vetäis taloo 500km putkeen, öljy vaan katoaa.
5 pajero menossa ja jokseenkin tuttuja nuo kansi ongelmat, mutta siitä ei nyt ole mielestäni kyse.
 
Vs: pajeron järkyttävä öljyn kulutus kuormattuna 3.2did

En minä näistä mitään ymmärrä, mutta mun mielestä 2l / 15tkm on jo sellaisenaan aivan järjetön öljynkulutus. Olen tottunut omissa autoissani siihen, että normaalilla vaihtovälillä öljyä ei tarvitse lisätä lainkaan.
 
Vs: pajeron järkyttävä öljyn kulutus kuormattuna 3.2did


Kyllähän se turbon falskaava tiiviste vuotaa samalla tavalla oli kuormitusta tai ei ja tiivisteethän voi toki vuotaa vaikka laakerointi olisikin vielä kunnossa.

Kuormalla kulutusta turbon kautta lisää toki se että ilman kuormaa turbo ei juurikaan ole pelissä, normaali ajossa. Taakka takana turbo on töissä huomattavasti enemmän
 
Vs: pajeron järkyttävä öljyn kulutus kuormattuna 3.2did

*lievä offari*

nokonzok sanoi
En minä näistä mitään ymmärrä, mutta mun mielestä 2l / 15tkm on jo sellaisenaan aivan järjetön öljynkulutus. Olen tottunut omissa autoissani siihen, että normaalilla vaihtovälillä öljyä ei tarvitse lisätä lainkaan.

Eihän tuo ole mitn, olen ajellut uudella vectralla, joka vei 1l/1000km ja maahantuoja vakuutti auton olevan kunnossa... ;D

*lievä offari*
 
Vs: pajeron järkyttävä öljyn kulutus kuormattuna 3.2did

Oliko vaihtoväli 15 tkm?
Mitä oljyä käytät,kokeile toista merkkiä ,usko tai älä mutta on niissä eroa.
Edellinen 3.2 kulutti n.1 litran /10 tkm mutta se pysyy ihan normipuitteissa.
 
Vs: pajeron järkyttävä öljyn kulutus kuormattuna 3.2did

Aika kovalta kulutukselta kuulostaa, kun oma (mk1) 377tkm ajettuna vie ehkä max. 5dl/10tkm. Ja 10tkm on enemmän kuin suositusvaihtoväli, toki öljytkin ovat paremmat, mutta kuitenkin...
 
Vs: pajeron järkyttävä öljyn kulutus kuormattuna 3.2did

Kysyin tuota öljynkulutus ongelmaa äsken paikallisessa huollossa, niin siellä sanottiin näin:

Jos autolla ajetaan pääsääntöisesti lyhyttä ajoa, niin silloin kertyy polttoainetta öljyn sekaan. (syytä en ymmärtänyt kysyä) Kun sitten taas lähdetään ajamaan kuorman kanssa pidempää matkaa, niin polttoaine haihtuu ja tietenkin määrä vähenee...

Kehoittivat koittamaan sellaista, että n. 100km jälkeen katsoo öljymäärää ja tarvittaessa lisää... ei kuulema pitäisi enää vähentyä öljy koneessa sillä nopeudella...

Ja kuten Hanski kirjoitti öljyn laatu vaikuttaa huomattavasti, esim mobil1 häviää tosi nopeasti. (oma kokemus)
 
Vs: pajeron järkyttävä öljyn kulutus kuormattuna 3.2did

En kyllä menis allekirjoittamaan tuota huollosta saamasi teoriaa...vanhassa pensa vehkeessä noin voi ollakki, mutta ei dieselissä. Olen kuitenki koko ikäni tiisseleiden kans pelannu (eli olen paatunut tiisselimies), eikä tuommosta oo ikinä sattunu.
 
