Minusta tuo jyrinä on koneen ja voimansiirron nöyrä pyyntö vaihtaa pienemmälle.
Ainakin 2,5 TD / -88 Pitkä Pallero vaikuttaa voivan paljon paremmin kun ei turhaan kiusaa sitä isoilla vaihteilla vaikka se vääntäisikin eteenpäin. Ajan paljon hiekka- ja metsäautoteillä, 60-80 km/h. Vitoseen en koske vaikka mentäis välillä sataakin.
Pientä ja hentoahan tämä Pallerotouhu on, minulla oli joskus V8 Bronco 35" pyörillä, 1500 rpm isoimmalla vaihteella antoi tasan 100 km/h GPS:llä mitattuna. Siitä pystyi lähtemään ohittamaan vain kaasua painamalla, manuaali eikä mitään kickdowneja.
Bensiiniä meni sitten sen mukaan, pikkuteillä äkkiä 25 l sadalla ja maantieominaisuudet olivat aivan karmeat vaikka auto oli sinänsä asiallisesti laitettu kompromissi.
Nyt menee OT, ekskjuusmii mutta minulla on ollut tämä peli vasta pari viikkoa ja olen melko innoissani: :
Tämän Pallero-projektin kanssa olen koittanut muistaa että lähtökohdat ovat hieman toiset. Tämä pysyy jo alkuunsa paremmin tiellä, se 0,5 % ajostani mikä tulee suoritettua muualla onnistuu aivan yhtä hyvin
vakiopallerolla kuin offroad-viritetyllä Jeepillä, Fordilla, Rangella... on noita vinssailtu ,kuskista se maastoajo on eniten kiinni. Mitenkään nyt noitakaan autoja mollaamatta, kaikilla on puolensa.
Itse asiassa juuri tuo metsäautotiesiirtymien nopeus ja helppous on tehnyt minuun aikamoisen vaikutuksen. Siihen kun yhdistää henkilöautomaisen käyttömukavuuden ja keveyden, isot tilat auton ollessa kuitenkin varsin kapea (mahtuu) , panssarit alhaalla pikkukolhujen varalle ja inhimillisen polttoaineenkulutuksen niin en lainkaan ihmettele Pajeron suosiota. Koirien kuskauskin onnistuu tuosta vaan ilman vikinöitä vaikka moottoritiellä 130 km/h. Pitkän auton huono puoli on tosin aikamoinen kääntösäde mutta onhan siinä pakki.
Traktorit ovat sitten erikseen, periaatteessa olisi toki mielenkiintoista rakentaa vaikka pikkupajerosta metsäkone... en vain tarvitse sellaista. Paineilmalukot eteen ja LockRite taakse vaikka, Super Swamperit, Ramseyn sähkövinssi,jousitus ja iskarit uusiksi... tulisi aivan sairaalloisen kallis ja kamala ajettava maantiellä mutta huonompikin kuski pääsisi sitten umpihangessa paremmin eteenpäin kunnes jäisi jumiin hieman kauemmas kuin muut. Ja saisi kuivassa maastossa luultavasti laatikon hajalle tai akseleita poikki... no joo, nyt lähtee aivan Off Topic.
Ajattelin vain "ääneen". Normaalikäyttöön Pallero korvaa sekä henkilöauton että maasturin mielestäni hämmästyttävän hyvin. Olen käynyt tuon "offroad" -hulluuden aikoinani läpi, mitään en kadu mutta ei siinä järkeäkään ollut. Pilattiin hyviä käyttöautoja oikein urakalla "extremekäyttöön", kyllä noita seisoo ympäri maata ruostumassa tälläkin hetkellä aika läjä.
Vielä yksi pointti: minulla on nyt -88 Pajero. Jos teen siihen 5000 eurolla "OffRoad" remonttia niin se on edelleen vain -88 Pajero ja sen myyntiarvo ei siitä mihinkään muutu.
Ärkele, olisikohan pitänyt tehdä oma topicci tälle...? Pahoittelen rönsyilyä. Niin, aiheeseen: vaihda vaan pienemmälle. ;D