Pajeron kansiremontti

V6-3000

New Member
Liittynyt
4 Helmikuu 2009
Eli tilanne tämä:
-Auto bensa Pajero 3000, automaatti vm. 90, ajettu 264000 km
-Pari vuotta sitten tehty kannen tiivisteen vaihto.
-Nyt molemmat kannet halki
-Olisko jätetty pultit löysälle? Merkkikorjaamossa näin epäilivät konetta purkaessa


Uusia kansia kysyin Japan Motorsilta, hinta kohtuullinen noin 350€/kpl. Tähän +100€/kpl venttiilityöt. Mutta tavaraa ei ole ja toimitusaika oli "joskus kesällä"
Nopeammin saatavilla olevien kansien hinta 770€, liian kalliit noin vanhaan autoon...
Muita mahdollisia tilauspaikkoja?

Joku on korjauttanut kansia siten, että autolla on ajettu kymmeniä tuhansia kilometrejä remontin jälkeen. Eli ei se nyt ihan pieleen ole mennyt. Jos ajan noin 10.000 km/vuosi niin tuokin riittäisi. Eihän tuon ikäinen auto maailman tappiin kestä muutenkaan.
Onko kellään kokemuksia kansien hitsaamisesta?
Missä tehdään?
Paljonko maksaa?

Kaikki kommentit tervetulleita! :peukku
Esko Valkonen
puh. 050-5278814
 
Vs: Pajeron kansiremontti

Katsoppas tuolta -> www.milneroffroad.com

Tavara tulee nopeasti ja on todellakin kohtuuhintaista.
 
Vs: Pajeron kansiremontti

Kiitos vinkistä!

En vaan onnistunut löytämään koneen osia kun tusinan verran, hihnoja, tiivisteitä ja sen sellaista. Eli oliko tuossa jokin jippo millä esim. sylinterinkansia ja kansipahveja löytyisi? ???

Terv. Esko
 
Vs: Pajeron kansiremontti

Pari vuotta sitten tehty kannen tiivisteen vaihto.

Ketjun alkupää. Tiivisteet vaihdettu miksi? Koska vuotivat. Mistä huomattu? Luultavasti nesteen häviämisestä = eiköhän kone ole ajettu ainakin kerran kuivaksi.

-Nyt molemmat kannet halki

Ketjun loppupää. 12-valve V6 kannet eivät vaan (ainakaan jenkkien mukaan) kestä kuivaksi ajoa. Luultavasti siis saaneet damagea jo aiemmin, nyt halkeamat sitten lopulta laajenneet ongelmaksi asti.

-Olisko jätetty pultit löysälle? Merkkikorjaamossa näin epäilivät konetta purkaessa

Ennemmin kansipahvi rupeaa vuotamaan, jos pultit on löysällä. Perustelivatko mitenkään tätä teoriaa?

Hitsatut kannet voi kestää kilometrin, tuhannen, kympin tai enemmän. Helppoa se vanhan alumiinin hitsaaminen ei ole, varsinkin kun se halkeama on täynnä törkyä. Pystyykö halkeaman muka aina avaamaan loppuun asti? Epäilen. Mutta kyllähän niitä hitsattuja kansia on varmaan tuhansissa autoissa, eli selvästikään kaikki eivät jaa epäluuloani.
 
Vs: Pajeron kansiremontti

Hei!

Tiivisteet vaihdettu miksi? Koska vuotivat. Mistä huomattu? Luultavasti nesteen häviämisestä = eiköhän kone ole ajettu ainakin kerran kuivaksi.
***Tiivisteet vaihdettu koska neste hävinnyt, koska tiiviste vuotanut? Tiijä häntä.... mut jätti tielle kun kuumeni ja veto loppui.


12-valve V6 kannet eivät vaan (ainakaan jenkkien mukaan) kestä kuivaksi ajoa. Luultavasti siis saaneet damagea jo aiemmin, nyt halkeamat sitten lopulta laajenneet ongelmaksi asti.
***Voi olla, että ongelma alkoi jo tuolloin pari vuotta sitten kansipahvin vaihdossa

Ennemmin kansipahvi rupeaa vuotamaan, jos pultit on löysällä.
***Voi olla, että kansipahvi vuotikin ja nesteet hävisi ja kannet halkesivat.
Perustelivatko mitenkään tätä teoriaa?
***Perustelivat vaan sillä, että ei tarvinut voimaa purkaessa. Olisiko tarvike kannentiiviste antautunut? En tiedä mitä tiivisteitä tässä ensimmäisessä remontissa käytettiin.

EV
 
Vs: Pajeron kansiremontti

jätti tielle kun kuumeni ja veto loppui

Bingo. Eli ajettu oikein kunnolla kuivaksi (ja kuumaksi). Veikkaisin, että kannet ovat ottaneet jo tässä episodissa selkäänsä, eli ovat olleet jo kansipahviremonttia tehdessä vialliset.

***Voi olla, että ongelma alkoi jo tuolloin pari vuotta sitten kansipahvin vaihdossa

Aivan, sitä juuri tarkoitin. Tai oikeammin: ongelmat alkoivat jo silloin kun pahvi meni (ensimmäisen kerran) ja kone ajettiin kuumaksi. Kansipahvin vaihto oli vaan sellainen laastaripaikkaus, joka ei vikaa enää kokonaan korjannut. Eikä kansipahvin mahdollinen hajoaminen (toisen kerran) tietenkään ainakaan paranna tilannetta, vaikkei se välttämättä se pääsyyllinen olisikaan. Dieseleissä on ainakin ollut ongelmia tarvikepahvien kanssa, tiedä sitten onko samaa ongelmaa muissa tiivistemalleissa.
 
Vs: Pajeron kansiremontti

Mulla on hitsattukansi, moottoripyörässä. Ja olen antanut rumbaa ja heti ja huolella ja hyvin on kestänyt jo 15 tkm. Oli se ainakin hyvä hitsauspulju, että kannattaa kokeilla. :peukku
 
Vs: Pajeron kansiremontti

Mullakin on vanhat pajen kannet odottamassa josko joskus hitsattais. Ensimmäinen ehto homman onnistumiselle on särötarkastus ennen ja jälkeen. Omalla työmaalla sekin onnistuisi mutta kun en noilla kansilla mitään tee. Varalle tietysti vois tehdä :)
 
Takaisin
Ylös Bottom