Vs: pajeron järkyttävä öljyn kulutus kuormattuna 3.2did

nettijussi sanoi
En kyllä menis allekirjoittamaan tuota huollosta saamasi teoriaa...vanhassa pensa vehkeessä noin voi ollakki, mutta ei dieselissä. Olen kuitenki koko ikäni tiisseleiden kans pelannu (eli olen paatunut tiisselimies), eikä tuommosta oo ikinä sattunu.
MikkoM sanoi
Nettijussi, ollaan asiasta sitten ihan samaa mieltä.
Tuon teorian perusteella öljyn määrä lisääntyy tai vähenee riippuen siitä miten ajelet. Jos ajat koko öljynvaihtovälin nurkka ajoa, niin onko koneessa 4 litraa liikaa öljy/diesel coctailia? Valuuko ylimääräinen öljytikun kautta maahan.
Siis kyllähän polttoainetta varmasti sekoittuu öljyyn, mutta määrä on todella pieni. Ei suinkaan mitään litroja, ei edes desejä. Aika pahasti on koneessa jotain vikana, jos näin tapahtuu. Ja jos öljy tosiaan ohentuisi noin paljon, niin totaalinen moottorivaurio olisi väistämätön.

Yksi juttu tuli tosin tuosta öljyn ohenemisesta mieleen. Pajerossakin luultavasti on moottoriöljylle jonkin sortin jäähdytin. Toimiihan se oikein. Onko kenno auki sisältä ja päältä, nesteet virtaa, flekti pyörii, jne...
Voisihan kovassa rasituksessa ylikuumentunut öljy ohentua niin paljon, että kulutus lisääntyy jonkin verran.

Juu en väitäkkään että tietäisin asiasta mitään... ymmärrän näistä vajaapyttyisistä yhtä vähän kuin naisten logiikasta... ??? ???

Laitoinpahan vaan mitä kuulin, kun mielenkiinnosta kysyin huollossa asiasta...
 
Vs: pajeron järkyttävä öljyn kulutus kuormattuna 3.2did

Kyllä se dieselikin osaa polttoainetta öljyihinsä sotkea, reilustikin, mutta yleensä silloin joku suutin "kusee".
Tai sitten on kyse todella epänormaaleista käyttörutiineista:
Aikoinaan(-89-90) ihmeteltiin kun ammattikoululle tuli uusi Volvo F12 kouluautoksi, eikä se kuluttanut öljyä ensimmäisellä vaihtovälillä yhtään. ???
Ajo oli pientä pätkäajoa, enimmäkseen viileällä koneella. Ensimmäisessä öljynvaihdossa ei jäänyt kyllä epäselvää mitä tavaraa öljyyn oli sekoittunut.
En ole niin laihaa moottoriölyä nähnyt ennen enkä jälkeen :nykii ja haju oli kuin suoraan dieselipumpusta otetussa aineessa.
Sama jatkui kuulemma useamman vaihdon ajan, mutta en ollut enää paikalla todistamassa.
Jossain vaiheessa autolla päästiin ajamaan pidempääkin matkaa ja silloin öljynkulutus oli alkuun melkoista.
 
Vs: pajeron järkyttävä öljyn kulutus kuormattuna 3.2did

Startti pölläys (silloin harvoin kun se ilmenee) haisee kitkerälle, kuin palamaton nafta ja öljy
Putkesta EI todellakaan tule ulos roiskeita, puki on kuiva ja esim se valkoinen vaunu perässä täysin puhdas
Ei valu minnekkään
Ajo pitkään nurkkaa ja välillä pitkää kuormalla, jolloin ö-kuluu, mutta ajon jatkuessa kovana niin kulutus ei vähene.
Nesteen 5-50 homma alkoi nyt sisällä rally formula (en tiedä 5-50 vai 0-40 kun ei merkintää)
seuraavana menee mobilin 0-40 sisään
Laatikon öljmäärä normaali
Kaikki muu täysin normaalia

Tässä faktoja vielä
 
Vs: pajeron järkyttävä öljyn kulutus kuormattuna 3.2did

AWD sanoi
Kyllä se dieselikin osaa polttoainetta öljyihinsä sotkea, reilustikin, mutta yleensä silloin joku suutin "kusee".
Tai sitten on kyse todella epänormaaleista käyttörutiineista:
Aikoinaan(-89-90) ihmeteltiin kun ammattikoululle tuli uusi Volvo F12 kouluautoksi, eikä se kuluttanut öljyä ensimmäisellä vaihtovälillä yhtään.
Tuo on suurten moottorien ongelma. Männissä käyntivälykset pikkusen toistaluokkaa ku pikkumoottoreissa. Pikku köröttelyllä ei palotilaan tuu niin kovaa lämpöä, että moottori toimis kunnolla, vaikka jäähdytysnesteen lämpö oiski normaali. Isossa koneessa pitää olla kunnon hönkä päällä ja turbossa kierroksia :)
 
Takaisin
Ylös Bottom