En oo vielä avannut kantta. Rikkoutumista inrikeeraa paisarin pulputus ja sauhuinen coolantti. Kannen halkeamista en pidä (tai toivon) todennäköisenä. Nurkassa nimittäin on jo yksi halennut kansi (yks tarina olisi siitä, miten se saatiin eriytettyä koneesta!).
Kerron pahvin kunnon, kun saan sen irti.
Mielenkiintoinen artikkeli kansipahvin vioista:
Head Gasket Failure
Coming Apart at the Seams
By Larry Carley, Technical Editor
www.babcox.com/editorial/us/us80222.htm
Artikkelissa todetaan kansipahvin olevan moottorin kriittisin tiiviste; sen kun pitää tiivistää palotilan lisäksi myös eestaas kulkevat vedet ja öljyt.
Pahvin rikkoutuminen selitetään kolmella eri perussyyllä:
- Pahvin tai moottorin suunnittelunäkökohdat (voi olla ylipäätään päskämäinen kone tiivistettäväksi, bimetallikoneen (lohko patarautaa ja kansi alumiinia) lämpötilarasitus sekä ylipäätään vituralleen valmistettu mennyt pahvi (huono suunnittelu, valmistus- tai materiaalivirhe).
- Pahvi on asennettu väärin: pinnat likaisia, epätasaisia; kansi vääntynyt; väärin koneistettu ja viimeistelty pinta; kasattu väärässä järjestyksessä; kiristetty pultin väärässä järjestyksessä ja vääriin momentteihin; venähtäneet, rikkinäiset tai likaiset pultit; käytetty tiivistemassaa, vaikkei olisi saanut; etc.
- Moottorin käyttö, joka on ylirasittanut tiivistettä (jälkikäynti, räjähdykset ja ylikuumentuminen).
Siteerattakoon tässä vielä asennusongelmia:
Momenteissa pitäisi olla tarkkana, tiivistevalmistajalla voi olla omat ohjeet. Lisäksi voi olla ohjeet jälkikiristyksestä (esim. ajetaan moottori kuumaksi, annetaan jäähtyä ja kiristetään lopulliseen momenttiin.) Kantsii siis jutella myyjän kanssa, jos sillä on prosyyriä tiivistemaakarilta.
Pultit pitää olla kunnossa ja puhtaat. Ei saa käyttää uudestaan venyviä pultteja (Pajerossa ei ole venyvät). Vialliset kierteet voivat vääristää momenttilukemia jopa puolella. Suositellaan harjausta. Öljytään koneöljyllä (ei rasvalla eikä asennusöljyllä). Samaten reiät pitää putsata hyvin (jopa kierteytystapilla!).
Tarkista pulttien pituus, ettei ne pökkää pohjaan, jos lohkoa tai kantta on koneistettu. Samaten voit mitata pulttien pituuden, ettei joku niistä ole venähtänyt. Käytä kovaksi karkaistuja prikkoja ja niin, että pyöristetty reuna on ylöspäin.
Halpahallien momenttiavaimet voi antaa mitä tuloksia sattuu. Kunnon avaimetkin pitäisi kalibreerata vuoden parin käytön jälkeen.
Artikkelissa on viitattu myös sivuun:
the ROL Gasket Failure Analysis
www.rolmfg.com/Technical/Analysis/Failure.htm